Jump to content
Annons

jahaa

Medlem
  • Antal inlägg

    18
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Sätt upp högtalarna nära taket kanske?
  2. Intressant. Här får man ju lära sej saker! tack... 🙂 Det jag kan tänka mej är det svåraste inom gitarr är att krana fram tunga, distinkta distamattor...(?) Nu går jag lite utanför ämnet kanske, men va f** ... min tråd. 😉 Några som har lyckats bra tycker jag är mustsch. En tydlig botten och som inte är grötig..../ Rammstein tycker jag skulle kunnat gjorts bättre, för otydligt och liksom "utsmetat" http://www.youtube.com/watch?v=sO_lsN5ucG0...feature=related Vad tycker ni när ni jämför? Och vad skulle ni ha valt för gitarrer och för förstärkare alt. först.simulator för att ta fram soundet i exemplen ovan? Och har ni bättre låtar att lägga upp med vad ni tycker bra tyngd och botten i?
  3. mmm... Alla instrument har ju en skillnad i kvalitet. Dyra påkostade byggen med fina träslag kan skapa bättre resonans, frkvenser, whatever... Vad gäller akustiska instrument så är ju det självklart, naturligtvis, men det borde inte vara lika tydligt gissar jag med elgitarrer...? Det är det som jag funderat lite över... Sen undrar jag om man kör en riktig "skitgitarr" genom t ex amlitube 3 och en snordyr fin gitarr genom densamma... Hör man någon skillnad alls då tror ni? Elgitarrer genom förstärkarsimulatorer?
  4. Ok. Att humbuckers kan ge ett "fylligare" ljud har jag nog hört... Men kan man då säga att det mesta sitter i stärkaren och inte i gitarren? Är gitarren mer bara den personliga känslan vad som passar just mej att hålla i handen? ok, nu pratar jag inte om så stor skillnader i modeller som en gammal jazzplanka och en "hårdrocksgitarr"... 🙂
  5. Jag är nog inte ute efter något speciellt... Men för att hitta på ett exempel då... Någon vill ha riktig rammstein-tyngd i en låt... Vad får dej att välja en fenderstrata? framför något annat? Vad är skillnaden mellan två gitarrer som körs genom samma förstärkare? Förklara för en som inte vet mycket om gitarrer...
  6. jahaa

    Vilken git. till vad?

    Hej på er! Jag skulle vilja få lära mej en grej. Att få en liten hum om vad olika elgitarrer och deras olikheter gör att de passar till olika stilar/sound. Vad gör en viss gitarr att den passar till att spela tunga metall-distmattor och en annan till fusion-bling... 😉 Kan ni som lagt ner mycket tid på gitarrsound ge en kort beskrivning vad ni får fram ur de vanligaste märkena?
  7. Hur är det med ventilationstrummor? Dom kan vara gemensamma för hela huset och kan skapa problem med ljudspridning,,, (Egen erfarenhet). Ett tips kan vara att låta någon spela piano och gå och knacka på i lägenheterna över och lyssna... Det kan bli lättare att få en känsla för vad som kan behövas göras då...
  8. Finns det någon som kan räkna upp vad det är för högtalare i realworld-studion? Dom vita känner man ju igen! 😏 Men dom där med gula högtalarelement? någon?
  9. kraken kesh, kanske... 😄
  10. Jag kan tänka mej att det på något vis blir mer "uppdelat" i a-b-lag på nätet. Svårt att förklara. "skivbolagen" (före detta), har artisternas finrum... sajter med musik av hög kvalitet dit publiken söker sej. Idag är det ju lite mer vilda västern. Var och en, etablerad eller ej, slår sej fram med ung. samma förutsättningar på nätet... typ...
  11. Det är ju så mycket nytt i och med internet. Och vi är just nu inne i en omställning till något som är svårt att se vad det blir. Hur tror du det ser ut om ca. tio år? Finns skivbolagen? Hur har det löst sej med fildelning och musik på nätet? m.m...
  12. Det där är inte tyska, vet du va? 🥰
  13. jahaa

    Blandband

    Vill minnas att det var lite "status" att få ett band mixat av en dj... För det var liksom proffsigt gjort med bra övergångar... Något att visa upp för kompisarna.. 🙂 Man kunde ju gå till en "cool" dj på stans disco med en tom kassett och fråga om han ville vara så snäll! 🙂
  14. En sak som jag undrar över ibland men som det inte pratas om så mycket i det här sammanhanget. Vem vill ha en illegal nerladdare som publik? Som artist så har ju jag också rätt att ha krav på min publik, och inte bara tvärtom. Om en människa inte bryr sej om min musik och vad jag gör, mer än att ladda ner den som en kass fil på datorn. Om det inte finns ett större intresse än så? Eller ett musikaliskt öra större än så? Vad är då den människan värd för mej, som artist? Inte mycket anser jag. Han/hon får ladda ner min musik, anser jag, men jag vill slippa se honom i min publik. Det finns inget värde i det, för mej som artist. Jag vill ha en publik som lyssnar och i hjärtat tar till sej av vad jag gör. Det är vad musik är! Och vad är en fildelare då? inget. Men kanske är fildelningen bara ett uttryck för vårat ytliga samhälle och musiken som därmed produceras. Det här kanske borde vara en egen tråd(?) men det får väl någon isf ordna då... ps. låt folk som kan visa upp att dom har köpt er cd, få kraftig rabatt på er konsert... Då vet ni vad ni får för publik... 🙂
  15. Men jag sitter här och funderar hur det skulle kännas att gå upp på scen och inför en publik börja spela på den där mojängen... Jag tror att jag skulle känna mej fjantig...
×
×
  • Skapa ny...