Jump to content
Annons

Spotify - två år senare


nattvaktaren

Recommended Posts

Annons

Men då är det väl fel att såga Spotify med anledningen att de ger för dåligt betalt, om man kan få ut 15 gånger mer om man går via någon annan än skivbolaget?

Blir det verkligen 15 gånger mer med CD Baby, och hur var det nu med att jämföra resultaten hos dem som släpper via CD Baby, med signad musik, vilka säljer / spelas mest?

Alldeles oavsett så är ju 15 gånger nästan noll fortfarande ganska lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då är det väl fel att såga Spotify med anledningen att de ger för dåligt betalt

Faktum är att hela den här anti-Spotify-kampanjen är så... jag vet inte... gnällig. Tråden tyngs av den inbillade uppfattningen av att alla artister har blivit blåsta så fort de fått sina låtar tillgängliga på Spotify — för att de inte får mer betalt än gällande avtal (som artisterna i varje enskilt fall har godkänt från allra första början).

Återigen: hela konceptet finns där och exploateras enligt bestämmelser som har gjorts berörda parter emellan.

Förstår inte den här knytnäveshöttande "revolutions"-stämning råder. Bolagen är inte "ert folks" fiender som måste krossas till varje pris... Bolagen är det "folk" som hjälpte er (syftar inte på någon speciell) med att få in en fot i branschen som ni rimligen behöver för att vidareutveckla och fortsätta er karriär.

INGEN (seriös part) håller på något sätt fast någon mot sin vilja på livstid.

Så ni kan liksom redan nu lägga ner spadar, högafflar, ärtbössor och röda fanor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tycker det är lite dåligt av artisterna att inte kunna förutse fenomenet fildelning samt skivbolagens kartellbildning för att med dumpade priser försöka kompensera förlusterna?

Jag vet inte hur lång tid folk skriver på för i allmänhet, de två kontrakt jag har haft har varit på 5 år (även om det ena bröts efter ca 1 år). Under den tiden bör nog de flesta artister hinna upptäcka och ta ställning till hur dom vill hantera sin musik jämtemot fildelningen, även om dom inte kunde förutse det när dom skrev på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tycker det är lite dåligt av artisterna att inte kunna förutse fenomenet fildelning samt skivbolagens kartellbildning för att med dumpade priser försöka kompensera förlusterna?

Om man inte begriper innebörden av "fritt förfoga över", "framtida, ännu ej kända tekniker", "all form av återgivning" etc, så ska man be någon som begriper förklara begreppen för en innan man skriver under.

Rätta mig om jag har fel, men ni killar som tycker att det är fult att klaga, ni påverkas väl inte själva? Ni tackade nej till dåliga avtal, får man anta? ☺️

Nej, tvärtom. Jag har tackat ja till "dåliga" avtal. När sådant händer i ens nybörjarår skapas ett vägskäl: Det ena leder till bitterhet och frånskyllande på alla andra och allt annat än sig själv och sin oförsiktighet (eller oförmåga att följa överenskommelser). Det andra leder till att man lär sig av misstagen, pluggar på och/eller tar expertis till hjälp nästa gång man tecknar avtal.

Det är uppenbart att du och jag inte tagit samma väg. Men å andra sidan; du har kanske haft turen att ALDRIG ha tecknat ett "dåligt" avtal.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mer på att det är lätt att sitta och mästra och raljera över förhållanden som inte påverkar en själv.

Du menar att ditt "mästrande och raljerande" är mer befogat än mitt? Som det där när en blatte får kalla en annan blatte för "jävla blattejävel", medan en inrikesfödd inte under några som helst omständigheter får göra detsamma?

Att jag envisas med pacta sunt servanda-hållningen i den här tråden är för att jag är den typen av samarbetspartner; det har inget att göra med att jag (såvitt jag vet) inte har några egna verk publicerade på Spotify. Och jag hade dessutom aldrig gnällt (läs: skyllt) på vare sig Spotify eller "Bolagen" (som samlad fiendegrupp) bara för att mitt avtal med mitt bolag inte ger mig de pengarna som jag minsann förtjänar när mina verk spelas på Spotify. Jag menar: jag é ju föffan bättre än alla andra ju...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mer på att det är lätt att sitta och mästra och raljera över förhållanden som inte påverkar en själv. Vore säkert värre om jag ville sänka din tjänstepension, eller ta ifrån dig rikskupongerna.

Hur menar du då? Att Spotify i sin nuvarande skepnad kommer att leda till det goda musikutbudets totala undergång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ni kan liksom redan nu lägga ner spadar, högafflar, ärtbössor och röda fanor.

Ja, om folk la hälften så mycket tid på att göra musik som att gnälla om att de inte får tillräckligt betalt, så vore det ingen risk i världen att "den goda musiken" försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om folk la hälften så mycket tid på att göra musik som att gnälla om att de inte får tillräckligt betalt, så vore det ingen risk i världen att "den goda musiken" försvinner.

Nej det är klart, det bästa vore ju om folk slutade gnälla så förbannat och bara tog emot det som erbjuds. Ett tack vore väl inte helt fel heller, när nu de snälla skivbolagen och Spotify betalar ut pengar till oss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är klart, det bästa vore ju om folk slutade gnälla så förbannat och bara tog emot det som erbjuds. Ett tack vore väl inte helt fel heller, när nu de snälla skivbolagen och Spotify betalar ut pengar till oss!

Klart man ska gnälla, klaga och protestera om något är fel, men gärna då på rätt sak och på rätt sätt. Uggla t ex (Sveriges bästa artist någonsin) skulle ju redan nu kunna hota med att när hans kontrakt går ut så tar han hela sin backkatalog och går över till något annat bolag, eller startar ett själv (som Robyn). Men att bara gå ut och gnälla lite på en blogg hjälper ju inte mycket, det måste ju finnas någon slags konstruktivitet och handling bakom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om folk la hälften så mycket tid på att göra musik som att gnälla om att de inte får tillräckligt betalt, så vore det ingen risk i världen att "den goda musiken" försvinner.

Om ens det. De flesta som håller på med musik gör det gissningsvis för att dom tycker det är kul, och för att dom har något dom vill förmedla, och skulle säkert fortsätta göra musik även om dom inte fick ett öre för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk som bara spelar för att det är kuuul, vill uuuttrycka sig och förmeeeedla nåt är i tio fall av tio helt värdelösa.

😄

Helt rätt! Alla fattar att det handlar om pengar, brudar, sprit och sex.

Och prestige!

Sorry för OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle fan sluta direkt. Det är sant. Folk som bara spelar för att det är kuuul, vill uuuttrycka sig och förmeeeedla nåt är i tio fall av tio helt värdelösa.

Ja, men då är jag hellre värdelös och gör musik med glädje än att vara missnöjd och sitta och grina på forum. 🥰

Men så tjänar ju också mycket mer på mitt riktiga jobb än vad vanliga svenska musiker gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle fan sluta direkt. Det är sant. Folk som bara spelar för att det är kuuul, vill uuuttrycka sig och förmeeeedla nåt är i tio fall av tio helt värdelösa.

Varför spelar man annars då? Är det pengar man är ute efter skulle jag tro att man har bäst chanser i finans-och bankvärlden. Där kan även medelmåttor och sämre med lite tur tjäna stora pengar.

Att försöka slå som musikartist utan att tycka att musik är kul, eller har någon slags vilja att uttrycka sig är nog ganska dödsdömt. Jag känner inte till några exempel på motsatsen i a f. Även folk som utvecklat ett vasst affärssinne, typ Gene Simmons, började nog trots allt inte med musik bara för att kunna sälja mycket merchandise.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för i helvete.

Alla som spelar musik gör det för att det är kul. Det innebär inte att vi ska ge bort pengarna vi genererar till Spotify eller till skivbolagen. Det innebär inte heller att det är fult att diskutera ersättningsnivåer eller kräva bättre avtal.

Jag sysslar med det bästa jag vet, minst åtta timmar varje dag. Det gör mig lycklig. Jag är lycklig för att jag har ett roligt jobb. Jag har ett roligt jobb för att jag är bra på det jag gör. Jag vill ha bra betalt för det jobb jag utför.

Ser ni? Inga motsatsförhållanden.

Klart det är lätt att vara generös när ingen efterfrågar ens tjänster, när musiken är en hobby. Klart man kan älska Spotify som konsument.

Next please.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för i helvete.

Alla som spelar musik gör det för att det är kul. Det innebär inte att vi ska ge bort pengarna vi genererar till Spotify eller till skivbolagen. Det innebär inte heller att det är fult att diskutera ersättningsnivåer eller kräva bättre avtal.

Jag sysslar med det bästa jag vet, minst åtta timmar varje dag. Det gör mig lycklig. Jag är lycklig för att jag har ett roligt jobb. Jag har ett roligt jobb för att jag är bra på det jag gör. Jag vill ha bra betalt för det jobb jag utför.

Ser ni? Inga motsatsförhållanden.

Klart det är lätt att vara generös när ingen efterfrågar ens tjänster, när musiken är en hobby. Klart man kan älska Spotify som konsument.

Next please.

Men fortfarande: Om du inte gillar Spotify så får du väl sälja dig någon annanstans?

De flesta vill oftast ha mer betalt för vad de gör, eftersom dom anser att dom gör ett bra jobb. Vilket säkert stämmer för det mesta. Och för det allra mesta kan man få bättre betalt genom att anstränga sig lite. Byta jobb t ex (då menar jag inte sysslar, utan samma syssla på en annan arbetsplats). Att sitta kvar hos sin arbetsgivare och bara klaga på att man får för lite betalt känns inte speciellt konstruktivt, hur orättvist behandlad man än känner sig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men fortfarande: Om du inte gillar Spotify så får du väl sälja dig någon annanstans?

De flesta vill oftast ha mer betalt för vad de gör, eftersom dom anser att dom gör ett bra jobb. Vilket säkert stämmer för det mesta. Och för det allra mesta kan man få bättre betalt genom att anstränga sig lite. Byta jobb t ex (då menar jag inte sysslar, utan samma syssla på en annan arbetsplats). Att sitta kvar hos sin arbetsgivare och bara klaga på att man får för lite betalt känns inte speciellt konstruktivt, hur orättvist behandlad man än känner sig.

Det som känns orättvist, är ju att det är någon annan som tjänar stora pengar på det upphovsmännen skapar, medan upphovsmännen själva bara får småsmulor.

Själv förväntar jag mig inte att hamna på Spotify med några låtar, eftersom jag gör musik för mitt eget höga nöjes skull och inget annat, men jag tycker ändå att de som vill tjäna pengar på sin musik ska ha möjlighet att göra det - utan att behöva ge bort största delen av intäkterna oavsett vart de vänder sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som känns orättvist, är ju att det är någon annan som tjänar stora pengar på det upphovsmännen skapar, medan upphovsmännen själva bara får småsmulor.

Det är väl inget som är unikt för Spotify? Och åter igen, tycker man att villkoren är orättvisa så får man ju försöka förhandla om villkoren, starta ett eget bolag eller välja andra kanaler?

men jag tycker ändå att de som vill tjäna pengar på sin musik ska ha möjlighet att göra det - utan att behöva ge bort största delen av intäkterna oavsett vart de vänder sig...

Är det svårare att tjäna pengar på musik idag, jämfört med 10, 20, 50, 100 eller 500 år sen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som känns orättvist, är ju att det är någon annan som tjänar stora pengar på det upphovsmännen skapar [Valles formatering]

Korrekt! Nämligen, de som upphovsmännen har överlåtit/upplåtit sina rättigheterna till. Inget konstigt alls!

Om det är "orättvist" på något sätt, måste du rimligen mena att avtalen har tvingats fram. Men i sådana fall är ju avtalen ogiltiga, och det är bara för upphovsmännen att häva avtalen och kräva skadestånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

En diskussion kan väl alltid vara intressant oavsett vilka avtal som har skrivits, eftersom streaming förväntas ta över allt i framtiden enligt somliga...

Problemet är ju att Spotify och liknande ofta brukar beskrivas som räddningen och vägen bort från den omfattande piratkopieringen, men när det ger så dålig ersättning som det gör, så är det knappast någon fantastisk lösning för upphovsmännen, eller hur...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...