Jump to content
Annons

IKEA diffusor


Bluemoon

Recommended Posts

Annons

Lite för estetiskt perfekt för att verka som diffusor. Du behöver ett jättestort rum för att det ska funka. Tänk oregelbunden.. Eller tänk mandelbrot. (du kanske tänker på absorbent?)

En google bildänk kommer här på hur olika diffusors ser ut http://images.google.se/images?hl=sv&s...ved=0CCUQsAQwAw

Hur kom du på att det skulle vara sophinkar egentligen? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nä, jag kör på ett gäng Golden horn från Svanå eller ett gäng Multi fusors från Vicoustic. Lite billigare blir det nog med Vicoustics diffusorer. Frågan är vilka som är bäst på att få rummet större och ljusare vid inspelning. Det är nog snarlikt skulle jag tro. Eller så kanske man ska bygga en QRD i trä också...

EDIT: Nån som har en bra länk på diffusorbygge som är mer lik denna -->diffusor<-- än den andra med pinnar ut (har den beskrivningen och mått, men tycker inte den är lika snygg som stående plankor) Den här alltså -->skyline<--. Känns så tung i trä.. bökig att ha å göra med om man inte ska sätta den på väggen.

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Nån som har en bra länk på diffusorbygge som är mer lik denna -->diffusor<-- än den andra med pinnar ut (har den beskrivningen och mått, men tycker inte den är lika snygg som stående plankor) Den här alltså -->skyline<--. Känns så tung i trä.. bökig att ha å göra med om man inte ska sätta den på väggen.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=40897

Rent praktiskt är den nog lite knepigare att bygga än en skyline (som ju bara är att såga läkt i rätt längder och sedan limma ihop mot en bottenplatta).

Edit: Oops! Såg att länken i tråden inte var aktiv. Härä hitta du en enkel kalkylator för QRD-diffusorer.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

byggde två stycken QRD-Diffusorer med vardera 23 fack. Använde mig av 7mm björkplywood och enligt beräkning gjorde jag av med ca 18 kvm..... med andra ord skulle den blivit ruskigt dyr om det inte hade varit för att allt material var gratis då jag har ett par tusen skivor plyfaspill hemma. Den väger en hel del så det blev ordentligt med fransk skruv i väggen.

diffusor.jpg

Kommer inte ihåg vilket sida eller program jag använde mig av för att beräkna med det kan ha varit detta

Accoustic Calculator

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som vet färskt pris på Golden horn? Verkar vara lite seg mejlkontakt dit. Får nog ringa imorgon. Kommer absolut att bygga också, men till just taket vill jag inte ha en blytung trä-diffusor. Känns läskigt. Får bli Golden horn eller Vicoustic. Tror nog Golden horns är snäppet bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...