vayzeria Postat 1 september 2010 Anmäl Dela Postat 1 september 2010 Hej och tjaba! Satt en dag på jobbet så ploppade det upp en sak i skallen min ( brukor ploppa upp en hel del saker jag inte ens visste att man kunde tänka på) När man panorerar trummor så ligger kaggen rakr fram. Ibland är virveln lite snett vänster, typ "klockan" 11 hiHat vid klockan 9. OH ligger hårt Vä/Hö. Men sedan ligger resten som man har som riktlinje. MEN det som fick mig att tänka till var. Varför ha Hihat vänster? Ja menar, sitter jag framför stereon min och lyssnar.. varför e hihaten pannad vänster högtalare? från den riktning jag sitter så ser och hör man den från höger hju :S Detta kanske låter lite knas. Men det jag undrar e. Varför ska man panna trummorna ur trummisens synvinkel (man står väl inte bakom trummisen när man e på konsert??) Vore det inte mer "normalt" att panna dom ur en åskådares placering. ' Hoppas ngn fattar vad ja´g försöker fråga. Men som ja sa i början... de e mkt som fladdrar runt i min skalle =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 1 september 2010 Anmäl Dela Postat 1 september 2010 Varför ska man panna trummorna ur trummisens synvinkel (man står väl inte bakom trummisen när man e på konsert??) tja svaret på din fråga blir nog mest motfrågor: varför inte? vem säger att man försöker återskapa en konsertsituation? (skulle dessutom medföra mindre panorering öht) man kanske vill återskapa trumljudet sett just ur utövarens sits? hur vanligt är det med helt utpannade gitarrer på en konsert? det finns inget "ska" - bara gör det du känner för Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 1 september 2010 Anmäl Dela Postat 1 september 2010 Finns två riktlinjer som sagt: Antingen panorering utifrån trummisens view - eller från betraktarens. Inget nytt, och båda skolorna fyller sin funktion. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 september 2010 Anmäl Dela Postat 1 september 2010 (redigerat) Då det nästan bara är trummisar som bryr sig om detta så brukar jag panorera så de får "spela med". Undantaget är Jazz och andra inspelningar som utgår mycket från ett grundstereopar. Redigerat 1 september 2010 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aROCKER Postat 1 september 2010 Anmäl Dela Postat 1 september 2010 Ja, som demontjoffe säger, kör på feeling. Coolast är väl nästan Lenny Kravitz (dvs Beatles)hela skiten i ena sidan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
vayzeria Postat 1 september 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 1 september 2010 tja svaret på din fråga blir nog mest motfrågor: varför inte? vem säger att man försöker återskapa en konsertsituation? (skulle dessutom medföra mindre panorering öht) man kanske vill återskapa trumljudet sett just ur utövarens sits? hur vanligt är det med helt utpannade gitarrer på en konsert? det finns inget "ska" - bara gör det du känner för Ha ha det e hju sant. pannar själv som jag tycker låter bäst. äveom om jag börjar arra trummor först sedan bas gitarrer bla bla. så kan trummorna må bra/bättre av att pillas på lite efteråt. Oftast hör/ser man att folk pannat ur trummisen synvinkel. Ville bara kolla runt med mina konstiga tankar om hur andra upplever det. Tack för alla svar =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 1 september 2010 Anmäl Dela Postat 1 september 2010 (redigerat) Apropå panna trummor... Om man har ett Bonhamset med en hängpuka och två golvisar blir det lite knepigt. Om man kör hängpukan lite tv, första golv i mitten och andra golven th får man mest tryck i första golvpukan. Dessutom, när trummisen kör ett komp på bägge golvpukorna så blir det inte så kul stereo. Därför tycker jag att man kan fejka stereobilden lite och köra hängpuka tv, första golv th, sen den större golvpukan tv igen. Då blir det roligare stereo. Man drar ju inte isär dem helt heller. Har man två ridar på golvpukssidan blir det bredare ljud i dem också. 😱 Samma tänk kan man ha om det är två hängpukor och en på golvet. Men man måste inte.😲 Redigerat 1 september 2010 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 1 september 2010 Anmäl Dela Postat 1 september 2010 (redigerat) Sedan har ju vi fusiontrummisar en inte helt dold förkärlek för flera hi-hats dessutom. Med en på höger och en på vänster sätts panoreringsproblematiken lite ur spel (vad gäller den biten iaf). Därtill finns ju flera med halvt omvänd uppsättning - Simon Phillips är väl mest erkänd för det som kör ride på vänstersidan - utöver alla multiambidexteriousa såsom Billy Cobham, Carter Beauford, Dennis Chambers m.fl, även om dessa har en reguljär setup. Redigerat 1 september 2010 av JohnRick Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tona9101 Postat 1 september 2010 Anmäl Dela Postat 1 september 2010 Jag försöker alltid att representera överhönget så nära som möjligt. Om jag har ett överhäng med bra stereospridning så kan jag använda ungefär samma. Men jag lyssnar alltid först på överhänget. Då tycker jag också att man får mest tryck i pukorna! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hastalavista Postat 1 september 2010 Anmäl Dela Postat 1 september 2010 Detta kanske låter lite knas. Men det jag undrar e. Varför ska man panna trummorna ur trummisens synvinkel (man står väl inte bakom trummisen när man e på konsert??) Vore det inte mer "normalt" att panna dom ur en åskådares placering. ' Hoppas ngn fattar vad ja´g försöker fråga. Men som ja sa i början... de e mkt som fladdrar runt i min skalle =) Hej Jag håller med dig, detta känns helfel för en mix. Anledningen till att pluggars preset ser ut så tror jag beror på att det skall kännas bra om du lirar på ett digitalset med lurar. Jag startade en tråd för något år sedan med samma fundering och fick ungeför samma respons: - men vadå det spelar väl ingen roll eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jerry P Postat 1 september 2010 Anmäl Dela Postat 1 september 2010 Hej Jag håller med dig, detta känns helfel för en mix. Anledningen till att pluggars preset ser ut så tror jag beror på att det skall kännas bra om du lirar på ett digitalset med lurar. Håller också med. Har själv funderat på det där. Själv tycker jag att lyssnarperspektivet är viktigt. Om man vet att trummisen har sin hi-hat till höger, lyssnarperspektivistiskt sett, och den skulle höras till vänster i en studioinspelning, så kan man ju tro att högtalarna inte är rätt kopplade till stereon 😲 . Det har i alla fall överraskat mig några gånger. Det är möjligt att bara trummisar känner det här, men jag tappar något av upplevelsen när det inte känns rätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 3 september 2010 Anmäl Dela Postat 3 september 2010 Därför tycker jag att man kan fejka stereobilden lite och köra hängpuka tv, första golv th, sen den större golvpukan tv igen. Då blir det roligare stereo. och jätteförvirrat ihop med oh man kan ju faktiskt placera en golvpuka tv på riktigt istället om man nu vill få den effekten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 3 september 2010 Anmäl Dela Postat 3 september 2010 Själv tycker jag att lyssnarperspektivet är viktigt. om du nu ska prata lyssnarperspektiv så måste du också bestämma från vilket avstånd lyssnaren ska tänkas befinna sig pratar vi "live"-upplevelse så är ju snarare hela setet en monopunkt i mitten å långt bak ska du vara riktigt petig med lyssnarperspektivet ska du ju isf också fånga ljudet från det hållet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dingbats Postat 3 september 2010 Anmäl Dela Postat 3 september 2010 om du nu ska prata lyssnarperspektiv så måste du också bestämma från vilket avstånd lyssnaren ska tänkas befinna sig pratar vi "live"-upplevelse så är ju snarare hela setet en monopunkt i mitten å långt bak ska du vara riktigt petig med lyssnarperspektivet ska du ju isf också fånga ljudet från det hållet Smala trummor är faktiskt underskattat. Mina favoriter är antingen mono i mitten, eller snustorrt och överdrivet pannat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jerry P Postat 5 september 2010 Anmäl Dela Postat 5 september 2010 om du nu ska prata lyssnarperspektiv så måste du också bestämma från vilket avstånd lyssnaren ska tänkas befinna sig pratar vi "live"-upplevelse så är ju snarare hela setet en monopunkt i mitten å långt bak ska du vara riktigt petig med lyssnarperspektivet ska du ju isf också fånga ljudet från det hållet Håller med dig om "live"-beskrivningen. Men jag tänkte snarare på studioperspektivet hört på lagom avstånd i hemmet cirka en till två meter med ett lagom avstånd mellan högtalarna, så att dom tillsammans ger en känsla av ett rum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 september 2010 Anmäl Dela Postat 5 september 2010 och jätteförvirrat ihop med oh man kan ju faktiskt placera en golvpuka tv på riktigt istället om man nu vill få den effekten Man kör en mono overhead för bästa tryck! Keith Moon hade ibland en puka med enbart underskinn på hihatsidan, den var förvaring för trumpinnar och cocacola. Hihat hade han oftast ingen alls. Här trummar han, ingen plojty plojty dämpning http://www.drummerworld.com/Drumclinic/keithmoonwontgetfooled.html Det är nog tyvärr en ny inspelning med en annan trummis... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 september 2010 Anmäl Dela Postat 5 september 2010 (redigerat) http://www.drummerwo...tgetfooled.html Scrolla ner en bit, där står bla Isolated Drum Track: My Generation Där är det äkta Keith Moon, satan grovt bra Och här är spelar han helt utan ljud från de andra Isolated Drum Track: Going Mobile Redigerat 5 september 2010 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.