Jump to content
Annons

Kan Neodymium Magneter i hörlurar vara farliga?


Reason_user

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om de någon här som vet något om magnetfält o sånt o spec när det gäller starka magneter som Neodymium

I ett par lurar som jag ska köpa sägs det att dom använder Neodymium Magneter i med motivationen

"Neodymiummagneten förstärker basprestanda och ökar känsligheten"

"Neodynium är det bästa materialet för att skapa ett starkt magnetfält som ökar högtalarspolens känslighet, basrespons och ljudkvalitet."

Visst det låter bra, men är det helt ofarligt o ha en sån stark magnet i örat så nära huvudet?

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är säkert livsfarligt att ha en permanetmagnet så nära kroppen 😎 Titta bara på Outsiders och elallergi..

Självklart är det orfarligt då det inte finns minsta vetenskapliga belägg att det är farligt.. Men vi människor är ju så dumma så.. Vi tror ju t.om på en övernaturlig makt som heter Gud.. Skulle tro att det flesta krigen på denna jord beror på sånna dumheter.. 😮

Frågar du mig säger jag bar.. Det är ingen fara alls..

Hej

Jag undrar om de någon här som vet något om magnetfält o sånt o spec när det gäller starka magneter som Neodymium

I ett par lurar som jag ska köpa sägs det att dom använder Neodymium Magneter i med motivationen

"Neodymiummagneten förstärker basprestanda och ökar känsligheten"

"Neodynium är det bästa materialet för att skapa ett starkt magnetfält som ökar högtalarspolens känslighet, basrespons och ljudkvalitet."

Visst det låter bra, men är det helt ofarligt o ha en sån stark magnet i örat så nära huvudet?

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du själv ska avgöra. Kan också minnas, utan källa, att jag läst i någon av min kurslitteratur i biologi att man kan använda starka magneter för att koppla bort vissa funktioner i hjärnan. Synd att jag inte minns var jag läst det och det kan mycket väl ha handlat om avsevärt starkare magneter. Själv använder jag hörlurar varje dag utan att bry mig.

Hegobald: Å andra sidan sägs det ju att ångest är farligt och vad är egentligen det, om inte något man själv föreställer sig. Känns det läbbigt nog så ta dig själv på allvar och skippa lurarna, annars kör hårt.

Kommentar om elallergi: Har en kompis som är allergisk mot hyacinter - hon får samma reaktion när hon ser en plasthyacint, trots att hon vet att den är fake.. och skäms gör hon också. the mind is a powerful and terrible thing.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

...fast jordens magnetfält är ju försvinnande svagt jämfört med en stark magnet som befinner sig nära något. Annars hade man inte kunnat få en kompassnål att flytta sig genom att hålla en magnet i närheten... 😕

I övrigt är jag helt övertygad om att magnetfältet i lurar har mycket mindre inverkan på kroppen, än exempelvis strålningen från mobiltelefon, trådlösa telefoner och allt annat vi omger oss med.

Sedan är det väl alltid bra om tillverkare kan minimera strålning av olika typer, som exempelvis Ultrasone som har reducerat magnetfältet i sina lurar - men jag har mycket svårt att tänka mig att det är något att bekymra sig över oavsett vilket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...