Jump to content
Annons

Vilken Mic kabel


EmKay

Recommended Posts

Nu börjar det bli dags å lägga lite vocals.

Kör med en SP B1 mic och till ljudkort har jag ett NI Audio kontrol 1.

På B1 är det ju XLR kontakt men på ljudkortet kan man köra antingen XLR eller Tele.

Vilken kabel blir bäst, XLR-XLR eller är det minst lika bra med XLR-Tele eller spelar det ingen roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör med XLR, eftersom det är den ingången som går till micpreampen och har fantommatning. På Tele får du ingen fantommatning och den är dessutom till för mycket starkare signal än vad micken lämnar ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Analogfreak (oregistrerad)
Någon som är införstådd i hur mycket kvalitén på en XLR påverkar inspelningsljudet?

XLR är ju bara en benämning på en typ av kontakt. Din fråga kan liknas med att fråga vad det är för kvalité på en A-sträng.

Link to comment
Dela på andra sajter

en mikrofon ska kopplas in i en mikrofonförstärkare (preamp)

och det kan vara både xlr eller tele även om om tele är ovanligt

och iprincip är det ingen skillnad på kvalitet då mellan kontakterna

men på ditt ljudkort är telekontakten en line/hiz så där kan du inte koppla in en mikrofon om du inte har en extern preamp

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden i ljud mellan olika mikrofonkablar är liten eller oftast helt omärkbar i en vanlig hemmastudio.

Det som först och främst skiljer är hur länge kablar och främst kontakter håller. Billiga saker håller tyvärr ofta sämre, men det är inte priset i sig som är skillnaden.

Har du långa kablar, säg mer än 50 meter kan kabeln spela större roll ( mer än 300 meter är ingen bra ide ) .

Drabbas du av störningar typ nätbrum eller från mobiler eller radiosändare så finns det kablar och kontakter som är bättre på att skydda mot det. Men har du inga problem, så är det inget problem.

Det finns dem som hävdar att skillnaden är som natt och dag. En kabel som inte kostar 5000 kronor kan ingen människa stå ut med att använda. Jag brukar låta de personerna hållas, det är synd att förstöra deras syn på världen. Håller absolut inte med, men brukar hålla tyst.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Skillnaden i ljud mellan olika mikrofonkablar är liten eller oftast helt omärkbar i en vanlig hemmastudio.

Det som först och främst skiljer är hur länge kablar och främst kontakter håller. Billiga saker håller tyvärr ofta sämre, men det är inte priset i sig som är skillnaden.

Har du långa kablar, säg mer än 50 meter kan kabeln spela större roll ( mer än 300 meter är ingen bra ide ) .

Drabbas du av störningar typ nätbrum eller från mobiler eller radiosändare så finns det kablar och kontakter som är bättre på att skydda mot det. Men har du inga problem, så är det inget problem.

Det finns dem som hävdar att skillnaden är som natt och dag. En kabel som inte kostar 5000 kronor kan ingen människa stå ut med att använda. Jag brukar låta de personerna hållas, det är synd att förstöra deras syn på världen. Håller absolut inte med, men brukar hålla tyst.

// Gunnar

Det är skillnad på kabel och kabel. Den får inte ha för hög induktans eftersom känsligheten försämras avsevärt.

Det är ingen myt att kabeln är viktig... men den måste inte kosta 5k. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

en mikrofon ska kopplas in i en mikrofonförstärkare (preamp)

och det kan vara både xlr eller tele även om om tele är ovanligt

och iprincip är det ingen skillnad på kvalitet då mellan kontakterna

men på ditt ljudkort är telekontakten en line/hiz så där kan du inte koppla in en mikrofon om du inte har en extern preamp

Telekontakten ja, så jag måste köra XLR eftersom det är fantommatning på ljudkortet så det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Telekontakten ja, så jag måste köra XLR eftersom det är fantommatning på ljudkortet så det funkar.

du måste köra xlr för att telekontakten inte är en mikrofoningång

alltså om du tex har en dynamisk mik som inte behöver fantommatning så måste du även koppla den via xlr

visserligen kommer man få ljud via teleingången men eftersom det inte finns förstärkning blir signalen svag och brusförhållandet dåligt

edit: eftersom det finns en knapp som man måste välja mellan mic/line så har kanske teleingången även möjlighet att gå genom micpreampen

och isåfall har jag alltså fel (känner inte ditt ljudkort) men på en kombokontakt brukar inte teleingången gå genom preampen

så kanske kan man koppla in en dynamisk mic på teleingången...

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat å det verkar funka.

Kör XLR och det finns en 48v knapp som slår på fantommatningen så det kommer ljud, låter ok tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skillnad på kabel och kabel. Den får inte ha för hög induktans eftersom känsligheten försämras avsevärt.

Det är ingen myt att kabeln är viktig... men den måste inte kosta 5k. 😲

vilka kablar har så hög induktans då så det spelar roll på kortare avstånd?

känsligheten?

vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...