Jump to content
Annons

Studiomonitorer för 4000.


Paarse

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
grejen är att signalen filtreras på samma sätt genom en viss lyssning oavsett vilken signal det är

Ja... Jag har aldrig påstått nåt annat heller.

Då är vi väl överrens? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Analogfreak (oregistrerad)

Det är ju ointressant vad alla tycker.

Du har fått tips på olika monitorer så det du måste göra är att använda dina egna öron och välja dom du tror kommer funka bäst för dina behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ointressant vad alla tycker.

Du har fått tips på olika monitorer så det du måste göra är att använda dina egna öron och välja dom du tror kommer funka bäst för dina behov.

Jag har ju förklarat jag inte klarar av det.

Jag har fått tips på massor olika monitorer ja men alla har ju klagat på alla samtidigt. Jag förstår det är upp till mig att lyssna vad som låter bäst men jag kommer ju inte ha den möjligheten tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju förklarat jag inte klarar av det.

Jag har fått tips på massor olika monitorer ja men alla har ju klagat på alla samtidigt. Jag förstår det är upp till mig att lyssna vad som låter bäst men jag kommer ju inte ha den möjligheten tyvärr.

Då kan vi inte hjälpa mer...

Det är lite som att fråga:

”Jag tänkte rösta i valet nu i höst men jag orkar inte sätta mig in i allt så kan ni bara snabbt säga vilket parti som är bäst?”

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju förklarat jag inte klarar av det.

Jag har fått tips på massor olika monitorer ja men alla har ju klagat på alla samtidigt. Jag förstår det är upp till mig att lyssna vad som låter bäst men jag kommer ju inte ha den möjligheten tyvärr.

Vet inte om det har sagts tidigare, men som första monitorer klarar du dig fint med det du väljer, helt enkelt. Det viktigaste i det läget är ju att kunna jobba med musiken och inte att allting håller toppklass.

När du efter något år eller två upptäcker bristerna i de billiga monitorerna, så är det betydligt större mening att fundera riktigt seriöst över andra alternativ. Då har du också hunnit lära dig att du behöver akustikbehandla för att få bästa utbyte av monitorerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det har sagts tidigare, men som första monitorer klarar du dig fint med det du väljer, helt enkelt. Det viktigaste i det läget är ju att kunna jobba med musiken och inte att allting håller toppklass.

När du efter något år eller två upptäcker bristerna i de billiga monitorerna, så är det betydligt större mening att fundera riktigt seriöst över andra alternativ. Då har du också hunnit lära dig att du behöver akustikbehandla för att få bästa utbyte av monitorerna...

Tack. Jag ska fundera lite mer och se vad jag kommer fram till men jag gissar på att jag inte kommer höra så stor skillnad nu i början.

Gillbert: Jag tycker att det var en halvdålig jämförelse eftersom detta inte handlar någonting om ork för mig.

Men jag är tacksam för att ni tagit er tid att försöka hjälpa mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du har fel! Om du har hängmatta mellan 800Hz och 4,5kHz så kommer en signal som har en pukel där inte att framträda som störande.

givetvis kommer den vara störande om lyssnaren är inkörd på denna högtalare

annars skulle lyssnaren störa ihjäl sig på gropen i all annan produktion genom samma högtalare

det har att göra med vad lyssnaren kalibrerat in sig på - inte själva kurvan i högtalaren

i övrigt säger jag +1 på claes inlägg här ovan

förslagen funkar

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Orsaken är betydelselös, omöjligheten att få ett vettigt svar av en grupp människor var det jag ville belysa.

Ja... Om jag föreslår Behringer, Demonproducenten föreslår Mackie, nån annan föreslår KRK. Kommer det göra dig klokare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... Jag har aldrig påstått nåt annat heller.

Då är vi väl överrens? 😕

det känns som att jag måste rita en graf för att du ska förstå

tyvärr har jag inte möjligheten

men om du är van vid att lyssna på en banankurva hela dagarna å bananen plötsligt har en knyck i rundningen så märks det ju

ditt resonemang förutsätter högtalare som analyserar ljudmaterialet å spottar ut en ljudkurva som anpassar allt till en viss slutlig ljudkurva

det stämmer ju inte - den filtrerar endast det man stoppar in

och den filtrerar likadant - vilket inte betyder att det som kommer ut låter likadant

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tror jag förstår vad du menar. Om all musik låter bajskorv genom monitorerna så mixar man till det låter bajskorv för att då blir det rätt i slutändan. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag förstår vad du menar. Om all musik låter bajskorv genom monitorerna så mixar man till det låter bajskorv för att då blir det rätt i slutändan. 😕

ja nu tror jag vi når varann 🥰

- - blir +

gäller bara att man lägger en hel del tid på att lära sig hur bajskorven exakt ska låta för att skina guld på riktigt hos andra

(vilka jävla metaforer! 😕 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

mmm fina metaforer 😆

Det vi nu diskuterar är jag fullt medveten om... Jag tycker det är bättre med en monitor som låter bra.

Framförallt måste monitorn klara av att återge allt som signalen innehåller.

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm fina metaforer 😛

Det vi nu diskuterar är jag fullt medveten om... Jag tycker det är bättre med en monitor som låter bra.

Framförallt måste monitorn klara av att återge allt som signalen innehåller.

Problemet är att man inte kan förvänta sig det av budgetprylar - och då spelar valet faktiskt ingen jättestor roll, utan man kan vänja sig vid det mesta som inte är käpp rätt åt h-e... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att man inte kan förvänta sig det av budgetprylar - och då spelar valet faktiskt ingen jättestor roll, utan man kan vänja sig vid det mesta som inte är käpp rätt åt h-e... 😳

fast det där är också en sanning med modifikation

def först budget och därefter "allt"

det var ju nån oberoende mätning som fanns här för nån vecka sen som ställde påståendet på skam i några fall tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Problemet är att man inte kan förvänta sig det av budgetprylar - och då spelar valet faktiskt ingen jättestor roll, utan man kan vänja sig vid det mesta som inte är käpp rätt åt h-e... 😄

Det är där Behringer Truth kommer till sin rätt... jag skulle vilja påstå att Behringer Truth är lite av Yamaha NS10 som inte döljer nånting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Truth är lite av Yamaha NS10 som inte döljer nånting.

håll truthen nu innan du gör bort dig 😄

vadå inte döljer nåt??

en i det närmaste uppånervänd hängmatta?

den döljer en jävla massa lågbas!

ffs AF! 😄

edit: fast nu ser jag att man KAN tolka dig på ett annat sätt också... ska bli intressant med ett svar här 😄

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
håll truthen nu innan du gör bort dig 😄

vadå inte döljer nåt??

en i det närmaste uppånervänd hängmatta?

den döljer en jävla massa lågbas!

ffs AF! :rolleyes:

edit: fast nu ser jag att man KAN tolka dig på ett annat sätt också... ska bli intressant med ett svar här 😉

Den mest kritiska informationen finns mellan 80Hz - 12kHz och där är Truth löjligt bra på att återge detaljer. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mest kritiska informationen finns mellan 80Hz - 12kHz och där är Truth löjligt bra på att återge detaljer. 😉

men likheten med ns10 menade du inte låg i frekvensåtergivningen utan att bägge är tydliga?

eller menar du att ns10 inte döljer nåt? 😉

liite off toipic nu ellerrr? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
men likheten med ns10 menade du inte låg i frekvensåtergivningen utan att bägge är tydliga?

eller menar du att ns10 inte döljer nåt? 😉

liite off toipic nu ellerrr? :rolleyes:

Bägge är tydliga bortsett från att de saknas lågbas. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd det här. Har ni sett filmen Åh vilket party med Peter Sellers som indier? Han säger: Very funny!

Här är lite av mina tankar.

Det finns ju inga exakta svar på det här, men att vanliga stereohögtalare skulle vara förlåtande mot mixfel håller jag inte alls med på, de kan lika gärna förvärra felen, det händer mycket oftare vill jag påstå. Om jag använder halvbilliga trevägs hemstereohögtalare, alltså med en separat midhögtalare kanske den återger mellanregistret som sång och gitarrer kraftfullt. Skulle man lyssna på den mixen i bra studiomonitorer skulle antagligen sången låta för svagt... Och bär man sen iväg den färdigmixade cdn till grannens snikstereo som har tvåvägs små högtalare med en diskant som bara återger de högre registren, då försvinner sång och gitarr ännu mer, det låter som att den som mixat varit helt kass i huvet.

Efter att ha pysslat med musik och ljudgrejer ganska länge och testat mycket prylar så har jag en absolut stenhård regel som gäller mig själv, och det är att jag aldrig någonsin kommer att köpa nånting som det står Behringer på! Erkänner att det är mkt fördomsfullt, men så tänker jag, och många andra tänker lika. När jag började spela in egengjorda backingtrax hemma hade jag i flera år bara ett par JBL TXL hemsterohögtalare, de är fyrvägs höga golvhögtalare. Fick till det ganska bra med dom. Nästa steg efter några år var att köpa riktiga monitorer, slog till på Behringer Thruth som lät så gött på Musikbörsen. Men det jag skruvade till hemma lät skit i precis alla andra anläggningar än just Behringerna. Det blev alltid åt he för mycket bas, när jag spelade upp dem i PAt på krogen fick jag vrida ner bas-eqn nästan på noll. Sålde dem för nästan ingenting och återgick till att mixa i JBL.

Efter ett tag köpte jag beg Event ASP6, och strax efteråt en Prodipe 10 sub. Nu kan jag säga att det där som jag alltid förr tyckt var helt omöjligt, nämligen att få lagom med bas för att det ska bli fett, men inte för fett, i alla anläggningar, det har jag inga problem alls med numer. Den volym jag skruvar på sång och gitarrer blir också ungf lika, även i en dålig bilstereo. Jag har kvar JBL-stereon också för att ha en alternativ lyssning.

En studioräv som hållit på 10 år kan med hjälp av ett par bra lurar han är van med, få till en fin mix med lagom mkt bas även i riktigt små monitorer utan sub. Men är man bara van att lyssna på modern musik i tex en skaplig hemmabioanläggning, med bastoner som känns i hela kroppen, då är det nog snudd på omöjligt att få till basbiten genom små monitorer utan sub. Man blir så less när man gör samma fel nästan varje gång, man gasar för mycket bas. Ibland kan man lyckas gasa för lite bas men aldrig lagom...

Så jag håller stenhårt på att man ska ha en sub. Jag tror man lär sig att mixa rätt mkt fortare då, man kan koncentrera sig på hela rigistret i stället för att sitta och oroa sig för bastonerna.

SOS tester av mickar o högtalare tycker jag är ganska lättförstådda, läs där för lite mer goda råd. Och köp inte Behringers grejer!

Och Samsons ribbondiskant,.. är den verkligen bra? Eller försöker de bara glida med på alla fina omdömen Adams diskanter fått? Fast jag vet inte alls...

Köp två bra små aktiva monitorer plus en billig skräpsub. Du har mer nytta av den än vad den förstör...

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla efter tester där de jämför olika monitorer under samma förhållanden så får du välja de som verkar vara bäst.

jag har behringer B2030A och de är väl ok men jag vrider på för mycket bas när jag mixar så de skulle behöva komplettreas med en sub så basen hörs bättre när man mixar.

de monitorer som du blivit rekomenderad kommer säkert att funka bra för dina behov nu, vilka du än väljer, du måste bara lära dig hur de ska låta för att din mix även ska låta bra i andra lurar/högtalare/bilstereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Hej, jag vet det finns oändligt många trådar om detta men jag känner jag inte blir så jätte mycket klokare av att läsa även om jag blivit lite klarare än jag var innan.

Hursomhelst har jag tänkt mig lägga ner 4000:- på studiomonitorer och funderar just nu på http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm är detta något ni tycker vore en bra idé? Akustik et c har jag tänkt försöka fixa efter detta inköp.

Skulle ni valt något annat om ni idag hade 4000:- och skulle handla studiomonitorer?

Att gå in i affärer och provlyssna är inget alternativ för mig.

Tack och förlåt för en sådan här tråd.

Hej jag är inte så aktiv på denna sidan,men är en person som jobbar med musik och kan säga att jag själv har letat ordentligt efter studio monitorer som verkligen talar (MIG) sanning, har gått in väldigt djupt för det, iaf enligt mig beror det helt o hållet själv på vad du gillar som sagt ALLA personer hör ljud på olika vis, för det priset du talar om finns det inte mycket att välja mellan tycker inte jag, iaf inte om man vill ha en "Bra låtande monitor och samtidigt ärlig" men det finns många ärliga högtalare ändå för det priset, man ska inte alltid gå efter pris, det är ofta inte själva "kvaliten eller materialet" man betalar för utan ljudet/tekniken (Tyvär),Många producenter säger oftast att "Det som låter bäst fungerar bäst för dig" så anser jag det inte, en monitor kan vara (Bra att mixa med) trots att den är mycket höguplöst (vass i diskanten) Jag kan rekomendera att du lyssar på:

_Yamaha Hs 50_: (Beskrivning) ser den som väldigt ärlig, den har hyfsat stark diskant men den är enligt mig ändå väldigt bra att mixa i, lite tunn i basen tyvär (man kan alltid köpa sub till senare) jag uppfattar den som lite "Jobbig att mixa i" men ändå när man är klar blir det bra. Detta är ABSOLUT ingen monitor att lyssna på musik med enligt mig utan ändast för den fattiga producentens väg att göra goda mixar i, och om jag gör bra mixar i den trots att ljudet inte är anpassat för mig skulle jag kunna föreställa mig vad en person som gillar yamaha Hs 50 skulle tycka, denna rekomenderas.

SQ-50 från valutronics: (Beskrivning) Här betalar du defentivt inte för ljudet den saken är klar,detta är en otroligt pris värd Högtalar sats, låt inte "okändheten" avgöra utan dina öron. KRK t.e.x började göra sina högtalare i ett vanligt garage, och jag tror att dessa kommer nåndag med bli väldigt kända inom Studio världen vilket dom redan börjar bli.

Kom även ihåg att bara för att du GILLAR ljudet i en monitor betyder det inte att du kommer göra bra mixar i den som många producenter tror, jag själv älskar Genelec 8040 (Ljudet allså) men tycker att mixarna från dom blir inte exakt som jag vill, TROTS att ja tycker den låter väldigt "Rak", har gett dom en chans, men sen kan man ju mixa i allt om man bara vet vad man ska göra o lär känna högtalaren, men nu pratar ja alltså ljudmässigt om man mixar från själva högtalarens ärlighet,

Jag själv använder Adam A7x. Billig och prisvärd monitor Perfekt för min smak och har även lyssnat på Event Opal samt andra dyrare modeller. Lycka till med köpet !

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh ... va? 🤪

Ja ? en monitor som en person upplever som vass i diskanten borde inte klassas som "Ärlig", men det jag menar är att trots att den låter för vass så kan den vara väldigt bra att mixa med ?, många andra producenter tror att bara för att en monitor låter "Bra" betyder det att den är bra att mixa i, så anser jag det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...