Jump to content
Annons

ljud-/produktionsutbildning


osiris

Recommended Posts

Erik Hofstein (oregistrerad)

Vill du ha kortare kurs. Så hade jag vän som jag gick på ORCA

www.orca.se

Skall vara bra, iaf enligt men kamrat.

Mvh,

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons

Anser ni som gått ljudteknikerutbildning att man bör vara en god musiker och kunna hantera olika instrument för att kunna få ut det mesta av utbildningen. Tänker på den praktiska delen av utbildningen där jag antar att man spelar in en hel del musik. Klarar man sig som hyfsad hobbygitarrist och sen har ett stort tekniskt intresse för studioteknik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Anser ni som gått ljudteknikerutbildning att man bör vara en god musiker och kunna hantera olika instrument för att kunna få ut det mesta av utbildningen. Tänker på den praktiska delen av utbildningen där jag antar att man spelar in en hel del musik. Klarar man sig som hyfsad hobbygitarrist och sen har ett stort tekniskt intresse för studioteknik?

Absolut!

Du måste inte spela men det hjälper enormt mycket på vägen.

Som ett exempel finns det rätt många hip-hopare (nu blir jag påhoppad) på dessa utbildningar som inte spelar ett enda instrument och dom måste man ju lära exakt allt om hur saker och ting fungerar med instrument och det tar tid.

Du sparar en jäkla massa tid genom att ha instrumentalisk koll men det är inget krav.

Du klarar dig nog kalas, jag har lirat gura i 12 år och går just nu en utbildning så det ska inte vara några probs för dig 😆

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hur viktigt är det då med gehör och musikteori? Jag börjar bli sjukt sugen på att gå en utbildning men oroar mig lite för gehör och och sådana bitar. Det tekniska kommer nog inte vara några problem men hur viktigt är det att kunna höra om någon t ex sjunger en liten aning falskt, har dålig intonation i ackord osv osv. Jag spelar själv på ren hobbynivå men besitter inte alls den kunskap jag skulle vilja när det kommer till själva musiken. Såg att exempelvis Studio Blue har gehör och teorilära på sitt 2-åriga program, något som t ex SAE inte verkar köra med. Någon som har lite tips, åsikter osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...