Jump to content
Annons

ljud-/produktionsutbildning


osiris

Recommended Posts

Tänkte i vår söka till olika ljud-/produktionsutbildningar och jag tänkte bara höra med er vilka ni känner till och kan rekommendera...

Om dom är gratis eller kostar en massa spelar ingen roll...

Själv har jag läst om Musik och Mediateknik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, ljudingenjörsprogremmet vid Musikhögskolan i Piteå, Kulturama i Stockholm, AMP i Stockholm... och några utbildningar på folkhögskolor.

Jag vet att det finns många fler, men vilka är det... Och hur bra är dom?

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På Linköpings Universitet, Campus Norrköping, finns det en musikproducentutbildning på 80 eller 120 poäng. De har intag på våren. De har en ny studio som de hade öppet hus på för ett tag sedan, så jag var där och kollade. Verkade ganska schysst... 🙂 Sedan är Campus Norrköping antagligen ett av Sveriges bästa campus, vilket inte gör saken sämre... 😄

http://www.liu.se/utbildning/program/lith/musik

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Var själv lite inne på att gå i norrköping när de startade utbildningen, mest för att skaffa mig högskolepoäng......fick dock höra en hel del kritik ang. denna.....men det kanske mest var "barnsjukdomar", som har ordnat sig nu....!?

Har gått SAE, AED för ett gäng år sedan....gick ut Aug-00....och det är en riktigt bra utbildning....har tittat in hos dom lite till och från och lånat studio 1, samt 2:an kortare stunder.....nu har de ju fått bättre grejor också, så jag kan tänka mig att det är ännu bättre nu än när jag gick! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Var själv lite inne på att gå i norrköping när de startade utbildningen, mest för att skaffa mig högskolepoäng......fick dock höra en hel del kritik ang. denna.....men det kanske mest var "barnsjukdomar", som har ordnat sig nu....!?

Har gått SAE, AED för ett gäng år sedan....gick ut Aug-00....och det är en riktigt bra utbildning....har tittat in hos dom lite till och från och lånat studio 1, samt 2:an kortare stunder.....nu har de ju fått bättre grejor också, så jag kan tänka mig att det är ännu bättre nu än när jag gick! 😳

Har hört hemska historier om den skolan. Man ska säkert ta allt med en nypa salt, men enl. ryktena har tillochmed vissa elever försökt stämma skolan pga inkompetens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var själv lite inne på att gå i norrköping när de startade utbildningen, mest för att skaffa mig högskolepoäng......fick dock höra en hel del kritik ang. denna.....men det kanske mest var "barnsjukdomar", som har ordnat sig nu....!?

Har gått SAE, AED för ett gäng år sedan....gick ut Aug-00....och det är en riktigt bra utbildning....har tittat in hos dom lite till och från och lånat studio 1, samt 2:an kortare stunder.....nu har de ju fått bättre grejor också, så jag kan tänka mig att det är ännu bättre nu än när jag gick!  😄

Har hört hemska historier om den skolan. Man ska säkert ta allt med en nypa salt, men enl. ryktena har tillochmed vissa elever försökt stämma skolan pga inkompetens.

Jag antar att du pratar om Norrköping nu väl?

För SAE kan det OMÖJLIGT vara....!?!? 😳😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Var själv lite inne på att gå i norrköping när de startade utbildningen, mest för att skaffa mig högskolepoäng......fick dock höra en hel del kritik ang. denna.....men det kanske mest var "barnsjukdomar", som har ordnat sig nu....!?

Har gått SAE, AED för ett gäng år sedan....gick ut Aug-00....och det är en riktigt bra utbildning....har tittat in hos dom lite till och från och lånat studio 1, samt 2:an kortare stunder.....nu har de ju fått bättre grejor också, så jag kan tänka mig att det är ännu bättre nu än när jag gick!  😄

Har hört hemska historier om den skolan. Man ska säkert ta allt med en nypa salt, men enl. ryktena har tillochmed vissa elever försökt stämma skolan pga inkompetens.

Jag antar att du pratar om Norrköping nu väl?

För SAE kan det OMÖJLIGT vara....!?!? 😳😮

ooj! Ja, Norrköping.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en kvällskurs i Växjö,i musikproduktion som jag kan rekommendera. Läs mer om den här! Fördelen är om man bor i de krokarna att man kan plugga på kvällen och att det är gratis. Kursen kör verkligen från scratch och jag tyckte att man fick ut mycket av att gå den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en "ljudsättarutbildning" på Ingesunds Musikhögskola... Den vill jag INTE rekommendera.. Tyvärr hade de inte tänkt på att vi ville kunna ha tillgång till studios, eller att vi praktiskt skulle få chans att lära oss.. vi fick läsa oss till hur kompressorer, EQ och annat fungerade endast rent praktiskt.. (vilket vi förståss inte gjorde, det kändes inte motiverande)..

Jag skulle satsa på privata skolor, som är kortare, men som kanske kostar en nätt summa pengar istället.. då får du ut en massa mer av utbildningen.. samtidigt som det blir ung lika dyrt som det hade blivit med en längre utbildning med studielån från CSN..

Något annat att tänka på är ju att de allra flesta i branchen är helt självlärda och har nött in kunskapen vid praktik-platser, hemma eller liknande... Så en skola kan vara bra för att få in en fot någonstans... Men sen måste man lägga en stor vikt vid att praktiskt faktiskt lära sig själv.. Men det är du säkert lika medveten om..

Lycka till.. och se upp för B-utbildningar.. Ringa till dem och fråga vad skolan har för utrustning som ni kommer att få tillgång till och liknande.. Det gjorde INTe jag.. och jag blev mkt besviken..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera Ljudteknikerutbildningen på Sverigefinska Folkhögskolan i Haparanda. Långt bort men bra utbildning med bra studio och mycket studiotid. Vissas utbildningar kan hyra ut sin studio på helger och andra kan köra med begränsat antal bokade timmar per år. Haparanda kör med en bokningslista som ger möjlighet att boka tider 24 timmar om dygnet. D.v.s. stora möjligheter att sitta riktigt mycket i studion. Fungerar dessutom som en förberedande utbildning för Ljudingenjör i Piteå.

www.svefi.net

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en "ljudsättarutbildning" på Ingesunds Musikhögskola... Den vill jag INTE rekommendera.. Tyvärr hade de inte tänkt på att vi ville kunna ha tillgång till studios, eller att vi praktiskt skulle få chans att lära oss.. vi fick läsa oss till hur kompressorer, EQ och annat fungerade endast rent praktiskt.. (vilket vi förståss inte gjorde, det kändes inte motiverande)..

Haha! Då borde den gå att läsa på distans då, så att många av detta forumets användare kan få några högskolepoäng till? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för många bra svar... fortsätt gärna att fylla på 🙂

Har läst lite om den i Norrköping och jag har också hört mycket klagomål om den...

Majken: Jag har bara hört talas om den i Haparanda lite, får söka den också. Så länge utbildningen är på svenska och inte finska 😄:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska söka antingen ljudingengör i Piteå och musik- och media i Stockholm. Hur du än vrider och vänder på det så slutar du med högskolepoäng vilket ger dig bra mycket bättre förutsättningar senare. Dessutom kostar det inte nåt att gå där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klang (oregistrerad)

Jag går Ljudingenjörsutbildningen vid Piteå Musikhögskola, en mycket bra utbildning väl värd att rekomendera!

Har tidigare läst Ljudteknik på Bollnäs folkhögskola och filmvetenskap på Stockholms Universitet.

Jag kom in på Kulturamas Ljudteknikerutbildning Åk 3, och SAE i Solna Åk 2, men tackade nej till dem för att de kostar pengar och verkar inte vara tillräckligt professionella.

Happaranda folkhögskola är bra, har till viss del samma lärare som Pite, och är en bra förberedelse.

Annars behöver man kunskaper i El/tele, musikteori, gehör och viss erfarenhet av ljudteknik inom PA/studio om man skall komma in i Piteå. 400 sökande på 16 platser per år.

Man får garanterad praktik på SVT/SR om man går här, dem tar nästan aldrig in praktikanter annars. De plesta har fast jobb inom ljudteknik efter avslutad utbildning.

SÖK!

/ Dr. Klang

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man typ inte ha 19,6 i snitt på gymnasiebetyget för att komma in där eller en 1.9a på Högskoleprovet? isåfall har jag en bit kvar 😏

Du gör inträdesprov. Dina gymnasiebetyg är nästan helt ointressanta, iaf när det gäller stockholm. För Piteå ska du kunna lite grundläggande ellära (tror jag.. vectro vet nog mer om det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man typ inte ha 19,6 i snitt på gymnasiebetyget för att komma in där eller en 1.9a på Högskoleprovet? isåfall har jag en bit kvar 😳

Du gör inträdesprov. Dina gymnasiebetyg är nästan helt ointressanta, iaf när det gäller stockholm. För Piteå ska du kunna lite grundläggande ellära (tror jag.. vectro vet nog mer om det).

Provet består av ett el/teleprov samt ett gehör/musikteori-prov. Därifrån tas de cirka 30 bästa ut till en intervju här uppe i Piteå. Två tredjedelar tas in den vägen och en tredjedel via gymnasiebetyg/högskoleprov/övriga meriter.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag gick på en lijudteknik utbildning på folkuniversitetet i Uppsala för ca 10 år sedan (oj man har blivit gammal) den pröjsade arbetsförmedlingen för och den var i sammarbete med Studio 55 men jag vet inte om den finns kvar längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därifrån tas de cirka 30 bästa ut till en intervju här uppe i Piteå.

Därifrån tas tjejerna och de bästa ut till intervju menar du 🙂

/Majken

Hahah... Ja det verkar onekligen misstänkt! 😆

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

GLÖM INTE Högskolan Dalarnas Ljudproduktionsprogram (120p) i Falun där jag nu går andra året. Utbildningen syftar till att ge en kombinerad kompetens som Ljudtekniker och Musikproducent. Dät finns mycket fräscha studiolokaler med dygnet runt access. Utbildningen har funnits i ca 5 år och blir bättre organiserad för varje år. Kräver INGET ANNAT än grundläggande behörighet. Intagningspoängen sjunker för varje år pga att man helt enkelt skiter i att marknadsföra sig trots att programmet blir bättre hela tiden, något som jag tycker är väldigt konstigt men det är ju bra för dem som känner till programmets existens och då får lättare att komma in.

Antagningspoängen låg på ca 15,5 och högskoleprov 0,9 hösten 2004.

Två år tidigare låg den på ca 16,8 och högskoleprov 1,5.

Information om programmet

http://www.du.se/templates/WidePage____845.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...