Jump to content
Annons

Tips och hjälp om DJ-namn!


KlasVonKlas

Recommended Posts

Hej!

Håller nu på att sätta ihop en mindre Dj-setup för att kunna spela på fester, barer/pubar osv. Jag kommer, till en början i alla fall, köra med ett datorbaserat system, förmodligen med traktor. Kommer även skaffa någon sorts "vinyl control"-system för att få den där "vinyl-känslan". En Digital Jockey 2 har även köpts.

Jag vet inte om min fråga är i rätt forumdel nu, men jag behöver i alla fall lite hjälp med att välja mitt namn (måste finnas mängder med såna här trådar redan)

Mitt namn är då Emil Klasson. Mitt artistnamn, eller vad man vill kalla det, "Beyond The Mind", funderade jag på först. Men det skulle bli rätt långt och heta "DJ Beyond The Mind". Namn som DJ Beyond och DJ Mind verkar redan upptagna, det finns iaf profiler på myspace med dem namnen. Tänker också på DJ Lime (vilket är Emil baklänges)

Vad tror ni, och vad ska jag tänka på när jag väljer ett namn? Hur "eget" måste det vara? Jag menar, det finns ju massvis med "mindre" DJ:s som inte är så jättekända, kan man ha samma namn som dem?

Mycket frågor, men hoppas ni kan hjälpa mig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

DJ Beyond skulle jag skippa med tanke på producenterna "Above & Beyond" vilket gör att ni kan blandas ihop. EVentuellt till din fördel, men ändå.

Hur du ska välja namn vet jag inte riktigt. Antar att det är sånt som kanske kommer av sig självt?

Dock, om du vill kolla om något namn eventuellt är upptaget kan du bland annat göra en sökning på;

www.discogs.com

www.youtube.com

www.google.com

... för att kunna utesluta att det är upptaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett namn som du kan relatera till är en fördel tycker jag. Speciellt om du lyckas komma på något ganska unikt som gör att man tänker 'hmm undrar varför han valde det'.

Varför inte bara skippa DJ i ditt artist namn? Väldigt uttjatat och ganska trist. Försök komma på ett sjyst scennamn bara så löser det sig.

Om du nu prompt vill ha DJ med i ditt namn så har jag lite förslag här:

DJ Emilo

DJ BTM (beound the mind förk.)

DJ Nostril 😠

DJ Viking

DJ Winter

DJ Riddle

DJ Rednose

Jag har inte kollat om några namn är tagna, skrev upp det som poppade upp i skallen. Undermedvetet kanske något av namnet finns i mitt minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag namn som "DJ Winter/Viking" är väldigt löjliga. Har oerhört svårt att se en _seriös_ DJ bakom ett sådant namn.

Finns så många oseriösa "DJ beatmix/bass/disco/wiking/-whatever" man stöter på här ute i cyberspace att jag omedelbart skulle kategorisera dig till facket: CrapDJ och förmodligen bara klicka vidare utan att lyssna på vad du åstadkommit.

Tycker hellre namnet ska ha någon form utav "djup" alternativt något annat man står för.

Vill passa på att på förhand be om ursäkt till dig, pesek, om det känns som att jag sågar dina namntips och du eventuellt blir upprörd. Vill dock ge min ärliga åsikt.

Ser faktiskt hellre, som du pesek föreslår, att man helt enkelt skippar DJ i sitt namn.

Så, Sverige fick brons i Junior-VM iallafall! 🥰

Redigerat av Tehraks
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för hjälpen!

Har funderat, är faktiskt lite tjatigt att alla ska heta nåt med DJ. Tänker bara att om man inte heter det så kanske man inte förknippas med en DJ?

"Beyond The Mind" skulle nog vara ett perfekt namn. Mitt artistnamn är det då jag vill vara nytänkande/nyskapande, komma med något nytt och inte vara som alla andra.

Kommer att lägga upp lite låtar här på forumet som jag har gjort, så kan ni lyssna på dem. Dem är främst till för att kunna testa ett systems egenskaper att återge djupbas (ner till ibland 10hz) men även övriga registret. Dessutom vill jag få dem så musikaliska som möjligt, och inte tråkiga och enformiga som jag tycker de flesta bas-test-låtar är ☺️

Sökfunktionen på google och youtube har jag använt, och namnen Dj Beyond och Dj Mind verkar redan upptagna. Men jag undrar hur "petigt" det egentligen är med dessa namn? Jag menar, det finns ju mängder med band, DJ:s, osv i hela världen, massor som man inte vet om, eller kanske är mindre kända. Då kan det väll inte göra så mycket om man har samma namn som någon/något annat har, som är mindre känt/kända?

EDIT: Har nu lagt upp några av låtarna:

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8326

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8327

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8328

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8329

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle svara, men lyckades p[ n[got vis trixa bort mina svenska bokst'ver och ist'llet f;r de d'r tre sista i alfabetet blir det [ ' ;. N[gon som vet hur jag fixar tillbaka s[ skall jag svara sen_

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixat. Jag skulle bara säga att skippa alla coola namn med X, Z, Q och andra udda bokstäver. Det är inte så ball som man kan tro. Dj Lime känns också rätt gjort och trist. Bättre att ta något fulsnyggt och ironiskt. Typ Dj Konsum eller Dj Bokhyllan Bosse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixat. Jag skulle bara säga att skippa alla coola namn med X, Z, Q och andra udda bokstäver. Det är inte så ball som man kan tro. Dj Lime känns också rätt gjort och trist. Bättre att ta något fulsnyggt och ironiskt. Typ Dj Konsum eller Dj Bokhyllan Bosse.

Dj Konsum e ju klockren!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Tack för era tankar! Var längesen man tog en titt i tråden nu. Jag har bestämt mig för att heta BeyondTheMind som också är mitt artistnamn än så länge. Då slipper man det väl använda "DJ" och så kan jag lätta få mitt namn känt. Känner någon mig som DJ så kanske jag blir känt som artist också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ta ditt riktiga namn och stå för det istället, mycket ballare enligt mig.

🙂

Menart. Jag använder mitt egna namn till både musik&DJ då jag kör så. Joel Liljekvist, helt enkelt. Dessutom är det läckrare när du blir känd (om det nu blir så) och dessutom är det mer repp i min mening. Kolla på de stora namnen inom branchen, majoriteten har ju sina egna namn? Dessutom brukar de flesta bli stoltare med sina egna framemot tiden.

Gör som känns bäst för dig själv, men jag anser att du ska köra på ditt namn!

Trevlig helg!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Mitt namn är allt annat än unikt, och blandas allt för ofta ihop med svarta rapp artister men jag känner att det är mitt namn.

Heter Robin Michael Skarp därav artistnamnet, Internationellt sätt bra. " Michael Sharp"

Ta något du trivs med, egentligen spelar det ingen roll om någon redan har "tagit" namnet så länge du inte tänker heta Tiestå 🙂 you get the point.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Tja, jag heter Lemanic. Egentligen heter jag Emanuel. Lemanic är vad jag är; Den Maniska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixat. Jag skulle bara säga att skippa alla coola namn med X, Z, Q och andra udda bokstäver. Det är inte så ball som man kan tro. Dj Lime känns också rätt gjort och trist. Bättre att ta något fulsnyggt och ironiskt. Typ Dj Konsum eller Dj Bokhyllan Bosse.

alt+shift 😛

Men kolla på andra namn tex

Dj Tony fick byta för att det var tråkigt, och nu kallar han sig för Dozer (bulldozer).

Noisia fick sitt namn när dem såg "VISION" upp och ner, dvs "NOISIA".

men sedan finns det ju andra längre namn, "Chickz on Fire" tex.

Annars använd ditt riktiga namn 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...