Jump to content
Annons

Elgitarr inspelning


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Precis som trådens rubrik lyder så tänkte jag att man i denna tråd kan få säga vilka stärkare man brukar blanda vid inspelningen och kanske lägga ut ljudprov.

Jag testade exempelvis att blanda min Laney TF400 med min Mesa Dual rectifier ikväll. Tycker det blev bättre än att bara köra på den ena.

Allt uppmickat med 57:a, men jag kopplade även laney:n till min mesa låda. Såhär blev det efter lite snabbpillade på några minuter bara för att det skulle bli lyssningsbart.

http://tinyurl.com/y6xbuvx

Kanal 3 och 2 på mesan ihop http://dl.dropbox.com/u/5726699/fixad%20gitarr.mp3

Som sagt, vilka blandar du?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker 5150 med Triple X låter kanon. 5150 har mer mellan register, medans Triple X är lite mer kompakt karaktär och är lite mjukare i ton.

Engl Savage och 5150 är också ett bra par.

På min hemsida är Scene for Jedi klippet 5150 + triple XXX. Saddle the horse är Triple x + JSX

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag tycker 5150 med Triple X låter kanon. 5150 har mer mellan register, medans Triple X är lite mer kompakt karaktär och är lite mjukare i ton.

Engl Savage och 5150 är också ett bra par.

På min hemsida är Scene for Jedi klippet 5150 + triple XXX. Saddle the horse är Triple x + JSX

Ah, bra tips! Det jag tycker laneyn tillför mesan är lite "bröliga" lägre mellanregister som passar bra i lite mer rock. Mesan är dock den dominanta stärkaren, men ensam blir det ine samma bröl som tillsammans emd laneyn 😄

Detta med om man har fler stärkare är nog lite genre beroende också, men än dag kanske du även blandar din Vox och upptäcker nya ljudlandsak *ler*

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Precis som trådens rubrik lyder så tänkte jag att man i denna tråd kan få säga vilka stärkare man brukar blanda vid inspelningen och kanske lägga ut ljudprov.

Jag testade exempelvis att blanda min Laney TF400 med min Mesa Dual rectifier ikväll. Tycker det blev bättre än att bara köra på den ena.

Allt uppmickat med 57:a, men jag kopplade även laney:n till min mesa låda. Såhär blev det efter lite snabbpillade på några minuter bara för att det skulle bli lyssningsbart.

http://tinyurl.com/y6xbuvx

Som sagt, vilka blandar du?

MVH

Anders

Ska se vad som händer framöver...är sugen på att göra nåt sånt, just nu så brukar jag gilla att rakmicka SM57 mot konan och sedan en 20cm bort lite snedställt mot utsidan av konan en Sennheiser 421.

Lite vassare från SM57 och mera mull från 421:an

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ingen förstärkare som är "rätt" och "Bäst". Dock är jag, personligen, väldigt svag för en gammal Twin Reverb eller en AC 30.

Och när jag mickar så är en bastrumsmik helt överlägsen det mesta och favoriten är en Bayer TG380. Stort membran, tål mycket ljudtryck.

Det som är viktigt är att man får bra tryck på stärken när man spelar in. Ett litet rum är att föredra. Alternativt att man har lyckan som jag hade, att kunna bygga studio i en gammal brandstation. Och då använde vi tornet för framför allt gitarrpålägg och hissa t.ex. två XY-tejpade SM57 eller varför inte SM85 för att ta upp ambiensen. Men då skall dessa ligga på egna kanaler och bara vara för just det. Ambiens. Men man skall dra på så att hela rummet står och hoppar. Den som spelar behöver ju inte stå mitt i vinddraget. Musikanten kan ju vara i ett rum bredvid. Med lurar på lagom volym på skallen. Spar hälsan...

Men det är från det vibrerande rummet som draget uppstår.

Alternativet är att göra som i mitt första hemstudioprojekt, att bygga "lådor" där man kan ställa i stärken. Lådorna som vi byggde var helt utan räta vinklar. Inte två lika vinklar i hela lådan. Lådan var dessutom väl isolerad. Så ett minimalt ljudläck. I lådan satte vi två SM 57. Fungerade snuskigt bra! Och ingen av grannarna i huset blev störda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Precis som ni säger så finns det inget rätt eller fel, men tanken va att man kunde ge tips på stärkare man provat med gott resultat.

Igår kväll fick jag hem min riktiga gitarr som varit på service. mumma säger jag bara! Riktigt härlig att spela på nu. Michelle gör väldigt bra jobb. När jag ändå va där så spelar man ju lite på hans gitarrer. Han gillar äldre saker så ett antal hagström, rickenbacker, gibon, fender osv finns alltid tillgängligt att testa 😉 Provade lite akustiska, då tog han fram en gitarr som han inte vågade ha hängandes på väggen. Anledningen till detta va inte priset utan att när folk fick prova den så blev de fast och han ville inte att den skulle hamna hos vem som helst. Men jag fick prova den iaf, det va en Gibson från 69. Och visst hade han rätt, fy f-n vilket underbart ljud och vilken känsla att spela på den. Habegöret kom som en blixt i själen!

Hur som helst så bjudet jag nu på ett klipp med bara mesan och den fixade gitarren, men det är däremot både kanal 3 och 2 blandat istället. kanal 3 för lite mer dist och tvåan för tydlighet. Riffet är snott och trummorna låter skit, men det är roligare att spela till ett komp än klick.

För alla er lite nördar så kommer liten beskrivning av prylarna vid inspelningen.

Mick: Shure sm57

Pre amp: AMS Neve 1073 dpa, trim på minimum

Digi96 Interface

Mesa boogie dual rectifier top, 50w inställd på kanal 3 och 100w på kanal 2

Mesa boogie dual recitifier 2*12 låda

kanal 3 i vintage mode och kanal 2 i vintage mode.

http://dl.dropbox.com/u/5726699/fixad%20gitarr.mp3

Gjorde en liten uppdatering där jag sänkte 5khz ca 2db på kanal 2-gitarren. Då den va på 100w så blev inte den diskanten lika snygg som kanal 3 som jag kunde pressa rören lite mer på 😉

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska se vad som händer framöver...är sugen på att göra nåt sånt, just nu så brukar jag gilla att rakmicka SM57 mot konan och sedan en 20cm bort lite snedställt mot utsidan av konan en Sennheiser 421.

Lite vassare från SM57 och mera mull från 421:an

Jag för min del tycker att även om en 421 är en fantastisk mikrofon, så är den lite för snäll. Tyskt tillrättalagd. Men annars en hederlig gammal SM 58 är inte fel den heller. Vad jag personligen inte e så glad i, är för mycket modern elektronik. Där man skapar ett ljud på "jonstgjord väg". Det blir i mångt och mycket för cleant. Vill att det skall poffa och tjoffa lite. Ta bar en sådan sak som en kul variant på kompressorlimiter. Ett fotomotstånd och en glödlampa. Där kan man inte räkna ur hur komprisionen skall bli exakt. Utan det blir lite "på kul".

Är det nån som är av avvikande uppfattning så är jag öppen för all input! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm mycket intressant här, Har aldrig blandat olika stärkare ska testa med min musicman och en vox ac15 omgående (eller är det en metal grej?). Baskagge mick grejjen låter ju egentligen vettig nu när jag läser det. Själv tycker jag att jag brukar få till ljudet som jag vill ha det. Men jag har svårt att få fram kuken i de i mixen sen... Är de nån som har några pointers på de jag spelar in nån form av soul/rock/punk för tillfället.

När jag trixxar med mina egna låtar brukar jag köra telecaster, gibson LP, Gibson es125 i en vox ac15 alt en fender bassman topp med 2x12" låda båda har ju öppna baksidor. Har en music man sixtyfive 2x12" på ingång som jag är ivrig att testa

Då har jag kört en AT 4033 och en sm57 klossade ihop ca 6,3 cm ifrån fronttyget där jag finner det lämpligt ofta hamnar sm57 nästan rakt in och ATn ngn cm offset Och sen dunkar jag en mxl 990 bakom in i öppningen på lådan (Och ja den är fasvänd)

Nämnas bör kanske även att jag brukar köra ATn genom en joemeek threeq och dom andra 2 i min gamla 001as preampar.

Då får jag ett ganska naturligt ljud ur At 4033, ett diskantigt ljud ur sm57:an och massor av botten ur mxl micken. Sen brukar jag ställa in nivåerna för att få fram något gutt. Sen dubbar jag. Kör dom 3 dubbkanalalerna till en buss Där jah skär EQn (brukar sällan behöva eqas då jag i princip har spelat in LO,MID och HI) sen brukar den bouncas i det läget och bara bli ett dubb spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm mycket intressant här, Har aldrig blandat olika stärkare ska testa med min musicman och en vox ac15 omgående (eller är det en metal grej?). Baskagge mick grejjen låter ju egentligen vettig nu när jag läser det. Själv tycker jag att jag brukar få till ljudet som jag vill ha det. Men jag har svårt att få fram kuken i de i mixen sen... Är de nån som har några pointers på de jag spelar in nån form av soul/rock/punk för tillfället.

När jag trixxar med mina egna låtar brukar jag köra telecaster, gibson LP, Gibson es125 i en vox ac15 alt en fender bassman topp med 2x12" låda båda har ju öppna baksidor. Har en music man sixtyfive 2x12" på ingång som jag är ivrig att testa

Då har jag kört en AT 4033 och en sm57 klossade ihop ca 6,3 cm ifrån fronttyget där jag finner det lämpligt ofta hamnar sm57 nästan rakt in och ATn ngn cm offset Och sen dunkar jag en mxl 990 bakom in i öppningen på lådan (Och ja den är fasvänd)

Nämnas bör kanske även att jag brukar köra ATn genom en joemeek threeq och dom andra 2 i min gamla 001as preampar.

Då får jag ett ganska naturligt ljud ur At 4033, ett diskantigt ljud ur sm57:an och massor av botten ur mxl micken. Sen brukar jag ställa in nivåerna för att få fram något gutt. Sen dubbar jag. Kör dom 3 dubbkanalalerna till en buss Där jah skär EQn (brukar sällan behöva eqas då jag i princip har spelat in LO,MID och HI) sen brukar den bouncas i det läget och bara bli ett dubb spår.

Förstår användandet av alla mikrofonerna MEN glöm inte att du tappar snärt i ljudet för varje mick du addar... En mick som gör hela jobbet eller 2 om Du skall XY-micka

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår användandet av alla mikrofonerna MEN glöm inte att du tappar snärt i ljudet för varje mick du addar... En mick som gör hela jobbet eller 2 om Du skall XY-micka

Paralellkomprimera kan funka rätt bra också!

Eller som vi gjorde nu sist:

En SM57:a mot konan...sedan en AKG Perception (ambience) som plockade upp anslag och strängar, vart riktigt coolt

Link to comment
Dela på andra sajter

paralellkomprimera?

I övrigt börjar jag tvivla på sm57ans storhet på gitarrer. På trummor är de ju ovärderligt på pukor och virvel. Men jag har aldrig hittat EN mick som fpår ett bra gitarrljud. har spelat in lite gitarr med röde m3 och de har varit över förväntan. Men jag gillar blanding av flera mikrofoner. Känns som de fångar sättet örat hör de IRL bättre. Men vad har ni för pointers hur man fångar det i mixen då? Man vill ju ha en gitarr som har "sin" plats i mixen men som samtidigt kliver upp och är uppkäftig liksom..

Link to comment
Dela på andra sajter

paralellkomprimera?

I övrigt börjar jag tvivla på sm57ans storhet på gitarrer. På trummor är de ju ovärderligt på pukor och virvel. Men jag har aldrig hittat EN mick som fpår ett bra gitarrljud. har spelat in lite gitarr med röde m3 och de har varit över förväntan. Men jag gillar blanding av flera mikrofoner. Känns som de fångar sättet örat hör de IRL bättre. Men vad har ni för pointers hur man fångar det i mixen då? Man vill ju ha en gitarr som har "sin" plats i mixen men som samtidigt kliver upp och är uppkäftig liksom..

Då är det nog tyvärr du som gör fel. Sm57 är nog den mest använda mikrofonen på gitarr förstärkare. Annars kan du pröva Royer 121 , Neumann u47 FET (eller en klon).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju oxå så att det inte finns två SM57 med exakt samma karaktär. Så blir det med dynamiska mickar. Men att använda kompressor eller nån form av gate/limiter. tar också bort en massa snärt i ljudet. Kan tänka mig att använda kompressorn i slutmixen. Men vid själva inspelningen? Nae. Så lite som möjligt mellan mick och inspelningsmedia. För är det pålagt redan när man spelar in, så går det ju inte att plocka bort det senare. Och vill man lägga på ytterliggare effekter kan det ju va så att den önskade effekten inte rockar med den redan pålagda.

Detta tänket KAN ju ha med att man själv e uppvuxen på stenåldern, vad gäller inspelningsteknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jait (oregistrerad)
Ska se vad som händer framöver...är sugen på att göra nåt sånt, just nu så brukar jag gilla att rakmicka SM57 mot konan och sedan en 20cm bort lite snedställt mot utsidan av konan en Sennheiser 421.

Lite vassare från SM57 och mera mull från 421:an

Kort fråga här som jag behöver svar på; hur faskompenserar du 421an sen?

tack på förhand 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Precis som ni säger så finns det inget rätt eller fel, men tanken va att man kunde ge tips på stärkare man provat med gott resultat.

Igår kväll fick jag hem min riktiga gitarr som varit på service. mumma säger jag bara! Riktigt härlig att spela på nu. Michelle gör väldigt bra jobb. När jag ändå va där så spelar man ju lite på hans gitarrer. Han gillar äldre saker så ett antal hagström, rickenbacker, gibon, fender osv finns alltid tillgängligt att testa 😮 Provade lite akustiska, då tog han fram en gitarr som han inte vågade ha hängandes på väggen. Anledningen till detta va inte priset utan att när folk fick prova den så blev de fast och han ville inte att den skulle hamna hos vem som helst. Men jag fick prova den iaf, det va en Gibson från 69. Och visst hade han rätt, fy f-n vilket underbart ljud och vilken känsla att spela på den. Habegöret kom som en blixt i själen!

Hur som helst så bjudet jag nu på ett klipp med bara mesan och den fixade gitarren, men det är däremot både kanal 3 och 2 blandat istället. kanal 3 för lite mer dist och tvåan för tydlighet. Riffet är snott och trummorna låter skit, men det är roligare att spela till ett komp än klick.

För alla er lite nördar så kommer liten beskrivning av prylarna vid inspelningen.

Mick: Shure sm57

Pre amp: AMS Neve 1073 dpa, trim på minimum

Digi96 Interface

Mesa boogie dual rectifier top, 50w inställd på kanal 3 och 100w på kanal 2

Mesa boogie dual recitifier 2*12 låda

kanal 3 i vintage mode och kanal 2 i vintage mode.

http://dl.dropbox.com/u/5726699/fixad%20gitarr.mp3

Gjorde en liten uppdatering där jag sänkte 5khz ca 2db på kanal 2-gitarren. Då den va på 100w så blev inte den diskanten lika snygg som kanal 3 som jag kunde pressa rören lite mer på 😆

MVH

Anders

stabilt!

en riktig noobfråga här. använde du preampen för gitarren eller till mickningen? ställer mig lite frågande till varför man behöver extra preamp till en rörstack a la mesa (men sen är smaken som baken, tve-eggad)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Jag tar självklart även emot åsikter om vad jag kunde gjort bättre med gitarrljudet om man har något tips man vill ge 😮

MVH

Anders

Svårt att säga om du kunde gjort nånting bättre iom att resten av mixen inte var i närheten av samma klass 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Jag tar självklart även emot åsikter om vad jag kunde gjort bättre med gitarrljudet om man har något tips man vill ge 😆

MVH

Anders

"Jedi" låten på studiohemsidan hade jäkligt bra ljud. Bra botten i gitarrerna, solid ljudvägg. Eftersom jag själv har en 6505(/5150) så undrar jag

vad exakt triple xxx'en gjorde i din ljudbild. mig veterligen är den inte lika populär att köpa som 5150n, är ljudkaraktärerna ändå rätt samma? vilka är skillnaderna?

Annars hade du på ett ungefär tagit Nevermore plattans Enemies of reality's gitarrljudbild och gjort den fulländad tycker jag 😮 enda skillnaden var att dem bara använde 5150.

Link to comment
Dela på andra sajter

stabilt!

en riktig noobfråga här. använde du preampen för gitarren eller till mickningen? ställer mig lite frågande till varför man behöver extra preamp till en rörstack a la mesa (men sen är smaken som baken, tve-eggad)

Hejsan

Sorry att jag varit lite "inaktiv" och missat detta. Men pre ampen använder jag till SM57:an. Så signal vägen är: gitarr-stärkare-sm57-Pre amp-interface

Nu har jag inte haft tid att sitta mer med Mesan, men när tiden kommer så ska jag ta med den till en snygg lokal och kräma på riktigt ordentligt för att se hur ljudet blir när den kommer till sin fulla rätt. 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
"Jedi" låten på studiohemsidan hade jäkligt bra ljud. Bra botten i gitarrerna, solid ljudvägg. Eftersom jag själv har en 6505(/5150) så undrar jag

vad exakt triple xxx'en gjorde i din ljudbild. mig veterligen är den inte lika populär att köpa som 5150n, är ljudkaraktärerna ändå rätt samma? vilka är skillnaderna?

Någon Triple X har jag inte. De jag har blandat är antingen olika kanaler från mesan, eller mesa och en laney TF400. Crillemannen tror jag dock har en triple X om det va det du tänkte på ,em råkade "quota" mig 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Någon Triple X har jag inte. De jag har blandat är antingen olika kanaler från mesan, eller mesa och en laney TF400. Crillemannen tror jag dock har en triple X om det va det du tänkte på ,em råkade "quota" mig 😄

MVH

Anders

ahh, det här blev ju bara fel, blir så när det är sent på natten. ursäkta! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Hejsan

Sorry att jag varit lite "inaktiv" och missat detta. Men pre ampen använder jag till SM57:an. Så signal vägen är: gitarr-stärkare-sm57-Pre amp-interface

Nu har jag inte haft tid att sitta mer med Mesan, men när tiden kommer så ska jag ta med den till en snygg lokal och kräma på riktigt ordentligt för att se hur ljudet blir när den kommer till sin fulla rätt. 😄

MVH

Anders

Som jag misstänkte!

Det tycker jag du ska göra 😆!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jedi" låten på studiohemsidan hade jäkligt bra ljud. Bra botten i gitarrerna, solid ljudvägg. Eftersom jag själv har en 6505(/5150) så undrar jag

vad exakt triple xxx'en gjorde i din ljudbild. mig veterligen är den inte lika populär att köpa som 5150n, är ljudkaraktärerna ändå rätt samma? vilka är skillnaderna?

Annars hade du på ett ungefär tagit Nevermore plattans Enemies of reality's gitarrljudbild och gjort den fulländad tycker jag 😆 enda skillnaden var att dem bara använde 5150.

Tackar 😄 . 5150 har mer mids och har vassare diskant. Triple X:en upplever jag som tightare och "lenare" Så i Scene for Jedi mixen så ger den lite mer "kött" i ljudet, svårt att beskriva men 5150 hörs helt klart mest.

Om du bara har en 5150 kan du testa quadtracka. Ena gången spelar du in med midsen på 4-5 och andra gången på kanske 2-3. Det handlar om att få ljud som kompletterar varandra.

Mvh christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...