Jump to content
Annons

Martins hemmastudiobygge


MartinÖjes

Recommended Posts

Efter att ha plöjt Crunchers otroligt inspirerande DIY-tråd med inställningen att allt går att göra och inte minst det fina resultatet, har jag bestämt mig för att göra i ordning ett eget rum för min hemmastudio, inkl mätning av de akustiska egenskaperna, enklare behandling a la Cruncher men kanske framför allt en trivsam och inspirerande miljö.

Varför en tråd om detta? Dels vill jag ju kunna få hjälp så klart. Men också för att mitt största personliga hinder att forcera är att gå i mål med projektet. Jag älskar att dra upp visionen, planera, tänka, mäta, planera, tänka om... med har svårt att komma igång på riktigt och framför allt att göra klart! Så... med en offentlig ambition kanske det går!?

Nuläget:

Jag har tagit rummet i besittning. Jag har ingen möjlighet att jobba långa dagar med detta, och jag får nog räkna med att göra allt själv.

Senaste kvällarna har gått åt till att röja, städa, och börja spackla, slipa och måla snickerier. Fönstret och dörrarna behöver fler strykningar. Sen ska jag riva lister, måla taket, måla väggarna, lägga in golvmatta, måla listerna och montera tillbaka.

Efter det planerar jag att göra en akustisk mätning av rummet, så jag vet utgångsläget. Jag har läst en hel del om hur detta kan gå till men kommer behöva lite hjälp ändå så jag tänker rätt.

Efter initiala mätningarna blir det dags för lite DYI akustikbehandling.

Belysning och ev. konstruktion av en lämplig studiomöbel ingår också i planerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Akustiska förutsättningar:

Rummet är en utbyggnad av villan, med ett tomt källarutrymme under och ytterväggar i trä i på alla fyra sidor, varav en mot bostadshuset, två mot bakgården och den tredje mot en oisolerad men i övrigt delvis inbyggd veranda = möjlighet till framtida expansion med ett litet inspelningsrum/sångbås eller motsvarande.

Utbyggnaden ligger vägg-i-vägg med pannrum och tvättstuga, så jag får väl ta kål på vitvarorna när det är dags för inspelning för att undvika centrifugeringsbuller. Fördelen med upplägget är dock att resten av familjen kommer lite längre bort från själva hemmastudion.

Innertaket är lite speciellt:

en perforerad skiva enligt bild. Strax ovanför detta finns ett svagt sluttande yttertak, utrymmet är såklart ej lufttätt. Mellan innertaket och yttertak ligger en plastfilm och ovanför det måste det ligga isolering. Jag hoppas att detta kan vara akustiskt positivt, eftersom taket alltså inte är en helt reflekterande yta utan släpper igenom luft på väg upp mot isoleringen?? Det vore mycket intressant att höra vad ni akustikkunniga tror om detta?

innertak-110106.jpg

Rummets mått kommer såfort jag hunnit mäta.

Link to comment
Dela på andra sajter

ser ut som akustikgips:

http://www.gyptone.se/produkter

detta: http://www.gyptone.se/produkter/demonterbara+undertak/gyptone+line+4

plastfilmen är ju tveksamt om det är korrekt?? finns en del att läsa på gyptones hemsida hur det ska vara när det är isolering/absorbering åvanför.

jag tror att nog att du ska behålla det taket och hänga några "moln"(absorbent) under, tex åvanför lyssningspossition.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag planerar att behålla taket.

Jag vet inte vad som var avsikten när de byggde, kanske råkade de ha tillgång till den skivan helt enkelt. Plastfilmen ligger förstås där för att det inte ska damma ned isoleringsfiber genom hålen.

Det är en intressant fråga huruvida plasten är någon nackdel. Ljudvågen lär ju fortsätta tvärs igenom. Ovanför bör det ligga ett lager isolering och ännu högre upp ett sluttande tak. Det lutar åt "fel" håll, så jag tappar lite höger/vänster-symmetri. Det kan förstås finnas ytterligare nån skiva i konstruktionen, men det låter osannolikt tycker jag (kommer inte åt att inspektera).

Jag rådfrågade Gilbert (tack!) som trodde att konstruktionen kan ge en dämpning hyfsat brett i lägre register, men reflektera höga frekvenser, vilket låter som en bra start.

adrumdrum: tack för länkarna! Det är helt klart något liknande. Angående moln, så kommer jag först och främst att lägga in mjuk matta i hela rummet. Sedan är det väl dags att mäta, så får vi ser hur det ser ut.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ett par "före"-bilder. Så snygga studiotapeter. Och så snyggt studiogolv..

Östra halvan av rummet:

detta ska bli mixplats

110106-fore-renovering-oster.jpg

Västra halvan:

med ytterdörr ut mot halvinbyggd veranda

110106-fore-renovering-vaster.jpg

Sydvästa hörnet:

med före detta ytterdörr som nu är passagen tillbaka in till huset

110106-fore-renovering-sydvast.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher: Jajemen. Jag nästan hoppas få snickra en Helmholzt-fälla efter att ha sen din fina.. 😉 Gissningsvis är mitt rum ungefär lika stort som ditt var. Tack för lyckönskningarna. Kom ihåg att det var din positivism som fick mig att påbörja detta.

Decket: Japp, kommer bli massor med bilder på stort som smått. Tack för din uppmuntran! 😄

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kluvet just nu. Diskuterar monitorer och liknande med Gilbert samtidigt som jag har ångest över tapeterna. Jag ska ju måla väggarna och vill bli av med den gamla fula strukturtapeten. Men jisses vad det verklar krångligt om man vill få det bra. Läser på om rivning av tapeter och bredspackling och det enda som alla är överens om är att det är kanonmycket jobb. Vissa tycker inte man ska ge sig på bredspackling över huvud taget o.s.v.

Jag känner ju direkt hur Den Stora Motviljan™ kommer smygande. Det blir inte bättre av att jag blivit avrådd att lägga in min nya fina matta pga att den kommer absorbera det mest högfrekventa materialet som man lätt tappar bort lite för mycket av i akustikbehandlingen senare, och att min tänkta lösning med Gelenec 8020A + sub 7050B kanske inte är så lyckat i mitt väldigt lilla rum.. 🙁

Men jag tänker inte ge mig så lätt. Det var ju därför jag startade den här tråden.. 😉 Om jag bara har mig över hindren kommer jag garanterat att lära mig en massa. Jag ska ge mig på tapeterna nu och se hur det känns.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du vinyltapeter?

Om inte...., måla rakt över men lägg lite kulor på bra färg så att det täcker.

Knäck listerna och kasta in ett klickgolv i laminat. Slitstark som attans. Glöm inte att lägga lummepapp eller nåt under så du slipper knastrande ljud.

....sen hade jag behållt tapeten med silverblommorna på kortsidan!

Den är apkul!!!

Kompromissa inte med din lyssning och sätt "mysfaktorn" som prio två så kommer det gå jättebra!

Piiiz!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska ju måla väggarna och vill bli av med den gamla fula strukturtapeten. Men jisses vad det verklar krångligt om man vill få det bra. Läser på om rivning av tapeter och bredspackling och det enda som alla är överens om är att det är kanonmycket jobb. Vissa tycker inte man ska ge sig på bredspackling över huvud taget o.s.v.

Vänta med ytfinishen tills du är helt klar med akustikbehandlingen. Risken är annars överhängande att du senare märker att du behöver täcka en halv vägg med behandling och då är halva jobbet gjort i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era kommentarer!

Jag har börjat riva tapeterna. Det översta lagret sitter granska dåligt, så det åker ned helt. Innanför sitter en äldre tapet som verkar sitta betydligt bättre, så just nu är min ambition att allt som inte sitter bra ska bort och sedan får jag spackla det slätt.

Gilbert: bra förslag. Men som du vet från vår diskussion behöver jag lösa monitorfrågan först innan jag kan göra mätningarna..!

Monitorfrågan

Ovan nämnda "monitorfråga" gäller min ursprungliga idé om att komplettera mina Geneelc 8020A med den matchande subben 7050B. Gilbert kom med kloka råd om att subben kan bli besvärlig i ett så litet rum, och att det faktiskt kan vara lättare att få bra resultat med ett par större monitorer istället (utan sub). Så nu står jag i detta dilemma: Ska jag köpa ett par större och finansiera detta genom att skippa subben och sälja mina nuvarande? Jag har fått ett antal förslag på alternativa monitorer, och magkänslan kombinerat med prislappen lutar åt ett par Genelec 8040 (specade från 48Hz och uppåt), men tyck gärna till om detta..!

När monitorfrågan är löst så behöver jag få tag i en lämplig mick för mätningen. Är det någon här på forumet som skulle kunna tänka sig att låna ut en lämplig sådan under en period?

MVH / Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag inte hunnit göra något i blivande studion, men jag har införskaffat spackel och diverse tillbehör.

Så här såg det ut för nån dag sedan, mitt i tapetrivningen:

110109-tapetrivning.jpg

Tapeten under den gräsliga strukturtapeten var ju också.... ehm.. intressant.

Den före detta bruna ytterdörren har fått några strykningar med vitt, liksom fönstret och den andra dörren.

Referenshögtalare???

110108-hogtalare.jpg

Nej, men en god ljudbok funkar bra när man jobbar!

För övrigt så har jag fått hem nya 24"-skärmar idag. Mina Genelec 8040 har nu packats och är på väg från Tyskland, tillsammans med en billig mätmikrofon och lite annat smått och gott.

Våndas fortfarande över mattan, som skurits till och så vidare för det här rummet. Jag kommer nog att testa att mäta med och utan matta och se vad det gör för skillnad.

Det återstår några dagars trist ||: spa- ckling, slipni- ng :|| och så tänkte jag blaska lite fräschare färg på taket när jag ändå är igång. Jag kan hur som helst ändå inte mäta förrän monitorerna kommit. Och ja, listerna ska målas också. Jag behöver fler ljudböcker.

/ Martin

Edit: fixad bildlänk

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir inte bättre av att jag blivit avrådd att lägga in min nya fina matta pga att den kommer absorbera det mest högfrekventa materialet som man lätt tappar bort lite för mycket av i akustikbehandlingen senare,

fast jag anar att avrådaren är densamme som trodde det högfrekventa skulle studsa ner från taket?

in med matta säger jag

jag antar att du ska skapa egen musik å inte mastra professionella cd for a living?

Link to comment
Dela på andra sajter

krillepille: Kul, även om tråden inte särskilt spännande än.. Allt det roliga har vi framför oss.. 😉

Demonproducenten: Tack för uppmuntran. Jag vill väldigt gärna ha mattan, den är i en helt galen färg och det lär jag behöva för jag har köpt 85% grått till väggarna. Hehe. Och javisst, det är en hemmastudio för privat bruk; jag ska göra mina egna låtar och mixa inspelningar med mitt coverband.

Kunde inte låta bli att slå till på en DiMarzio DP139 pickup till ackeguran. Mest för livebruk kanske, men det kan nog komma bra till pass även i studion. Jag fick en TC-Helicon VoiceLive Touch i julklapp, och till den kommer det bli perfekt, jag har visserligen en inbyggd mick i gitarren, men den låter för bedrövligt dåligt.

voicelive-touch-top.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att man undviker mattor och andra tunna absorbenter är att de bara absorberar ett begränsat område och framförallt det register man oftast gör allt för att behålla så mycket som möjligt av.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79908

Det kan vara frestande att säga att en matta är bättre an inget, men detta är oftast inte fallet då man eftersträvar en akustik med jämn decay-tid i hela registret. Om stora mattor och andra tunna absorbenter nyttjas så kommer rummet att få en väldigt kort decay-tid i det högsta registret och mer eller mindre oförändrad i resterande register. För bästa resultat så bör enbart porösa absorbenter begränsas till ytor som annars ger energi tillbaka till lyssningsposition inom ISD-gapet.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79915&view=findpost&p=1140039

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog jag har förstått nackdelen med mattan:

Dels absorberar den höga frekvenser, som man gärna vill ha kvar så mycket som möjligt av "utanför" ISD. Dels duger den inte som absorbent för lägre frekvenser än de allra högsta. Alltså kommer jag med stor sannolikhet att behöva porösa absorbenter för att hantera dessa frekvenser och som bieffekt förlorar jag då ännu mer diskant. Har jag tänkt rätt, Gilbert?

Men stämmer det inte också att vi ännu inte vet hur mitt rum låter, och att vi får invänta mätningarna innan vi kan bedöma hur mycket högfrekvent absorption vi kan tillåta? Eller menar du att vi ska försöka bevara så mycket högfrekvent det bara går, no matter what?

Jag är som vanligt mycket glad att du engagerar dig i mitt lilla projekt. Tack!

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att man undviker mattor och andra tunna absorbenter är att de bara absorberar ett begränsat område och framförallt det register man oftast gör allt för att behålla så mycket som möjligt av.

fast du kan ju inte uttala dig om vare sig rummets helhetsåtergivning, hur mycket mattan suger eller i vilka områden eller hur?

mattan ligger bara på golvet - den klär inte väggar å tak

och hur var det nu med taket - om den suger lägre men inte diskanten?

det är först med helheten på plats som du kan uttala dig om vad mattan gör eller inte gör i förhållande till helheten - allt annat är bara gissningar

för hemmabruk kommer det funka fint - å kanske är det tom viktigare att ha det mysigt om fötterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en annan aspekt också, som vi inte nämnt. Rummet kommer inte vara ett dedikerat kontrollrum, utan tjäna både som inspelningsrum och för mixning. Jag antar att det kräver en slags kompromiss? Jag tänkte att mattan (förutom att ge ett torrare rum vid inspelning) skulle vara ett bra botemedel mot stegljud, stampljud och liknande t.ex. när man är flera som trängs därinne?

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Martin, jag har heltäckningsmatta och det är det mysigaste som finns!

Efter att ha varit i en proffs studio igår som spelar in och mixar riktigt bra med många vassa artister och se hur många "regler" de bröt (ej symetriskt mixrum, pelare mitt i rummet osv.) och få tipset till min hemmastudio att "släng upp så många basfällor du kan" och få bort flutter så kommer det bli nog bra. Dessutom mixade han jag pratade med mest i ett par hifi högtalare (som visserligen var svindyra) och testlyssnade bara i ett Genelec highend par. Dock hade de världsklassutrustning med massa analog utrustning, dyrt vintage mixerbord, riktigt plåtreverb, mängder av klassiska mickar för många tusentappar som u87an osv..

Rummen lät bra för mig utan att ha sett några mätningar och jag tror inte de har gjort sådana själva heller men framförallt, de producerade musik med bättre kvalla än vad de flesta gör på detta forum..

Visst är det viktigt med ett bra rum, men även att det är ett man kan få inspiration i och känna sig bekväm. I slutändan så hänger det ju mest på den som mixar än perfekta förutsättningar.. Känner du att du gärna vill ha matta så kör på det 🙂

Ska följa din tråd med 🙂

Fast jag kommer nog inte göra det lika ambitiöst som du 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

fast du kan ju inte uttala dig om vare sig rummets helhetsåtergivning, hur mycket mattan suger eller i vilka områden eller hur?

mattan ligger bara på golvet - den klär inte väggar å tak

och hur var det nu med taket - om den suger lägre men inte diskanten?

det är först med helheten på plats som du kan uttala dig om vad mattan gör eller inte gör i förhållande till helheten - allt annat är bara gissningar

för hemmabruk kommer det funka fint - å kanske är det tom viktigare att ha det mysigt om fötterna?

Man ska givetvis inte göra någon akustikbehandling utan att mäta först och jag är ofta tydlig med att påpeka detta:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79915&view=findpost&p=1140039

men när det gäller just heltäckningsmatta eller andra stora, tunna, porösa material så är det relativt säkert att avråda från detta då det helt enkelt sällan eller aldrig är ett problem med för lång decay-tid i registret dessa absorberar, tvärt om så är det i princip alltid ett problem med att behålla detta register efter att man behandlat mot tidiga reflexer till lyssningsposition /mikrofon placering och återigen, det är heller oftast inte bättre än ingenting alls då en absorbent som bara absorberar ett begränsat register och så mycket (då det oftast är relativt stora ytor) och dessutom det register man oftast kämpar med att behålla (i normal RFZ).

Observera att det är framförallt just heltäckningsmatta jag avråder ifrån. En liten matta i främre del av kontrollrum eller under t ex trumsetet i inspelningsrummet är givetvis inget att orda om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en annan aspekt också, som vi inte nämnt. Rummet kommer inte vara ett dedikerat kontrollrum, utan tjäna både som inspelningsrum och för mixning. Jag antar att det kräver en slags kompromiss? Jag tänkte att mattan (förutom att ge ett torrare rum vid inspelning) skulle vara ett bra botemedel mot stegljud, stampljud och liknande t.ex. när man är flera som trängs därinne?

/ Martin

Mot stegljud så kan en matta vara effektivt men när det gäller akustiken så är problemet att rummet bara blir torrare i det register du oftast (alltid) vill behålla. Jag har aldrig varit med om att ett rum har för mycket energi > 8 kHz relativt resterande register. En matta absorberar bara (läs med förnuft mr. Katt ...) höga frekvenser. Normala rum har mest problem i de lägre registren, oftast värst i basen om solida väggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

tvärt om så är det i princip alltid ett problem med att behålla detta register efter att man behandlat mot tidiga reflexer till lyssningsposition /mikrofon placering och återigen, det är heller oftast inte bättre än ingenting alls då en absorbent som bara absorberar ett begränsat register och så mycket (då det oftast är relativt stora ytor) och dessutom det register man oftast kämpar med att behålla (i normal RFZ).

och återigen - taket

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...