Jump to content
Annons

Bästa AKG-studiohörluren upp till 2500?


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Annons

Ja, jag vill ha en grymt bra studiolur som jag ska sitta och mixa i om nätterna först och främst, det är det första användningsområdet. Jag har ett par andra som jag brukar ha när jag spelar in gura och sånt. Det här ska vara en finlyssnarluur och ett mixningskomplement.

K601 (enligt mig givetvis).

Link to comment
Dela på andra sajter

Basshole...Claes...

Han frågade efter AKG-lurar.

Jag tycker bara att det är synd att begränsa sig på det sättet, istället för att ha ett öppet sinne och testa flera olika fabrikat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är AKG som gäller skulle jag testa K-271 MKII och AKG K-240 MKII.

271 har ett jäkligt snyggt ljud men känns lite märkliga i basen, tycker jag. Väldans basfattiga för att vara slutna. Men det är kanske för att de även ska fungera att mixa i. (Andra lurar som är slutna, som sägs fungera bra till mixning, är Audio Technica ATHM50)

Jag har inte mixat med K-240 MKII men tycker att den gamla 240-modellen fungerar skitbra för mix. Tråkigt ljud annars.

Något jag märkt, när det kommer till lurar, är att priserna har gått ner väldans mycket. Har de inte?? K-271 och K-240 MKII låg båda på minst 2500 kr (i Sverige), bara för något år sedan. Nu tar samma butik 2100kr (för 271:an) och 1800kr (för nya 240:an). En sänkning med några hundra dvs.

Om man kikar hos Thomann kostar 271:an 1500kr och nya 240:an ligger på 1200kr!

Jämföra priser:

Audio Technica ATHM50

4Sound: 2195 kr

Thomann: 1588 kr

AKG K-271 MKII

4Sound: 2100 kr

Thomann: 1484 kr

AKG K-240 mkII

4Sound: 1800 kr

Thomann: 1174 kr

Frakten från Thomann är ju 150 kr, men man spar en hel del ändå. Märkligt att det är SÅ stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker 701:an är snyggare, varför sa du 601, är inte det en ett snäpp sämre lur, eller valde du den före 701?

701:an är den snyggaste lur jag sett, men en annan som heter AKG K-242 HD tycker jag också är sjukt läcker. Vet du hur den står sig mot 601 och 701?

Jag valde den före 701. Prisskillnaden kan inte motiveras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är AKG som gäller skulle jag testa K-271 MKII och AKG K-240 MKII.

271 har ett jäkligt snyggt ljud men känns lite märkliga i basen, tycker jag. Väldans basfattiga för att vara slutna. Men det är kanske för att de även ska fungera att mixa i. (Andra lurar som är slutna, som sägs fungera bra till mixning, är Audio Technica ATHM50)

Jag har inte mixat med K-240 MKII men tycker att den gamla 240-modellen fungerar skitbra för mix. Tråkigt ljud annars.

Något jag märkt, när det kommer till lurar, är att priserna har gått ner väldans mycket. Har de inte?? K-271 och K-240 MKII låg båda på minst 2500 kr (i Sverige), bara för något år sedan. Nu tar samma butik 2100kr (för 271:an) och 1800kr (för nya 240:an). En sänkning med några hundra dvs.

Om man kikar hos Thomann kostar 271:an 1500kr och nya 240:an ligger på 1200kr!

Jämföra priser:

Audio Technica ATHM50

4Sound: 2195 kr

Thomann: 1588 kr

AKG K-271 MKII

4Sound: 2100 kr

Thomann: 1484 kr

AKG K-240 mkII

4Sound: 1800 kr

Thomann: 1174 kr

Frakten från Thomann är ju 150 kr, men man spar en hel del ändå. Märkligt att det är SÅ stor skillnad.

Ibland så använder jag K240 och de låter som högtalare där diskanten är blåst i jämförelse med K601. ATH-M50 är en bra lur men sluten, inget för mixning tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Ibland så använder jag K240 och de låter som högtalare där diskanten är blåst i jämförelse med K601.

Nej det gör dom inte....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken är mest tungdriven, 701 eller 601?

Jag ska köpa en mac när de uppdaterat processorn i minstingen, då tänkte jag ligga i sängen och bygga beats med mac:en och lurar, klarar macen av att driva luren? Eller hur gör man? Jag har en micförstärkare inkopplad till den stationära, men jag vill bara kunna plugga in lurana i macen om det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

K601, tveksamt om en vanlig hörlursförstärkare orkar driva dem.

Men 701 går bra eller? Vad köper man annars för smidig liten pryl? Kanske finns det ett miniklaviatur med hörlursförstärkare i, så kopplar man in miniklavet till mac:en med uSB och sen hörlurana in i klavet?

Fast det är ju iofs drygt att alltid behöva ha det så. Ja alla tips emottages tacksamt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Ja, jag vill ha en grymt bra studiolur som jag ska sitta och mixa i om nätterna först och främst, det är det första användningsområdet. Jag har ett par andra som jag brukar ha när jag spelar in gura och sånt. Det här ska vara en finlyssnarluur och ett mixningskomplement.

Dom här kan vara värda att testa inte biliga men extremt bra http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/bw_p5_horlur.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej igen nu ska jag köpa antingen K601 eller K701, sen så småningom en Macbook pro 13". Frågan jag ställer mig är om jag behöver hörlursförstärkare? macbook pron behöver väl inget ljudkort är det inte bra ljudkort i mac.ar? Med asio osv? Vore skitschysst om ni kunde svara. Vill veta vad jag måste köpa. Och gärna tips på hörlursförstärkare (om jag dessvärre måste köpa det). Jag söker som fan på google och här men hittar inte svar på mina frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen nu ska jag köpa antingen K601 eller K701, sen så småningom en Macbook pro 13". Frågan jag ställer mig är om jag behöver hörlursförstärkare? macbook pron behöver väl inget ljudkort är det inte bra ljudkort i mac.ar? Med asio osv? Vore skitschysst om ni kunde svara. Vill veta vad jag måste köpa. Och gärna tips på hörlursförstärkare (om jag dessvärre måste köpa det). Jag söker som fan på google och här men hittar inte svar på mina frågor.

Om du ska göra musik med datorn så kommer du förr eller senare att köpa ett riktigt ljudkort och baserat på detta så skulle jag rekommendera K601 (så kan du köpa ljudkort för pengarna du sparar).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska göra musik med datorn så kommer du förr eller senare att köpa ett riktigt ljudkort och baserat på detta så skulle jag rekommendera K601 (så kan du köpa ljudkort för pengarna du sparar).

Varför kommer jag vilja det? Får jag bättre latency då? Har du nå tips i så fall? Kanske nåt så jag slipper köpa hörlursförstärkare. Så portabelt och smidigt som möjligt. Vore skitschysst med tips för jag tänkte beställa imorgon tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Mina i nuläget AKG k 272 är väldigt filtrerande om man nu vill höra varje pipa på stora orgeln i Sidny, bra nog för mig i nuläget, det är gött att hålla värmen om öronen. Är musiken bra så glömmer jag värmen om lilla örat.

Hade ett par Sennheisser 600 innan men dom började fladdra vid viss bas så dom "rök". Dessa nya är vad jag befarar ännu mer utkristalliserande av dom olika tonerna.

Det redovisas inte någon distorsion men den kan inte vara stor eftersom ljudet är riktigt kristallklart, har alltid varit mest för kristallklart och struntat i mycket annat. Fast det kanske inte har funnits så mycket av det andra?

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kan inte rekommendera AKG K601 till mixning. Dom låter fantastiskt när man bara "fin lyssnar", men inte till mix. Saknar för mycket i det lägre registret.

Jag väljer mina okända sony lurar för 300:- och högtalarna i min imac framför K601 alla gånger (när jag sitter hemma). Sen lyssnar jag av mixen i studion.

Men det är jag det 🙂

//F

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka lurar blev det? Jag såg i din andra tråd igår att du skulle beställa.

Frågade du mig? 🙂 Det blev AKG K701, jag gillar verkligen AKG, de förra AKG jag har de är en njutning, så jag kan inte tänka mig att dessa kommer göra mig besviken. Dessutom ser de ut typ som ja, de ger mig associationer till champagne, fint läder, dyr bil typ 🙂 och grädde! 😄 Hehe, riktigt ha-begär för dem.

Jag lyssnade på musikbörsen på ett par andra lurar, ska kolla vad de hette...

Audio Technica ATHM50, men jag tyckte de lät torra och trista. Dock ganska bra bas.

Har dock inte gjort nå vidare efterforskningar på området. Det är som genelec för mig, mina genelec låter för mig så härligt, att det typ kommer krävas mkt innan jag skulle lämna det märket. Läste i nån recension att AKG K701 hade ett väldigt "analytiskt" ljud och det var ett bra ordval, jag gillar analytiskt ljud, hellre att de är lite tunna i basen men att det låter luftigt och separerat och mjukt.

KRK VX6 eller vad de heter tyckte jag t.ex. lät jättetorra och trista jämfört med mina genelec. Yamaha hade nån monitor på musikbörsen som lät vass för örat och fostex var väl typ sådär. Vad jag vill säga är att jag vet vad jag gillar för sound och hoppas jag kommer få just det (vilket jag tror) med mina nya AKG 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte rekommendera AKG K601 till mixning. Dom låter fantastiskt när man bara "fin lyssnar", men inte till mix. Saknar för mycket i det lägre registret.

Jag väljer mina okända sony lurar för 300:- och högtalarna i min imac framför K601 alla gånger (när jag sitter hemma). Sen lyssnar jag av mixen i studion.

Men det är jag det 🙂

//F

Hm, vad gör du för musik? Jag valde K701, men har för mig att jag läst att de är tunnare i basen än 601. Tror dock inte att det kommer vara nåt större problem för mig (men jag är novis så jag kan ju ha fel) iaf, när jag komponerar så är det viktigaste alla nyanser som händer i mellanregister och diskant, inte vad som händer i basen, basen är bara det som skall ge kött till finliret lite då och då. Om jag skulle mixa i ett par torra högtalare, så skulle jag nog inte bli lika inspirerad av skiftningarna som jag lägger märke till i ljudbilden. Jag brukar inspireras av de små nyanserna i ljuden och höra andra melodier i det osv. Vet inte om du fattar, men jag tror att jag vill ha en verklig finlyssnarlur, sen om de för fram detaljer som vanliga ljudutrustningar missar tror jag inte det är nåt problem och att jag som andra brukar säga (nöjer mig med mixen) bara det att jag kan höra sköna grejer i ljuden och mixen när alla detaljer är så fina, gör ju att man kan fila på att försöka förstärka det. Jag hör ju iaf när nåt blir skrikigt och too much (känsliga öron). Dock så är jag än så länge rutten på det tekniska i musikskapandet.

Sen så vill jag dels också ha en finlyssnarlur för att bara njuta också. Det är kanske t.o.m. än mer viktigt 😄 Jag gillar verkligen att flyta bort i musik i sjukt bra lurar.

Anledningen till att jag frågade vilken musik du gör är för att jag t.ex. märkt att all musik inte låter bra i mina genelec, i mina akgs eller i mina hemmahögtalare. Köttig stonerrock t.ex. låter inte bra. Dub låter inte så bra (eller modern dub låter bra) men iaf, all musik låter inte så bra i såna ljudmakare som jag gillar. De högtalare/lurar jag brukar gilla brukar låta skitbra till klassiskt, till finstämd musik och minmal techno och sånt. För mkt bas eller dist och sånt, det brukar inte låta bra och det är känsligt med bitrates och produktion också. T.o.m. vilken mp3spelare jag väljer spelar roll, songbird låter t.ex. sämre än itunes. Sånt som jag inte skulle reagera på i andra settings.

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...