Jump to content
Annons

Sångmickar. Intresse?


DivineCo

Recommended Posts

Nu när jag snart är ledig tänkte jag göra en test av mina mickar på sång. Har väll nästan 30 stycken mellan 16000 och 600 kronor. Kan det vara intressant?

Tänkte inkludera den nya folkmicken seX1 som jag inte har hunnit testa än. Har lite olika preamps bland annat LA-610, Avalon 737 och Focusrite Red 7. Tänkte använda Focusrite eftersom den är mest transparent. Det hade säkert varit bättre om jag satte upp åtta mickar mot mitt ljudkort på samma gång men jag vill inte göra det då preampsen inte riktigt håller den klassen. (M-audio ProjectMix)

Problemet blir då istället att få rösten att bli så lik som möjlig i varje tagning. Är det fortfarande värt det?

Tänkte lägga upp det som en dub med bara några korta fraser och sedan normalisera (32 bitar utan förändringar) Preampen ska inte använda kompression eller desser bara lowcut.

Tänker stå vid mixerbordet som inte är ett perfekt rum men jag kommer att sätta tejp på golvet så att jag står på samma ställe plus att jag har ett pufffilter mellan mikrofonen som är 30 centimeter från munnen. Tänker även göra alla tester på samma gång så man har samma röst. Hinner därför inte testa alla mickar.

Om ni har synpunkter på detta så säg till! Är detta tillvägagångssätt värdelöst är det ingen ide att jag anstränger mig.

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alla sådana testinspelningar är intressanta, tycker jag. Kombinerat med andras testinspelningar - som t ex undertecknads testsite och The Listeningsessions, så kan man få en ganska hygglig uppfattning av hur de fungerar, även om inspelningarna inte är gjorda under identiska förutsättningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut största problemet med tester av mickar för sång är att det spelar gigantiskt stor roll vilken sångare som sjunger då vissa mickar passar vissa personer perfekt medan andra modeller inte passar alls som istället passar en annan röst perfekt. Risken är m a o överhängande att testet istället visar vilken mikrofon som passar just denna/dessa personer bäst när avsikten egentligen var att försöka hitta "den bästa sångmicken".

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har så rätt. Lägg ner är alltså ditt svar?

Njae … det kan fortfarande vara kul med tester. Ett sätt att ”minimera” dessa problem är att spela in ett stort antal olika sångare för varje mic men det blir ju onekligen lite omständligt. Ett annat alternativ är att ”strunta” i denna problematik. Så länge man är tydlig och betonar detta i redovisningen så får folk dra sina egna slutsatser (eller välja att inte göra det om de inser problemet …).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant att det kan vara svårt att utifrån ett test man inte gjort själv, att välja en sångmick åt sig själv.

Men samtidigt finns det ju grundläggande kvalitéer hos varje mick som kan belysas av ett test. Testet kan ju faktiskt då ringa in ett antal intressanta mickar att prova hemma innan köp itsäället för att famla runt helt blint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väll nästan 30 stycken mellan 16000 och 600 kronor. Kan det vara intressant?

Visst är det högst intressant, även om röster låter olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låna en OK mikrofonförstärkare eller mixer så du kan spela in fler mickar samtidigt (givetvis inte alla).

Det är väldigt viktigt att det är samma tagning man jämför med, annars lyssnar

man bara på skillnaderna i tagningarna och det är oftast stora skillnader varje gång.

Självklart är det intressant att läsa ett test om det här.

Kör på vettja! ⚠️

Tack!

Hälsningar Tomas H

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan nog ha rätt Kubeis då det är omöjligt att få till helt identiska tagningar. Min ProjectMix har 8 preamps och dom är ju hyfsade men inte optimala. Sen har jag nog inte 8 mickstativ men man kanske skulle kunna sätta upp en mickcirkel med en 5-6 mickar i alla fall. Får fundera lite på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...