Jump to content
Annons

Cubase 5.5


Tilly

Recommended Posts

Kryssa i Kör som administratör så det är så jämt...är väl inte så jobbigt? Man gör det en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kryssa i Kör som administratör så det är så jämt...är väl inte så jobbigt? Man gör det en gång.

Givetvis är det inte jobbigt men det ÄR en säkerhetsrisk att köra program som admin. Känns väldigt onödigt att behöva köra ett DAW som admin...

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis är det inte jobbigt men det ÄR en säkerhetsrisk att köra program som admin. Känns väldigt onödigt att behöva köra ett DAW som admin...

Jo, kanske det...men är man på rätt ställen på nätet om man nu ÖVERHUVUDTAGET har en uppkoppling på datorn till musiken så är det nog lugnt.

Inga ryska gangsters har ännu tagit över min DAW och lagt in audiofiler med rysk folkmusik och tryckt på play...= )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, kanske det...men är man på rätt ställen på nätet om man nu ÖVERHUVUDTAGET har en uppkoppling på datorn till musiken så är det nog lugnt.

Inga ryska gangsters har ännu tagit över min DAW och lagt in audiofiler med rysk folkmusik och tryckt på play...= )

ÖVEHUVUDTAGET, menar du alltså att man inte ska använda Cubase om man inte har två datorer? OnSatan kom med ett vettigt inlägg. Det gjorde inte du.

Link to comment
Dela på andra sajter

men är man på rätt ställen på nätet
Intrång ala internetmaskar har inget med 'var man surfar' att göra. På med en ordentlig brandvägg! Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en enda dator till precis ALLT - både musik, surfande, mail, enstaka spel, office etc, är ständigt uppkopplad mot Nätet - och har aldrig fått några problem med det. Har dock alltid haft en brandvägg (tidigare bara mjukvara, men numera hårdvara), men bara kollat efter virus enstaka gånger, utan att något har dykt upp (alltså ingen virusdödare installerad, annat än vid de tillfällen när jag vill köra en test). Kör AdAware, Spybot och Malwarebytes då och då för att rensa bort diverse cookies och annat skrot som dimper in - men sådant har aldrig hittills blivit så mycket att det har påverkat prestandan.

Jag ser med andra ord inga som helst problem med att ha en och samma dator till allt, eftersom jag har kört på detta sätt i över 10 år vid det här laget. Skulle inte stå ut med att behöva hämta uppdateringar med en annan dator och sedan ta med på en USB-sticka eller liknande för att installera på studiodatorn...

Skulle aldrig heller köra annat än som admin på min egen dator. Det finns ju ingen anledning till att krångla till det när det är den egna privata datorn. Det är förstås annat på en arbetsplats, där man har ett internt nät som alla datorer på firman är inne på - men hemma är det bara överdriven paranoia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en enda dator till precis ALLT - både musik, surfande, mail, enstaka spel, office etc, är ständigt uppkopplad mot Nätet - och har aldrig fått några problem med det. Har dock alltid haft en brandvägg (tidigare bara mjukvara, men numera hårdvara), men bara kollat efter virus enstaka gånger, utan att något har dykt upp (alltså ingen virusdödare installerad, annat än vid de tillfällen när jag vill köra en test). Kör AdAware, Spybot och Malwarebytes då och då för att rensa bort diverse cookies och annat skrot som dimper in - men sådant har aldrig hittills blivit så mycket att det har påverkat prestandan.

Jag ser med andra ord inga som helst problem med att ha en och samma dator till allt, eftersom jag har kört på detta sätt i över 10 år vid det här laget. Skulle inte stå ut med att behöva hämta uppdateringar med en annan dator och sedan ta med på en USB-sticka eller liknande för att installera på studiodatorn...

Skulle aldrig heller köra annat än som admin på min egen dator. Det finns ju ingen anledning till att krångla till det när det är den egna privata datorn. Det är förstås annat på en arbetsplats, där man har ett internt nät som alla datorer på firman är inne på - men hemma är det bara överdriven paranoia.

Det största problemet är väl om man inte har möjlighet att köra som Admin på datorn man använder.

Jag ser inga problem alls med att köra som Admin på sin privata studiodator, även om den är uppkopplad mot internet. Det är riskfritt såvida man inte installerat någon skum plugg som får för sig att skada systemet och den risken är extremt liten, även om man kör med crackade pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning ifall jag kör som administratör eller inte. Var kollar man det? Vad betyder det att köra som administratör?

Det enda jag vet i frågan det är att en datortekniker som har hand om service sa till mig att jag helst inte skulle stå som administratör till datorn om den skulle in på lagning, för då kunde inte reparatören gå in i den och göra ändringar.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

ÖVEHUVUDTAGET, menar du alltså att man inte ska använda Cubase om man inte har två datorer? OnSatan kom med ett vettigt inlägg. Det gjorde inte du.

Du FÅr göra hur du vill, men JAG har ännu inte haft problem. Brandvägg och antivirus.

Förlåt om jag förstörde din kväll.

Puss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning ifall jag kör som administratör eller inte. Var kollar man det? Vad betyder det att köra som administratör?

Det enda jag vet i frågan det är att en datortekniker som har hand om service sa till mig att jag helst inte skulle stå som administratör till datorn om den skulle in på lagning, för då kunde inte reparatören gå in i den och göra ändringar.

Här är en länk: http://support.microsoft.com/kb/922708/sv

Högerklicka och välj Kör som administratör eller högerklicka och välj egenskaper för Cubase exe-fil och där på nån flik står det en ruta du kan kryssa i för att göra valet permanent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick bekräftelse på mitt Melodyne-problem och fick besked i min tråd i Celemonys forum, att en fix är på gång. 😳

http://www.celemony.com/userforum/viewtopi...f=13&t=6730

Och då kom det ett mail idag från Celemony 🙂 :

Service update for Melodyne editor, Melodyne assistant and Melodyne essential

We have just released a new service update for Melodyne editor, Melodyne assistant and Melodyne essential. The update resolves a compatibility problem with the new version 5.5 of Cubase and version 5 of Nuendo as well as offering various minor bug-fixes and optimizations for all three editions.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu funkar den som VST3?

Det var det som krånglade i alla fall (det var åtminstone det enda problemet jag hittade... 😉 ), så det ska det göra. Hinner förhoppningsvis med att testa senare i kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...