Jump to content
Annons

Luftfuktare


berra_-

Recommended Posts

Ska inhandla en luftfuktare till studion snart.

Jag läste att luftfuktigheten för att akustiska gitarrer (antar samma gäller för min akustiska bas) ska ligga mellan 40-60%. Kan någon bekräfta detta?

Jag har tittat på denna http://www.tretti.se/hem-och-fritid/klimatprodukter/luftfuktare/bionaire-bwm401-i . Verkar den okej? Ska inte köpa den från tretti för den var rätt dyr där fast det fanns mest info om den där. Är det ett bra köp eller kan ni rekomendera någon annan? Den där är tydligen för medelstora-stora rum. Rummet jag kommer använda den i nu är ganska litet (ca 13 kvaderat). Har det någon betydelse? Kommer den att funka dåligt i ett mindre rum än vad som står att den ska vara anpassad för? Finns det nackdelar med att ha den i ett mindre rum? Planen är väl att jag ska få tag i en större lokal så småning om som är mer anpassat. Men det känns lite drygt att behöva köpa en ny då.

Sen funderar jag på om luftfuktare kan ha några negativa egenskaper för elektronik? Just nu har jag hela studion i ett rum bara så funderar lite på om grejerna i mitt rack (har ett fyllt 16u) eller mitt ljudkort (Tascam FW-1082) kan ta skada av att luftfuktigheten ökar?

Hmm, det var nog allt jag funderade på just nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför ska du ha en sådan?

Att den är för medelstora rum är väl att den klarar av det. Sedan om den står i ett mindre spelar nog ingen roll. Den får arbeta mindre.

Mim mamma har fukt/luftrengörare. Skulle aldrig ha en i studio. Låter alldeles för mycket, en stor fläkt som snurrar, sssssssSSSsSSsss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska du ha en sådan?

Att den är för medelstora rum är väl att den klarar av det. Sedan om den står i ett mindre spelar nog ingen roll. Den får arbeta mindre.

Mim mamma har fukt/luftrengörare. Skulle aldrig ha en i studio. Låter alldeles för mycket, en stor fläkt som snurrar, sssssssSSSsSSsss!

Min bas har jag redan fått slipat till halsen på en gång just för att den blev skev förra vintern. Och min nuvarande gitarr är inte alls vad den en gång var. Sen har jag tänkt att köpa en ny gitarr nu och då vill jag sköta den rätt redan från början. Är det att föredra att köpa flera sånna här luftfuktare man sätter i ljudhålet istället för en i rummet? jag tänkte just eftersom att det rör sig om flera instrument så är det mer praktiskt att ha en i rummet. Ska även ta över ett piano så småning om. Jo jag har förstått att dom låter en del men har tänkt att man kan ju slå av den när man ska spela in. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet en affär som hade en dom slängde ut luftfuktaren då pottar på gitarrerna börja skrapa + folk kom tillbaka med gitarerrna dom blev krokiga och konstiga då dom inte hade en luftfuktare hemma och detta var ett problem för affären.

jag har 4 gitarrer bla från 80talet 2 från ca 2007 har aldrig haft problem. vad man ska undvika är temp skillnader man ska ha jämn värme året om det mår dom bäst av tror jag. svårt att kolla fuktigheten med en billig apparat dvs lita på den och då måste man sticka i gitarren med fuktmätare hela tiden annars vet man inte vad fuktigheten är i trädet om du inte har automatisk luftfuktare typ en sån här http://www.munters.s...ng/Humimax-HM2/ och den är nog svindyr

Jag hade aldrig satt in en sådan inte ens om jag inte hade haft grav astma eller kol .

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inhandla en luftfuktare till studion snart.

Jag läste att luftfuktigheten för att akustiska gitarrer (antar samma gäller för min akustiska bas) ska ligga mellan 40-60%. Kan någon bekräfta detta?

Jag har tittat på denna http://www.tretti.se/hem-och-fritid/klimatprodukter/luftfuktare/bionaire-bwm401-i . Verkar den okej? Ska inte köpa den från tretti för den var rätt dyr där fast det fanns mest info om den där. Är det ett bra köp eller kan ni rekomendera någon annan? Den där är tydligen för medelstora-stora rum. Rummet jag kommer använda den i nu är ganska litet (ca 13 kvaderat). Har det någon betydelse? Kommer den att funka dåligt i ett mindre rum än vad som står att den ska vara anpassad för? Finns det nackdelar med att ha den i ett mindre rum? Planen är väl att jag ska få tag i en större lokal så småning om som är mer anpassat. Men det känns lite drygt att behöva köpa en ny då.

Sen funderar jag på om luftfuktare kan ha några negativa egenskaper för elektronik? Just nu har jag hela studion i ett rum bara så funderar lite på om grejerna i mitt rack (har ett fyllt 16u) eller mitt ljudkort (Tascam FW-1082) kan ta skada av att luftfuktigheten ökar?

Hmm, det var nog allt jag funderade på just nu 🙂

Bionaire är ett bra och beprövat märke. 980 kr var extremt billigt måste jag säga, för en så stor och kapabel pjäs! Jag har en liten fjösig och den kostade över 600 kr för 7 år sedan. Märkte just nu att företaget du länkade bara tar 475 kr! 16662.jpg Sedan finns det behändiga pyttesmå resefuktare, som man dock inte kan ändra styrka på, som ser ut som en tegelsten i storlek bara och de ligger på 595 kr. Bra att ta med för sångaren till hotellrum och liknande. Då använder man en vanlig vatten-PET-flaska som man vänder upp och ned och sätter på fuktarens hål. Men det är ju inte sådana du ska ha nu...

Här är den iaf, sångarens bästa reskamrat: Boneco AOS U7146 . Finns i olika färger dessutom! 595 kr. 31edce3931c74b5240ddc614dd8183fb.jpg

För gitarrer och sånt så bör du använda fuktare centrumhålen, i fodralen. Har du gitarrerna framme så kan en större golvmodell vara behjälplig. Tänk på att luftfuktigheten i vårt Sverige ofta är för låg, särskilt inomhus. För att slemhinnor ska trivas är 40-60% bäst. Man bör inte ligga över 70%, för då kan det bli bakterier och mögelbildning.

Det sägs att elektronik skadas av fukt, men jag har inte det så ordnat att jag kan ha två separata rum för inspelningarna. Vet att musikaffärerna som har egna studiorum absolut håller en låg fuktighetsnivå i studiodelen och en hög i gitarrdelen. Vad gäller ljudet från luftfuktaren så kan man ju stänga av den vid inspelning.

Att du köper en stor modell nu för framtiden bör inte försämra möjligheten att använda nu, till ett mindre rum. Använd den i mindre pass och med lägre styrka bara. Köp en hygrometer som mäter luftfuktigheten i rummet. Jag har en digital mindre sådan som mäter luftfuktighet och temperatur - just nu står den på 53% och 21 grader. Det finns rätt billiga, 200-300 kr.

Jag märkte stora problem med min röst i slutet av förra vintern och det kan vara så har det visat sig att det nästan uteslutande faktiskt kan ha berott på alltför snustorr inomhusluft. Mätte min hemma och den var 21-27%. Och då tyckte jag ändå det var som att komma till en fuktig tropisk regnskog när jag kom hem, jämfört med hur det var på mitt gamla kontorsjobb. Det måste ha varit 12-17% luftfuktighet där max, med mekanisk stark luftutsug dessutom och mängder med datorprylar och fläktar på liten yta... Så nu brassar jag på med fuktaren så att den håller drygt 50% varje dag. Man kan drabbas av kronisk laryngit (stämbandsinflammation) enbart av inomhusluftens torrhet. Jag fick den diagnosen då, men inte nu.

I din 13 kvm studio så använder du en stor luftfuktare rent allmänt för din egen trivsel och strupe då och då, på låg styrka (då den är högeffektiv) och små såna där man sätter i centrumhålen på gitarrer och bas. För kör du med golvmodellen för att nå gitarrerna, så kan det vara så att du måste brassa på en hel del, för att de ska nås s.a.s. (såvida de inte står runt och alldeles intill fuktaren). Då kan elektroniken drabbas. Jag kör min luftfuktare från Bionaire i bordsmodell så att man inte ser att det kommer ånga, men den fuktar ju ändå.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra svar! Det kanske är bättre att köpa ljudhålsfuktare då men hur funkar en sån egentligen? Kan någon förklara lite? Tycker dom känns lite skumma 😛

Sen kanske köpa en vanlig termometer till studion och se till att temperaturen alltid är ungefär densamma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra svar! Det kanske är bättre att köpa ljudhålsfuktare då men hur funkar en sån egentligen? Kan någon förklara lite? Tycker dom känns lite skumma 😛

Sen kanske köpa en vanlig termometer till studion och se till att temperaturen alltid är ungefär densamma?

Nej.

Hygrometer ska du ha. Här en extrembillig, 149 kr plus frakt från Conrad.se.

646304_RB_00_FB.EPS.jpg

Annars har de fler du kan kolla in.

Jag har själv inte köpt några ljudhålsfuktare, men i musikaffärerna brukar de kunna dem rätt bra.

Sedan finns det f.ö. andra enkla och ljudlösa fuktartips man kan använda sig av! Köpa små platta keramikhållare för vatten

som man hänger över elementen. Se till att ha minst 6 st växter i rummet som är törstiga. Hänga en blöt handduk över elementet.

Hur torrt det kan vara i lägenheter erfor jag en dag när jag kom upp med tvätt från ett kokhett torkrum med ett jätteaggregat som varit på i näranog 3 timmar, men kläderna var alltjämt så blöta att en del nästan självdroppade. Efter 20-30 minuter i mitt badrum utan hjälp var de snustorra.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det verkar lite lurigt med de här ljudhålsfuktarna. Ena dan fuktar man den och sätter dit den i ljudhålet, sen kanske man glömmer det ett par veckor, sen är det dags att blöta på igen. Bättre att ha jämnfuktigt tror jag, mina akuster har då klarat sig. Fast spelar man live med inbyggd mick så blir ljudet ut i PAt bättre med en sån här grej som täcker för ljudhålet. Det blir mycket mindre rundgångskänsligt i basregistret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Live spelar jag inte, eller ja spelar inte akustisk gitarr live iaf.

Men om vi säger att jag satsar på att få en luftfuktighet på ca 40% så borde det vara en ganska bra kompromiss på att både instrumenten och elektroniken mår bra (och jag också 😛)?

Link to comment
Dela på andra sajter

En snubbe jag snackade med en gång sa att det bara är rika människor som har sina instrument på väggen. Enligt honom var det bästa att alltid förvara dom i casen, för då höll sig fuktigheten på en mycket jämnare nivå. Det har funkat bra för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft luftfuktare på i ett halvår i rummet nu där jag vistas en hel del, och där jag även har dator, externt ljudkort, externa hårddiskar m.m.

Luftfuktigheten har jag sett till att den legat på 51-64% hela tiden. Mest 57-62%. Det har inte hänt något med det elektroniska.

Gitarrerna har jag i rummet bredvid och alltid i case, fast utan luftfuktare.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Jag har haft luftfuktare på i ett halvår i rummet nu där jag vistas en hel del, och där jag även har dator, externt ljudkort, externa hårddiskar m.m.

Luftfuktigheten har jag sett till att den legat på 51-64% hela tiden. Mest 57-62%. Det har inte hänt något med det elektroniska.

Gitarrerna har jag i rummet bredvid och alltid i case, fast utan luftfuktare.

//:debatt

Varför skulle det? Datorer funkar bra i asiatiska länder också där de har 90-95% luftfuktighet ibland. 100% luftfuktighet är inte vatten.
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle det? Datorer funkar bra i asiatiska länder också där de har 90-95% luftfuktighet ibland. 100% luftfuktighet är inte vatten.

Mmm.

Bara det att en del studiorävar brukar tycka att "Nej nej nej... har du en vattenflaska med dig?? Ta ut den därifrån omedelbums är du snäll!!! *pekandes mot exit i studion*

😆😄

Har hört detta många gånger: "Max 20% i studion. En gyllene regel."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

En snubbe jag snackade med en gång sa att det bara är rika människor som har sina instrument på väggen. Enligt honom var det bästa att alltid förvara dom i casen, för då höll sig fuktigheten på en mycket jämnare nivå. Det har funkat bra för mig.

Hört ngt liknande. Inte ens upphängningen på väggen var bra, gitarrhalsen tar stryk. Någon amerikansk gitarrguru som sa det och han verkade ha bra koll. Det bästa förvaringssättet för gitarr/bas var casen, nästbästa golvställ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört ngt liknande. Inte ens upphängningen på väggen var bra, gitarrhalsen tar stryk. Någon amerikansk gitarrguru som sa det och han verkade ha bra koll. Det bästa förvaringssättet för gitarr/bas var casen, nästbästa golvställ.

Det är sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, vadå, varför skulle guran ta stryk av att hänga rakt upp och ner? Vad ska hända med den? -Sålänge den inte hänger nära fönster/element etc...? Jag har alla mina gitarrer hängandes på väggen. Och nej, jag är inte rik. Ganska så tvärt om faktiskt. Men annars blir det ju inte att man övar! Har aldrig haft några problem. Eller ok, nån gång har jag mekat lite (justerat dragstången nån mm etc), men det är väl inget problem? Det måste man ju ändå göra ibland iom strängbyte etc. Man ska inte vara rädd för att lära sig meka med sina instrument. Det är en del av utövandet att hålla dem i skick. Tycker det är patetiskt med gitarrister som inte ens kan byta strängar själv eller trummisar som inte kan stämma trummor. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, vadå, varför skulle guran ta stryk av att hänga rakt upp och ner? Vad ska hända med den? -Sålänge den inte hänger nära fönster/element etc...? Jag har alla mina gitarrer hängandes på väggen. Och nej, jag är inte rik. Ganska så tvärt om faktiskt. Men annars blir det ju inte att man övar! Har aldrig haft några problem. Eller ok, nån gång har jag mekat lite (justerat dragstången nån mm etc), men det är väl inget problem? Det måste man ju ändå göra ibland iom strängbyte etc. Man ska inte vara rädd för att lära sig meka med sina instrument. Det är en del av utövandet att hålla dem i skick. Tycker det är patetiskt med gitarrister som inte ens kan byta strängar själv eller trummisar som inte kan stämma trummor. :rolleyes:

Ja alltså, förutsatt att man inte låter balkongdörren eller stora fönstret stå på vid gavel i rummet där dyrgriparna hänger på väggen precis bredvid och snön yr in på golvet eller regnet daskar mot fönsterglasen och når rummet eller det är snustorr högsommar och solen i zenit träffar alla träslagen med full styrka i timme efter timme dag efter dag, så händer inte så mycket. Tyvärr har jag dock sett sprickor i halsar uppstå som varit så kraftiga i hyfsat dyra instrument att de egentligen borde bara ha varit att kassera sorgligt nog och fingerbrädor bli skeva som velodromekurvor.. Men håller man det på en lagom nivå, med de förbehåll om fönster/element du själv nämner så ska det vara grönt ljus.

Att inte byta strängar själv är som att ... jag vet inte vad...

😄

Vad jag ville ha sagt (vilket jag glömde i upphetsningen), det är att om man lägger dem i hard casen, eventuellt med en liten luftfuktare däri, så borde det vara 100% bekymmersfritt. Vill man ha dem framme, får man vara mer försiktig.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bionaire är ett bra och beprövat märke. 980 kr var extremt billigt måste jag säga, för en så stor och kapabel pjäs! Jag har en liten fjösig och den kostade över 600 kr för 7 år sedan. Märkte just nu att företaget du länkade bara tar 475 kr! 16662.jpg Sedan finns det behändiga pyttesmå resefuktare, som man dock inte kan ändra styrka på, som ser ut som en tegelsten i storlek bara och de ligger på 595 kr. Bra att ta med för sångaren till hotellrum och liknande. Då använder man en vanlig vatten-PET-flaska som man vänder upp och ned och sätter på fuktarens hål. Men det är ju inte sådana du ska ha nu...

Här är den iaf, sångarens bästa reskamrat: Boneco AOS U7146 . Finns i olika färger dessutom! 595 kr. 31edce3931c74b5240ddc614dd8183fb.jpg

För gitarrer och sånt så bör du använda fuktare centrumhålen, i fodralen. Har du gitarrerna framme så kan en större golvmodell vara behjälplig. Tänk på att luftfuktigheten i vårt Sverige ofta är för låg, särskilt inomhus. För att slemhinnor ska trivas är 40-60% bäst. Man bör inte ligga över 70%, för då kan det bli bakterier och mögelbildning.

Det sägs att elektronik skadas av fukt, men jag har inte det så ordnat att jag kan ha två separata rum för inspelningarna. Vet att musikaffärerna som har egna studiorum absolut håller en låg fuktighetsnivå i studiodelen och en hög i gitarrdelen. Vad gäller ljudet från luftfuktaren så kan man ju stänga av den vid inspelning.

Att du köper en stor modell nu för framtiden bör inte försämra möjligheten att använda nu, till ett mindre rum. Använd den i mindre pass och med lägre styrka bara. Köp en hygrometer som mäter luftfuktigheten i rummet. Jag har en digital mindre sådan som mäter luftfuktighet och temperatur - just nu står den på 53% och 21 grader. Det finns rätt billiga, 200-300 kr.

Jag märkte stora problem med min röst i slutet av förra vintern och det kan vara så har det visat sig att det nästan uteslutande faktiskt kan ha berott på alltför snustorr inomhusluft. Mätte min hemma och den var 21-27%. Och då tyckte jag ändå det var som att komma till en fuktig tropisk regnskog när jag kom hem, jämfört med hur det var på mitt gamla kontorsjobb. Det måste ha varit 12-17% luftfuktighet där max, med mekanisk stark luftutsug dessutom och mängder med datorprylar och fläktar på liten yta... Så nu brassar jag på med fuktaren så att den håller drygt 50% varje dag. Man kan drabbas av kronisk laryngit (stämbandsinflammation) enbart av inomhusluftens torrhet. Jag fick den diagnosen då, men inte nu.

I din 13 kvm studio så använder du en stor luftfuktare rent allmänt för din egen trivsel och strupe då och då, på låg styrka (då den är högeffektiv) och små såna där man sätter i centrumhålen på gitarrer och bas. För kör du med golvmodellen för att nå gitarrerna, så kan det vara så att du måste brassa på en hel del, för att de ska nås s.a.s. (såvida de inte står runt och alldeles intill fuktaren). Då kan elektroniken drabbas. Jag kör min luftfuktare från Bionaire i bordsmodell så att man inte ser att det kommer ånga, men den fuktar ju ändå.

//:debatt

Så debatt, hur funkar denna som du har en bild på, är det fläkt i den? Hur blir det ånga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så debatt, hur funkar denna som du har en bild på, är det fläkt i den? Hur blir det ånga?

Rent tekniskt vet jag inte, men det fungerar iaf. En konstig sak hände dock för några veckor sedan. Jag hade säkert råkat dra ur sladden när den var igång, för man ska ju alltid dra ned styrkeratten tills det hörs ett klick och den slocknar innan man drar ur kontakten. Hursomhelst, när jag sedan skulle testa den igen så fungerade den inte överhuvudtaget. Jag testade om och om igen flera gånger, men hela tiden samma visa. Tänkte ta isär den då och kolla, men den var plastgjuten på ett sådant sätt att det inte gick utan större åverkan på formen, så jag tänkte slänga den. Till saken är att den hade luktat bränt också, när jag försökte få igång den första gången direkt efter haveriet. Men men men... helt plötsligt när jag testade en sista gång innan "soptunnan" så gick den precis som vanligt. Begrep inte vad det det för fel i över en vecka.

Man behöver inte ha på så att ångmolnet syns med blotta ögat för att den ska ha verkan iaf. Det räcker att sätta på lägsta styrkan, precis efter klicket, för att den ska ha viss effekt. Denna effekt kollar man lämpligast med hygrometer. Nu under vintern är det omöjligt att komma över 36% inomhus dock. Det pendlar mellan 27-36% och oftast är det 29-32% luftfuktighet inomhus här nu. Det är inte riktigt bra, för talvårdare och röstcoacher förespråkar 40-50%. Jag kan iaf säga att UTAN denna luftfuktare igång i över ett halvår här nu nattetid mest, så hade inte min röst varit vad den är idag. Röstanalysen idag gav klartecken till skivinspelning nästa år.

Man vrider på pipen upptill på den och får det att hamna åt rätt håll lite grann. Sedan lyser ju lampan hela tiden på sidan och den kan man ju vända bortåt från sängen om man tycker det stör, då blir det istället som ett svagt men lämpligt ledljus. Bra pris har webbhallen såg jag: 399 kr. OJJ!! Uppsala har en kvar, slut f.ö?, såg jag nu...

Tekniska fakta: "Automatisk självavstängningsfunktion" tror jag dock inte ett dugg på, det verkar inte så, hur menar de? "Integrerat bärhandtag" är också en slamkrypare - man kan inte bära den i det alls, då lossnar halva, eller rättare sagt apparaten delas. Står också att den saknar filter, men det sa de inte i affären - tänkte ju gå och köpa ett par nya filter snart. Kanske inte behövs? Det vore ju bra. 😄 www.bionaire.com

EN negativ ska jag dock vill flika in och som inte är helt obetydlig heller, det är att den kanske kan betraktas som en sommarfuktare. Den ånga som kommer ut är nämligen kall och jag märker att jag nog hellre vill ha lite varmare ånga vintertid iaf. Jag undrade ett tag dessutom om det var så att den kalla ångan i reagens med rummets luft bara gjorde att fuktighetsgraden gick ned istället!? Kall luft/kall ånga = ökad torrhet. MIn hygrometer SJÖNK nämligen när den var extra nära luftfuktaren nu en svinkall natt.

Kan därför vara idé att titta på en "Warm mist" humidifier som Bionaire BWM5251, 875 SEK istället kanske - eller ha en för vardera halvår snarare.

BWM5251-EX_114_2947_2_392399.JPG

... eller Binaire CM1-I COMPACT Warm Mist Humidifier, Pris o butik vet ej. CM1-I%20-EX_114_2530_2.JPG

... eller Bionaire BWM401 Warm Mist Humidifier 980 SEK, som ser ut såhär: BWM401-EX_114_2529_2.JPG

lussekatt//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt vilken expertis kring luftfuktare det finns här på forumet. Jag tycker tråden är intressant. Har själv märkt av att stämbanden är åt helvete vintertid, kan knappt prata i 20 minuter utan att bli hes. Funderar därför på att skaffa en fuktare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller skaffa lite växter.. miljontals klyvöppningar i bladet som dag och natt dunstar vatten. Testa att slå genomskinlig plastpåse runt en kvist med blad på så ser man att påsens insida snart fylls av kondens. Mina personliga favoriter är Hibiscus eller Monstera - se bilder nedan.

Mycket mer miljövänligt och det sägs också att en del folk blir glad av att ha växter runtomkring sig. Och så kanske man blir lite stolt och lycklig när man får sin hibiscus att blomma tidigt på våren?

Luftfuktigheten hos mig är på 55% på vintern, och då har jag bara en liten orkidésamling, några småbladiga växter och en hibiscus i rummet. Om jag får säga det själv, så tycker jag de är rätt mycket snyggare än fuktspridarna i debatt's inlägg.

Bifogade bilder:

hibiscus--hibiscus.jpg

monstera20deliciosaiz4.jpg

Redigerat av laxlaxlax
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Hur mycket låter den, låter det som att det är en fläkt?

Den låter lite mer än min laptopfläkt. Det är mer som en ton i luftfuktaren kontra laptopens fläkt som mer låter som ett bredare frekvensband i jämförelse. Om man sätter på mer styrka på luftfuktare så ändrar ljudet karaktär (fler frekvenser) och blir samtidigt faktiskt lite tystare. Jag kommer inte ha på den samtidigt som jag sjunger eller spelar akustiska instrument, iaf inte i absolut närhet. Men det gör inget, har man kört den innan ett tag så kommer inte luftfuktigheten att försämras den stund man gör sådana pålägg på åtminstone 30 minuter, förmodligen längre. Sedan kan man väl köra en halvtimme igen. Det är främst nattetid jag använder den.

CM1-I verkar väldigt svår att få tag på i Sverige tyvärr. Den är lite mer kompakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller skaffa lite växter.. miljontals klyvöppningar i bladet som dag och natt dunstar vatten. Testa att slå genomskinlig plastpåse runt en kvist med blad på så ser man att påsens insida snart fylls av kondens. Mina personliga favoriter är Hibiscus eller Monstera - se bilder nedan.

Mycket mer miljövänligt och det sägs också att en del folk blir glad av att ha växter runtomkring sig. Och så kanske man blir lite stolt och lycklig när man får sin hibiscus att blomma tidigt på våren?

Luftfuktigheten hos mig är på 55% på vintern, och då har jag bara en liten orkidésamling, några småbladiga växter och en hibiscus i rummet. Om jag får säga det själv, så tycker jag de är rätt mycket snyggare än fuktspridarna i debatt's inlägg.

Fantastiskt att du når upp till 55% inomhus nu på vintern. Jag mätte nyss och har 17% i sovrummet, utan luftfuktaren igång. Växterna i rummet är en Murgröna (utmärkt luftrenare), en grön Ampellija och en Carsulla Ovata, ljusgrönt småbladig sukkulent. Jag håller till fullo med om att apparaterna är gräsliga och växterna är ju inte bara vackrare, de är tysta också. Ska köpa Hibiskus och Ormbunke (utmärkt luftfuktare) å det snaraste.

Murgröna

murgrona.jpg

Ampellilja

ampellil.jpg

Crassula Ovata (Paradisträd/Jadeplanta)

22_22%20-%20Crassula%20ovata_JPG.jpg

MATNYTTIG LÄNK: Växter som luftfuktare

Annars kan man kombinera med en inomusfontän:

4081_1.jpg

Eller köra med luftfuktare på elementet:

351932a.jpg

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hört ngt liknande. Inte ens upphängningen på väggen var bra, gitarrhalsen tar stryk. Någon amerikansk gitarrguru som sa det och han verkade ha bra koll. Det bästa förvaringssättet för gitarr/bas var casen, nästbästa golvställ.

Det där tror jag inte ett dugg på! Halsen är ju byggd för att stå emot sex stålsträngar, hur skulle den inte tåla att hängas upp på väggen? En akustisk väger ju inte ens speciellt mycket.

Sen kan man ju tänka på att inte hänga den nära ett dragigt fönster och helst på en innervägg där temperaturen är jämnare.

Golvställ kan vara katastrofalt eftersom nån kan sparka omkull dyrgripen, tex. vid städning. Case håller jag med om att är en bra förvaring.

Dethär med luftfuktare är jag skeptisk till. Jag tror nog att gitarren tål att fuktigheten ändras fyra gånger i året. Jag misstänker att debatt i hemlighet jobbar för nån luftfuktar-organisation som vill sprida ryktet att man MÅSTE ha en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu tänkte jag mest på elgitarr förstås. Men rådet gitarrgurun gav gällde samtliga gitarrer, även akustiska och basgitarr. Själv tror jag inte att det är optimalt att hänga en gitarr vid halsen, det blir ändå rätt mycket tryck på liten och känslig yta. Visst har du rätt i att halsen tål stora spänningar från strängarna, det är den byggd för, men definitivt inte för att hängas upp. Nu går väl inte gitarrer sönder för att man hänger upp dem, det gör ju nästan alla musikaffärer, men som sagt - optimalt är det nog inte. Och jag kan tänka mig att justering och intonering blir lite mer förekommande på hängda gitarrer. Är det inte det sista en musikaffär får göra med en såld gitarr?

Att golvställ kan sparkas omkull har jag själv erfarenhet från - gitarren klarade sig, golvet fick en rispa. Men det var å andra sidan inte jag som gjorde det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...