Egghuvud Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 SĂ„ i poptrĂ„den vĂ€cktes minnen av en gammal tradtition till liv igen. Hörde ett radioprogram ocksĂ„ om kasettbanden som försvunnen kulturell symbol. Man minns de dĂ€r blandbanden av flera olika skĂ€l. Var det inte ett slags romantisk gest mot blivande flickvĂ€nner (eller kanske pojkvĂ€nner) att ge bort ett blandband? Gjorde Tjejer blandband öht? Gör ni fortfarande blandband? Minns ni era blandband? Vilket var ert bĂ€sta dĂ„? Varför blev man aldrig riktigt nöjd. PĂ„ mina blandband hamnade alltid en eller tvĂ„ lĂ„tar som jag inte riktigt tyckte om. Kan inte förklara varför. DEt var bra lĂ„tar, men de kom liksom fel i sjĂ€lva blandbandsmixen och jag spolade alltid förbi dem. KĂ€nner ni igen det? Dela med er av lite minnen kring en förlorad (eller levande?) kulturell yttring. egghuvud đ
Dingbats Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Man kan ju skicka spellistor i spotify. đ Ă ke Inte alls samma sak! Nu ska inte jag sitta och vara nostalgisk för jag minns inte sjĂ€lv kassettband, men att göra en spellista kĂ€nns inte lika helgjutet som ett band. Eller som en CD-R för den delen. En spellista kan man vĂ€l slĂ€nga ihop lite hur som helst. Sen Ă€r spellistor mer praktiska, men jag personligen ser sjĂ€lva blandbandet mer som en symbol. Man ser vilka lĂ„tar det Ă€r, sen kan man spela lĂ„tarna pĂ„ Spotify sjĂ€lv om man tycker det Ă€r smidigare.
Emil Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Man kan ju skicka spellistor i spotify. đ Ă ke +1! Extra kul om det Ă€r en publik spellista som alla kan fylla pĂ„ innan en fest till exempel.
Hellpig Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Knappast sÄ jag gör nÄgra nu för tiden Àven om jag har bandaren kvar. Men i somliga lÄtar kan jag fortfarande bli lite förvÄnad nÀr de inte slutar mitt i ett solo eller en refrÀng... givetvis bara för att lite fÄnigt le nÀr jag minns att det var sÄ pÄ nÄgot gammalt blandband jag hade lirat in.
MindTheSnare Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Nuförtiden blir det vĂ€l mest att man brĂ€nner "bland-skivor" eller vad man ska kalla det i detta format, men jag har faktiskt börjat anvĂ€nda mig av kassett pĂ„ sista tiden, dock mest i syfte att ge loopar och dylikt lite analog lo-fi kĂ€nsla till vissa lĂ„tar, men hĂ„ller faktiskt pĂ„ med en mixtape just nu med mina lĂ„tar frĂ„n datorn. Det Ă€r onekligen nĂ„got speciellt med gammal tape recording Ă€ven om det inte rĂ„kar vara nĂ„gon reel-to-reel đ
slejnard Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Japp visst tusan minns jag blandbandstiden đ Riktigt kul nĂ€r man försökte tajma in sĂ„ att det inte skulle brytas mitt i en lĂ„t i slutet av sidan! Sen kom rockbox i radion dĂ€r alla nya hĂ€ftiga metalband spelades. Brukade spela in hela programmet och sen "kopiera" över till ett nytt band sĂ„ man slapp mellansnacket. Haha oj vilken nostalgi det blev nu dĂ„ đ Tjejerna gillade det. đ
Guitar Nilsson Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Jag brukar faktiskt fÄ Àkta och nygjorda kassettblandband av min dot ter nÀr jag fyller Är!
nattvaktaren Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 Hörde pÄ radion att kassettbolagen Àr tillbaka, sÄ varför inte ocksÄ blandbandet?
Tophe Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 Jag nyttjade iallafall tvÄ mycket genomarbetade blandband för att hÄva in flickan som numera Àr min fru. Det tog i regel en dag att göra ett band... Det skulle gÀrna vara cykliskt, alltsÄ gÀrna börja och sluta pÄ ett sÀtt som höll ihop det. Ett band började t.ex med första lÄten i Turn of a Friendly Card-sviten av Alan Parsons Project och slutade pÄ B-sidan med sista lÄten i sviten. LÄtordning var ju alltid mycket viktigt och genomtÀnkt. En av de riktigt sköna grejerna var ju att man var tvungen att lyssna igenom lÄtarna nÀr man spelade in dem sÄ det blev ju en dag av hÀrlig musik. Jag saknar blandbanden... det var en tid dÄ man lyssnade kopiöst mycket pÄ musik men den var aningen mer svÄrÄtkomlig sÄ den konsumerades inte pÄ samma sÀtt som idag. Varje skiva var speciell... ack ack ack, gagg, gagg, gagg. Men jag mÄste sÀga att Spotify-listor kommit in som en gyllene get i tÀltet. Man fÄr en personlig musikresa av nÄgon... I like it.
Egghuvud Postat 10 december 2009 TrÄdstartare Postat 10 december 2009 Instressanta paraleleller dÀr. Eftersom jag aldrig blev sÄdÀr spotifyfrÀlst sÄ har jag nog inte fattat grejen med spellistor. Funkar det att skicka till tjejen som man vill imponera eller romantisera ocksÄ? Det kÀnns lite charmlöst att sitta vid datorn och lyssna pÄ musik, det gör jag nÀstan aldrig. DÀr jobbar jag mest med mina egna lÄtar. FAst det Àr klart att jag akn fastna i Youtube trÀsket ibland, men dÄ Àr de tlika mycket bilderna man Àr ute efter. Eller som referensmaterial nÀr jag letar efter en viss stil eller sÄ. Mixtape och blandband tycker jag inte Àr samma sak. Jag associerar nog mixtape mer till hiphopgenerationen, det kÀnns mer Dj-aktigt pÄ nÄgot sÀtt. Blandbandet var mer som Thope beskriver det. Det var ett evigt lyssnande pÄ speciella skivor och vad de representerade. ordningen var extremt viktig om det skulle bli ett perfekt blandband. Det var ju dessutom (förutom radion) det enda sÀttet att blanda musik, eftersom det tidigare bara funnits rullband. Rullbanden var klumpiga och inte möjliga att ta med sig nÀr man gick till folk pÄ fest eller senare i sin första Walkman. Storhetstiden för kasettband mÄste vÀl varit frÄn mitten av sjuttiotalet till sent Ättiotal? Ingen som har kvar nÄgot gammalt blandband och kan dra en lÄtordning? Jag skall kolla mina gamla kasetter och se.
laxlaxlax Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 Haha, blandband! Jag har en för varje kÀrlek hemma i förÀldrarnas bil. Och sÄ mÄnga jag spelat in. Jo - det var iallafall pÄ den tiden en gest för kÀrlek eller uppvaktning, Àven om det inte var uttalat tror jag alla visste det. Klart det var dödsviktigt att ha rÀtt lÄtar! Jag trodde iallafall dÄ att möjligheten till kÀrlek hÀngde pÄ det, nÀr man satt dÀr och spelade in och lyssnade och vÄndades, inte sÀga för mycket och inte sÀga för lite vad man ville visa med lÄtinnehÄllet. Subtila budskap som man tolkade till förbannelse. haha. Fick faktiskt ett blanband pÄ posten för inte sÄ lÀnge sedan frÄn en tjej jag trÀffade i somras.. och fick gÄ och secondhandjaga en walkman. Gudars vilken kÀnsla att trycka pÄ play och sen gÄ och fantisera med lÄtarna i bakhuvudet. En spotifylista kommer ingenstans i jÀmförelse! Man kan liksom inte komma undan med ett blandband - det Àr nÄn som har anstrÀngt sig, för min skull, och det finns bara ett enda band. ( Om nÄn protesterar och sÀger att man kan kopiera ett blandband - det fanns liksom inte, det var fulare Àn döden att ge samma blandband till tvÄ tjejjer. ) Det hÀr var sent nittiotal, övergÄng 2000, ska jag kanske tillÀgga.
oioioi Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 Mixtape och blandband tycker jag inte Ă€r samma sak. Jag associerar nog mixtape mer till hiphopgenerationen, det kĂ€nns mer Dj-aktigt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Jo, och mixtaperna levereras numera ofta som digitala mp3-or, frĂ„n t.ex. http://www.myspace.com/coast2coastmixtapes54 Storhetstiden för kasettband mĂ„ste vĂ€l varit frĂ„n mitten av sjuttiotalet till sent Ă„ttiotal? đ Ingen som har kvar nĂ„got gammalt blandband och kan dra en lĂ„tordning? Jag skall kolla mina gamla kasetter och se. Ha ha, jag har en rejĂ€l bunt blandband, men orkar tyvĂ€rr inte skriva av nĂ„gon lĂ„tlista. DĂ„ jag gjorde dem för eget bruk var det ofta enligt nĂ„got tema, sĂ„som fest, eller punk, eller ska, eller bilĂ„karmusik. (Hmm, pĂ„ samma sĂ€tt som jag numera brĂ€nner CD... đ )
aROCKER Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 Uj, vilken nostalgi! Minns min barndomskamrat som ville att jag skulle spela in hans blandband för att jag hade sĂ„n kĂ€nsla med fade-out reglarna (inspelningsnivĂ„n) Minns ni Ă€ven hur diffusa alla var angĂ„ende om man skulle in pĂ„ rött eller inte vid nivĂ„erna!? đ Och hur mycket mer "rockade" Maxells Chrome-band mot för dom andra och hur mĂ„nga TRACKS-band har man inte knĂ€ckt mellan fingrarna i frustration över kvalitĂ©n för att inte tala om dom billigaste gröna BASF-kassetterna. NOSTALGI! Mitt bĂ€sta blandband gjorde jag till en tjej nĂ€r det tog slut, minns att Led Zeppelin med "DÂŽyer MakÂŽer" var med. đ
Vallhagen Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 Band fan! Minns mycket. En ungtuppsDJwannabe - ca Är 1990 - lÄnade hem alla mina Judasskivor och ÄterlÀmnade dem tillsammans med 2 st hopmixade C90-band i lÀmplig bpm-synk. JÀvligt bra! tjong
Tophe Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 SjÀlv körde jag med de vinröda TDK-kassetterna (minns inte vad de hette). Köpte dem i 10-packlÄdor. Har faktiskt bara anvÀnt blandband i romantiskt syfte ett par gÄnger. Annars var det ju ett sÀtt att hooka polare pÄ bra musik. I gymnasiet gjorde jag ju mina egna blandband som spelades in ett par gÄnger i mÄnaden. DÄ kunde de lÄtar som var hetast dyka upp ett par gÄnger pÄ varje sida. Repeat fanns ju inte och ibland var man ju helt sÄld pÄ en viss lÄt. Hade en speciell penna som lÀtt kilades fast i kassettvredet och sedan spolade jag tillbaka genom att snurra bandet runt pÄ pennan (ungefÀr som sÄna dÀr trÄkiga cirkusmÀnniskor som snurrar tallrikar pÄ pinnar). PÄ det sÀttet slösade man inte pÄ batterierna med att spola banden. Mamma jobbade pÄ sjukhus och köpte hem Procell, industriklassade batterier riktigt billigt. Detta var typ -92-95. Gobbe...
laxlaxlax Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 Tophe: Gillade inte TDK.. tyckte de gröna Maxell var bÀst. Eller de svart/blÄ TDK. Av nÄn dunkel anledning. Och sjÀlvklart inspelning pÄ 60band. 90band blev för jÀkla svÄrt att fylla och hÄlla en röd trÄd.. Vad sÀger ni andra? MÄste sÀga att jag Àlskar den suddiga diskanten som blir av riktigt gamla vÀlspelade kasettband. Har ett metal/grunge band jag fick av min kusin nÀr allt hÀnde 94. Första lÄten Àr Soundgardens 4th of July.. det Àr sÄ jÀvla murrigt gött nÀr gitarrintrot brakar loss i bilstereon. Man kan höja hur jÀvla mycket som helst och det blir bara bÀttre ljud.
Hellpig Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 En sÄn hÀr pryl kanske dÄ... ...eller kanske inte. Tror för övrigt aldrig nÄgonsin att jag spalde in ett blandband för att impa pÄ nÄgon tjej... och skulle jag gjort det sÄ Àr det nog förtrÀngt.
Demonproducenten Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 Spotify-listor kommit in som en gyllene get
Demonproducenten Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 tyckte de gröna Maxell var bÀst. minns ni doften av maxell band?
Egghuvud Postat 11 december 2009 TrĂ„dstartare Postat 11 december 2009 minns ni doften av maxell band? Mmm den dĂ€r blandningen av metall och plast som luktade pĂ„ ett speicellt sĂ€tt. Körde nog ocksĂ„ med TDk och ibland BASF Sedan fanns det ju Cromeband som sades ha högre upptagningsförmĂ„ga och bĂ€ttre diskant. De dĂ€r körde man hĂ„rt med nĂ€r man skulle göra 4 kanalportainspelningar. EFter alla omtagningar och ping pongande sĂ„ blev det ju gĂ€rna dropouts. Problemet var att vissa band var snuskigt dyra. Det fanns sĂ„dana med porslinshjul som skulle gĂ„ rakt utan att svaja... đ Fick en sĂ„dan dĂ€r flashbaclk av laxlaxlax svar. Hur man försökte vara subtil med sina budskap. I * like a beast med Wasp gick bort , * in my pocket med Iggy and the stooges ocksĂ„, samt Cream in my jeans". Det fick inte vara för smörigt heller. I want to know what love is eller Love hurts vore omöjligt. Herregud. PRecis som att tjejerna satt dĂ€r och analyserade alla texterna? Men Ă€rligt talat gĂ„r det att skicka en spotifylista till nĂ„gon man Ă€r förĂ€lskad i? Vad sĂ€ger ni som Ă€r lite yngre (och mot all förmodan lĂ€ser mina stofiltrĂ„dar)
laxlaxlax Postat 11 december 2009 Postat 11 december 2009 Egghuvud: Jag har fÄtt bekrÀftat att brudarna ocksÄ stentolkade efter subtila budskap. Har snackat igenom min första tjej och nuvarandra kompis och mitt blandband till varandra. Gudars vad hon tÀnkte och vilka grejjer jag missat. Mer subtila och romantiska undertoner i dagens samhÀlle tack. No more hej vill du knulla.
Egghuvud Postat 11 december 2009 TrĂ„dstartare Postat 11 december 2009 Egghuvud: Jag har fĂ„tt bekrĂ€ftat att brudarna ocksĂ„ stentolkade efter subtila budskap. Har snackat igenom min första tjej och nuvarandra kompis och mitt blandband till varandra. Gudars vad hon tĂ€nkte och vilka grejjer jag missat. Mer subtila och romantiska undertoner i dagens samhĂ€lle tack. No more hej vill du knulla. Okej sĂ„ vĂ€lkommen till Stofilklubben. Jag trodde du var för ung för sĂ„dant đ SĂ„ hur Ă€r det med spotify dĂ„? Ă€r det en romantisk möjlighet?
Carle Postat 11 december 2009 Postat 11 december 2009 Jag Ă€r lite för ung för blandbanden. Men jag och flickvĂ€nnen delar ett spotifykonto och har varsin "carls bĂ€sta" samt "Majas bĂ€sta" playlist. đ± Tycker det Ă€r lite romantiskt, förutom att hennes playlist fĂ€r full med skit. đ
Pazo Postat 20 december 2009 Postat 20 december 2009 ... förutom att hennes playlist fĂ€r full med skit. đ đ
jahaa Postat 20 december 2009 Postat 20 december 2009 Vill minnas att det var lite "status" att fĂ„ ett band mixat av en dj... För det var liksom proffsigt gjort med bra övergĂ„ngar... NĂ„got att visa upp för kompisarna.. đ Man kunde ju gĂ„ till en "cool" dj pĂ„ stans disco med en tom kassett och frĂ„ga om han ville vara sĂ„ snĂ€ll! đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.