Jump to content
Annons

Studiomonitorer för 4000.


Paarse

Recommended Posts

Hej, jag vet det finns oändligt många trådar om detta men jag känner jag inte blir så jätte mycket klokare av att läsa även om jag blivit lite klarare än jag var innan.

Hursomhelst har jag tänkt mig lägga ner 4000:- på studiomonitorer och funderar just nu på http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm är detta något ni tycker vore en bra idé? Akustik et c har jag tänkt försöka fixa efter detta inköp.

Skulle ni valt något annat om ni idag hade 4000:- och skulle handla studiomonitorer?

Att gå in i affärer och provlyssna är inget alternativ för mig.

Tack och förlåt för en sådan här tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Har kört med Truth 2030 och 2031 låter kanon till en början men nu på senare år så har jag upptäckt att de är på tok för smickrande ljud i dem.

För snäll bas och diskant m.m.

Rekommenderar dem inte.

Men för 2000 kr styck, är de inte värda det då? Vad säger Analogfreak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du märker så kommer vissa att hylla och andra att dissa modellen i fråga så det enda du kan göra för att veta är att prova själv innan du köper. Du kommer aldrig att bli klok på att läsa trådar i forum och basera ditt val på detta. Forumtrådar är bra för att få tips om vilka modeller man ska lyssna på, inte mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan du ta till dig vad andra tycker men det är nog bäst om du provlyssnar själv. Jag har ett par Event TR6 och är nöjd med dem. Jag föreslår att du lyssnar på dem och på MB kostar de bara ca 2700. Mycket monitor för pengarna enligt min mening och då får du cash över till annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte Truth. Jag tycker att de ger en riktigt felaktig ljudbild i förhållande till all min referenslyssning.

Alla mixar jag gjort i Truth blir jag kanonnöjd med på plats, men när man kommer hem, eller lyssnar i andra system så hör man hur skev ljudbilden faktiskt är. Detta slipper jag till och med med Phonic P8a, och framförallt med KRK rokit RP8 G2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar.

Det som är problem för mig med att provlyssna är att jag helt enkelt inte riktigt vet vad jag ska lyssna efter.

Sedan har jag stora problem med att fokusera överhuvudtaget i nästan alla sociala situationer(jag jobbar på det, men jag kan absolut inte lita på mig själv när jag ska välja något som kräver så mycket koncentration som detta)

Bara tanken på att gå in i en musikaffär och be personalen om att få provlyssna skrämmer mig rejält, speciellt när personalen är så fruktansvärt otrevlig för det mesta.

Nog om det.

Imorse hade jag lite bråttom så jag hann inte tänka över om jag fått med allt jag tänkte skriva om och nu kommer jag på att jag tänkte påpeka att jag gärna handlar begagnat så länge sakerna är i bra skick, men jag har funderat över detta väldigt länge nu och vill gärna komma igång utan att behöva vänta lika länge på att det ska komma upp "rätt monitorer" på vend.se et c.

Detta kommer vara mina första monitorer, så jag förväntar mig inte att de ska vara i klass med vad folk som arbetar inom detta använder.

Jag vill bara byta upp mig ifrån att ha kopplat mitt utljud ifrån ljudkortet till en stereo och dess högtalare.

Men jag vill ha något som jag kommer vara nöjd med och kunna arbeta mig vidare med och utvecklas (inom mixning) med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar.

Det som är problem för mig med att provlyssna är att jag helt enkelt inte riktigt vet vad jag ska lyssna efter.

Sedan har jag stora problem med att fokusera överhuvudtaget i nästan alla sociala situationer(jag jobbar på det, men jag kan absolut inte lita på mig själv när jag ska välja något som kräver så mycket koncentration som detta)

Bara tanken på att gå in i en musikaffär och be personalen om att få provlyssna skrämmer mig rejält, speciellt när personalen är så fruktansvärt otrevlig för det mesta.

Nog om det.

Imorse hade jag lite bråttom så jag hann inte tänka över om jag fått med allt jag tänkte skriva om och nu kommer jag på att jag tänkte påpeka att jag gärna handlar begagnat så länge sakerna är i bra skick, men jag har funderat över detta väldigt länge nu och vill gärna komma igång utan att behöva vänta lika länge på att det ska komma upp "rätt monitorer" på vend.se et c.

Detta kommer vara mina första monitorer, så jag förväntar mig inte att de ska vara i klass med vad folk som arbetar inom detta använder.

Jag vill bara byta upp mig ifrån att ha kopplat mitt utljud ifrån ljudkortet till en stereo och dess högtalare.

Men jag vill ha något som jag kommer vara nöjd med och kunna arbeta mig vidare med och utvecklas (inom mixning) med.

Ville bara flika in att jag fick mina monitorer i julklapp för flera år sen och jag hade inte lyssnat på dem överhuvudtaget innan (knappt några andra studiomonitorer heller). Jag var jättenöjd då och jag är jättenöjd fortfarande. Min poäng är att en stor del av det här med monitorer är att man lär sig hur de låter efter hand. Vet du inte vad du ska lyssna efter så skulle jag tro att de flesta monitorer i den där prisklassen kommer funka bra, men det skadar ju inte att åtminstone prova att lyssna på flera olika märken. Med tiden så lär du dig hur de låter och hur du ska få till bra mixar i dem. När du väl har kommit så långt så kan du ju ta ställning till om du behöver byta upp dig en prisklass, eller kanske bara byta märke inom samma prisklass.

Hur mycket tid du lägger på att förbättra dina färdigheter i mixning kommer göra mycket större skillnad för slutresultatet än vilket märke du väljer på monitorerna 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad detta känns otroligt svår att välja.

Men som jarlo säger kanske jag med tiden kommer veta vad jag ska lyssna efter lite mer och då känner jag behöver byta upp mig, men än så länge är jag på riktig nybörjarnivå.

Så är det ett riktigt dåligt köp om jag inhandlar ett par BEHRINGER B3031A TRUTH? Jag är inte helt insnöad på dom, det är bara det att jag läst att många säger att jag läst många som påpekat de låter bra för att vara i den prisklassen et c.

några sista visa ord ifrån er?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad detta känns otroligt svår att välja.

Men som jarlo säger kanske jag med tiden kommer veta vad jag ska lyssna efter lite mer och då känner jag behöver byta upp mig, men än så länge är jag på riktig nybörjarnivå.

Så är det ett riktigt dåligt köp om jag inhandlar ett par BEHRINGER B3031A TRUTH? Jag är inte helt insnöad på dom, det är bara det att jag läst att många säger att jag läst många som påpekat de låter bra för att vara i den prisklassen et c.

några sista visa ord ifrån er?

Spring iväg till en återförsäljare och lyssna. Plocka med en skiva du känner till väl.

Du får en större trygghet med beslutet på det viset istället för att höra många personers olika åsikter på ett forum.

Tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spring iväg till en återförsäljare och lyssna. Plocka med en skiva du känner till väl.

Du får en större trygghet med beslutet på det viset istället för att höra många personers olika åsikter på ett forum.

Tycker jag!

Det är en bra bit till närmaste återförsäljare och dessutom har jag som sagt ganska stora problem med att utsätta mig för sådana sociala situationer, och även om jag gör det kommer jag inte uppfatta ljudet så som jag skulle uppfattat det om jag satt hemma i lugn och ro och lyssnade.

Tro mig det handlar inte om att jag är lat eller något sådant.

Jag skulle verkligen velat gå och lyssna men jag klarar det helt enkelt inte.

Redigerat av Paarse
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par behringer truth från 2003 (tror jag) och jag instämmer med addic59 att de inte riktigt ger en bra bild i förhållande till hur det låter i verkligheten. Nästan alla mina mixar har jag fått gå in och ändra på för att det har låtit bra i monitorerna men kass i alla andra hi-fi system, där musiken sen ska spelas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har ett par behringer truth från 2003 (tror jag) och jag instämmer med addic59 att de inte riktigt ger en bra bild i förhållande till hur det låter i verkligheten. Nästan alla mina mixar har jag fått gå in och ändra på för att det har låtit bra i monitorerna men kass i alla andra hi-fi system, där musiken sen ska spelas.

Eller så är det kvalitetsbristerna i hi-fi anläggningarna som gör att det blir hängmatta.

Men du har ju rätt i att om man ska lyssna på musiken genom kalle-anka hi-fi så får man bäst resultat om monitorerna håller lika dålig standard för att ge musiken rättvisa.

Har monitorerna samma brister som de flesta hi-fi anläggningar så upplever man att mixen låter lika oavsett vars man spelar upp den.

Om du däremot skulle lyssna på din mix genom ett par B&W så kommer du upptäcka hur dåligt mixad den är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så är det kvalitetsbristerna i hi-fi anläggningarna som gör att det blir hängmatta.

Men du har ju rätt i att om man ska lyssna på musiken genom kalle-anka hi-fi så får man bäst resultat om monitorerna håller lika dålig standard för att ge musiken rättvisa.

nu får du fan ge dig ☺️

det krävs inte bara lika dålig standard utan identisk sådan om ditt resonemang öht ska gå att köpa

sluta förvilla nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
det krävs inte bara lika dålig standard utan identisk sådan om ditt resonemang öht ska gå att köpa

sluta förvilla nu!

Exakt! Dåliga monitorer och stor-kvantitet-hi-fi a'la El-Giganten är mer identiska med varandra än bra monitorer kontra stor-kvantitet-hi-fi a'la El-Giganten.

Det du omedvetet kompenserar för genom dåliga monitorer låter bra genom billig hi-fi eftersom bristerna är ganska identiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja för sista ggn

824.jpg

Jo jag tittade på den förut, men hittade inget info om pris et c dessutom verkar de lite ovanliga låg inga ute för att säljas där jag tittade och hittade dom inte på thomann. Verkar som de kostade 8 000:-/styck nya på något stället. Vet inte om det bara var dom som hade dyra priser men om det ligger kring 16 000 paret så känns det inte troligt att de säljs för en fjärdedel av priset om de fortfarande fungerar som de ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tittade på den förut, men hittade inget info om pris et c dessutom verkar de lite ovanliga låg inga ute för att säljas där jag tittade och hittade dom inte på thomann. Verkar som de kostade 8 000:-/styck nya på något stället. Vet inte om det bara var dom som hade dyra priser men om det ligger kring 16 000 paret så känns det inte troligt att de säljs för en fjärdedel av priset om de fortfarande fungerar som de ska.

5586 kr hos Thomann, det är väl styck. Bra nog med tusenlappar även det...

http://www.thomann.de/se/mackie_hr824_mk2.htm

Köp nåt mindre beg och en sub! Här är en ny sub för en tusing. Jag tycker det helt klar verkar som att man kan få ett bra ljud med hela registre om man köper både mindre monitorer plus en sub för mindre pengar, än om man ska få med alla frekvenser i enbart två fullrange monitorer. Ordet fullrange är ett klart vilseledande ord i de flesta fall, lika när man snackar PA.

http://www.thomann.de/se/event_s100_subwoo...4b5dde2d7476c1c

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...