Jump to content
Annons

Pinsamt...


D200

Recommended Posts

Har tyckt att ljudet från Studio Projects B1 inte varit speciellt öppet och bra men inte brytt mig om det och har inte använt den så mycket heller än men så satt jag idag och kikade och det slog mig liksom, undrar om den är vänd åt rätt håll?

Shockmounten BORDE ju vara vänd åt rätt håll med tanke på att det logiskt bara går att vända den åt ett håll liksom med tanke på micstativet och någon borde ha tänkt lite när de sätter ihop den...men....så var det inte... 😊

SP-märket satt på baksidan av micen som den satt i stativet...vände på michållaren i shockmounten bara genom att lossa de elastiska snörena...och ja....jag har fått en ny mic.

Hur jävla dum i huvet får man vara?

Läste någonstans att det bara är så att man upplever det som skillnad om man har lurar på sig, vet inte om det stämmer och att det inte spelar någon roll men ändå, NÄR man väl sjunger vill man ju höra rösten som den ska höras ändå.

Det skulle tydligen vara så att om man sjunger i den åt fel håll och har lurar så fasvänds ljudet och tar ut varandra lite med följd att det låter dovt och tunt...?

Men men...man lär sig nåt varje dag...

Skäms....

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fattar inte varför man inte testar saker mer?

Man ifrågasätter saker annars men nu bara...-Jaha...den låter väl bara sådär...?

Den är ju tokbra kan jag känna nu liksom...ljus och öppen?

Tackar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe! Ja det var ju inte lika farligt som denna
😆

Jo...men hon va snyggare än mig...det kanske väger upp lite? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för att bara återkomma till det jag skrev om: ÄR det så att ljudet ändras eller är det bara medhörningen?

Läste att man "hör sig själv genom skallbenet" under tiden man sjunger och använder man baksidan på micen så blir det fasvänt eller nåt så det släcker ut sig självt lite och det är därför det låter så dovt...eller är det så att inspelat ljud är lika dåligt?

Har ju fan inte ens gjort ett A/B-test utan konstaterade bara att det lät skumt i lurarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för att bara återkomma till det jag skrev om: ÄR det så att ljudet ändras eller är det bara medhörningen?

Läste att man "hör sig själv genom skallbenet" under tiden man sjunger och använder man baksidan på micen så blir det fasvänt eller nåt så det släcker ut sig självt lite och det är därför det låter så dovt...eller är det så att inspelat ljud är lika dåligt?

Har ju fan inte ens gjort ett A/B-test utan konstaterade bara att det lät skumt i lurarna...

Det blir inga utsläckningar alls. Det faktiska som träder in i micken är det du hör i lurarna.

Fasen blir däremot annorlunda om du står framför eller bakom micken (180), vilket inte heller spelar någon roll, så länge du inte sjunger in i 2 felplacerade mikrofoner.

Kör du desutom med monitoring genom DAW'en så har du en latency till lurarna.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Det stora dilemmat här har inte att göra med fas eller att du hör dig själv genom huvudets resonanser. Det har att göra med att din mikrofon är en riktade mikrofon som tar upp avsevärt mer framifrån (sidan med loggan) än bakifrån, och vänd åt del håll fungerar den som en sorts rumsmikrofon för din sång. De flesta riktade mikrofoner av lägre kvalitet har inte heller särskilt jämn frekvensgång bakifrån då de är byggda för att dämpa signalen omkring 20 dB bakifrån. Därför låter det dåligt - du mikar upp rummet, och sjunger in i mikrofonens sämsta sida 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

D200: Been there, done that (liksom många andra märker jag 🥰 ) Och "ja" man känner sig onekligen lite fånig när man insett misstaget. Men som sagt; man lär sig nya saker varje dag.

Ang. Tub-klippet så är de ju en klassiker "I was born to do this, Mac!" och sedan det där nervösa skrattet när hon insett vilken blunder hon precis gjort 😑 Priceless!

Ha en bra helg!

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAHA Skrev exakt en liknande tråd.

Jag undra varför min röst och sånt blir konstigt.

Så fick jag hjälp och märket att ja sjöng på fel sidan.

Blev Pinsamt för mig med. Efter 5 låtar . Men nu Får man ta Nya Tag.

BTW Älskar min SP B1 NU!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar hur dom tänker när dom sätter ihop shockmounten? Om det bara är grejer som händer att de sätter ihop den bakfram...

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå länken ovan är det som vanligt lite talande att det är just "blonde soundcheck" med "blonde" som det utmärkande attributet som skulle signifiera ett pucko. Själv hade jag valt "baseball cap" soundcheck eller motsvarande, då kepsar isf borde vara mer korkat.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...