Jump to content
Annons

När behövs en mixer?


johangustav

Recommended Posts

Annons
Låt oss säga att man har ett ljudkort som har phantom power, XLR ingångar, SPDIF, mic preamp och hela köret, behövs då en mixer om man bara ska spela in gitarr, bas och sång?

När behöver man en mixer?

Kort svarat så klarar du det du frågar om med ditt ljudkort. Är det något specifikt problem du har upplevt eller har du ännu inte ett ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort svarat så klarar du det du frågar om med ditt ljudkort. Är det något specifikt problem du har upplevt eller har du ännu inte ett ljudkort?

Jag har inte ett ljudkort med alla dessa funktioner ännu, däremot ska jag köpa det, undrade därför om jag behövde en mixer också. Men det verkar ju som att jag inte behöver det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte ett ljudkort med alla dessa funktioner ännu, däremot ska jag köpa det, undrade därför om jag behövde en mixer också. Men det verkar ju som att jag inte behöver det 😄

Okej, då ska det räcka med ljudkortet till en början. Blir säkerligen så att du inte kommer att vara nöjd med vad du spelar in med endast ljudkortet. Du kommer direkt se att du behöver mer grejor, men det prylbehovet slutar aldrig. Man vill hela tiden få bättre kvalitet och förenkla vissa procedurer. Man får börja någonstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då ska det räcka med ljudkortet till en början. Blir säkerligen så att du inte kommer att vara nöjd med vad du spelar in med endast ljudkortet. Du kommer direkt se att du behöver mer grejor, men det prylbehovet slutar aldrig. Man vill hela tiden få bättre kvalitet och förenkla vissa procedurer. Man får börja någonstans...

Vad man en mixer tillföra/förbättra i sammnhanget? Jag menar om man mickar stärkarn till ljudkortet respektive mixern kan man väl uppnå samma resultat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man en mixer tillföra/förbättra i sammnhanget? Jag menar om man mickar stärkarn till ljudkortet respektive mixern kan man väl uppnå samma resultat?

Jadå. En mixer behövs sällan nuförtiden, när man kan routa internt samt ställa nivåer i datorn. De som trots allt använder mixer gör det för att de har externa effekter eller säger sig uppskatta ett speciellt ljud som mixern gör. ( Eller tycker det ser snyggt ut eller gillar att ha fysiska rattar)

Det här är grundstoffet för en lång och pågående diskussion om analogt vs digitalt. Men har du redan ställt dig frågan vad en mixer kan förbättra har du redan blivit lurad. Fundera på vad du kan göra för musik med det du har, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är bättre med hårdvara när man tappar signaler eftersom en mjukvaruåterställning kan göra så att full utstyrning går ut i monitorerna och det är inte kul. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Tänk om man skulle fundera på alla saker man inte behöver köpa. Listan kan göras lång...

Locktång

BH

Avgasrör till en Datsun

Harpa

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är skönt att ha en liten mixer innan högtalarna i studion. Där kan man enkelt reglera volymer och välja olika högtalarpar.

Kan också använda den för att köra saker direkt till högtalarna när man minirepar och testar sladdar/mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är skönt att ha en liten mixer innan högtalarna i studion. Där kan man enkelt reglera volymer och välja olika högtalarpar.

Kan också använda den för att köra saker direkt till högtalarna när man minirepar och testar sladdar/mikrofoner.

Detta är alltså något man inte kan göra med ett ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tycker det är skönt att ha en liten mixer innan högtalarna i studion. Där kan man enkelt reglera volymer och välja olika högtalarpar.

Kan också använda den för att köra saker direkt till högtalarna när man minirepar och testar sladdar/mikrofoner.

Ja och ju mer avancerad mixern är desto flexiblare blir all signalhantering. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, eller nån Big Knob, Samson C-Control och vad de nu heter. Inte mitt område, tyvärr 😮

Jag har använt en Samson C-Control en del. Den är ganska praktisk faktiskt. Men som sagt, du klarar dig på ljudkortet och när du upptäcker att du saknar funktioner eller sound kan du börja se dig omkring efter nya lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bättre med hårdvara när man tappar signaler eftersom en mjukvaruåterställning kan göra så att full utstyrning går ut i monitorerna och det är inte kul. 🙂

Därför köper man en Big Knob eller liknande. Du är ju alltid skyddad av ditt ljudkorts DA-omvandlare som agerar limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Därför köper man en Big Knob eller liknande. Du är ju alltid skyddad av ditt ljudkorts DA-omvandlare som agerar limiter.

Som fyller samma funktion i det syftet. Monitorkontroll eller mixer funkar vilket som. Fördelen med mixern är att man kan summera signaler utanför DAW och ha outboards insertad i bordet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som fyller samma funktion i det syftet. Monitorkontroll eller mixer funkar vilket som. Fördelen med mixern är att man kan summera signaler utanför DAW och ha outboards insertad i bordet..

Jo, men frågar man om man behöver en mixer har man nog inte behov av att göra så riktigt än. Nackdelen med mixern är att du smutsar ner signalen mer jämfört med t. ex. en Big Knob såvida du inte har en mixer av lite dyrare slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...