Jump to content
Annons

Pippifigur för pojkar?


Assar

Recommended Posts

Barnbarnet har kommit i Pippi-ålder. Det är Pippihistorier, Pippisånger, Pippilekar, Pippi, Pippi, Pippi ...

Böckerna och filmerna är kanske bra. Men män är alltid korkade, töntiga eller elaka, och jag kan inte låta bli att fundera på om det är särskilt bra för en pojke att få en sån ensidig bild av sitt kön. Inte så att jag är särskilt konservativ, men jag tror att det är viktigt att pojkar inte lär sig att se ner på sitt eget kön. Könsidentiteten finns ju där trots allt, och då är det viktigt med positiva förebilder.

Så ...

Ni som har eller har haft småbarn, känner ni till några alternativa hjältefigurer? Såna som ger en positiv bild av män, utan att för den skulle nervärdera kvinnor eller upprätthålla en gammaldags syn på könsrollerna?

Har ni några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan alltid fortsätta med Astrid Lindgren. Bröderna Lejonhjärta är ju hjältar indeed. Min första tanke var annars Emil.

Bamse förstås. Harry Potter är möjligen nästa steg (det är ju skillnad på en 4- o 7-åring).

...fast Pippi är ju helt fantastisk som hon är. Pojken lär inte bli stympad i sin könsidentitet pga henne:). Gillar han henne så är det bara gott. Kidsen här hemma (nu 6 o 8 år) har av någon anledning hoppat över henne.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att koncentrera sig på att Pippi är en flicka, så se henne som en stark personlighet istället. Både pojkar och flickor kan nog finna mycket nyttigheter i detta..

Dessutom, pojkar får sin dos av påstådd överlägsenhet under sin uppväxt ändå, medan flickor ska sitta still och vara omhändertagande. Det är bra om pojkar lär sig att det inte är en schysst bild av flickor..

Förresten finns väl Tommy och Annika i den boken, och ingen av dem är väl korkade? 😑

Jag har också en son förövrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Missförstå mig inte bara. Pippi är bra, och lillgrabben får gärna identifiera sig med henne.

Det är de negativa mansbilderna jag tycker är tveksamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Missförstå mig inte bara. Pippi är bra, och lillgrabben får gärna identifiera sig med henne.

Det är de negativa mansbilderna jag tycker är tveksamma.

Okej, hoppas du inte låter honom läsa Kalle Anka isåfall, med tanke på de tveksamma kvinnobilderna som förekommer där..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Missförstå mig inte bara. Pippi är bra, och lillgrabben får gärna identifiera sig med henne.

Det är de negativa mansbilderna jag tycker är tveksamma.

Är det de korkade poliserna och tjyvarna du tänker på?

För Pippis pappa och alla hans sjömän är positiva! Tommy och Annikas pappa är ok han med. Tommy med för den delen, fast han räknas kanske som pojkebild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alfons Åberg funkar kanske?

Njae... Inte om man ska behålla någon sorts "ballans" mellan könen:

Citat från WIKI:

Den godmodige pappan är en positiv manlig förebild för Alfons, kvinnor dyker däremot upp mera sällsynt i berättelserna, även om Alfons har både en faster som heter Fiffi och en farmor. Alfons och pappan tycker mycket om varandra, någon mamma eller fru nämns inte och någon sådan verkar heller inte vara saknad att döma av foton på väggarna i hans hem.

En i sammanhanget skön ironi är att "Alfons" är skapad av en kvinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae... Inte om man ska behålla någon sorts "ballans" mellan könen:

Citat från WIKI:

En i sammanhanget skön ironi är att "Alfons" är skapad av en kvinna.

Å andra sidan; Alfons har en ensamstående pappa som sköter allt i hushållet. En bra vink om att även män klarar av att t.ex. tvätta, diska och laga mat, även fast en del verkar påstå att det lättare att meka bilar än att ställa in tvättmaskinen på rätt gradantal.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Å andra sidan; Alfons har en ensamstående pappa som sköter allt i hushållet. En bra vink om att även män klarar av att t.ex. tvätta, diska och laga mat, även fast en del verkar påstå att det lättare att meka bilar än att ställa in tvättmaskinen på rätt gradantal.

Allt handlar bara om att ha rätt person på rätt plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
BurninSven (oregistrerad)

Petsson och Findus = stalltips, iofs så kvalar ju Petsson in som en morfar/farfar figur men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag hade en kompis som hade en teori om att han, när han blev full, alltid blev antingen John Holmes eller Mike Tyson. Dock... hade jag fått en son så hade jag helt klart uppfostrat honom till att ha Ron Jeremy (-minus nuvarande kroppsform) som förebild.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...