Jump to content
Annons

Stim


Sonefors

Recommended Posts

Hej på Er,

Som beskrivningen antyder så tänkte jag kolla lite vad ni på forumet tycker om Stim och dess bemötande i Era ärenden?

Och har någon här koll på om det står i avtalet hur lång tid det egentligen ska ta om man vill gå ur Stim?

Jag har inte mitt avtal tillgängligt och kan därför inte kolla. Stim har det inte heller publicerat, så därav frågan.

Själv har jag tidigare bara tyckt gott om stim, men nu börjar jag mer och mer tycka att dom är en väldigt kontrollerande organisation som bevakar sina egna intressen och inte sina medlemmars. Men det kanske är en felaktig uppfattning av mig. Vad tycker ni?

Kanske är en dum tråd, men det är bara lite funderingar jag har och vill höra Era åsikter i frågan.

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej på Er,

Som beskrivningen antyder så tänkte jag kolla lite vad ni på forumet tycker om Stim och dess bemötande i Era ärenden?

Och har någon här koll på om det står i avtalet hur lång tid det egentligen ska ta om man vill gå ur Stim?

Jag har inte mitt avtal tillgängligt och kan därför inte kolla. Stim har det inte heller publicerat, så därav frågan.

Själv har jag tidigare bara tyckt gott om stim, men nu börjar jag mer och mer tycka att dom är en väldigt kontrollerande organisation som bevakar sina egna intressen och inte sina medlemmars. Men det kanske är en felaktig uppfattning av mig. Vad tycker ni?

Kanske är en dum tråd, men det är bara lite funderingar jag har och vill höra Era åsikter i frågan.

Mvh

Fredrik

Är inte säker, men har hört att man får vänta 2 år innan man blir avskriven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte säker, men har hört att man får vänta 2 år innan man blir avskriven.

Det stämmer inte. Nu har dom regeln att dom skriver av medlemmar en gång per kalenderår. Men jag undrar vad som står i avtalet och om dom har "laglig rätt" att göra så. Därför så vill jag veta vad som står i avtalet.

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer inte. Nu har dom regeln att dom skriver av medlemmar en gång per kalenderår. Men jag undrar vad som står i avtalet och om dom har "laglig rätt" att göra så. Därför så vill jag veta vad som står i avtalet.

Mvh

Fredrik

Okej jag litar på dig. Fick den upplysningen när jag blev erbjuden ett avtal som songwriter för Epidemic Sound, som marknadsfört sig här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag litar på dig. Fick den upplysningen när jag blev erbjuden ett avtal som songwriter för Epidemic Sound, som marknadsfört sig här på forumet.

Okej! Ja, det finns ju olika anledningar till att man kan vilja gå ur. Men jag undrar främst varför det är så otydligt och varför det ska vara så svårt att få fram informationen. Är det inte lite konstigt ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

som bevakar sina egna intressen och inte sina medlemmars. Men det kanske är en felaktig uppfattning av mig. Vad tycker ni?

stim har nästan inga egna intressen förutom sina medlemmars

varför skulle någon vilja gå ur stim?

då förlorar man nästan alla möjligheter att tjäna pengar på sin musik

lycka till med att förhandla med sr/svt eller arvikafestivalen om att få pengar om de spelar dina låtar...

Link to comment
Dela på andra sajter

stim har nästan inga egna intressen förutom sina medlemmars

varför skulle någon vilja gå ur stim?

då förlorar man nästan alla möjligheter att tjäna pengar på sin musik

lycka till med att förhandla med sr/svt eller arvikafestivalen om att få pengar om de spelar dina låtar...

Jag kanske bara vill lämna stim helt utan anledning, det är ju inget jag ska behöva motivera. Så vi håller oss till ämnet. Finns det något i avtalet som hindrar mig ifrån att lämna stim utan dröjsmål?

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Sonefors:

STIM-avtalet löper om 12-månadersperioder med uppsägning senast sex månader innan utgången av den gällande avtalsperioden. Man kan alltså ansluta sig till STIM 1 januari 2010, säga upp avtalet (senast) med verkningsdag 30 juni 2010, varefter avtalet upphör att gälla 31 december 2010. Hela baletten under ett och samma år, alltså.

Man kan givetvis, som du säger, lämna STIM utan anledning samt utan att behöva motivera det. Men jag kan i så fall inte låta bli att undra varför du en gång ens anslöt dig. Jag gissar att du gjorde det av helt fel skäl — att du var felinformerad om hur STIM faktiskt fungerar. Det finns till och med de som tror att STIM är vägen till rikedom och berömmelse.

Själv tycker jag att STIM driver en fruktansvärt gammaldags business som ännu "lever" i ett 60-, och 70-talstänk, där dess avtal i princip sätter hinder för upphovsmännen att nyttja "nya" tekniker som t.ex. Internet för egen marknadsföring. Men å andra sidan, som enskild upphovsman och inte ansluten till en organisation motsvarande STIM, så är chanserna lika stora som en piss i Mississippi att tillfredställande lyckas följa upp och bevaka sina rättigheter på egen hand.

Men visst — man kan ju alltid sälja sina verk för 500 spänn styck. Det finns säkert någon som kör sådan business. (Jag insinuerar inget.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugn och fin.

Det finns massa olika skor att köpa. En del passar på mina fötter. Ganska få om jag skall vara ärlig.

Det är samma med STIM, passar på vissa fötter men inte på alla.

Så som alltid med avtal - läs texten och tänk efter innan du skriver på. Spara kopior så att du hittar dem.

Att sen STIM inte hängt med i den tekniska utvecklingen vet de nog om själva. Att artister själva startar radiostationer och skickar ut sina alster gratis över hela världen är ett problem som STIM inte riktigt hunnit med att hantera ihop med sina utländska partners. Förlåt, inte radiostationer utan internetsidor. Glöm inte att kvarnarna mal långsamt i internationella samarbeten, STIM kan ju inte bara ändra saker eftersom de ingår i internationella nätverk. En upphovsman i Sverige skall ju få ersättning även om skivan spelas i USA. Och tvärtom.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Att artister själva startar radiostationer och skickar ut sina alster gratis över hela världen är ett problem som STIM inte riktigt hunnit med att hantera ihop med sina utländska partners. Förlåt, inte radiostationer utan internetsidor.

Nu vet jag inte hur stor del av din uppsträckning som var riktad till mig — men vaddå "problem" för STIM? Att man inte kan få ersättning för exploatering via nätet behöver man ju inte vara Einstein för att förstå. Det som är det riktiga problemet — för den enskilde upphovsmannen — är att avtalet i princip hindrar anslutna från att utan STIMs medgivande marknadsföra sina låtar; på sina egna HEM-/INTERNETSIDOR, inte "radiostationer" (varför du nu fick för dig att göra dig lustig över en sådan sak).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara bra erfarenheter av Stim och jag håller inte med om att de missat att följa den tekniska utvecklingen. Det är numera till och med möjligt att undanta vissa verk från avtalet och licensiera dem under Creative Commons, och att detaljrapportera från all världens internetradio som betalar en tiodels öre per stream verkar inte kostnadseffektivt.

Att gå ur Stim för att kunna sälja sina verk till reklamvärlden låter i mina öron som en dålig affär.

Vad gör ni då om er låt spelas i P3?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är numera till och med möjligt att undanta vissa verk från avtalet och licensiera dem under Creative Commons

Interesting! Det var nytt för mig. Hur går man till väga? Och "till och med", skriver du; kan man alltså undanta vissa verk från avtalet för andra syften än just bara licensiera dem under Creative Commons?

Link to comment
Dela på andra sajter

det är väl bara att vara kvar i stim och sen inte registrera dina verk hos stim?

jag registrerar vissa verk hos stim. andra inte.

Möjligen är detta en av de saker angående Stim som vi medlemmar har sämst koll på: Om du är medlem är alla dina verk "Stimmade" - automatiskt. Anmälan är bara en formsak.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är väl bara att vara kvar i stim och sen inte registrera dina verk hos stim?

jag registrerar vissa verk hos stim. andra inte.

Det är skitsamma om du registrerar verken eller inte. Den ekonomiska rättigheten är upplåten till STIM att omfatta ALLA dina nu existerande och FRAMTIDA verk.

EDIT: Åsså han Lindeberg före.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Men valle och Lindeberg,

Kan ni förklara det för mig som är trög -

Jag förstår vad ni säger men jag begriper nog det inte riktigt ändå - hur rent praktiskt kan STIM förvalta intäkter och ekonomiska rättigheter för en låt dem inte vet om att jag gjort?

För om jag inte anmäler den kan de ju omöjligt veta att den finns???

Jag fattar att det är så, men begriper inte riktigt varför. När ni säger så känns det precis som att STIM är ett jävla spöke som känner till allt jag gjort fast jag inte anmält det någonstans eller spelat det för någon 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)
Att gå ur Stim för att kunna sälja sina verk till reklamvärlden låter i mina öron som en dålig affär.

Vad gör ni då om er låt spelas i P3?

Beror ju helt på hur mycket airtime låten kan tänkas få i radio.

Är inte P3 minutersättning 85:-?

Ger ingen märkbar klirr i kassan om det inte blir en hit.

Om man kan kränga 10 låtar till reklamvärlden så är oddsen att man på dessa får mer betalt än på en låt som kanske en vacker dag spelas på P3 några ynka gånger.

Och är det inte populärmusik artisten vill ägna sig åt enbart så är det helt klart värt att ägna en extra tanke åt.

Fanns en poll här på forumet en gång, om hur mkt folk får i stim-ersättning.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=59386&st=0

Av 60 stim-anslutna svarande var det 80% som hamnade under 10.000:- gränsen.

(Tillförlitligheten på internetpollarna med stora pengar i svarsalternativen är ju som de är... 80% är nog i lägsta kanten )

Handlar det om såpass låga summor så finns det ju absolut ingen poäng med att vara ansluten, om det hindrar en från att på andra sätt sälja sin musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur rent praktiskt kan STIM förvalta intäkter och ekonomiska rättigheter för en låt dem inte vet om att jag gjort?

Avtalet är en sak, det rent praktiska en annan. 😛

Sen har det hänt att Stim listar en låt på mig som rapporterats in, och liksom talar om att dom förväntar sig en anmälan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju helt på hur mycket airtime låten kan tänkas få i radio.

Är inte P3 minutersättning 85:-?

Ger ingen märkbar klirr i kassan om det inte blir en hit.

Om man kan kränga 10 låtar till reklamvärlden så är oddsen att man på dessa får mer betalt än på en låt som kanske en vacker dag spelas på P3 några ynka gånger.

Och är det inte populärmusik artisten vill ägna sig åt enbart så är det helt klart värt att ägna en extra tanke åt.

Fanns en poll här på forumet en gång, om hur mkt folk får i stim-ersättning.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=59386&st=0

Av 60 stim-anslutna svarande var det 80% som hamnade under 10.000:- gränsen.

(Tillförlitligheten på internetpollarna med stora pengar i svarsalternativen är ju som de är... 80% är nog i lägsta kanten )

Handlar det om såpass låga summor så finns det ju absolut ingen poäng med att vara ansluten, om det hindrar en från att på andra sätt sälja sin musik.

OM är nog nyckelordet, ja. 😛

Den som inte är med i Stim har mycket liten chans att bevaka sina intressen OM han eller hon skulle få en jättehit, eller bara spelas i P4 nån gång.

OM man å andra sidan gör ett par sexhundrakronorslåtar om dagen och är nöjd med det är kanske Stim mindre viktigt.

Det jag reagerar mot är att valet att stå utanför Stim eller motsvarande stänger i princip alla dörrar utom den mot reklamvärlden när det gäller att tjäna pengar som upphovsman.

Link to comment
Dela på andra sajter

För om jag inte anmäler den kan de ju omöjligt veta att den finns???

Exakt! Och därför kan inte STIM bevaka din (upplåtna) rättighet att får ersättning varje gång dina låtar framförs/spelas offentligt, antingen via TV/RADIO eller när du själv lirar låtarna live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen är detta en av de saker angående Stim som vi medlemmar har sämst koll på: Om du är medlem är alla dina verk "Stimmade" - automatiskt. Anmälan är bara en formsak.

jo, men om jag inte anmäler verket själv så vet de inte om att låten existerar?.. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, men om jag inte anmäler verket själv så vet de inte om att låten existerar?.. eller?

Du hajjar fortfarande inte... Vad tror du att du som STIM-ansluten vinner på att inte anmäla verken?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, men om jag inte anmäler verket själv så vet de inte om att låten existerar?.. eller?

Om någon har rapporterat att de spelat din låt så vet de ju... Om ingen har rapporterat så skulle du ju inte få några pengar ändå ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hajjar fortfarande inte... Vad tror du att du som STIM-ansluten vinner på att inte anmäla verken?

jag hajjar precis. men i vissa fall (t.ex. vissa reklamgrejer) finns det inte ens på kartan att man ska blanda in stim. de rapporterar inte. jag anmäler inte verket. simsalabim.... stim vet inte om att det existerar.

vad vinner jag på det? ja, jobbet. annars hade de gått till nån annan..

vill också bara klargöra att jag anmäler de flesta verken hos stim och allting rapporteras som det ska. ville bara förklara att det går att göra såhär också. kanske inte helt rätt men det funkar hur som..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hajjar precis. men i vissa fall (t.ex. vissa reklamgrejer) finns det inte ens på kartan att man ska blanda in stim. de rapporterar inte. jag anmäler inte verket. simsalabim.... stim vet inte om att det existerar.

vad vinner jag på det? ja, jobbet. annars hade de gått till nån annan..

vill också bara klargöra att jag anmäler de flesta verken hos stim och allting rapporteras som det ska. ville bara förklara att det går att göra såhär också. kanske inte helt rätt men det funkar hur som..

Tack puffra,

exakt den poängen jag försökte få fram... detta är väl enda sättet att komma runt problematiken.

Det "jobbiga" med stim är att det finns liksom inga mellanting, man är stimmad for life eller inte alls...

Jag kan personligen tycka det är märkligt att man inte själv får välja vilka verk man vill att de ska bevaka, vilka man själv bevakar, eller vilka man helt enkelt skiter i att bevaka då man säljer möget till ett reklambolag eller dyl.

Varför ska STIM ha sådan kontroll? de har väl inget vinstintresse? eller?

Det är lite jobbigt att man som musiker/producent måste tacka nej till olika reklamdjingel-uppdrag där uppdragsgivaren vill köpa loss musiken. Man får helt enkelt avstå eftersom man annars måste gå ur STIM vilket verkar vara en process som tar ETT ÅR!"#!"#

Hela grejen med att försöka komma någonstans som musiker dör liksom pga detta jävla tramset.

STIM har låst en och man får snällt sitta och vänta på sin radiohit som aldrig kommer att komma...

Jag är medlem men nä, jag gillar inte STIMs upplägg alls måste jag säga. Eftersom jag inte har några låtar som spelas offentligt tjänar jag inte ett skvatt på att vara med där. Och under tiden får jag fanimej inte heller tjäna pengar på min musik på annat håll - utan får artigt tacka nej med motiveringen "tyvärr, STIM har sin pen*s i min r*v så jag kan inte tjäna pengar på musik på annat håll"

Blir fan förbannad

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker STIM är helt VÄRDELÖSA på att svara på mail. Har skrivit flera gånger med relevanta frågor utan att få något svar tillbaka.

Men det är klart.. Dom har ju kanske inte lärt sig hantera "elektronisk post" ännu. I deras värld kan ju information inte cirkulera omkring ute i tomma intet utan måste finnas på "fonogram", "lagringsmedia" och sådana saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...