Jump to content
Annons

Rör EQ eller rör Kompressor?


Jasi

Recommended Posts

Annons

suck.. 😕

Försöker få tag på lite outboard för signalen IN =/

har chans på en 4 bands rör eq ifrån behringer för 1000 kr och så hittade jag en behringer rör komp för 700 😛

Nån erfarenhet? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

jo alla säger det.. MEN JAG ÄR STUDENT!!!! har typ 0 pengar...

så ni skulle hellre ha en t.ex Behringer Ultra voice (SS mic preamp med olika saker) än en Behringer MIC2200 (Rör mic preamp med lite olika saker på)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tror inte att det spelar någon större roll. I en riktig rör EQ är det rören som står för all förstärkning. I en riktig rör kompressor använder man en olinjäritet i rörets gain

som typiskt beror på arbetspunkten. Det är ordentligt komplicerat att bygga en rör kompressor. Nästan alla har rören som förstärkning så har man sedan en kisel VCA eller opto komponent för kompressionen. Lågbudget prylar som behringer har en billig OP-amp som förstärkning och sedan kör man röret på låg spänning

och får till lite rör dist, Tycker att det är bra fånigt att ha dem i EQ eller kompressorer, det skulle vara bättre om de sålde dem som enbart rör effekter. Men det blir kanske så många roliga rattar på lådan då. Outboard prylar är kul. Vill man absolut ha något med rör så är det bättre med en preamp. Den rör disten kan man använda

till annat än mikrofoner om man vill. Tex ART TUBE MP STUDIO V3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som fattig student förstår jag att du strävar efter mest för pengarna. Köp en transistorgrej som låter bra i stället för en rörgrej som låter dåligt är mitt tips... köper du rörprylar som inte håller riktigt bra kvalité så kommer du bara bli missnöjd och ha kastat pengarna i sjön. Och då har du blivit en ännu fattigare student på köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter