Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

FÄtt ihop en svinbra mix pÄ en lÄt, allt sitter som jag vill, men

Mixen klipper... Jag Àr vÀldigt noga med nivÄer annars och brukar ha riktlinjer nÀr jag mixar pÄ vart jag vill att trummor och bas ska peaka för att veta vart jag hamnar i slutÀnden. Det Àr en explosionsartad RnB-lÄt det handlar om. Ni vet en sÄdan dÀr allting hÀnder i refrÀngen.

Och outputbussen peakar pĂ„ 3,7 dbfs nĂ€r refrĂ€ngen kommer... 😄

Har inte tittat sÄ mycket pÄ datorskÀrmen dÄ jag helt mixar via externa kontollytor och har alltsÄ inte sett vart outputbussen ligger i nivÄ...

Det Àr ju tyvÀrr inte bara att sÀnka alla kanaler med 4db. VÀldigt mycket Àr ju bussat till auxar dÀr det ligger kompressorer och eqs som insert pÄ auxarna, dÄ sÀnker ju nivÄn in till insertarna. Alla sendar ligger ju ocksÄ post fader sÄ att bara dra ner kanalerna blir ju helt knas.

Det Àr nog kört va? Det fÄr vara som det Àr kanske...

Annons
Postat

DÄ Logic har 32bit float mixmotor sÄ bör det inte vara nÄgra problem att helt enkelt sÀnka mastern sÄ det inte klipper.

Postat

Tack för ditt svar gilbert, hoppades nĂ€stan pĂ„ svar frĂ„n dig i detta 🙂

Okej, bör jag dÄ sÀnka "output" eller den som heter "master" ???

Postat

Vet inte hur det ser ut i Logic, men kan du inte bara sÀnka Input Gain pÄ mastern, sÄ kan du ha kvar regeln pÄ 0, om du tÀnkt göra "snabbmastring" och smeta pÄ limiter/etc direkt. Annars, som Gilbert sÀger, dra ner masterregeln bara!

Postat
Men Äterigen, masterregeln - eller outputregeln?

DÀr ju tvÄ "masterreglar" i logic

Kör inte Logic men prova nÄgon och analysera sedan ljudfilen och kolla om den klipper eller inte.

Postat

Output regeln.

Problemet som dock kan uppstÄ om du " bara " sÀnker volymen i output Àr att mixen kan lÄta annorlunda nÀr du sedan drar upp den igen i mastringen , framför allt kan volymerna kanaler sinsemellan bli annorlunda.

För att riktigt tackla problemet bör du sÀnka alla kanaler till den starkaste inte klipper lÀngre och mixa om lÄten , bör gÄ relativt fort dÄ det endast gÀller volymerna och bouncar ut den med lite mera spelrum till mastringen.

SÀtt en limiten pÄ Output kanalen som höjer upp volymen under mixningen sÄ hör du ungefÀr hur den kommer lÄta mastrat.

Ta givetvis bort den nÀr du slutbouncar lÄten.

Men om det inte Àr för kasst mixat sÄ gÄr nog det mesta att korrigera med bra mastring.

Postat
Output regeln.

Problemet som dock kan uppstÄ om du " bara " sÀnker volymen i output Àr att mixen kan lÄta annorlunda nÀr du sedan drar upp den igen i mastringen , framför allt kan volymerna kanaler sinsemellan bli annorlunda.

?

Postat (redigerat)

Jag vet att det lÄter konstigt och det kan sÀkert vara min signalkedja som gör det men

jag har mÀrkt nÀr jag bouncat ut ur logic med sÀnkt masterkanal att det inte riktigt lÄter lika som i mixen.

SmÄ smÄ skillnader men mÀrkbara ibland , ibland inte...

Men som sagt oavsett sÄ kan man rÀdda/fixa/korrigera mycket i mastringen.

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)
Jag vet att det lÄter konstigt och det kan sÀkert vara min signalkedja som gör det men

jag har mÀrkt nÀr jag bouncat ut ur logic med sÀnkt masterkanal att det inte riktigt lÄter lika som i mixen.

SmÄ smÄ skillnader men mÀrkbara ibland , ibland inte...

Men som sagt oavsett sÄ kan man rÀdda/fixa/korrigera mycket i mastringen.

Antingen sĂ„ har du hittat en skum bug i Logic eller sĂ„ inbillar du dig saker ... 😛

LÀgg upp ett exempel pÄ det du talar om sÄ vi fÄr kolla.

Redigerat av Gilbert
Postat
Vad jag förstÄtt ligger alla inserts i Logic före regel.

Helt korrekt. Men det gÀller ju bara pÄ egen kanal.

Inte nĂ€r en insert ligger pĂ„ en aux dĂ€r kanaler kommer bussade till auxen. Ändrar jag dĂ„ den individuella kanalens volym sĂ„ Ă€ndrar jag ju volymen in i inserten pĂ„ auxbussen.

Postat
Vad jag förstÄtt ligger alla inserts i Logic före regel.

Helt korrekt. Men det gÀller ju bara pÄ egen kanal.

Inte nĂ€r en insert ligger pĂ„ en aux dĂ€r kanaler kommer bussade till auxen. Ändrar jag dĂ„ den individuella kanalens volym sĂ„ Ă€ndrar jag ju volymen in i inserten pĂ„ auxbussen.

Postat

dra ner aux reglarna pÄ dom spÄren dÀr du skickat till aux, pÄ dom andra sÀnker du som vanligt?

Postat
antingen sÄ har du hittat en skum bug i Logic eller sÄ inbillar du dig saker ...

Jag tror att det Àr det mest troliga...

LÀgg upp ett exempel pÄ det du talar om sÄ vi fÄr kolla.

NÀsta gÄng jag har en mix som inte Àr för kommersiellt bruk sÄ gör jag det.

Elof (oregistrerad)
Postat

LÀgg en gainplugg pÄ mastern och sÀnk i den, eller sÀnk regeln.

Postat (redigerat)

Jag har lÀrt mig att man helst inte skall sÀnka mastervolymen, utan att man ska sÀnka de andra kanalerna först och frÀmst och försöka hÄlla mastern pÄ runt 0 db .. sjÀlv har jag alltid mastern pÄ -0.5

Redigerat av hwasser
Postat
Jag har lÀrt mig att man helst inte skall sÀnka mastervolymen, utan att man ska sÀnka de andra kanalerna först och frÀmst och försöka hÄlla mastern pÄ runt 0 db .. sjÀlv har jag alltid mastern pÄ -0.5

Om man mixar analogt eller i en DAW som jobbar med fixed point sĂ„ Ă€r detta viktigt men i en DAW med 32bit float –motor (som Cubase, Logic o s v) sĂ„ spelar det faktiskt ingen roll, men jag tycker fortfarande man ska försöka att "mixa pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt", d v s att lĂ€mna master-regeln ifred (pĂ„ unity) sĂ„ man enkelt kan jobba analogt ifall man plötsligt finner sig i den situationen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.