Jump to content
Annons

Bygprocess av första studio/replokal. (med bilder)


axion

Recommended Posts

Hej.

Har precis fixat en ny rep/studiolokal.

Det är nere i ett gammalt parkeringshus typ.

Inne i detta finns mindre lokaler. I ett av dessa finns vi.

Vi ska ha de först och främst för rep men ska också kunna spela in. Inga proffs inspelningar men ska ndå gå att lyssna på.

Det ekar väldigt som det är i dagsläget.

Har slängt in lite mattor och så och de blev bättre men inte helt hundra.

Ska täcka hela golvet med mattor och har lite textil som ska upp på¨väggen.

Sen håller vi på att smälla upp en vägg i rummet för att dela av för lyssnings rum.

Hur ska man sätta isoleringen? Det blir en luftspalt. Var ska den vara ? Mot reprummet eller ska luften vara mot lyssnings rummet?

Lite tips hade varit väldigt fint.

Kan snickra men vet inte vad som blir bäst.

Lägger upp lite bilder så ni ser bättre.

Den ena dubbeldörren går mot parkeringshuset så att säga så de blir väldigt mycket eko ut där.

Hjälper det om man sätter upp en tjock textil på hela väggen eller hur hade ni gjort?

bild5b.jpg

bild4ww.jpg

bild3nd.jpg

bild2jl.jpg

bildyu.jpg

Redigerat av axion
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan tillägga att vi är inte ute efter att dämpa utan att få bort eko

i första hand. Har ni tips på hur vi ska placera allt så hade de varit super. Vi har trummor, bas, klaviatur samt

gitarr. Vi spelar oftast in live.

Link to comment
Dela på andra sajter

väggen ska va dubbelgips, hälst limmad med akustik lim. 2"x4" och 95 senull. 100mm luft. 2"x4" och 95 senull och dubbelgips.

och det ska tätt som en ubåt, använd latexfog på alla skarvar och skruvar.

ni måste (fast det begriper ni nog) bygga väggen äfter taket, atså inna mellan de syniga "takreglarna".

men innan ni bygger så bör ni räkna på rummets storlek:

http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp (oservera att måtten gäller fördigt rum och inte bygg yta)

varför? där för att man få minsta akustiska problem. tänk på att om ni skiter i detta så kostar rummet fortafarande lika mycket att bygga.

edit:

när det gäller akustikken:

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

tex i "live rummet" kan ni bygga bygg THE CORNER ABSORBER i alla hörn. och sedan varannan THE SIDE WALL ABSORBER varannan THE REAR WALL ABSORBER

bild exempel:

post-19551-1276376327_thumb.png

hälst bör THE CORNER ABSORBER(bas) och THE SIDE WALL ABSORBER(mellan register) sätmmas efter rummets resonans frekvenser. alternativt efter calculerade room modes(resonans frekvenser, finns uträkningar hos mh-audio).

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kommer bygga väggen med plywood. Alltså ply sen isolering luftspalt sen ply. Blir inget avancerat. Ska först och främst repa. De vi vill ha bort i reprummet är eko.

Vill ju så klart ha de tyst i lyssningsrummet men vi vet att vi inte behöver ha det helt tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kommer bygga väggen med plywood. Alltså ply sen isolering luftspalt sen ply. Blir inget avancerat. Ska först och främst repa. De vi vill ha bort i reprummet är eko.

Vill ju så klart ha de tyst i lyssningsrummet men vi vet att vi inte behöver ha det helt tyst.

det finns tyvärr inga genvägar. plywood och isolering så som du bekriver kommer möjligen att funka som panel absorbent. men inte ljudisolera säskillit bra. man ska absolut inte ha luft mellan isoleringa och skiva. det ska var skivor -iso(med separat reglstomme) -luft -iso -skivor(regelstomme).

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har nog inte uttryckt mig tillräckligt.

alltså detta är en replokal i första hand.

De ska inte läggas ner några större pengar på detta. Ska inte ha de som någon studio där vi ska spela in några produktioner. Utan mest för våran egen del.

Skulle vi bygga som du förklarar för oss så skulle de gå på löjligt mycket pengar.

Vill bara för till de hyffsat.

Som sagt. De där ekot vill man ju ha bort i första hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har nog inte uttryckt mig tillräckligt.

alltså detta är en replokal i första hand.

De ska inte läggas ner några större pengar på detta. Ska inte ha de som någon studio där vi ska spela in några produktioner. Utan mest för våran egen del.

Skulle vi bygga som du förklarar för oss så skulle de gå på löjligt mycket pengar.

Vill bara för till de hyffsat.

Som sagt. De där ekot vill man ju ha bort i första hand.

ja okej, klä väggarna och taket med nån tjock bygg isolering och klä in skiten med nått billigt tyg. 😄

alstå för att få bort ekot, om ni nu tycket det är viktigare än att ha bra akustik.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

klart man vill ha bra ljud men lokalen vi har ligger i ett garage typ. Under mark. Betong till väggar och golv.

Budget är i stort sett noll.

Lokalen ska rivas om si sådär 2 år så man vill inte sätta igång med något monsterbygge.

Vi vill kunna repa med hyfsat ljud.

Låt säga att budget är 5000kr.

Det är inte mycket i dessa sammanhang.

Reglar till väggen vi ska bygga nu kostade typ inget så där var de lugnt.

Men för att få denna lokal att låta "bra" i era öron ja då får vi nog lägga ner 100 000 om de nu räcker. Det är inte så aktuellt.

Det jag söker är några tips för enkla billiga lösningar.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

klart man vill ha bra ljud men lokalen vi har ligger i ett garage typ. Under mark. Betong till väggar och golv.

Budget är i stort sett noll.

Lokalen ska rivas om si sådär 2 år så man vill inte sätta igång med något monsterbygge.

Vi vill kunna repa med hyfsat ljud.

Låt säga att budget är 5000kr.

Det är inte mycket i dessa sammanhang.

Reglar till väggen vi ska bygga nu kostade typ inget så där var de lugnt.

Men för att få denna lokal att låta "bra" i era öron ja då får vi nog lägga ner 100 000 om de nu räcker. Det är inte så aktuellt.

Det jag söker är några tips för enkla billiga lösningar.

Tack.

Tjenna Axion!

Jag tror jag förstår din ambition i detta.

Nog kan väl sägas om grundregeln skit in skit ut och så gäller ju för allt vad gäller ljud.

Vad jag förstår av bilderna så avser ni att dela av lokalen och fortsatt förståelse är för att kunna skapa en typ av kontrollrum i och med detta då?

Denna setup, kontrollrum och liverum går inte att skapa utan att de facto bygga ordentligt så som adrumrum avser.

Med andra ord, gör ni det fel så kommer ni bli oerhört besvikna när ni ska till att använda rummen i dess syfte vilket i sig betyder att de pengar ni lagt på att bygga halvdant, faktiskt blir helt bortkastade pengar!

Det ni skulle kunna göra för att få ordning på ljudet så att det går att använda som replokal är faktiskt ganska enkla medel.

Till och med så enkla att ni inte ens behöver regla upp och sätta skivor mot den rena betongen.

Ett par saker att tänka på...

Det eko ni upplever går att få bukt med ganska enkelt med bara mattor och väggabsorbenter.

Gör en sökning här på forumet som behandlar DIY bredbandsabsorbent så lär du hitta massor om detta.

Enkla ramar i trä med en skiva isolering i som sedan hängs upp på väggen.

Sök sedan vidare på så kallade superchunks.

Det är en bredbandsabsorbent som tar hand om det låga mellanregistret.

Ett par sådana tingestar i hörnen kommer stabilisera en hel del av ljudet och framför allt få bort grötighet i gitarrer och muddighet i sång från en sånganläggning.

Erat största problem kommer att bli i basregistret och så är det i alla rum.

Bas kräver extrema åtgärder att behandla och verkligen inget jag rekommenderar i och med en stram budget.

Likväl så kommer ni trubbel med frekvenser där nere.

Så här säger jag..!

Skit i att bygga absorbenter för bas! Ni kommer tycka att det låter "så fantastiskt" i den nya repan ändå med lite absorbenter på väggarna och mattor på golven att ni kommer känna att det är roligt att repa " för det låter ju så bra".

Och jag menar verkligen inte att vara ironisk med detta utan påvisar snarare det steg i processen där man faktiskt hör förändringar i ljudet. Dock är ljudet inte hundra!

Det positiva är väl snarare då att ni får en repa som funkar och att ni sår ett frö för framtida och mer permanent akustikbehandling i en lokal som kommer bli bestående.

Har ni tur, så är rummet så pass stort att ni kanske inte får så mycket trubbel med bas och att ni faktiskt kommer gilla att det är lite "tjockt i botten" när ni repar.

Lycka till och kör så det ryker!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få ett perfekt ljud är svårt.

Men ni kan komma en bra bit på vägen rätt så billigt och enkelt. Räcker det så är ni nöjda, räcker det inte så får ni väl gå vidare sen.

Ekot i lokalen beror på att det är råa betongytor. Ljud som träffar väggar / tak / golv studsar tillbaka och gör det många gångar.

Vad ni vill göra är att dämpa ekot.

Ett vanligt fel är att tro att det räcker med tunna textilier som mattor eller draperier för att dämpa ekot. Problemet är att det bara fungerar för höga frekvenser. Mellanregister och bas kommer ha precis lika mycket eko. Har man massa tunna textilier överallt blir ljudet i rummet mörkt och luddigt.

Vad ni behöver göra är att hitta sätt att dämpa även de lite lägre frekvenserna.

Rent allmänt för mellanregistret behövs det tjockare dämpmaterial än textilier. Det är vanligt att använda isolerskivor typ glasfiber eller mineralull för att dämpa mellanregistret. Kanske kan ni hitta något billigt överskott eller på ett byggvaruhus. Bäst effekt får man ofta genom att montera skivan av dämpmaterial med en luftspalt på 5 till 15 centimeter från väggen. Då kan det gå åt lite virke. Men eftersom ni ändå inte tänker angripa det vetenskapligt så är det väl bara att se vad det blir. En en annan sak är att både glasfiber och mineralull kliar när man får det på huden. Det är rätt lätt att "damm" rivs upp ur skivorna i luften så det är trevligt att slå in dem i lite tyg för att minska den risken. Sist körde jag med billigaste bomullslakanen från Ikea.

Hur mycket som är lagom är svårt att säga. Men räkna med att täcka minst en femtedel av väggarna med sån här dämpning för att få bra effekt. Lämna övriga delar av väggen som ren betong, textilier dämpar bara diskanten och det är balansen vi är ute efter.

I taket hänger man gärna dämpning också. Kanske kan ni hitta begagnade takplattor, såna där med små hål i och hänga upp. Annars går det med isolerskivor även här. Fantasi och letande på skroten sparar pengar, om det inte blir helt perfekt så blir det i alla fall bättre.

Andra bra saker för dämpningen är soffor eller sängar med rejält mycket stoppning.

Ett sätt att tänka är att behålla en vägg helt odämpad och sedan dämpa alla de andra väggarna. Det brukar göra att rummet känns mer levande att spela i, helt dämpat blir inget roligt.

Nå, slutligen den låga basen. Här krävs det tyvärr helt andra åtgärder i form av basfällor. Om de inte skall bli enormt stora så är de "avstämda" till en viss frekvens och skall ni veta vilken frekvens som skall dämpas så måste man mäta även om det går att komma en bit genom att räkna. Mitt förslag är att ni helt enkelt struntar i det just nu. Rejält med mellanregisterdämpning kommer minska basen en del bara det.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack som fan för alla svar.

Nu känns de som om jag fått svar som passar våran budget :=)

Ska köpa på mig lite isolering och smälla upp lite sånt på väggarna.

Om man nu bygger med luftspalt räcker det att man sätter 4 klossar i varje hörn av isoleringen eller de ska var tätt runt hela isoleringen?

Tack 'än en gång för svar

MVH Erik

Redigerat av axion
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska köpa på mig lite isolering och smälla upp lite sånt på väggarna.

Om man nu bygger med luftspalt räcker det att man sätter 4 klossar i varje hörn av isoleringen eller de ska var tätt runt hela isoleringen?

Tätt skall det inte vara.

Eftersom ni inte kör med vetenskapligt räknande så använd lite varierande luftspalt, det kan inte skada.

Tips är att sätta skivor tvärs hörn (vägg-vägg, vägg-tak), då blir det en triangelformad luftspalt bakom av sig själv.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som fan för alla var.

Nu känns de som om jag fått svar som passar våran budget :=)

Ska köpa på mig lite isolering och smälla upp lite sånt på väggarna.

Om man nu bygger med luftspalt räcker det att man sätter 4 klossar i varje hörn av isoleringen eller de ska var tätt runt hela isoleringen?

Tack 'än en gång för svar

MVH Erik

Nja....

Sätt inte på olika avstånd!

Gör klossar som är lika djupa som isoleringen är tjock så kommer ni åt kvartsvågen.

Bättre då att köpa olika tjock isolering!

Kör så det ryker!

Alla gillar bilder från byggen.

Det är liksom pröjset för svaren du får här!

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har ett plåttak?

Häng ett tunt tyg i snörsystem en bit från taket. Möblera rummet hårt med soffor, bord etc. Antar att du vill mota "flutterekot" i grind. + Några absorbenter i ossymetri. Billigt. Går tom att luta isoleringsskivor snett mot väggen för att skapa omvägar för ljudet att fortplanta sig samt hänga lite tygsjok här och var.

Se detta inlägg som komplement till övrigas.

Link to comment
Dela på andra sajter

så ja nu har det hänt lite till.

Inte så värst mycket men ndå.

Har klätt ena sidan med gips.

Ska fixa till gipsbitar mot taket sen så är det isolering som gäller på sen på med gips på andra sidan också.

Köpte på oss en massa mattor idag så nu täckte vi hela golvet med dessa blåa.

6st a 5x1meter sen plus några andra för att göra de lite mysigare.

Ska göra 2 nya dörrar mot den där stora gula järndörren som går ut mot garaget. Det ekar som fan ut där ifrån. Så det står på listan för denna veckan samt bygga absorbenter till hörnen. Hmm vad mer. Jo fixade lite takplattor, såna tunna i isolering. Tänkte hänga upp några såna i taket också. Ja sen blir det att lägga i isolering i dem vi har hängt upp på väggarna.

Skickar med lite nya bilder.

lokalbygge015.jpg

lokalbygge023.jpg

lokalbygge019.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

idag har det hänt lite mer.

satt upp 2st wall absorber.

Lika stora mitt emot varandra.

Satt även in en i en hörn också.

Den ska endast kläs med väv sen kommer den endast stå lutat in mot hörnan.

Samma med dem på väggen.

Kommer också att kläs med svart väv.

Börjat bygge av ny vägg mot den där gula dörren ut mot garage.

Släpper ut väldigt mycket ljud genom de dörren så där kommer de bli en gipsvägg med isolering samt en 1meters dörr.

ja de är väl det som hänt idag. Kommer ta tag i väggen in mot mixerrummet imorgon.

Ska i med isolering samt gips på andra sidan.

bildxy.jpg

bild2na.jpg

bild3c.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...