Jump to content
Annons

Blandband


Egghuvud

Recommended Posts

Så i poptråden väcktes minnen av en gammal tradtition till liv igen. Hörde ett radioprogram också om kasettbanden som försvunnen kulturell symbol.

Man minns de där blandbanden av flera olika skäl. Var det inte ett slags romantisk gest mot blivande flickvänner (eller kanske pojkvänner) att ge bort ett blandband? Gjorde Tjejer blandband öht? Gör ni fortfarande blandband? Minns ni era blandband? Vilket var ert bästa då?

Varför blev man aldrig riktigt nöjd. På mina blandband hamnade alltid en eller två låtar som jag inte riktigt tyckte om. Kan inte förklara varför. DEt var bra låtar, men de kom liksom fel i själva blandbandsmixen och jag spolade alltid förbi dem. Känner ni igen det?

Dela med er av lite minnen kring en förlorad (eller levande?) kulturell yttring.

egghuvud 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Man kan ju skicka spellistor i spotify. 😛

Åke

Inte alls samma sak! Nu ska inte jag sitta och vara nostalgisk för jag minns inte själv kassettband, men att göra en spellista känns inte lika helgjutet som ett band. Eller som en CD-R för den delen. En spellista kan man väl slänga ihop lite hur som helst.

Sen är spellistor mer praktiska, men jag personligen ser själva blandbandet mer som en symbol. Man ser vilka låtar det är, sen kan man spela låtarna på Spotify själv om man tycker det är smidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast så jag gör några nu för tiden även om jag har bandaren kvar. Men i somliga låtar kan jag fortfarande bli lite förvånad när de inte slutar mitt i ett solo eller en refräng... givetvis bara för att lite fånigt le när jag minns att det var så på något gammalt blandband jag hade lirat in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nuförtiden blir det väl mest att man bränner "bland-skivor" eller vad man ska kalla det i detta format, men jag har faktiskt börjat använda mig av kassett på sista tiden, dock mest i syfte att ge loopar och dylikt lite analog lo-fi känsla till vissa låtar, men håller faktiskt på med en mixtape just nu med mina låtar från datorn. Det är onekligen något speciellt med gammal tape recording även om det inte råkar vara någon reel-to-reel 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp visst tusan minns jag blandbandstiden 😄 Riktigt kul när man försökte tajma in så att det inte skulle brytas mitt i en låt i slutet av sidan!

Sen kom rockbox i radion där alla nya häftiga metalband spelades. Brukade spela in hela programmet och sen "kopiera" över till ett nytt band så man slapp mellansnacket. Haha oj vilken nostalgi det blev nu då 😛

Tjejerna gillade det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag nyttjade iallafall två mycket genomarbetade blandband för att håva in flickan som numera är min fru.

Det tog i regel en dag att göra ett band... Det skulle gärna vara cykliskt, alltså gärna börja och sluta på ett sätt som höll ihop det. Ett band började t.ex med första låten i Turn of a Friendly Card-sviten av Alan Parsons Project och slutade på B-sidan med sista låten i sviten. Låtordning var ju alltid mycket viktigt och genomtänkt.

En av de riktigt sköna grejerna var ju att man var tvungen att lyssna igenom låtarna när man spelade in dem så det blev ju en dag av härlig musik. Jag saknar blandbanden... det var en tid då man lyssnade kopiöst mycket på musik men den var aningen mer svåråtkomlig så den konsumerades inte på samma sätt som idag. Varje skiva var speciell... ack ack ack, gagg, gagg, gagg.

Men jag måste säga att Spotify-listor kommit in som en gyllene get i tältet. Man får en personlig musikresa av någon... I like it.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instressanta paraleleller där. Eftersom jag aldrig blev sådär spotifyfrälst så har jag nog inte fattat grejen med spellistor. Funkar det att skicka till tjejen som man vill imponera eller romantisera också? Det känns lite charmlöst att sitta vid datorn och lyssna på musik, det gör jag nästan aldrig. Där jobbar jag mest med mina egna låtar. FAst det är klart att jag akn fastna i Youtube träsket ibland, men då är de tlika mycket bilderna man är ute efter. Eller som referensmaterial när jag letar efter en viss stil eller så.

Mixtape och blandband tycker jag inte är samma sak. Jag associerar nog mixtape mer till hiphopgenerationen, det känns mer Dj-aktigt på något sätt. Blandbandet var mer som Thope beskriver det. Det var ett evigt lyssnande på speciella skivor och vad de representerade. ordningen var extremt viktig om det skulle bli ett perfekt blandband. Det var ju dessutom (förutom radion) det enda sättet att blanda musik, eftersom det tidigare bara funnits rullband. Rullbanden var klumpiga och inte möjliga att ta med sig när man gick till folk på fest eller senare i sin första Walkman.

Storhetstiden för kasettband måste väl varit från mitten av sjuttiotalet till sent åttiotal? :rolleyes: Ingen som har kvar något gammalt blandband och kan dra en låtordning? Jag skall kolla mina gamla kasetter och se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, blandband!

Jag har en för varje kärlek hemma i föräldrarnas bil. Och så många jag spelat in. Jo - det var iallafall på den tiden en gest för kärlek eller uppvaktning, även om det inte var uttalat tror jag alla visste det. Klart det var dödsviktigt att ha rätt låtar! Jag trodde iallafall då att möjligheten till kärlek hängde på det, när man satt där och spelade in och lyssnade och våndades, inte säga för mycket och inte säga för lite vad man ville visa med låtinnehållet. Subtila budskap som man tolkade till förbannelse. haha.

Fick faktiskt ett blanband på posten för inte så länge sedan från en tjej jag träffade i somras.. och fick gå och secondhandjaga en walkman. Gudars vilken känsla att trycka på play och sen gå och fantisera med låtarna i bakhuvudet.

En spotifylista kommer ingenstans i jämförelse! Man kan liksom inte komma undan med ett blandband - det är nån som har ansträngt sig, för min skull, och det finns bara ett enda band. ( Om nån protesterar och säger att man kan kopiera ett blandband - det fanns liksom inte, det var fulare än döden att ge samma blandband till två tjejjer. )

Det här var sent nittiotal, övergång 2000, ska jag kanske tillägga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixtape och blandband tycker jag inte är samma sak. Jag associerar nog mixtape mer till hiphopgenerationen, det känns mer Dj-aktigt på något sätt.

Jo, och mixtaperna levereras numera ofta som digitala mp3-or, från t.ex. http://www.myspace.com/coast2coastmixtapes54

Storhetstiden för kasettband måste väl varit från mitten av sjuttiotalet till sent åttiotal? 🙂 Ingen som har kvar något gammalt blandband och kan dra en låtordning? Jag skall kolla mina gamla kasetter och se.

Ha ha, jag har en rejäl bunt blandband, men orkar tyvärr inte skriva av någon låtlista. Då jag gjorde dem för eget bruk var det ofta enligt något tema, såsom fest, eller punk, eller ska, eller bilåkarmusik. (Hmm, på samma sätt som jag numera bränner CD... 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Uj, vilken nostalgi!

Minns min barndomskamrat som ville att jag skulle spela in hans blandband för att jag hade sån känsla med fade-out reglarna (inspelningsnivån)

Minns ni även hur diffusa alla var angående om man skulle in på rött eller inte vid nivåerna!? 🙂

Och hur mycket mer "rockade" Maxells Chrome-band mot för dom andra och hur många TRACKS-band har man inte knäckt mellan fingrarna i frustration över kvalitén för att inte tala om dom billigaste gröna BASF-kassetterna.

NOSTALGI!

Mitt bästa blandband gjorde jag till en tjej när det tog slut, minns att Led Zeppelin med "D´yer Mak´er" var med. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv körde jag med de vinröda TDK-kassetterna (minns inte vad de hette). Köpte dem i 10-packlådor.

Har faktiskt bara använt blandband i romantiskt syfte ett par gånger. Annars var det ju ett sätt att hooka polare på bra musik.

I gymnasiet gjorde jag ju mina egna blandband som spelades in ett par gånger i månaden. Då kunde de låtar som var hetast dyka upp ett par gånger på varje sida. Repeat fanns ju inte och ibland var man ju helt såld på en viss låt. Hade en speciell penna som lätt kilades fast i kassettvredet och sedan spolade jag tillbaka genom att snurra bandet runt på pennan (ungefär som såna där tråkiga cirkusmänniskor som snurrar tallrikar på pinnar). På det sättet slösade man inte på batterierna med att spola banden. Mamma jobbade på sjukhus och köpte hem Procell, industriklassade batterier riktigt billigt. Detta var typ -92-95. Gobbe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tophe: Gillade inte TDK.. tyckte de gröna Maxell var bäst. Eller de svart/blå TDK. Av nån dunkel anledning.

Och självklart inspelning på 60band. 90band blev för jäkla svårt att fylla och hålla en röd tråd.. Vad säger ni andra?

Måste säga att jag älskar den suddiga diskanten som blir av riktigt gamla välspelade kasettband. Har ett metal/grunge band jag fick av min kusin när allt hände 94. Första låten är Soundgardens 4th of July.. det är så jävla murrigt gött när gitarrintrot brakar loss i bilstereon. Man kan höja hur jävla mycket som helst och det blir bara bättre ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån här pryl kanske då...

taphub.jpg

...eller kanske inte. Tror för övrigt aldrig någonsin att jag spalde in ett blandband för att impa på någon tjej... och skulle jag gjort det så är det nog förträngt.

Link to comment
Dela på andra sajter

minns ni doften av maxell band?

Mmm den där blandningen av metall och plast som luktade på ett speicellt sätt. Körde nog också med TDk och ibland BASF

Sedan fanns det ju Cromeband som sades ha högre upptagningsförmåga och bättre diskant. De där körde man hårt med när man skulle göra 4 kanalportainspelningar. EFter alla omtagningar och ping pongande så blev det ju gärna dropouts. Problemet var att vissa band var snuskigt dyra. Det fanns sådana med porslinshjul som skulle gå rakt utan att svaja... 🙁

Fick en sådan där flashbaclk av laxlaxlax svar. Hur man försökte vara subtil med sina budskap.

I * like a beast med Wasp gick bort , * in my pocket med Iggy and the stooges också, samt Cream in my jeans". Det fick inte vara för smörigt heller. I want to know what love is eller Love hurts vore omöjligt. Herregud. PRecis som att tjejerna satt där och analyserade alla texterna?

Men ärligt talat går det att skicka en spotifylista till någon man är förälskad i? Vad säger ni som är lite yngre (och mot all förmodan läser mina stofiltrådar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud: Jag har fått bekräftat att brudarna också stentolkade efter subtila budskap. Har snackat igenom min första tjej och nuvarandra kompis och mitt blandband till varandra. Gudars vad hon tänkte och vilka grejjer jag missat.

Mer subtila och romantiska undertoner i dagens samhälle tack. No more hej vill du knulla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud: Jag har fått bekräftat att brudarna också stentolkade efter subtila budskap. Har snackat igenom min första tjej och nuvarandra kompis och mitt blandband till varandra. Gudars vad hon tänkte och vilka grejjer jag missat.

Mer subtila och romantiska undertoner i dagens samhälle tack. No more hej vill du knulla.

Okej så välkommen till Stofilklubben. Jag trodde du var för ung för sådant 😆

Så hur är det med spotify då? är det en romantisk möjlighet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite för ung för blandbanden. Men jag och flickvännen delar ett spotifykonto och har varsin "carls bästa" samt "Majas bästa" playlist. 😱 Tycker det är lite romantiskt, förutom att hennes playlist fär full med skit. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vill minnas att det var lite "status" att få ett band mixat av en dj...

För det var liksom proffsigt gjort med bra övergångar...

Något att visa upp för kompisarna.. 🙂

Man kunde ju gå till en "cool" dj på stans disco med en tom kassett och fråga om han ville vara så snäll!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...