Jump to content
Annons

Receiver -> NS-1000


asdfghn

Recommended Posts

Annons
  • Svar 171
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Så länge din förstärkare kan ge tillräckligt mycket effekt till högtalarna så är inte denna problemet. Även om jag inte vill vara lika brutal som AF (...Hägglund) så ligger det kanske något i det han säger... Alternativt (eller i kombination) så är ditt rum inte akustiskt optimalt (ganska troligt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Jag skulle prova Harman Kardon eller ännu hellre NAD som jag tror skulle få dina NS-1000 att låta mindre spretiga.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par yamaha NS-1000 och en sony str-7025l receiver (http://audioidiots.com/Sony/catalogi/1976-1977/middel/p037i2.jpg) som jag inte tycker fungerar så bra tillsammans.

Hmm.

Första saken att fundera på om man vill ändra på saker är vad man vill ändra på. Det hjälper inte ett dugg om du handlar förstärkare för massa pengar om det är något annat som är problemet. Som vanligt är det en massa människor på forum som springer fram med sina åsikter som inte är kopplade till egna erfarenheter och som bygger på en massa fördomar.

Så, vad är det du är missnöjd med? Kan du beskriva det?

Allmänt sett så är NS-1000 fortfarande en mycket bra monitor-högtalare. De valdes av SR för många år sedan för att de fungerade mycket bra som monitorhögtalare och då speciellt i det mycket kritiska mellanregistret där vi hör röster. Målbilden då och nu är att höra röster exakt som de låter, så nära verkligheten som möjligt. Dessutom fungerar NS-1000 på samma sätt även för musik, de låter precis som det man kör in i dem.

Första frågan är alltså om du vill att det skall låta sant eller om du vill att det skall låta bra. Det finns andra högtalare som får det mesta att låta bra. Är det det du är ute efter så behöver du prova lite andra högtalare.

Andra frågan jag skulle ställa är hur rummet låter. Tänk dig att du tar med dig dina högtalare in i en kakelklädd dusch vid badhuset. Det kommer låta mycket annorlunda där. Särskilt om man jämför med ett rum med genomarbetad akustik-behandling. Hur är ditt rum? Närmare kaklad dusch än akustik-behandlat? Många rum låter inte särskilt bra utan kräver behandling och då spelar det ingen roll vilken högtalare man väljer.

Slutligen då förstärkaren. Ganska liten effekt och gammal. Men den borde räcka för normal lyssningsvolym. Det borde inte bli någon enorm skillnad med en annan förstärkare, hörbar ja, men inte så att man tappar hakan. Varför inte kolla om du har någon kompis som du kan låna av och prova? Det kan vara fel på förstärkaren, men det kan också vara något annat som är problemet.

Min gissning, byggd bara på mina fördomar är att det du i första hand skall göra är att behandla akustiken i ditt rum. Dämpa ut det värsta med mineralull och först därefter fundera på ny förstärkare eller kanske nya högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Son vanligt finns det vissa som inte tror att kritik bygger på erfarenhet utan tror att det är nåt man bara tagit ur luften. Så trombonisten får stå för sina egna fördomar.

NS-1000 är mycket riktigt tydliga (läs hypade) i mellanregistret. Dom funkar som referenslyssning när man behöver höra vad som finns i signalen. Men att påstå att NS-1000 låter bra är rent skitsnack. 😲

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

NS-1000 är fortfarande uppskattade högtalare inom Hifi kretsar om än lite väl avslöjande i mellanregistret. Så skitsnacket får du stå för Hägglund. Begagnade får du runt 4~5 kkr för ett välskött par 😲

NS1000 är rätt tungdrivna så val av förstärkare är rätt kritiskt. Kan inget om din sony-stärkare men kan tänka mig att den är rätt strömsvag.. Jag skulle nog hellre gå på ett slutsteg från Nad eller Denon. Ta en titt på http://www.hifiklubben.se/ dom brukar ha prisvärda stärkare.. alternativt köpa ett begagnat slutsteg.

Sen en sak till att tänka på.. NS1000 bör man byta elektrolytkondensatorer i delningsfiltret på då det är känt faktum att dom brukar torka ut.. Orginalkondensatorerna har en slags övertrycksventil som var lätt att blåsa (luktar som kattpiss då).. Sen torkar kondingarna ut..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
NS-1000 är fortfarande uppskattade högtalare inom Hifi kretsar om än lite väl avslöjande i mellanregistret. Så skitsnacket får du stå för Hägglund.

Eftersom vi har samma uppfattning om återgivningen av mellanregistret så var det ju inget skitsnack. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Klart det är skitsnack du verkar blanda ihop NS1000 med NS10.

Nej jag blandar inte ihop dom... NS-1000 är en 3-vägs högtalare och det finns ingenting under 70Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har vi högtalaren svart på vitt...

http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/eng...sys/NS-1000.pdf

Ja och då kan vi alla se att NS 1000s återgivning enligt mätningen håller sig runt +-4dB ned till runt 40Hz. Vilket betyder att den självklart levererar en hel del under 70Hz. Men den behöver självklart en bra förstärkare för att prestera mycket & ren bas.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Då får nog Katten gå en kurs i att tyda diagram... Ser mer ut som -8 till -10dB ner vid 40Hz...

Alla tillverkare brukar ange +- vid frekvensmätningar. Sen står det ju inte hur de mäts upp, men jag antar att Yamaha mätt dom korrekt till skillnad mot vissa andra tillverkare som mäter mot vägg.

Jag har ägt flera NS1000 och dessutom jobbat med dom i flera år så påståendet att de inte har någon lågbasåtergivning alls är ju bara löjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla tillverkare brukar ange +- vid frekvensmätningar. Sen står det ju inte hur de mäts upp, men jag antar att Yamaha mätt dom korrekt till skillnad mot vissa andra tillverkare som mäter mot vägg.

Jag har ägt flera NS1000 och dessutom jobbat med dom i flera år så påståendet att de inte har någon lågbasåtergivning alls är ju bara löjligt.

Då det inte står några gränsvärden efter "40-20000 Hz" så är det en ganska enkel sak att anta att de (som många andra tillverkare) menar -10dB-punkter (i basen i alla fall). Detta bekräftas ju om man tittar på graferna. Du kan omöjligtvis efter att ha tittat på graferna påstå att NS-1000 spelar +/-4dB ned till 40 Hz utan att sänka din trovärdighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det inte står några gränsvärden efter "40-20000 Hz" så är det en ganska enkel sak att anta att de (som många andra tillverkare) menar -10dB-punkter (i basen i alla fall). Detta bekräftas ju om man tittar på graferna. Du kan omöjligtvis efter att ha tittat på graferna påstå att NS-1000 spelar +/-4dB ned till 40 Hz utan att sänka din trovärdighet.

Äterigen de flesta tillverkare anger frekvensgång i +-dB. Vet du inte det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nu tänker du lite fel +-9dB är 18dBs kurvariation.

Nu får du nog förklara lite närmare hur du tänker... Ja, +/-9 dB innebär att kurvan kan avvika 9dB upp eller ned, precis som den gör (ned) för NS-1000 om man väljer spannet 40-20000 Hz. Om man istället väljer t ex 70-20000 Hz så skulle man få en snyggare siffra. Troligen är detta skälet till att Yamaha väljer att inte skriva ut toleransvärdet efter "40-20000 Hz" då det inte skulle se lika roligt ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...