Jump to content
Annons

Härma stilen: Hiphop


Björn Olsberg

Recommended Posts

Härma stilen: Hiphop

post-1-1261058006_thumb.png

Under julen bjuder Studio på julläsning, i form av tre artiklar där du från grunden får lära sig att göra musik inom hiphop, metal och jazz. Häng med!

Av: Johan Royen Larsson (artikel tidigare publicerad i Hemstudio 2-09)

Liksom många andra framgångsrika musikstilar började hiphop ”underground”, bland svarta och latinamerikaner i New York på 70-talet. Idag är hiphop dock en enormt stor och väldigt varierad genre där det ibland kan vara svårt att notera släktskapen.

Även om amerikansk hiphop (om man nu kan tala om den som en enhetlig stil) fortfarande dominerar finns det hiphopare över hela världen, från Manila till Moskva. Sverige har som bekant en alldeles egen sprudlande hiphopscen där valda artister även nått stora framgångar utomlands. Produktionsmässigt förknippas hiphop med sampling, som fortfarande är en populär teknik bland moderna producenter. Idag är det dock precis lika vanligt att musiken är helt i original. Det instrumentala ackompanjemanget i en hip hoplåt kallas förresten för ett ”beat”, och syftar då alltså inte bara på trummorna. Det är alltså ett beat vi ska göra nu. Häng med i nya omgången av Härma stilen!

Missa inte: Midi-fil för nedladdning:

harma_stilen_hiphop.zip

Trummorna

post-1-1261058303_thumb.png

1 Sätt ett lågt tempo

Till att börja med sätter vi tempot på 95 bpm – hip hoplåtar går sällan i högre tempo än 100 bpm. Vi ska börja med att skapa ett nytt spår för trummorna. Vi har använt ett samplat trumset från Logics inbyggda samplare, men vilka trumljud som helst går egentligen bra.

post-1-1261058307_thumb.png

2 Dubbla bastrumman

Här har vi programmerat in baskaggen på tangenterna B0 och C1 i det som kallas Pianorulle. Genom att använda båda bastrummeljuden får vi ett större ljud, men det hänger lite på vilken uppsättning trumljud du använder.

post-1-1261058310_thumb.png

3 Regelbunden virvel

Även virveltrumman på D1 är dubblad med ett handklapp på D#1, ett ganska vanligt grepp i hiphopgenren. Virveltrumman ligger stadigt på andra och fjärde fjärdedelen, som en kontrast till den lite mer oregelbundna bastrumman.

post-1-1261058313_thumb.png

4 Cymbal och koklocka

Nu har vi lagt till hihatcymbalen på F#1 och en koskälla på G#2. Sådana här oregelbundna trumarrangemang är något av ett kännetecken för modern hiphop.

post-1-1261058315_thumb.png

5 Justera anslaget

Här har vi justerat anslaget (velocity) på de olika slagen så att baskaggen, hihatcymbalen och framförallt koskällan har lite lägre volym. Detta har vi gjort genom att flytta staplarna i fönstret under pianorullen.

post-1-1261058319_thumb.png

6 Det svänger ju!

Nu ska vi aktivera en funktion som kallas kvantisering (se sidoruta) på trumspåret. Vi använder en mall som i Logic kallas ”16B Swing” men som i ditt inspelningsprogram även kan heta ”Shuffle”.

Basen

post-1-1261058456_thumb.png

1 Basen i botten

Basen är också viktigt i hiphop, men överskuggas ändå för det mesta av trummorna. Skapa ett nytt spår och ladda en synt eller samplare. Vi har använt oss av en samplad elbas som heter ”Muted Electric Bass”.

post-1-1261058459_thumb.png

2 Valium för basisten

Vår basgång är knappt värd namnet, och det är tur att vi har sequencerprogram som kan spela den för alla basister vi känner skulle definitivt somna efter fyra takter.

post-1-1261058463_thumb.png

3 Lågtryck med eq

För att få ännu lite mer tryck i basljudet lägger vi till en equaliser i kanalstrippen för basspåret. Vi höjer 6 decibel vid 80 hertz med hjälp av ett så kallat hyllfilter (shelf).

Piano

post-1-1261058468_thumb.png

1 Ta det piano

Jajemen, vi ska använda oss av ett helt vanligt piano också, så skapa ett nytt spår och ladda din samplare. Vi har använt oss av ett ljud kallat ”Grand Piano”.

post-1-1261058472_thumb.png

2 Enkla ackord

Pianot får spela ett enkelt mollackord i början av varje takt. Enkelt och effektivt är något av ledorden för sådan här musik.

post-1-1261058475_thumb.png

3 Tryck ihop ljudet

Vi lägger till en kompressor på pianospåret för att få lite extra stuns i ljudet. Sätt ratio på 4:1 och threshold på -20 decibel.

Stråkar

post-1-1261058483_thumb.png

1 Full stråksektion

Stråkar är ett annat ”standardljud”. Skapa ytterligare ett spår med en samplare. Vi har använt oss av en full stråksektion, men exempelvis bara violiner går också bra.

post-1-1261058489_thumb.png

2 Lirar bra med pianot

Stråkarna får spela en enda hög ton som smälter ihop bra med pianot och ger en liten knuff i början av varje takt.

post-1-1261058493_thumb.png

3 Och så lite rumsklang

Vi lägger även till ett reverb på stråkkanalen för att få ljudet att smälta ihop lite med mixen. Sätt mixreglaget på ungefär 20 procent och utklingningstiden (”decay” eller ”time”) på en sekund.

Marimba

post-1-1261058501_thumb.png

1 Skapa ett marimbaspår

Marimba är ett slagverksinstrument som påminner om xylofon. Skapa ytterligare ett nytt spår och en samplare och ladda ett marimbaprogram.

post-1-1261058505_thumb.png

2 Spela sextondelar

Marimban spelar sextondelar genom hela låten vilket är ganska irriterande om man lyssnar på det ensamt men som fungerar bra i resten av arrangemanget.

post-1-1261058508_thumb.png

3 Variation med tremolo

För att få lite variation ska vi lägga ett tremolo på marimbakanalen. Vi har satt frekvensen på 1 takt och satt fasreglaget (phase) på 180 grader så att ljudet vandrar mellan höger och vänster högtalare.

Syntar

post-1-1261058515_thumb.png

1 Fyrkantig synt

Syntar har blivit ganska vanliga i hiphop. Vi ska använda oss av synten Free Alpha som du kan ladda ned gratis från www.linplug.com. Ladda vår förinställning ”SquareLead.fxp” från projektfilerna.

post-1-1261058518_thumb.png

2 Hoppfullt riff

Syntriffet som vi har programmerat är väldigt enkelt och bygger i princip enbart på hoppet mellan två oktaver.

post-1-1261058521_thumb.png

3 Bamsesynt

Här har vi ett syntljud till, denna gång en riktigt bamsestor trancesynt. Skapa en till instrumentkanal och ladda Free Alpha igen. Förinställningen vi använder heter ”UnisonLead.XXX”.

post-1-1261058524_thumb.png

4 Syntglissando

Eftersom vi har satt Glide på ”held” glider syntljudet mellan de två överlappande tonerna i början av varje takt.

post-1-1261058527_thumb.png

5 Synteko

Vi lägger även ett eko på syntkanalen. Justera tempot till åttondelar och sätt feedback- och mix-reglagen på 30 procent.

Kvantisering

I sammanhanget musikproduktion är kvantisering ett verktyg som automatiskt justerar noter till exakta notvärden: hel-, halv-, fjärdedelar och så vidare. Ett av de vanligaste användningsområdena är om du har spelat in ett stycke som midi och vill försäkra dig om att varje ton ligger exakt på slaget.

Ett annat användningsområde, som nästan är raka motsatsen, är att använda kvantisering för att ge programmerade stycken mänskligt ”sväng”. Det vanligaste är att kvantiseringen förskjuter exempelvis varannan sextondel så den hamnar en liten bit efter slaget, men de flesta inspelningsprogram har tillgång till flera olika mallar som ger olika resultat.

Vi har använt oss av en mall som kallas ”swing” (ett annat vanligt namn är ”shuffle”), som lägger noterna någonstans mellan raka sextondelar och trioler.

Arrangering

post-1-1261058538_thumb.png

Hiphop kännetecknas i regel av relativt enkla arrangemang eftersom allt hänger på att man hittar en bra ”hook”, som upprepas låten igenom. Så gör det inte krångligare än det behöver vara.

Vårt arrangemang är riktigt enkelt och består i princip av åtta takter refräng följt av 24 takter vers. Musiken ska som sagt fungera som en bakgrund för rapen, så någon större variation är inte nödvändig.

Vi ska dock lägga till ett litet intro. Vi har kopierat trummorna, marimban och den stora synten till de första takterna. Därefter har vi raderat alla takter utom den sista från trummorna.

Så här ser vårt färdiga arrangemang ut, med det korta introt i början. Mer komplicerat än så här behöver det alltså inte vara.

Mix

post-1-1261058541_thumb.png

Nu ska vi försöka få lite balans i arrangemanget. Det viktigaste elementet är fortfarande trummorna, så vi börjar där. Sänk trummornas mixerregel något så att mixen inte styr över. Vi satte den på -1,5 decibel.

Basen ligger ganska bra på 0 decibel, men vi ska sänka pianot lite för att det inte ska ta för mycket plats. Sätt regeln på -1,5 decibel. Stråkarna kan i sin tur få komma upp lite, så höj stråkkanalen till 1,5 decibel.

Marimban ska egentligen inte ta särskilt mycket uppmärksamhet utan bara ligga där. Vi sänker den till åtminstone -3 decibel. Den första synten är mer ett kompliment till den stora trancesynten, så vi sänker den med till -6 decibel. Den sista synten får däremot ta nästan hur mycket plats den vill – vi höjde ända till +6 decibel utan problem.

Som en sista åtgärd ska vi lägga en kompressor på hela mixen för att trycka ihop ljudet så det blir riktigt fett. För att göra det lägger vi till en kompressor på mixerns masterkanal. Sätt threshold på -18 decibel, ratio på 2:1, attack på 100 millisekunder och release på 200 millisekunder. Om din kompressor har en kontroll för förstärkning (gain) kan du höja den till +1 decibel.

Syntar och grejer

Förutom att sampla från befintliga inspelningar används en salig blandning av ”riktiga” (inte sällan samplade) instrument såsom pianon, stråkar, orglar, gitarrer med mera och rent syntetiska ljud i hiphop. Här tipsar vi om några olika program som kan vara intressanta för blivande hiphopproducenter.

Plugsound Pro – förr i tiden hade många producenter åtminstone en synt som var fullmatad med divers eljud: stråkar, syntar, pianon, gitarrer, trummor med mera. De har till stor del ersatts av allroundbibliotek av samma typ som Plugsound Pro.

Vanguard – Vanguard-synten är egentligen i första hand avsedd för trance-producenter, men eftersom stora tranceljud har blivit populärt bland hip hopproducenter funkar Vanguard även i den genren.

Reason – Det svenskutvecklade studioprogrammet har blivit riktigt populärt bland hiphopproducenter, det är bara att kolla upp de olika ”Artist Storys” som finns publicerade på Propellerheads hemsida.

Sonik Synth 2 – Sonik Synth 2 är på samma sätt som Plugsound Pro en ersättare för den gamla tidens workstation-

syntar. Ljudbiblioteket på åtta gigabyte innehåller fler än 5 000 olika instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hah, jag provade jag... Hade ingen tillgång till Marimba, så bytte ut det mot ett annat ljud, följde väl inte allt annat till punkt och pricka heller... Men jag måste nog säga att det var bland det mest enformiga jag hört, ingen höjdare alls.

smakprov? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Får testa det där i mellandagarna nån gång när jag är hemma. Men hiphop har aldrig varit min grej. Får hoppas metallen låter bättre då. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...