Jump to content
Annons

Top 20 synths...ever!


Tracer

Recommended Posts

Humoristiskt och jävligt intressant program!

http://www.sonicstate.com/top20/

Fyll gärna på med synthar som ni tycker borde vart med i listan, men som inte lyckades av nån anledning.

Gärna med förklaring. 😄

Själv tycker jag att rolands 909:a, 808:a och 303:a borde hamna på en samlad parantes-1:a för deras bidrag till i princip all elektronisk musik sedan 1980-talet. Men det är ju bara min åsikt. 😄

/ Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vet inte så mycket om den... Varför borde den vart med? 🙂

För att den låter unikt och helt enkelt inte går att ersätta. Precis som moogens speciella ljud har jp8000 skapat super saw vågformen som varit väldigt betydande för hur elektronisk musik låtit sen slutet på 90-talet fram till idag.

Finns hur många synthar som helst som försökt återskapa det ljudet men ingen som riktigt lyckats. Har du lyssnat på elektronisk musik av något slag (trance, techno, house osv...) under de senaste 10 åren har du garanterat hört en jp8000.

En jp8000 använder man precis som en moog, man är ute efter ett visst unikt ljud inte för att härma andra synthar (även om den från början var tänkt för det).

Bara för att nämna några som använder eller använt den: Armin van Buuren, Chicane, Depeche Mode, David Bowie, Duran Duran, Ferry Corsten, Gary Numan, Jean Michel Jarre, Paul Van Dyk, Pet Shop Boys, The Prodigy, Rank 1, Tiesto, Atb....

Link to comment
Dela på andra sajter

JP8000 är en rätt opersonlig synt med dåliga filter, visst har den en del användningsområden men det finns hur många syntar som helst som låter bättre och mer personligt än JP8000 vet att Roland själva inte blev helt nöjda med sin "Nord-killer"

Tråden är till för folks personliga åsikter angående synthar som borde vart med i listan över de 20 bästa syntharna, någonsin.

Istället för att kritisera andras val får du gärna slänga in ett eget bidrag som du tycker borde vart med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul program, och på listan saknar jag ingen synth förutom att jag tycker att det är lite tråkigt att JV-1080 fått representera Rolands finfina 90-tals ROMplers som fått så mycket skit, men låter ack så bra både i mix och på egen hand i mina öron.

När Roland förlorade Eric Persing tappade de en av de största ljudmakarna enligt mig.

Nu får man jaga inspiration i mjukvara via Omnisphere istället 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag saknar faktiskt en fantastisk synth på listan.. Först och främst så betyder synthesizer för mig möjligheten att skapa och förändra ljud så ROM-plers och andra rena presetprylar tycker jag inte borde få förväxlas med just en synthesizer.

Synthen jag saknar är nån ur Kurzweils V.A.S.T program T.ex K2000.. Fantastiska möjligheter till att skapa och förändra sound på. Så gott som alla synthesmetoder finns där. Subtrativ, additiv. etc.. Så väl en mycket trevlig presetsynth att spela på också.. Ett måste att ha i studion om man ville ha en bred palett av sound att välja ur.. 😉

http://www.vintagesynth.com/kurzweil/k2000.php

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Jag saknar faktiskt en fantastisk synth på listan.. Först och främst så betyder synthesizer för mig möjligheten att skapa och förändra ljud så ROM-plers och andra rena presetprylar tycker jag inte borde få förväxlas med just en synthesizer.

Synthen jag saknar är nån ur Kurzweils V.A.S.T program T.ex K2000.. Fantastiska möjligheter till att skapa och förändra sound på. Så gott som alla synthesmetoder finns där. Subtrativ, additiv. etc.. Så väl en mycket trevlig presetsynth att spela på också.. Ett måste att ha i studion om man ville ha en bred palett av sound att välja ur.. 😳

http://www.vintagesynth.com/kurzweil/k2000.php

Visst borde den vara med. Och Fairlight och Synclavier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag Fairlight betydde ju mycket under 80-talet faktiskt! Och med tanke på att man kunde rita in en vågform så

var den ju en riktigt synthesizer också 😳

Visst borde den vara med. Och Fairlight och Synclavier.
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar skissa upp syntar för skojs skull, tror de skulle ha kommit långt in på listan 😛

Kan inte tillverka dem dock, utan det är mer "drömsyntar" för mig :/

Well well... Blofeld förtjänar en plats!

Link to comment
Dela på andra sajter

Njao.. Men som jag sa.. Den klassar ju in som fullvärdig synthesizer också efter som man med en penna kunde rita in och förändra vågformer också... 😏

Fairlight hör hemma på en helt annan lista, som den första fungerande samplern.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...