Jump to content
Annons

Room Eq Wizard-guide


TCIM

Recommended Posts

Hej.

Har suttit med REW ett tag nu och försökt få det att plocka tillbaka signalen från min mätmikrofon.

Har programmet ej stöd för Asio?

REWs mätsignaler kommer fram utan problem, fast genom mitt ljudkorts Wave-kanal (som spelar upp windowsljud).

Antagligen är detta en routingfråga, men det känns som jag testat allt.

Sitter med ett Emu 1820m. Deras mjukvara, patchbay, är ju inte känd för att vara enkel.

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
alex30free (oregistrerad)

jodå, det ska funka! Det är inte svårare än att spela in sång!!!

Du ska ju först loopa (utgång till ingång) ljudkortet, sen på ena kanalen ska du spela in den ena högtalaren...

Hej.

Har suttit med REW ett tag nu och försökt få det att plocka tillbaka signalen från min mätmikrofon.

Har programmet ej stöd för Asio?

REWs mätsignaler kommer fram utan problem, fast genom mitt ljudkorts Wave-kanal (som spelar upp windowsljud).

Antagligen är detta en routingfråga, men det känns som jag testat allt.

Sitter med ett Emu 1820m. Deras mjukvara, patchbay, är ju inte känd för att vara enkel.

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

jodå, det ska funka! Det är inte svårare än att spela in sång!!!

Du ska ju först loopa (utgång till ingång) ljudkortet, sen på ena kanalen ska du spela in den ena högtalaren...

Vad menar du med att loopa? oscillatorn går väl bara igenom valda frekvenser en gång? Utgång till ingång? Ska inte ljudet passera mätmikrofonen?

Link to comment
Dela på andra sajter

loop...vänster utgång ur ljudkortet in till ljudkortet vänster ingång!

Bara följer den här:

http://www.hometheatershack.com/forums/spl...ion-basics.html

Jag drar alltså en kabel från vänster monitorutgång till någon ingång? Vad menar du med "vänster ingång"? Jag har 8 st att välja mellan, men ingen av dom kommer upp i REWs lista på Device Input.

Hur routar alla andra vid mätningar??

Edit: förtydligade

Redigerat av TCIM
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat om det fungerar med datorns inbyggda ljudkort?

Nope, det har jag inte. Galet omständigt, men kanske min enda chans. Även om det skulle funka utan emu:t installerat är det ju knappast hållbart att tvingas koppla ur detta, installera det interna och dra om kablaget vid varje mätning.

REW och EMU 1820m verkar vara helt omöjliga att kombinera.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Jag har samma problem, fast med ett annat kort.

Jag har ett Tascam US-1641 USB-ljudkort. Jag försöker mäta en kalibreringsfil i REW med en loopback, men när jag valt mitt ljudkort är den enda tillgängliga utgången "SPEAKER", som tycks vara REW's defaultnamn och den enda ingången som finns är "LINE_OUT". Men... jag har 4 balanserade utgångar och 4 balanserade och 2 obalanserade in.

Jag har självklart testat samtliga, men jag får ingen signal någonstans. Jag har använt en stereotele-kabel.

Någon som har något förslag på hur jag går vidare? I min laptop finns ingen inbyggd line-out, bara hörlursutgångar.

EDIT: korrigering

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

REW, jag gillar REW som fan, kan vara krångligt att ha att göra med.

REW körs på en Java-platform och använder därför Javas in och ut-funktioner för ljud. Så ljudkortets drivar måste funka bra med det. Samt att man måste kunna ha medlyssning som man kan loopa för att det skall fungera.

(Har visserligen skrivit i min tråd men) Jag testade min tidigare laptop vilken hade för dåligt frekvenssvar och testade även H4 vilket inte hade funktioner för medlyssning som gick att använda.

Skaffade för 220 spänn ett sånt här: http://www.behringer.com/EN/Products/UCA202.aspx vilket funkar alldeles utmärkt. Kör Windows inbyggda drivrutiner.

För att kunna få en bra nivå, läs manualen, var noga med inställningarna och se till att ha tillräckligt bra försärkning/preamp.

Det är alltid bra att välja en mic som det redan finns en generell kalibreringsfil till (generell eftersom alla micar av samma modell ändå kan var lite olika).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...