Jump to content
Annons

Rör EQ eller rör Kompressor?


Jasi

Recommended Posts

Annons

suck.. 😕

Försöker få tag på lite outboard för signalen IN =/

har chans på en 4 bands rör eq ifrån behringer för 1000 kr och så hittade jag en behringer rör komp för 700 😛

Nån erfarenhet? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

jo alla säger det.. MEN JAG ÄR STUDENT!!!! har typ 0 pengar...

så ni skulle hellre ha en t.ex Behringer Ultra voice (SS mic preamp med olika saker) än en Behringer MIC2200 (Rör mic preamp med lite olika saker på)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tror inte att det spelar någon större roll. I en riktig rör EQ är det rören som står för all förstärkning. I en riktig rör kompressor använder man en olinjäritet i rörets gain

som typiskt beror på arbetspunkten. Det är ordentligt komplicerat att bygga en rör kompressor. Nästan alla har rören som förstärkning så har man sedan en kisel VCA eller opto komponent för kompressionen. Lågbudget prylar som behringer har en billig OP-amp som förstärkning och sedan kör man röret på låg spänning

och får till lite rör dist, Tycker att det är bra fånigt att ha dem i EQ eller kompressorer, det skulle vara bättre om de sålde dem som enbart rör effekter. Men det blir kanske så många roliga rattar på lådan då. Outboard prylar är kul. Vill man absolut ha något med rör så är det bättre med en preamp. Den rör disten kan man använda

till annat än mikrofoner om man vill. Tex ART TUBE MP STUDIO V3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som fattig student förstår jag att du strävar efter mest för pengarna. Köp en transistorgrej som låter bra i stället för en rörgrej som låter dåligt är mitt tips... köper du rörprylar som inte håller riktigt bra kvalité så kommer du bara bli missnöjd och ha kastat pengarna i sjön. Och då har du blivit en ännu fattigare student på köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAO vet... men vilka dubbel kanaliga transistor preamps är bra då? vintage blir det ju i så fall. Har hört om Golden Age Pre73 som är bra och vintage. men den kostar lite för mycket och är bara 1 kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det går inte att bygga "vintage" liknande prylar billigt. När de bygges så var de svindyra och var inte något som ens studios kunde ha i mängder. Idag kan vi bygga elektronik på ett helt annat sätt. Men även om vi försöker återskapa dåtidens prylar med modernare tillverkningsmetoder så behövs det oftast lite ovanliga komponenter. Bygger man med rör så blir det högre spänningar än modern elektronik. Typiskt så bygger man modern elektronik så körs den på 1.5 volt upp till kanske 5 volt. Ska man bygga ljudprylar av klass så kör man med i transistorvärlden kring 50 volt och med rör runt 350 volt. Man behöver audiotransformatorer som är dyra att tillverka. Du kommer aldrig att hitta någon holy grail för en billig peng. Jag ser att du har en "Alto rör preamp".Vad förväntar du dig av att din nya pryl ska tillföra?

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm ja. det vanliga.

att ljudet blir mer frekvens jämnt. Främst då jag spelar in elgitarr, så märker man att det kan bli lite ojämnt i in signalen, men när jag använt alto preampen så har det jämnats ut ganska bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Jag har testat båda de prylarna du frågar om och de låter skit! Spara pengarna eller köp t.ex. GE Pre73 den är helt ok för pengarna.

Men en Eq i denna prisklass kan du strunta helt i.

Vill du spara lite mer så kan jag varmt rekommendera API 5500 som EQ och Drawmer 1968, en riktigt bra rör kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån erfarenhet? 😮

du får väl vad du betalar för ungefär antar jag

men 700 är ju ingen större summa å du kan säkert få tillbaka ungefär samma

"rör" låter inte bara på ett sätt - olika från burk till burk

varför vill du ha rör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...