Jump to content
Annons

Akustisk gitarr för nybörjare?


dicennian

Recommended Posts

Hej, jag är en snubbe på 18 år, kan spela piano - genom improvisation, inte teori. (Har lärt mig själv.) Och nu ska jag börja med gitarr, så jag tänkte helt enkelt istället för att leta allt för länge fråga er som förhoppningsvis har lite erfarenhet, om ni skulle börja spela gitarr idag vilken gitarr skulle ni köpa?

Vad rekommenderas? Enda kravet är att den är akustisk, relativt billig och inte för barnslig. Go 😄 (I värsta fall begagnad)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är en stålsträngad gitarr du är ute efter tycker jag att du ska testa Yamaha's FG-serie. De låter fint och känns bra/är enkla att spela på. De "skorrar" inte som många andra billiga, akustiska gitarrer gör.

De olika varianterna:

FG 720 - låter mkt bra för pengarna.

FG 730 - låter mkt bättre än 720, anser jag (men kostar inte så mkt mer) <-- kanske nåt att satsa på

FG 750 - Jädrigt bra, för de pengarna.

Köp inte någon med inbyggd mic. Du betalar bara för micken (som ändå låter skit).

Link to comment
Dela på andra sajter

Typen av strängar spelar ingen större roll, priset... så billigt som möjligt. Jag vet ju inte nu hur mycket jag kommer använda den - jag brukar dock fastna för sånna här grejer. 1-2k låter rimligt i nuet. Så, en billig gitarr - japp. Nej, jag vill inte ha mick. (Vad för strängar borde jag ha, jag vet knappt skillnaden)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanligaste om man vill spela pop/rock är ju att man kör med stålsträngat. Det hade jag satsat på. Jag spelar på en Furch. Skitbra gitarrer. Får du tag i en bra begagnad Furch, prova den.

Annars var jag inne på musikbörsen häromdan och provade en gitarr från LAG. Blev förvånar över hur bra den lät i förhållande till priset. Den kostade knappt 3000 tror jag. Simon & Patrick är ett annat bra budgetalternativ.

Lycka till!

Edit: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=917555&artno=252584

Redigerat av Germer
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Svårt med rekommendationer. Det är dina händer fingrar som styr. Det finns olika bred på grepbrädan. Det är den viktigaste parametern. Tyvärr brukar

de billigaste ofta 1 11/16 tum men 1 3/4 är i alla fall värt att prova. Ska du ha mer än så blir det dyrt. Lite märkligt eftersom nylon brukar vara billigare och har 2 tum.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Ibanez har nylonsträngade gitarrer med cut away,inbyggd mick och litet smalare dimensioner på halsen också än de vanliga standardsen...

funderade på en sådan för några månader sedan men det blev en nylonsträngad cort istället och en stormembranare...

vad hade du tänkt dig för typ av spelsätt-att slå an ackord,att spela melodier eller att basa,kompa och spela melodi samtidigt med alla fingrarana..

eller spela med plektrum(det sista av de tre ovansående alternativen faller såklart bort då..)

så ljudet-vilket sound är du ute efter och tycker låter trevligt....????

ang nylon vs stålsträngat alltså..prova dig fram, testa olika alternativ i musik affären..köp det du tycker låter bra och som du känner dig bekväm med.

Lycka till

mvh

🙂

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, jag var i din sits i julas, samma ålder samma förutsättningar..

Självlärd på piano som jag spelat så länge jag kommer ihåg, jag fick då en Cataluna som jag har spelat på, stålsträngad.

Enligt mig och mina förutsättningar så låter gitarren kanonbra för det priset. Lätt att spela på och mickarna som var inbyggda lät helt okej, Dock så har ena bandet släppt på den flera gånger, vilket resulterade i att gitarren kommer att bytas in.

Jobbade även på en ungdomsgård i somras där man arrangerade rockbandsläger, då köptes ett tiotal nylonsträngade Catalunor in, som inte har var ett problem, inte heller dom stålsträngade.

Även dom lät ovanligt bra för sitt pris.

Så förmodligen var min bara ett måndagsexemplar.

Har även fått samtycke om gitarrerna av de som jobbade med att lära ut gitarr på ungdomsgården samt några andra mer som är grymt mycket mer erfarna gitarrister än jag.

Kan vara värt en titt då priset är så pass lågt för en så pass välljudande gitarr.

http://www.hagstrom-musik.se/akustiska-gitarrer/stalstrangade/cataluna-c-250-1.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...