Jump to content
Annons

Monitorer eller hörlurar?


Dorffy

Recommended Posts

Efersom mina halvadanna hörlurar nyss gick av på mitten så känns det som att det är dags att skaffa sig nåt vettigt i oväsensgrenen. Dock så känner jag mig bara villig att lägga ca 1000:- just nu.

Är det bäst att satsa på ett par monitorer eller ett par hörlurar för det priset? Det jag till största delen håller på med är att prodda, men jag börjar komma in mer och mer på mixning och mastring.

Annars kanske det är bättre att vänta tills efter sommarjobbet så man har lite mera pengar att röra sig med? All hjälp uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
martin1678 (oregistrerad)

Vänta! och köp både och. Hörlurar är bra att kontroll lyssna i. Men jag orkar inte i längden , då är monitorer smidigare. Men för 1000 kronor får du inget användbart då är det bättre att vänta till efter sommaren .

Satsa på hörlurar. Då får du mest ljud för pengarna i den prisklassen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för ruskigt snabba svar!

Vänta! och köp både och. Hörlurar är bra att kontroll lyssna i. Men jag orkar inte i längden , då är monitorer smidigare. Men för 1000 kronor får du inget användbart då är det bättre att vänta till efter sommaren .

Okej, säkert att det inte finns några användbara hörlurar i 1000 kronorsklassen då? känner inte riktigt för att sitta och använda ett par ruttna datorhögtalare fram till augusti 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

gå upp en aning i pris och köp : http://www.thomann.de/se/behringer_b2031p_truth.htm

Det är ett par passiva monitorer som jag anser är väldigt bra ljud för pengarna. Dock så behöver du en förstärkare, men det funkar bra

med en vanlig hifi stereo som man hittar på loppis typ.

Klart att man skulle kunna pallra upp 700 spänn till om ljudet är så bra som du säger. Förstår dock inte riktigt vad du menar med att jag behöver en förstärkare, det går alltså inte bara att plugga in tjofräset i ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att man skulle kunna pallra upp 700 spänn till om ljudet är så bra som du säger. Förstår dock inte riktigt vad du menar med att jag behöver en förstärkare, det går alltså inte bara att plugga in tjofräset i ljudkortet?

kolla i 3d vyn ser du att det bara är högtalare, dvs inte aktiva monitorer med inbyggd förstärkare

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla i 3d vyn ser du att det bara är högtalare, dvs inte aktiva monitorer med inbyggd förstärkare

Aha, var lite för kvick och missade det. 😛

Om nån mer har bra tips på en specifik produkt så länka gärna. Blir enklast att hitta det som blir bäst på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, var lite för kvick och missade det. 😛

Om nån mer har bra tips på en specifik produkt så länka gärna. Blir enklast att hitta det som blir bäst på det viset.

Kör med Audiotechnica ATH-50 hörlurar utav en här på forumet och beställde ytterligare ett till min gitarrkollega..bra lyssning för runt 2000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
köp beyer dynamic dt250 lurar, ca 1500kr. senn sparar du ihop till monitorer. monitorer för 1000kr är ingen ide alls

De ser onekligen intressanta ut, ca 1500:- är helt ok. Dessa är slutna, vad är den största skillnaden mellan de som inte är det? Har ingen personlig erfarenhet.

http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt250250.htm

Redigerat av Dorffy
Link to comment
Dela på andra sajter

gå upp en aning i pris och köp : http://www.thomann.de/se/behringer_b2031p_truth.htm

Det är ett par passiva monitorer som jag anser är väldigt bra ljud för pengarna. Dock så behöver du en förstärkare, men det funkar bra

med en vanlig hifi stereo som man hittar på loppis typ.

Tjenare! Har alltid undrat vad skillnaden är mellan aktiva och passiva monitorer är... 😛 Är det så att i aktiva monitorer så är förstärkaren inbyggd så att det bara är att koppla in dom i t.ex. ljudkortet? Och tvärt om med passiva, att man måste ha en förstärkare, t.ex. en vanlig CD-stereo att koppla in dom i, och från stereon så drar man nån sladd till typ ljudkortet?

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Okej. Är det någon skillnad på ljudet på aktiva och passiva monitorer? Är aktiva dyrare?

//Fredrik

Jag får känslan av att du inte alls förstår skillnaden mellan en aktiv och en passiv högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Är det någon skillnad på ljudet på aktiva och passiva monitorer? Är aktiva dyrare?

//Fredrik

Och jag får känslan av att du kapar min tråd 🙂

Klart att du ska fråga om du vill veta, men du kan ju alltid kolla runt på forumet efter svar eller starta en egen topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag får känslan av att du kapar min tråd 😄

Klart att du ska fråga om du vill veta, men du kan ju alltid kolla runt på forumet efter svar eller starta en egen topic.

Sorry. mjo jag vill veta, men jag tycker att det är lite onödigt att starta en ny tråd för det... Men jag kan ju alltid googla på det, eller kolla runt om det finns någon annan tråd för det som du sa 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry. mjo jag vill veta, men jag tycker att det är lite onödigt att starta en ny tråd för det... Men jag kan ju alltid googla på det, eller kolla runt om det finns någon annan tråd för det som du sa 😉

Här finns förklaringar om aktiv och passiv (och mycket annat...): http://wiki.kontrollrummet.com/Studiomonitor

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...