Jump to content
Annons

Studiomonitorer för 4000.


Paarse

Recommended Posts

maart (oregistrerad)
Jo jag tittade på den förut, men hittade inget info om pris et c dessutom verkar de lite ovanliga låg inga ute för att säljas där jag tittade och hittade dom inte på thomann. Verkar som de kostade 8 000:-/styck nya på något stället. Vet inte om det bara var dom som hade dyra priser men om det ligger kring 16 000 paret så känns det inte troligt att de säljs för en fjärdedel av priset om de fortfarande fungerar som de ska.

dom brukar gå begagnade för ca 4000-5000kr, kanske upp till 6000kr. Den GuitarNilsson länkade till är mkII.

Jag lyssnade på dom (inte mkII) när jag skulle köpa och tyckte dom var bra, men Adam A7 var bättre (och dyrare...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jag har väldigt dålig koll på hur det fungerar med att köpa en extra sub och koppla in den med de andra 2 monitorerna.

Det som är tänkt att mixas är mitt egna material samt någon enstaka kompis material ibland och jag har troligtvis tillgång till att lyssna i andra monitorer i samma prisklass (köper helst inte samma eftersom det är bra att kunna lyssna i olika), och kanske i högre prisklass om jag har tur.

Men vill lära mig mixa och har väldigt lite kunskap om det och saker kring det. Jag påpekar detta så att ni inte glömmer det. Det som inte duger åt er kanske duger åt mig 😄. Jag vill ha något som går att utvecklas med. Jag kommer kunna uppgradera utrustningen med tiden. Men just nu vill jag hålla mig på en budget kring 4 000:- det är än så länge bara en kul grej/hobby som jag vill lära mig mer inom.

Nu håller ni ju ganska bra till det pris jag sa och det är okej att gå upp 300-400 kr.

Jag har noll kunskap om detta så att jag skulle nästan behöva att ni valde åt mig istället för att välja bland era tips själv.

Jag förstår jag verkar väldigt förvirrad och säkerligen väldigt jobbig men hoppas ändå ni lyckas hjälpa mig välja ut någonting.

Ifall jag skulle märka det blev helt fel får jag väl erkänna det här och be er hjälpa mig hitta något bättre tills jag fixat ihop pengar och "sålt det gamla" fast det är ju ett värsta scenario som vi hoppas slippa.

Redigerat av Paarse
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår jag verkar väldigt förvirrad och säkerligen väldigt jobbig men hoppas ändå ni lyckas hjälpa mig välja ut någonting.

Ifall jag skulle märka det blev helt fel får jag väl erkänna det här och be er hjälpa mig hitta något bättre tills jag fixat ihop pengar och "sålt det gamla" fast det är ju ett värsta scenario som vi hoppas slippa.

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1036735

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par M-Audio Bx8a Delux skulle jag nog ta ,1.995 st Musikbörsen.

Vad säger båtKlubben om dom?

Funderat på sådana men en kompis till mig har sådana och jag har ju då hört hur de låter. Jag har fått för mig att dom låter lite "grovt" alltså grov diskant. Nu kanske jag använder helt fel ord till vad jag menar eller så kanske det var akustiken som gjorde jag uppfattade det så eller så kanske jag bara inbillade mig det lät mer "grovt" än det gjorde för det var tyvärr ingenting jag kände till allt för väl jag hörde. Men en annan jag pratade med om monitorer som sa han inte hade så stor koll sa att det är stor skillnad märken emellan och att han också fått intrycket av att M-Audio var lite "grov-hugget".

Gilbert: Jag har förstått att det är lyssna som gäller, men tyvärr är inte detta en möjlighet för mig. 🙁.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Funderat på sådana men en kompis till mig har sådana och jag har ju då hört hur de låter. Jag har fått för mig att dom låter lite "grovt" alltså grov diskant. Nu kanske jag använder helt fel ord till vad jag menar eller så kanske det var akustiken som gjorde jag uppfattade det så eller så kanske jag bara inbillade mig det lät mer "grovt" än det gjorde för det var tyvärr ingenting jag kände till allt för väl jag hörde. Men en annan jag pratade med om monitorer som sa han inte hade så stor koll sa att det är stor skillnad märken emellan och att han också fått intrycket av att M-Audio var lite "grov-hugget".

Gilbert: Jag har förstått att det är lyssna som gäller, men tyvärr är inte detta en möjlighet för mig. 🙁.

Kan du beskriva hur det låter när diskanten låter grov?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du beskriva hur det låter när diskanten låter grov?

Det var ett bra tag sedan jag hörde något ur de senast, men det behöver som sagt inte berott på monitorerna.

Men jag ska försöka.

Jag hörde Bas et c. Men vissa saker lät som att de skulle ha gått lite lägre än de gick, istället kändes det som att de gick högre i frekvens än de skulle fast kanske var de bara mer ärligt återgivet? Jag tänkte inte så jättemycket på det när jag väl hörde det utan det är nu i efterhand jag funderat över det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hursomhelst har jag tänkt mig lägga ner 4000:- på studiomonitorer och funderar just nu på http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm är detta något ni tycker vore en bra idé? Akustik et c har jag tänkt försöka fixa efter detta inköp.

Skulle ni valt något annat om ni idag hade 4000:- och skulle handla studiomonitorer?

Hej Paarse!

Behringers monitorer är bra, och ytterst prisvärda.

Föregångaren B2030 blev delad tvåa i en test i tidningen Studio, visserligen för typ fem år sedan.

Jag har inte lyssnat på denna nya med ribbondiskant men det är säkert ingen försämring jämfört med B2031.

Bra med effekt och stora basar så att du inte behöver fundera på sub. Jag har svårt att tänka mig att du blir missnöjd.

Sedan detta snacket om att det lät bra när jag mixade men i en annan anläggning lät det skit kommer alltid att hända

om man inte känner sina system. Nu menar jag inte att man skall sitta och tänka och kompensera vid mix utan att om

lokalen inte är ok och du inte har lärt dig dina monitorer med referensmusik så blir det så, vilka monitorer du än köper.

Alternativ i prissegmentet har jag inte men jag hade undvikit plutthögtalare och snacket: - "kan ju komplettera med sub senare"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Paarse!

Behringers monitorer är bra, och ytterst prisvärda.

Föregångaren B2030 blev delad tvåa i en test i tidningen Studio, visserligen för typ fem år sedan.

Jag har inte lyssnat på denna nya med ribbondiskant men det är säkert ingen försämring jämfört med B2031.

Bra med effekt och stora basar så att du inte behöver fundera på sub. Jag har svårt att tänka mig att du blir missnöjd.

Sedan detta snacket om att det lät bra när jag mixade men i en annan anläggning lät det skit kommer alltid att hända

om man inte känner sina system. Nu menar jag inte att man skall sitta och tänka och kompensera vid mix utan att om

lokalen inte är ok och du inte har lärt dig dina monitorer med referensmusik så blir det så, vilka monitorer du än köper.

Alternativ i prissegmentet har jag inte men jag hade undvikit plutthögtalare och snacket: - "kan ju komplettera med sub senare"

Det var ju sådana svar jag hoppades jag skulle få direkt i tråden et c. Nu verkar det ju råda delade meningar om hur det är. Ska fundera ett litet tag till och kolla vidare i tråden sedan får jag helt enkelt hoppas att jag gör rätt val och att jag lär känna mina monitorer och kan göra OK mixar.🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det var ett bra tag sedan jag hörde något ur de senast, men det behöver som sagt inte berott på monitorerna.

Men jag ska försöka.

Jag hörde Bas et c. Men vissa saker lät som att de skulle ha gått lite lägre än de gick, istället kändes det som att de gick högre i frekvens än de skulle fast kanske var de bara mer ärligt återgivet? Jag tänkte inte så jättemycket på det när jag väl hörde det utan det är nu i efterhand jag funderat över det.

Så om en monitor återger 1,2k - 4,5 k mer än vad den återger 10k - 20k så tycker du att det är grovt ljud?

Har jag uppfattat dig korrekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om en monitor återger 1,2k - 4,5 k mer än vad den återger 10k - 20k så tycker du att det är grovt ljud?

Har jag uppfattat dig korrekt?

Nej det har du inte jag har inte påstått någonting. Jag sa ju det lika gärna kan berott på akustiken men det jag hörde i dom monitorerna som jag hade något att jämföra med minns jag som det jag försökte beskriva. Vem vet det kan ha varit en annan mix? Vad som helst.. släpp det bara. Jag använde ordet grovt för att det var det första ordet jag tänkte på när jag skulle förklara vad jag hade uppfattat. Jag kan inget om ljud så jag förstår inte varför ni hakade upp er på vad jag sa om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det har du inte jag har inte påstått någonting. Jag sa ju det lika gärna kan berott på akustiken men det jag hörde i dom monitorerna som jag hade något att jämföra med minns jag som det jag försökte beskriva. Vem vet det kan ha varit en annan mix? Vad som helst.. släpp det bara. Jag använde ordet grovt för att det var det första ordet jag tänkte på när jag skulle förklara vad jag hade uppfattat. Jag kan inget om ljud så jag förstår inte varför ni hakade upp er på vad jag sa om det?

Det är många som inte kan nåt om ljud, du är inte ensam. Somliga försöker göra sig lustiga över andra för att på så sätt känna sig bättre. Fast de kan ändå inget om ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nej det har du inte jag har inte påstått någonting. Jag sa ju det lika gärna kan berott på akustiken men det jag hörde i dom monitorerna som jag hade något att jämföra med minns jag som det jag försökte beskriva. Vem vet det kan ha varit en annan mix? Vad som helst.. släpp det bara. Jag använde ordet grovt för att det var det första ordet jag tänkte på när jag skulle förklara vad jag hade uppfattat. Jag kan inget om ljud så jag förstår inte varför ni hakade upp er på vad jag sa om det?

Jag ville bara veta vad du menade med grovt ljud. 😛

Jag tror mer på B1031A istället för B3031A.

Ge 1031 en chans. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville bara veta vad du menade med grovt ljud. 😛

Jag tror mer på B1031A istället för B3031A.

Ge 1031 en chans. 😛

Hur kommer det sig du tror mer på dom?

Jag förstår såklart att dyrast inte behöver vara bäst när det gäller budgetmonitorer.

Men jag vill helst inte gå in med inställningen att jag ska köpa något "bra" för att sedan uppgradera till något bra. Jag fick känslan av att du tyckte jag skulle handla B1031A istället för B3031A för att du tyckte om jag ändå inte vill gå in för det seriöst kunde jag lika gärna köpa det minsta/billigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som de kostade 8 000:-/styck nya på något stället. Vet inte om det bara var dom som hade dyra priser men om det ligger kring 16 000 paret så känns det inte troligt att de säljs för en fjärdedel av priset om de fortfarande fungerar som de ska.

som GN visade så är det också mk2 som säljs nya numera

ursprungsmodellen har jag sett gå beg för 3500 per par

iofs ett lucky shot, men håll ögonen öppna

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hur kommer det sig du tror mer på dom?

Jag förstår såklart att dyrast inte behöver vara bäst när det gäller budgetmonitorer.

Men jag vill helst inte gå in med inställningen att jag ska köpa något "bra" för att sedan uppgradera till något bra. Jag fick känslan av att du tyckte jag skulle handla B1031A istället för B3031A för att du tyckte om jag ändå inte vill gå in för det seriöst kunde jag lika gärna köpa det minsta/billigaste.

Jag tror att B1031A är en bättre monitor. Den är bättre byggd än sina föregångare.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

stor-kvantitet-hi-fi a'la El-Giganten

du cyklar ju på riktigt tunn is om du bygger ditt resonemang på att mängden vanliga brukshögtalare låter likadant

"kompensationsmixning" som du beskriver den funkar bara om du lyssnar på samma högtalare som du mixar i eftersom det inte är så att alla vanliga stereohögtalare låter likadant

ditt resonemang är tramsigt å förvillande för nybörjare

att använda bristfällig lyssning kräver mycket mer av den som bearbetar ljudet än ett par mer korrekta högtalare

fanns det en absolut standard för hur brukshögtalare lät så skulle din tanke fungera - men det gör det ju inte eller hur

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Du har helt rätt i att alla högtalare låter olika. Men gemensamt för billiga hi-fi system är att de inte återger allt som signalen innehåller. Dom är mer förlåtande för alla misstag i mixen.

En dålig monitor som låter "hi-fi" tex Yamaha HS80... återger mycket diskant medan den är väldigt sparsam i mellanregistret. Men det lider inte folk av som inte förstår problemet eftersom dom rattar tills det låter bra. Mixen har då väldigt mycket mid. Men det kommer inte störa då man spelar upp det på en billig hi-fi som också har stora brister i mellanregistret. Det kommer låta ok.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

I 9 fall av 10 kan man säga så

nej

annars får du gärna visa lite fakta som backar upp ditt påstående

och det är framför allt detta jag vänder mig emot

Dom är mer förlåtande för alla misstag i mixen.

påståendet "gemensamt för billiga hi-fi system är att de inte återger allt som signalen innehåller" är helt korrekt

det gäller mer eller mindre för all lyssning

grejen är att signalen filtreras på samma sätt genom en viss lyssning oavsett vilken signal det är

sen har vi förstås komponenten att det du inte hör när du bearbetar kan du aldrig kompensera för med öronen

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixen har då väldigt mycket mid. Men det kommer inte störa då man spelar upp det på en billig hi-fi som också har stora brister i mellanregistret. Det kommer låta ok.

fast nu bortser eller glömmer du en vital del

lyssnaren jämför givetvis med material som denne vanligtvis lyssnar på i samma högtalare

överdriven mid kommer alltid låta överdriven även om du har hängmatta i lyssningen - detta pga att all lyssning genom dessa högtalare ligger i samma hängmatta

en mix med överdriven mid kommer fortfarande låta så jämfört med normalt mixat material

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
fast nu bortser eller glömmer du en vital del

lyssnaren jämför givetvis med material som denne vanligtvis lyssnar på i samma högtalare

överdriven mid kommer alltid låta överdriven även om du har hängmatta i lyssningen - detta pga att all lyssning genom dessa högtalare ligger i samma hängmatta

en mix med överdriven mid kommer fortfarande låta så jämfört med normalt mixat material

Nej du har fel! Om du har hängmatta mellan 800Hz och 4,5kHz så kommer en signal som har en pukel där inte att framträda som störande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...