Jump to content
Annons

Vad har du för outboard i din setup?


evilrocker

Recommended Posts

Annons

Just nu.

Till höger: Joe Meek Stereo Compressor, 2 x SPL Transient Designer, SSL Buss Compressor (klon), UREI LA22, Toft ATC-2, Peavey VMP-2, Alesis Microlimiter, FMR RNP, Presonus Digimax FS, Sytek MPX-4A

Till vÀnster: 2 x dbx 242, TL Audio EQ-5013, 2 x Empirical Labs Distressor, Ohm Audio Twin FET (stereo 1176-klon), SPL De-esser, Sony R7, Sony D7, Yamaha SPX90 (!), TvÄ krattiga rolandburkar och Fostex Model 3180, Studer 1/4" bandare

Framför mig: Behringer BCF2000, SPL Model 2381, dbx 234XL

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😏 FĂ€n va gött med grejer! Jag vill haaa hehe. Ingen dĂ„lig samling du har!

Vad Àr det för SSL-clon du har?

Jag fyller vÀl pÄ med mitt minimala.

Fmr pbc6a, Fatso Jr, A-designs Nail, Solo 610. Hmmm ska man ha en hammer kanske, eller manley, eller satsa

pÄ en BAE-pre, drÀggel!

Just nu.

Till höger: Joe Meek Stereo Compressor, 2 x SPL Transient Designer, SSL Buss Compressor (klon), UREI LA22, Toft ATC-2, Peavey VMP-2, Alesis Microlimiter, FMR RNP, Presonus Digimax FS, Sytek MPX-4A

Till vÀnster: 2 x dbx 242, TL Audio EQ-5013, 2 x Empirical Labs Distressor, Ohm Audio Twin FET (stereo 1176-klon), SPL De-esser, Sony R7, Sony D7, Yamaha SPX90 (!), TvÄ krattiga rolandburkar och Fostex Model 3180, Studer 1/4" bandare

Framför mig: Behringer BCF2000, SPL Model 2381, dbx 234XL

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Till höger: En genelec

Till vÀnster: En Genelec

Raktfram. tvÄ stycken samsung 19-tumsskÀrmar.

PÄ golvet under: En case innehÄllande ett RME Fireface 800 plus 2 st RME Octamic II och en Genelec-sub och nÄgra dammrÄttor

PÄ hyllan ovanför: Ett UAD-2 QUAD i kartong. NÄn LaCice disk, En sony EP90 ES och en Sony stationÀr minidiscspelare

Inget mer.

PÄ vinden: En kubik med kartonger innehÄllande program, ljud och samplingar!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Coolt, Àr du nöjd med Genelec, vilken genelec Àr det?

Till höger: En genelec

Till vÀnster: En Genelec

Raktfram. tvÄ stycken samsung 19-tumsskÀrmar.

PÄ golvet under: En case innehÄllande ett RME Fireface 800 plus 2 st RME Octamic II och en Genelec-sub och nÄgra dammrÄttor

PÄ hyllan ovanför: Ett UAD-2 QUAD i kartong. NÄn LaCice disk, En sony EP90 ES och en Sony stationÀr minidiscspelare

Inget mer.

PÄ vinden: En kubik med kartonger innehÄllande program, ljud och samplingar!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Coolt, Àr du nöjd med Genelec, vilken genelec Àr det?

Det Àr 8030A http://www.genelec.se/produkter/2-vagsmonitorer/8030a/

Subben Àr 7040A Finns inte lÀngre. Men det kom en mer avancerad som heter 7040B Annars sÄ Àr dom helt lika. Skillnaden Àr att A-Modellen har bara stereo in. Medans B-modellen har 5.1 in http://www.genelec.se/produkter/subbassystem/7050b/

Jag Àr rÀtt nöjd. Skulle vilja gÄ upp ett snÀpp i storlekarna. BÄde pÄ Monitorer och Sub!

Vore ju intressant att fÄ lyssna pÄ 8260A.Nya frÄn Genelec. http://www.genelec.se/produkter/3-vagsmonitorer/8260a/

TrevÀgs men med samma design och utförande av 80XX-serien.

Men det Àr ju en gigant. 10" bas och 60cm hög, 36 cm bred, 35 cm djup.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

genelec 8030a, truesystems p-solo & vintage design m73d preamps & en m-audio 61 midikeyboard

samt tc-electronics 24d ljudkort & ett par akg 271 lurar

om nu outboard betyder vad som Àr pÄ skrivbordet framför en

samt en samsung 24 skĂ€rm alĂĄ 16:9 format 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har bara omvandlare, preampar, hörlursförstÀrkare och monitorer utanför datorn, men hÀr Àr min lilla lista:

Benchmark ADC1

Benchmark DAC1

RME ADI-96 Pro (som jag funderar pÄ att sÀlja...)

RME ADI-8 DS

Benchmark Pre420

True Systems P-Solo

Audient MiCO

Behringer Powerplay Pro

SM Pro Audio M-Patch

ADAM S3X-V

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fan ser ju cool ut, jag har faktiskt kikat pÄ dom, kommer du ihÄg vad komponenterna gick pÄ?

En kompis som har byggt utifrÄn Gyrafs ritning. LÄter autentisk. Brukar anvÀnda den för parallellkompression.

Aha nice, fan jag har usel lyssning, creative datorhögtalare (jag skojar inte) Har ett par kassa Fostex som jag anvÀnder ibland men jag kan mina datorhögtalare sÄ bra haha.

Men dock har jag bra lurar. Men Genelec Àr ju rÀtt dyra, vad Àr det minsta frÄn dom som man klarar sig med?

Det Àr 8030A http://www.genelec.se/produkter/2-vagsmonitorer/8030a/

Subben Àr 7040A Finns inte lÀngre. Men det kom en mer avancerad som heter 7040B Annars sÄ Àr dom helt lika. Skillnaden Àr att A-Modellen har bara stereo in. Medans B-modellen har 5.1 in http://www.genelec.se/produkter/subbassystem/7050b/

Jag Àr rÀtt nöjd. Skulle vilja gÄ upp ett snÀpp i storlekarna. BÄde pÄ Monitorer och Sub!

Vore ju intressant att fÄ lyssna pÄ 8260A.Nya frÄn Genelec. http://www.genelec.se/produkter/3-vagsmonitorer/8260a/

TrevÀgs men med samma design och utförande av 80XX-serien.

Men det Àr ju en gigant. 10" bas och 60cm hög, 36 cm bred, 35 cm djup.

Fan genelec hos dig ocksÄ avis!

genelec 8030a, truesystems p-solo & vintage design m73d preamps & en m-audio 61 midikeyboard

samt tc-electronics 24d ljudkort & ett par akg 271 lurar

om nu outboard betyder vad som Àr pÄ skrivbordet framför en

samt en samsung 24 skĂ€rm alĂĄ 16:9 format 😆

Nice, har inte Benchmark nÄn kombinerad ad/da?

Skulle behöva en bra omvandlare men alla Àr ju sÄ jÀvulskt dyra.

Har kollat pÄ Rosetta och Lynx.

Jag har bara omvandlare, preampar, hörlursförstÀrkare och monitorer utanför datorn, men hÀr Àr min lilla lista:

Benchmark ADC1

Benchmark DAC1

RME ADI-96 Pro (som jag funderar pÄ att sÀlja...)

RME ADI-8 DS

Benchmark Pre420

True Systems P-Solo

Audient MiCO

Behringer Powerplay Pro

SM Pro Audio M-Patch

ADAM S3X-V

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fan ser ju cool ut, jag har faktiskt kikat pÄ dom, kommer du ihÄg vad komponenterna gick pÄ?

Komponenterna Àr inte sÀrskilt dyra. Har för mig innanmÀtet gÄr pÄ 1500-2000 kr. LÄdan kan dÀremot kosta. Om man har en gammal Behringer (eller liknande) som ligger och skrÀpar kan man slakta den och byta ut frontplÄten.

Sedan Àr det ju jobbet att montera den som kostar eller tar tid.

Men Genelec Àr ju rÀtt dyra, vad Àr det minsta frÄn dom som man klarar sig med?

Jag skulle kika pÄ 8040.

Höll pÄ att skriva att Event Opal ligger i samma prisklass, men insÄg att det var styckpriset jag kollade pÄ!

Jag imponeras hursomhelst av dess öppna och samtidigt kraftfulla ljud.

Strax över 10000:-/paret hittar du ocksÄ KRK VXT8 och Mackie HR824. Ganska biffiga i ljudet, men Àr man medveten om det kommer man fram till bra resultat.

Har inte hört Yamaha MSP7, men dom ligger i samma prisklass Àven dom.

Skulle behöva en bra omvandlare men alla Àr ju sÄ jÀvulskt dyra.

Har kollat pÄ Rosetta och Lynx.

Vad har du för anslutningsmöjligheter? Och vilka behov har du, stereo in/ut eller Ätta av varje?

Jag tycker att RMEs ADI 8 DS Àr mycket omvandlare för pengarna. Jobbar dessutom i TDIF och ADAT-format. Vill du ha tvÄkanalsburkar kan du kolla in Mytek, Apogee, Lynx och Benchmark.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nice, har inte Benchmark nÄn kombinerad ad/da?

Skulle behöva en bra omvandlare men alla Àr ju sÄ jÀvulskt dyra.

Har kollat pÄ Rosetta och Lynx.

Benchmark har bara separata burkar för AD eller DA - ingen kombinerad.

RME:s omvandlare Àr bra för en relativt billig peng, sÄ ADI-8 DS (som jag har sjÀlv) Àr nog mitt förslag dÀr - eller ADI-2 om det rÀcker med stereo AD/DA. För ett snÀpp bÀttre, sÄ kolla pÄ Lynx Aurora8, som kostar nÄgra tusenlappar mer Àn ADI-8 DS.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har ju en Digi 003 sÄ optiskt har jag. FrÄgan Àr ju det hÀr med omvandlarna, dom mÄste ju vara bÀttre Àn digi 003's egna.

Det enda jag ska ha det till i sÄ fall att köra ut in i Fatso -> Nail -> tillbaka till digi003, sÄ en tvÄkanals hade ju rÀcker ju.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÄller med till viss del, jag skulle hellre sÀga att man bör kunna sina monitorer.

Jag kan mina lurar och mina bajshögtalare till 110%, testar givetvis med monitorerna

till och frÄn. Men jag har mitt sÀtt. Och min outboard har förbÀttrat mina mixar sÄ löjligt

mycket, sÄ att bara sÀga "om du inte har bra lyssning kan du lika vÀl ha en behringer-kompressor"

Àr lite i klassisk studio-forum-maner. Det hÀr Àr absolut inget försvarstal, ni sitter inne med en

massa kunskap men ni har ingen kunskap om mig đŸ„°

om du inte har bra lyssning Àr

ny adda pengar i sjön.

+1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Claes! Du verkar ju ha lite koll pÄ omvandlare ÀndÄ, vet du hur digi 003s hÄller sig i förhÄllande till

bÀttre? Vad blir skillnaden? En rymd, en liten tydlighet uppe i 19800khz? Hehe skÀmta bara, nÀ men

vinner man nÄgot tex med RMEs? Skit i lyssning nu, jag menar i slutresultat. Om man kör outboard

sÄ gÄr ju ÀndÄ mixen ut en gÄng och in en gÄng igen med ljudkortets ad/da.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Claes! Du verkar ju ha lite koll pÄ omvandlare ÀndÄ, vet du hur digi 003s hÄller sig i förhÄllande till

bÀttre? Vad blir skillnaden? En rymd, en liten tydlighet uppe i 19800khz? Hehe skÀmta bara, nÀ men

vinner man nÄgot tex med RMEs? Skit i lyssning nu, jag menar i slutresultat. Om man kör outboard

sÄ gÄr ju ÀndÄ mixen ut en gÄng och in en gÄng igen med ljudkortets ad/da.

TyvĂ€rr kan jag inte sĂ€ga nĂ„got om den jĂ€mförelsen, eftersom jag inte har testat nĂ„gon omvandlare frĂ„n Digi. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej, kanske Àr hugget som stucket, jag mixar ju för fan mestadels punk, det ska lÄta skit!!

Back to topic! Är det sĂ„ dĂ„ligt med outboardprylar hĂ€r? Kör de flesta helt itb?

TyvĂ€rr kan jag inte sĂ€ga nĂ„got om den jĂ€mförelsen, eftersom jag inte har testat nĂ„gon omvandlare frĂ„n Digi. 😄
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😏

Yes, the Henke! đŸ˜Č

Claes! Du verkar ju ha lite koll pÄ omvandlare ÀndÄ, vet du hur digi 003s hÄller sig i förhÄllande till

bÀttre?

Har spelat in med Digitech 002 och tycker den hÄller bra klass. Lite i samma klass som Presonus Digimax FS.

RME ADI8 Àr ÀndÄ bÀttre.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

forum.studio.se/index.php?showtopic=76517&hl=

jag har testat lite hur stor skillnad adda gör. Kolla lÀnken.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof (oregistrerad)
Okej, kanske Àr hugget som stucket, jag mixar ju för fan mestadels punk, det ska lÄta skit!!

Back to topic! Är det sĂ„ dĂ„ligt med outboardprylar hĂ€r? Kör de flesta helt itb?

Jag tror det Àr svÄrt att motivera kostnaden för outboards om man inte jobbar professionellt.

Visserligen finns det billiga prylar, men de tjÀnar man oftast mindre pÄ att ha nÀr det finns bra plugins.

Jag tycker man vinner mycket workflow pÄ att slippa göra allt i datorn och kunna trixa sÄ mycket som möjligt innan det landar pÄ hÄrddisken.

Det jag anvÀnder mig av, minus omvandlare och synthar:

Universal Audio 4110

Universal Audio 2108

Calrec RQP 3200 channelstrip

2x Amek 9098 preamp och eq

Line Audio 8mp

Urei LA 4

Gates SA 39B

Buzz Audio SOC

Universal Audio 2-1176

2x 1176 kloner

2x DBX 163x

Audio Logic mt66

Culture Vulture rördist

Kitty Hawk rörpreamp/dist

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...