Martin Postat 2 februari 2010 Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 (redigerat) *bortredigerat* Redigerat 1 januari 2014 av Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wiik Postat 2 februari 2010 Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 Jag brukar lyssna på enbart sången och komprimera lagom mycket, så den blir tight men utan för mycket bieffekter. Sedan EQar jag med hela mixen igång och till sist automatiserar sångvolymen noggrant igenom alla partier. Sen får man såklart gå tillbaka till EQ/comp och justera efter hand. Sedan spelar mickval också in, då vissa mickar har en frekvenskurva som är mer "färdig" för sång och gör mixningen enklare. Ett annat trick är att lägga stereobreddare på dubbar/körer och på så vis köra ut dem i kanterna och lämna plats åt lead. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 2 februari 2010 Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 Ska man skära ur sångfrekvenser i allt som ligger i mitten? ? Om man inte har problem med att saker krockar så ska man inte behöva skära något i onödan. Tror det går lite inflation på uttrycket att "använd EQ för att göra plats för sången (eller annat)". Jag tycker arret spelar en betydligt större roll för hur lätt/svårt det är att få plats med olika element i mix. Problematiska mixar kan oftast förklaras med grötiga arrangemang. ”Kill your darlings”! 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 2 februari 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 "Sedan EQar jag med hela mixen igång" Menar du varje kanal då eller hela mixen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 2 februari 2010 Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 Om sången fortfarande inte hamnar ovanpå efter att all EQ står rätt till drar jag av på releasen på sångens kompressor. Fördel är även om man har en kompressor där man kan använda ett HP-filter på "detector input". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 2 februari 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 Vad brukar du ställa HP-filtret på då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 2 februari 2010 Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 (redigerat) Vad brukar du ställa HP-filtret på då? På kompressorn? Det varierar. Ibland behöver man inte pilla med det om mixen funkar ändå, men annars uppåt 3-400 kanske. Jag vet faktiskt inte, utan brukar lyssna mig fram. Det blir ju mer klös i sången och man kan komprimera hårdare om man höjer HP-filtret. Det är ju ett knep man kan testa iaf, det är inte säkert det låter bra alla gånger. EDIT: Med uppåt 3-400 menar jag egentligen: aldrig mer än så.. men allt mellan 0-400. Jag resonerar dock att det nästan alltid ska gå att lösa detta sångproblemet med EQ, och sen för att putta upp sången lite extra kan man labba med kompressor. Men har du inte EQ:n rätt spelar det ju ingen roll vad man stället kompressorn på. Redigerat 2 februari 2010 av desvaenger Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wiik Postat 2 februari 2010 Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 "Sedan EQar jag med hela mixen igång" Menar du varje kanal då eller hela mixen? Jag menade att jag ställde kompressorn med sången solad, för att sedan ställa EQ (på sången) med hela låten igång. Sen så är det väldigt sant det där med arrangemanget...bättre att välja ut några bra grejor och höja dem i mix en att ha en stor gröt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 2 februari 2010 Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 Något annat som man kan prova är parallellkomprimering på sången. Antingen att man dubblerar sången eller skickar singnalen till en buss där man komprimerar ganska hårt samt att man skär allt under tex 400Hz samt lyfter dom högre frekvenserna. Huvudsångspåret lämnar man då ganska oprocessat. Vill man ha ännu mer klös i parallellspåret kan man även laborera med en exciter där. Får man problem med s-ljud kan man även använda Deesser eller att man separerar s-ljuden. Andra trix kan vara att man även parallellbehandlar reverb/delay med kompresor,EQ och ibland även gate. På så sätt kan man skicka olika mycket till Reverb och EQ bussar för att reglera tydlighet och exakt hur djupt eller infront man vill att sången ska ligga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 2 februari 2010 Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 Något annat som man kan prova är parallellkomprimering på sången.Antingen att man dubblerar sången eller skickar singnalen till en buss där man komprimerar ganska hårt samt att man skär allt under tex 400Hz samt lyfter dom högre frekvenserna. Huvudsångspåret lämnar man då ganska oprocessat. Vill man ha ännu mer klös i parallellspåret kan man även laborera med en exciter där. Får man problem med s-ljud kan man även använda Deesser eller att man separerar s-ljuden. Andra trix kan vara att man även parallellbehandlar reverb/delay med kompresor,EQ och ibland även gate. På så sätt kan man skicka olika mycket till Reverb och EQ bussar för att reglera tydlighet och exakt hur djupt eller infront man vill att sången ska ligga. Bra tips. Sen om man får problem med essen i reverbet, och reverbet dör ut och blir för mörkt om man använder dämpningen i reverbet kan man testa att lägga en deesser innan reverbet på auxen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 2 februari 2010 Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 En annan grej är att ge sången en aning dist så den tränger igenom lättare. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 2 februari 2010 Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 Tracy Chapmans 2 senaste produktioner är lite intressant eftersom man skurit bort allt över 12k 🙂 Jag har själv funderat på att göra så. http://www.youtube.com/watch?v=ifnlbv88-bg...feature=related Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 2 februari 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 Tyckte det var lite extremt, men det kändes speciellt det fick en skön känsla. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 2 februari 2010 Anmäl Dela Postat 2 februari 2010 En grej som jag alltid gör när jag mixar sång nu för tiden och som är något jag lärt mig på vägen med massa trial and errors är att mixa sången i mono mot resten av instrumenten. Eller snarare, mixa resten mot sången i mono 😏 Om det är sång med på en låt så måste den få vara i fokus. Det är den de flesta lyssnare lyssnar på. Panoreringar kan lura dig! MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 3 februari 2010 Anmäl Dela Postat 3 februari 2010 En grej som jag alltid gör när jag mixar sång nu för tiden och som är något jag lärt mig på vägen med massa trial and errors är att mixa sången i mono mot resten av instrumenten. Eller snarare, mixa resten mot sången i mono 😄 Om det är sång med på en låt så måste den få vara i fokus. Det är den de flesta lyssnare lyssnar på. Panoreringar kan lura dig! Innebär det att du antingen mixar sången i mono och resten i stereo eller tvärtom, sången i stereo och resten i mono? Inte så mycket panoreringar alltså? Intressant, ska testa detta! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 3 februari 2010 Anmäl Dela Postat 3 februari 2010 Innebär det att du antingen mixar sången i mono och resten i stereo eller tvärtom, sången i stereo och resten i mono? Inte så mycket panoreringar alltså?Intressant, ska testa detta! Jag trycker in monoknappen när jag lyssnar efter frekvenser i instrumenten som är utpanorerade som kan krocka med sången. Dessa kan vara svåra att höra när det panoreras och man blir lätt lurad. Sedan ställer jag ofta grundnivån för sången i mono så jag vet att det är den som ligger längst fram.Resten jobbar jag i stereo, men checkar i mono om monokompatibilitet är viktigt. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 3 februari 2010 Anmäl Dela Postat 3 februari 2010 En grej som jag alltid gör när jag mixar sång nu för tiden och som är något jag lärt mig på vägen med massa trial and errors är att mixa sången i mono mot resten av instrumenten. Eller snarare, mixa resten mot sången i mono 😄 Om det är sång med på en låt så måste den få vara i fokus. Det är den de flesta lyssnare lyssnar på. Panoreringar kan lura dig! MVH Anders Leadsång är normalt en monosignal... eller använder du stereomick? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 3 februari 2010 Anmäl Dela Postat 3 februari 2010 Leadsång är normalt en monosignal... eller använder du stereomick? Nej, det jag menar är att jag delvis mixar sången mot musiken i mono. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 3 februari 2010 Anmäl Dela Postat 3 februari 2010 Nej, det jag menar är att jag delvis mixar sången mot musiken i mono. MVH Anders Ahaa så du kör hela mixen i mono medan du mixar sången? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 3 februari 2010 Anmäl Dela Postat 3 februari 2010 Ahaa så du kör hela mixen i mono medan du mixar sången? japp. Sedan får man alltid justera när man lyssnar i stereo också. Men jag tycker det underlättare att mixa i mono när man ska få in sången i mixen. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 3 februari 2010 Anmäl Dela Postat 3 februari 2010 japp. Sedan får man alltid justera när man lyssnar i stereo också. Men jag tycker det underlättare att mixa i mono när man ska få in sången i mixen. MVH Anders Använder du bägge monitorerna eller bara den ena? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 3 februari 2010 Anmäl Dela Postat 3 februari 2010 Använder du bägge monitorerna eller bara den ena? Bägge, det räcker för att höra det tycker jag. Att ta en och ställa i mitten som skulle vara mer "äkta" har jag inte känt behövts för ändamålet. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 13 januari 2011 Anmäl Dela Postat 13 januari 2011 Utöver vad som redan sagts, ett sätt är att göra en kopia på leadsången (alltså inte dubba den) och sen dista skiten ur kopian. Det är en variant på "Motown-tricket" som kan vara värt att testa. Det låter inte så farligt distat, men sången når fram betydligt bättre. (Fast vad vet jag, jag gör ju instrumentalmusik Använde dock den varianten när jag remixade "Born to be alive" i den där tävlingen för en massa år sedan.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 13 januari 2011 Anmäl Dela Postat 13 januari 2011 ? Om man inte har problem med att saker krockar så ska man inte behöva skära något i onödan. Tror det går lite inflation på uttrycket att "använd EQ för att göra plats för sången (eller annat)". Jag tycker arret spelar en betydligt större roll för hur lätt/svårt det är att få plats med olika element i mix. Problematiska mixar kan oftast förklaras med grötiga arrangemang. "Kill your darlings"! håller med till fullo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.