Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Nybliven UAD2 Duo kort hÀr tillsammans med en del pluggar. Har som sagt en hel del att gÄ igenom och testa mig fram.. men det skulle vara grymt att fÄ lite tips pÄ vad ni verkligen gillar att anvÀnda de olika pluggarna pÄ?

LÀr ju ta ett tag att lÀra sig soundet pÄ dessa sÄ tips kan verkligen komma till nytta!

De pluggar jag har nu Àr:

UAD 4k ch strip SSL style.

UAD 4k buss compressor.

Fairchild 670 compressor.

LA2A och LA3A leveling limiter.

Roland space echo.

Roland Dimension D chorus.

Precision EQ.

Precision Multibandscompressor.

Precision Limiter.

1176 LN, 1176 SE compressor.

Neve 1081, 1081 SE EQ.

Cambridge EQ.

SPL Transient designer.

Pultec pro EQ.

pultec EQ.

Dreamverb.

Plate 140 reverb.

CS ch strip.

Realverb.

Mvh Bass

Annons
Postat

SvĂ„rt att generalisera sĂ„, men ett tips Ă€r att gĂ„ in pĂ„ uads hemsida och kolla videon till respektive plugg. Lycka till 😛

/ Jon

Postat (redigerat)

Harrison EQ - det mesta

Pultec - sÄng och akustisk gitarr

LA2A - SÄng

LA3A - Slagverk, mallets

1176 - akustisk gitarr

Fairchild - stereobussen

Redigerat av Tophe
DieHard (oregistrerad)
Postat

Det Àr vÀl bara att testa dig fram till vad du gillar bÀst och pÄ vad. De allra flesta brukar skaffa UAD nÀr de har lÀrt sig anvÀnda pluggar tillrÀckligt bra minst och vet vilka sorters pluggar de vill ha och varför. Och som Yllet skrev gÄr det inte att generalisera. Vad jag anvÀnder för kompressor t ex beror ju pÄ vad jag Àr ute efter för sorts ljud. Lite överkurs skaffa sig saker som man inte Àn vet riktigt vad man anvÀnder dem till och hur. Men men det Àr ju dina stÄlar.

Postat (redigerat)
  DieHard sa:
Det Àr vÀl bara att testa dig fram till vad du gillar bÀst och pÄ vad. De allra flesta brukar skaffa UAD nÀr de har lÀrt sig anvÀnda pluggar tillrÀckligt bra minst och vet vilka sorters pluggar de vill ha och varför. Och som Yllet skrev gÄr det inte att generalisera. Vad jag anvÀnder för kompressor t ex beror ju pÄ vad jag Àr ute efter för sorts ljud. Lite överkurs skaffa sig saker som man inte Àn vet riktigt vad man anvÀnder dem till och hur. Men men det Àr ju dina stÄlar.

😄 Jo det Ă€r klart, nu rĂ„kade jag fĂ„ ett sĂ„ pass skysst pris pĂ„ detta att jag slog till trots att jag inte har full koll.. sen har jag lyckats dra in fina kulor pĂ„ musiken nyligen och valt att se detta som en investering..

Minns nĂ€r jag bestĂ€mde mig för att köpa en elgitarr fast jag aldrig rört en strĂ€ng, lustigt nog sitter jag hĂ€r 25 Ă„r senare och spelar fortfarande... trots att jag inte var sĂ€ker pĂ„ om jag ville ha en Strata eller banjo. Det köpet gjorde mig lycklig och redan efter kort testande av dessa pluggar sĂ„ kĂ€nns detta som en grymt klokt köp 😄

Vilket fall.. sjÀlvklart kommer jag testa mig fram. Men jag Àr övertygad om att vissa har pluggar dom nÀstan alltid slÀnger pÄ akustiska guran pgr av att det kÀnns rÀtt. Dessa tips Àr jag ute efter och sen fÄr jag vÀl testa om det kÀnns rÀtt för Àven mig.

Tack Yllet och Tophe 😉

Redigerat av Bazz
Postat

Tycker hur som helst att du kan vara nöjd med ditt inköp, det Ă€r vĂ€ldigt bra pluggar. Speciellt finner jag mycket anvĂ€ndning för kompressorerna, la2a. la3a, 1176 och de-essern. Men som sagt, testa dig fram, bara för att la2a Ă€r "sĂ„ngkompressorn" sĂ„ betyder inte det att den inte funkar pĂ„ annat. Men visst lite tips Ă€r aldrig fel, sĂ„ jag rĂ„der dig Ă„terigen att kolla filmerna pĂ„ uads hemsida 😄 Lycka till.

/Jon

• 2 veckor senare...
DieHard (oregistrerad)
Postat

MĂ„ste uppgradera till 2:an 😕

Postat (redigerat)

LA2 - Underbar pÄ sÄng

1176 - Lika bra om inte bÀttre pÄ sÄng, komplementerar LA2 sjukt snyggt. Schysst att köra i serie.

Funkar Àven bra pÄ trummor, speciellt virvel.

LA3 - Underbar pÄ akustisk gitarr, Àven elgitarr om man gillar att komprimera det.

Funkar ocksÄ bra pÄ sÄng.

Pultec - Svinbra pÄ trummor och mixbus, eller egentligen vad som helst.

Dock inte min go to pÄ sÄng.

Precision buss comp - Demoade den igÄr för första gÄngen, lÀt riktigt jÀvla bra!

Neve 33609 - Grym pÄ muxbuss och trummor

Redigerat av mietek
Postat (redigerat)

1176 - Kick, virvel och trumbuss. Givet!

EDIT: ÖverhĂ€ng Ă€r ocksĂ„ fint att krossa med den.

Redigerat av desvaenger
DieHard (oregistrerad)
Postat

1176:an har anvÀnts pÄ mÄnga klassiska lÄtar pÄ sÄngen. Min favorit pÄ trummor. La3 hamnar pÄ OH och rumsmicar. Men fairhild funkar skönt till trummor den med. AnvÀnder den pÄ basen. DÀr gillar jag inte att anvÀnda 1176:an. Nevestrippen Àr ocksÄ grymt pÄ trummor. Demat den minst ett par gÄnger och kommer köpa den vid ett senare tillfÀlle. Plate 140 pÄ virveln.

Postat (redigerat)
  Gilbert sa:

Aha?!

Har sjÀlv letat efter pÄ "vad som komma skall" frÄn Universal Audio! Det dÀr ser ju riktigt nice ut! Manley och Ampex, inte illa. Undrar vad Harman kommer att leverera? Lexicon?

Blir att slĂ„ till pĂ„ ett ytterligare QUAD! đŸ˜Č

Redigerat av KillwithSkill
BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Sorry om jag Àr lite of toppic nu men, vilket kort behöver man för att kunna göra en nra mic egentligen?? gÄr och funderar pÄ om jag kan klara mig pÄ det som heter duo eller om ja gska slÄ till pÄ ett quad..jag har ett solo just nu och det rÀcker ju inte lÀnge nÀr man kör dom krÀvande pluggarna...

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

jo jag vet att den finns gilbert, men frÄgan Àr mer om man kommer kunna vÀxa i ett solo kort plus ett duo, vad har ni?? lÀste om nÄn som hade tvÄ quad men det verkar ju lite overkill??

Postat
  BJORNANDERSSON sa:
jo jag vet att den finns gilbert, men frÄgan Àr mer om man kommer kunna vÀxa i ett solo kort plus ett duo, vad har ni?? lÀste om nÄn som hade tvÄ quad men det verkar ju lite overkill??

Det beror ju pÄ hur du skall anvÀnda det. Vill du ha 30 kanalers SSL 4k channelstrip sÄ Àter bara det ett duo.

Jag anvÀnder UAD mest som komplement nÀr jag vill ha nÄn bÀttre plugg sÄ jag behöver inte sÄ mycket.

Åke

Postat
  BJORNANDERSSON sa:

Jag anvÀnder UAD för pluggarnas skull. Det sitter ett UAD-1 och ett UAD-2 duo den DAW jag arbetar med. Har fortfarande inte maxat det systemet. Men dÄ anvÀnder jag Àven AU/VST-pluggar frÄn andra tillverkare.

Postat

sorry för lite trÄdkapning men....

Hade ett UAD 1 innan och tyckte vÀldigt mycket om dessa pluggar, speciellt 1176:an.

SÄlde sedan eftersom jag bytte till iMac(ingen PCi ingÄng).

har suttit och prövat stillwell audios 1176 variant "the rocket" och tycker att den gör jobbet bra.

Är det nĂ„gon som skulle vilja göra ett A/B pĂ„ denna mot UAD's.

Enbart för skoj skull. Inget vetenskapligt .

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
  Gilbert sa:

Ampex- och studer-emuleringar har funnits lÀnge till Yamahas digitalbord.

Dom Ă€r riktigt riktigt bra. dbx-kompressorer finns ocksĂ„ till dom som lĂ„ter löjligt bra. 😕

DieHard (oregistrerad)
Postat
  MattiasA sa:
Är det nĂ„gon som skulle vilja göra ett A/B pĂ„ denna mot UAD's.

Enbart för skoj skull. Inget vetenskapligt .

Nu gÄr inte dem att jÀmföras eftersom the rocket Àr inte en exakt kopia av 1176:an. Men det Àr en bra plugg och till ett bra pris.

Postat
  DieHard sa:
Nu gÄr inte dem att jÀmföras eftersom the rocket Àr inte en exakt kopia av 1176:an. Men det Àr en bra plugg och till ett bra pris.

JassÄ. Men de mÄste ÀndÄ ha haft den som modell.

För den har vissa vÀldigt lika funktioner. till o med "all button".

Men sedan skiljer den sig lite pÄ attack o release instÀllningarna.

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

JodĂ„ och det finns Ă€ven andra, och gratis, som haft den som modell. Men det Ă€r skillnad pĂ„ att ha den som modell och vara en bra emulerad modell. 🙂 Man fĂ„r inte lĂ„ta lura sig av utseendet. Allt för vanligt och bedrĂ€gligt. SlĂ„ende likhet i utseende Ă€r inte detsamma som den modellen.

Redigerat av DieHard
  • 4 mĂ„nader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.