JJMusik Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 FĂ„tt ihop en svinbra mix pĂ„ en lĂ„t, allt sitter som jag vill, men Mixen klipper... Jag Ă€r vĂ€ldigt noga med nivĂ„er annars och brukar ha riktlinjer nĂ€r jag mixar pĂ„ vart jag vill att trummor och bas ska peaka för att veta vart jag hamnar i slutĂ€nden. Det Ă€r en explosionsartad RnB-lĂ„t det handlar om. Ni vet en sĂ„dan dĂ€r allting hĂ€nder i refrĂ€ngen. Och outputbussen peakar pĂ„ 3,7 dbfs nĂ€r refrĂ€ngen kommer... đ Har inte tittat sĂ„ mycket pĂ„ datorskĂ€rmen dĂ„ jag helt mixar via externa kontollytor och har alltsĂ„ inte sett vart outputbussen ligger i nivĂ„... Det Ă€r ju tyvĂ€rr inte bara att sĂ€nka alla kanaler med 4db. VĂ€ldigt mycket Ă€r ju bussat till auxar dĂ€r det ligger kompressorer och eqs som insert pĂ„ auxarna, dĂ„ sĂ€nker ju nivĂ„n in till insertarna. Alla sendar ligger ju ocksĂ„ post fader sĂ„ att bara dra ner kanalerna blir ju helt knas. Det Ă€r nog kört va? Det fĂ„r vara som det Ă€r kanske...
Gilbert Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 DÄ Logic har 32bit float mixmotor sÄ bör det inte vara nÄgra problem att helt enkelt sÀnka mastern sÄ det inte klipper.
JJMusik Postat 30 maj 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 maj 2010 Tack för ditt svar gilbert, hoppades nĂ€stan pĂ„ svar frĂ„n dig i detta đ Okej, bör jag dĂ„ sĂ€nka "output" eller den som heter "master" ???
Fertan Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 Vet inte hur det ser ut i Logic, men kan du inte bara sÀnka Input Gain pÄ mastern, sÄ kan du ha kvar regeln pÄ 0, om du tÀnkt göra "snabbmastring" och smeta pÄ limiter/etc direkt. Annars, som Gilbert sÀger, dra ner masterregeln bara!
JJMusik Postat 30 maj 2010 TrÄdstartare Postat 30 maj 2010 Men Äterigen, masterregeln - eller outputregeln? DÀr ju tvÄ "masterreglar" i logic
Gilbert Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 Men Äterigen, masterregeln - eller outputregeln? DÀr ju tvÄ "masterreglar" i logic Kör inte Logic men prova nÄgon och analysera sedan ljudfilen och kolla om den klipper eller inte.
Piccazzo Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 Output regeln. Problemet som dock kan uppstÄ om du " bara " sÀnker volymen i output Àr att mixen kan lÄta annorlunda nÀr du sedan drar upp den igen i mastringen , framför allt kan volymerna kanaler sinsemellan bli annorlunda. För att riktigt tackla problemet bör du sÀnka alla kanaler till den starkaste inte klipper lÀngre och mixa om lÄten , bör gÄ relativt fort dÄ det endast gÀller volymerna och bouncar ut den med lite mera spelrum till mastringen. SÀtt en limiten pÄ Output kanalen som höjer upp volymen under mixningen sÄ hör du ungefÀr hur den kommer lÄta mastrat. Ta givetvis bort den nÀr du slutbouncar lÄten. Men om det inte Àr för kasst mixat sÄ gÄr nog det mesta att korrigera med bra mastring.
Gilbert Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 Output regeln. Problemet som dock kan uppstÄ om du " bara " sÀnker volymen i output Àr att mixen kan lÄta annorlunda nÀr du sedan drar upp den igen i mastringen , framför allt kan volymerna kanaler sinsemellan bli annorlunda. ?
stratsvante Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 öh nej, sÀnker han volymen sÄ lÄter den bara lite mindre;) sÀnk den 3.7 db sÄ Àr allt prima!
Piccazzo Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 (redigerat) Jag vet att det lÄter konstigt och det kan sÀkert vara min signalkedja som gör det men jag har mÀrkt nÀr jag bouncat ut ur logic med sÀnkt masterkanal att det inte riktigt lÄter lika som i mixen. SmÄ smÄ skillnader men mÀrkbara ibland , ibland inte... Men som sagt oavsett sÄ kan man rÀdda/fixa/korrigera mycket i mastringen. Redigerat 30 maj 2010 av Piccazzo
Gilbert Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 (redigerat) Jag vet att det lĂ„ter konstigt och det kan sĂ€kert vara min signalkedja som gör det men jag har mĂ€rkt nĂ€r jag bouncat ut ur logic med sĂ€nkt masterkanal att det inte riktigt lĂ„ter lika som i mixen. SmĂ„ smĂ„ skillnader men mĂ€rkbara ibland , ibland inte... Men som sagt oavsett sĂ„ kan man rĂ€dda/fixa/korrigera mycket i mastringen. Antingen sĂ„ har du hittat en skum bug i Logic eller sĂ„ inbillar du dig saker ... đ LĂ€gg upp ett exempel pĂ„ det du talar om sĂ„ vi fĂ„r kolla. Redigerat 30 maj 2010 av Gilbert
joachime Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 Vad jag förstÄtt ligger alla inserts i Logic före regel.
KillwithSkill Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 Vad jag förstÄtt ligger alla inserts i Logic före regel. StÀmmer bra det!
JJMusik Postat 30 maj 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 maj 2010 Vad jag förstĂ„tt ligger alla inserts i Logic före regel. Helt korrekt. Men det gĂ€ller ju bara pĂ„ egen kanal. Inte nĂ€r en insert ligger pĂ„ en aux dĂ€r kanaler kommer bussade till auxen. Ăndrar jag dĂ„ den individuella kanalens volym sĂ„ Ă€ndrar jag ju volymen in i inserten pĂ„ auxbussen.
JJMusik Postat 30 maj 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 maj 2010 Vad jag förstĂ„tt ligger alla inserts i Logic före regel. Helt korrekt. Men det gĂ€ller ju bara pĂ„ egen kanal. Inte nĂ€r en insert ligger pĂ„ en aux dĂ€r kanaler kommer bussade till auxen. Ăndrar jag dĂ„ den individuella kanalens volym sĂ„ Ă€ndrar jag ju volymen in i inserten pĂ„ auxbussen.
yaleed Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 dra ner aux reglarna pÄ dom spÄren dÀr du skickat till aux, pÄ dom andra sÀnker du som vanligt?
Piccazzo Postat 31 maj 2010 Postat 31 maj 2010 antingen sÄ har du hittat en skum bug i Logic eller sÄ inbillar du dig saker ... Jag tror att det Àr det mest troliga... LÀgg upp ett exempel pÄ det du talar om sÄ vi fÄr kolla. NÀsta gÄng jag har en mix som inte Àr för kommersiellt bruk sÄ gör jag det.
Elof (oregistrerad) Postat 31 maj 2010 Postat 31 maj 2010 LÀgg en gainplugg pÄ mastern och sÀnk i den, eller sÀnk regeln.
hwasser Postat 31 maj 2010 Postat 31 maj 2010 (redigerat) Jag har lÀrt mig att man helst inte skall sÀnka mastervolymen, utan att man ska sÀnka de andra kanalerna först och frÀmst och försöka hÄlla mastern pÄ runt 0 db .. sjÀlv har jag alltid mastern pÄ -0.5 Redigerat 31 maj 2010 av hwasser
Gilbert Postat 31 maj 2010 Postat 31 maj 2010 Jag har lĂ€rt mig att man helst inte skall sĂ€nka mastervolymen, utan att man ska sĂ€nka de andra kanalerna först och frĂ€mst och försöka hĂ„lla mastern pĂ„ runt 0 db .. sjĂ€lv har jag alltid mastern pĂ„ -0.5 Om man mixar analogt eller i en DAW som jobbar med fixed point sĂ„ Ă€r detta viktigt men i en DAW med 32bit float âmotor (som Cubase, Logic o s v) sĂ„ spelar det faktiskt ingen roll, men jag tycker fortfarande man ska försöka att "mixa pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt", d v s att lĂ€mna master-regeln ifred (pĂ„ unity) sĂ„ man enkelt kan jobba analogt ifall man plötsligt finner sig i den situationen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.