Jump to content
Annons

B&W DM685 som studiomonitorer?


Dashboard

Recommended Posts

I vanliga fall beundrar jag människor som kan stå upp för en åsikt men ibland får jag bara nog. I den hät tråden är jag beredd att hålla med alla utom "katten"! Han lever helt enkelt inte i samma verklighet som vi andra eller så har han behov av att skapa uppmärksamhet kring sin person! Det upprepar sig i tråd efter annan...

Ska det vara så svårt att fatta - en bra högtalare är en bra högtalare - kalla den vad du vill! ;-)

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 219
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Adam, ATC, PMC, Dynaudio, Focal, Munro (Dynaudio element), Yamaha och JBL använder samma element i sina monitorer som hifimodeller. FAR (numera ATD2) säger ingenting om att de utvecklar sina element så jag antar därmed att de inte gör det.

Mackie använder Vifa och Seas. Alesis tror jag inte utvecklar element alls. KRK tror jag heller inte utvecklar sina element då de inte säger någonting om detta på deras sida.

Men snälla Gilbert tror du att det alltid är exakt samma element som sitter i dessa monitorer som sitter i hifihögtalarna och fattar du inte att vissa som JBL först utvecklat elment till proffsmonitorer för att de sedan ska hamna i hemhögtalare? Jag trodde du hade fattat vid det här laget!

Men vi får ta det igen ett element som ser likadant ut som ett annat från samma tillverkare kan ha magneter av olika värden/storlekar, olika bottenplattor, olika koner, ,korgar av olika material ,olika material och olik lindad talspole/ olika material på talspoleform, allt detta beror på vilka krav man har och vilket användningsområde högtalaren ska vara till, vissa prestigehögtalare använder väldigt dyra material till sina element som t.ex. diamant, beryllium "alnico" och silver dessa material är dock ingen garanti för att det låter bättre men man kan ta mer betalt..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Adam, ATC, PMC, Dynaudio, Focal, Munro (Dynaudio element), Yamaha och JBL använder samma element i sina monitorer som hifimodeller.

Varför ljuger du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Alesis tror jag inte utvecklar element alls.

Från Alesis

"Custom Drivers Designed For Active Monitoring

The M1 Active's woofer and tweeter were specifically designed for the most linear, low distortion response in powered monitoring applications.""

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej eftersom du var den en på hundra som inte fattade så för jag förenkla.

DET JAG PÅSTOD GÄLLLER ALLTSÅ I 95 FALL AV 100!

Förstod du nu?

Eftersom du inledde ditt svar med ett "JA" har du ju redan där

bekräftat att du tycker som jag frågade. Att du sedan lägger till

"i åtminstone 95 fall av 100..." efteråt räddar dig inte från att

ha skrivit JA. Man kan inte svara både ja och nej på en rak fråga,

tyvärr.

Och vad betyder "i åtminstone 95 fall av 100..." egentligen? Det betyder

faktiskt bara att du efter att du svarat ja lägger in ett falskt statistiskt

påstående som du inte har någon som helst grund för, och varför du gör

det kan nog bara du svara på. Det ändrar emellertid inte det faktum att du svarat

JA på frågan.

Du måste ju själv inse hur bisarrt det blir när du försöker krångla dig ur ditt ja-svar,

och menar att du kan helgardera dig mot samtliga tolkningar genom att lägga till

"i åtminstone 95 fall av 100..." efter svaret på frågan? Ett ja är ett ja,

det kan nog fler än jag skriva under på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Eftersom du inledde ditt svar med ett "JA" har du ju redan där

bekräftat att du tycker som jag frågade. Att du sedan lägger till

"i åtminstone 95 fall av 100..." efteråt räddar dig inte från att

ha skrivit JA. Man kan inte svara både ja och nej på en rak fråga,

tyvärr.

Och vad betyder "i åtminstone 95 fall av 100..." egentligen? Det betyder

faktiskt bara att du efter att du svarat ja lägger in ett falskt statistiskt

påstående som du inte har någon som helst grund för, och varför du gör

det kan nog bara du svara på. Det ändrar emellertid inte det faktum att du svarat

JA på frågan.

Du måste ju själv inse hur bisarrt det blir när du försöker krångla dig ur ditt ja-svar,

och menar att du kan helgardera dig mot samtliga tolkningar genom att lägga till

"i åtminstone 95 fall av 100..." efter svaret på frågan? Ett ja är ett ja,

det kan nog fler än jag skriva under på.

Ursäkta, men du är inte lite k:ad, du beskyller mig för att generalisera när jag helt ärligt svarar: JA i de flesta fall så stämmer det jag påstår. Vad är det som du inte förstår. Jag har aldrig sagt att det jag sade stämmer till 100%, vilket hade varit en generalisering så jag förstår inte riktigt vad som är ditt förståelseproblem förutom att du har en tjockskalle!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså ja, självklart behärskar jag dom inte tillräckligt bra. Det är ett par erkända monitorer i studiosammanhang som många har använt sig av.

Man måste kunna sina monitorer för att kunna mixa bra i dom. Men varför kan man inte tänka sig samma sak med Hifi?

Om jag kan mina Hifi-högtalare, varför skulle jag inte kunna använda dom i produktionen?

Gäller inte samma princip för monitorer som för Hifi?

Jo, jag tycker det det är samma princip. Så länge frekvenskurvan och dynamikresponsen inte pekar helt åt helvete vilket det göra på billigare hifi-grejer. Dock har de ofta inte lagt ner lika mycket tid på att få "konsistens" i ljudet som i monitorer, utan istället satsat på "spelglädje". Det är ju alltid en nackdel. Jag tänker på fasvridning runt delningspunkter, tidsförskjutning elementen emellan osv. Många hifi-betonade högtalare är ju gärna lite smickrande lyfta i diskanten också samtidigt som det fattas lite mellanregister.

Men som någon sa. Om du blir oinspirerad av dina 20/20 (äger likadana själv), fixa först akustiken. Då kommer du upptäcka att 20/20 är mer engagerande än du är van vid. En tråkig akustik kan få vilken högtalaare som helst att låta tråkigt. Men visst, jag håller med. Det är inte en av de roligaste högtalarna direkt, och knappast en av de mest detaljerade heller. Men de gör ju sitt jobb på ett rätt bra sätt.

Jag hade gärna ägt ett par Focal Twin 6 BE istället för Eventarna 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, men du är inte lite k:ad, du beskyller mig för att generalisera när jag helt ärligt svarar: JA i de flesta fall så stämmer det jag påstår. Vad är det som du inte förstår. Jag har aldrig sagt att det jag sade stämmer till 100%, vilket hade varit en generalisering så jag förstår inte riktigt vad som är ditt förståelseproblem förutom att du har en tjockskalle!

Varför är du så otrevlig?

Jag tror fortfarande att

"JA i åtminstone 95 fall av 100..."

är en för grov generalisering. Ledsen, du kan inte ändra min åsikt i det fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla Gilbert tror du att det alltid är exakt samma element som sitter i dessa monitorer som sitter i hifihögtalarna och fattar du inte att vissa som JBL först utvecklat elment till proffsmonitorer för att de sedan ska hamna i hemhögtalare? Jag trodde du hade fattat vid det här laget!

Men vi får ta det igen ett element som ser likadant ut som ett annat från samma tillverkare kan ha magneter av olika värden/storlekar, olika bottenplattor, olika koner, ,korgar av olika material ,olika material och olik lindad talspole/ olika material på talspoleform, allt detta beror på vilka krav man har och vilket användningsområde högtalaren ska vara till, vissa prestigehögtalare använder väldigt dyra material till sina element som t.ex. diamant, beryllium "alnico" och silver dessa material är dock ingen garanti för att det låter bättre men man kan ta mer betalt..

I vilka högtalare hittar du diamant?

Link to comment
Dela på andra sajter

B&W använder i vissa dyra modeller..

Acuton har en diamantdiskant för bara 2.900 Dollar st. http://www.madisound.com/catalog/product_i...roducts_id=1039

Diamanter lär bli allt vanligare i annat än ringar med tanke på att det överproduceras diamanter nuförtiden.

Ja precis, de använder sig allihop av en syntetisk diamantklon (dvs samma kristallstruktur mellan kolatomerna). Tekniken

för att framställa dem finns relativt bra beskriven här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_vapo...tion_of_diamond

Trodde du menade diamanter i ordets klassiska mening, och tyckte det lät alldeles oerhört. Men visst,

på sätt och vis kan man ju säga att det sitter diamant i de högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tramsdiskussion. Det kan sitta kvalitetselement i såväl monitorer som hifi-högtalare. Och där sätter man punkten för det finns inte mer att säga. Visst att tillverkare har särskilda krav och specifierar hur de vill ha sina element, men det betyder inte att de kan välja hållbarhet eller konstruktion. Det finns antagligen ett gäng konstruktionsmallar de kan välja mellan och sedan får de välja typ av kon, typ av talspole, konvikt, FS, Vas, Qte, Qtm, Qts och blaa och blaa och blaa. Men jag är overtygad om att Vifa i Danmark inte känner sig speciellt sugna på att ta fram n helt ny korg och konstruktion för att lilla Dynaudio eller vad det må vara vill beställa ynka 100 000 exemplar specialbeställda. Man utgår från vad som finns att välja mellan. Tillverkarna till hifi-högtalare utgår från precis samma konstruktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tramsdiskussion. Det kan sitta kvalitetselement i såväl monitorer som hifi-högtalare. Och där sätter man punkten för det finns inte mer att säga. Visst att tillverkare har särskilda krav och specifierar hur de vill ha sina element, men det betyder inte att de kan välja hållbarhet eller konstruktion. Det finns antagligen ett gäng konstruktionsmallar de kan välja mellan och sedan får de välja typ av kon, typ av talspole, konvikt, FS, Vas, Qte, Qtm, Qts och blaa och blaa och blaa. Men jag är overtygad om att Vifa i Danmark inte känner sig speciellt sugna på att ta fram n helt ny korg och konstruktion för att lilla Dynaudio eller vad det må vara vill beställa ynka 100 000 exemplar specialbeställda. Man utgår från vad som finns att välja mellan. Tillverkarna till hifi-högtalare utgår från precis samma konstruktioner.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tramsdiskussion. Det kan sitta kvalitetselement i såväl monitorer som hifi-högtalare. Och där sätter man punkten för det finns inte mer att säga. Visst att tillverkare har särskilda krav och specifierar hur de vill ha sina element, men det betyder inte att de kan välja hållbarhet eller konstruktion. Det finns antagligen ett gäng konstruktionsmallar de kan välja mellan och sedan får de välja typ av kon, typ av talspole, konvikt, FS, Vas, Qte, Qtm, Qts och blaa och blaa och blaa. Men jag är overtygad om att Vifa i Danmark inte känner sig speciellt sugna på att ta fram n helt ny korg och konstruktion för att lilla Dynaudio eller vad det må vara vill beställa ynka 100 000 exemplar specialbeställda. Man utgår från vad som finns att välja mellan. Tillverkarna till hifi-högtalare utgår från precis samma konstruktioner.

Håller med!

Det märkliga är att alla envisas med att motbevisa den ensamma motparten in i det sista, när majoriteten är tydlig. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med!

Det märkliga är att alla envisas med att motbevisa den ensamma motparten in i det sista, när majoriteten är tydlig. :rolleyes:

Haha. Men det är ju alla internetforums signum!

Men för att dra en paralell. Om SAAB ska köpa lite kullager till sin nya modell, tror ni att SKF tillverkar ett helt nytt kullager med unika mått och egenskaper åt SAAB då? Nej, jag tror minsann SAAB får plocka fram SKF:s produktkatalog och snällt svarva sina egna axeldiametrar efter kullagermåtten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det kan sitta kvalitetselement i såväl monitorer som hifi-högtalare. Och där sätter man punkten för det finns inte mer att säga. Visst att tillverkare har särskilda krav och specifierar hur de vill ha sina element, men det betyder inte att de kan välja hållbarhet eller konstruktion. Det finns antagligen ett gäng konstruktionsmallar de kan välja mellan och sedan får de välja typ av kon, typ av talspole, konvikt, FS, Vas, Qte, Qtm, Qts och blaa och blaa och blaa. Men jag är overtygad om att Vifa i Danmark inte känner sig speciellt sugna på att ta fram n helt ny korg och konstruktion för att lilla Dynaudio eller vad det må vara vill beställa ynka 100 000 exemplar specialbeställda. Man utgår från vad som finns att välja mellan. Tillverkarna till hifi-högtalare utgår från precis samma konstruktioner.

Det är just precis min poäng och självklart har en hifitillverkare ofta lite andra krav än en monitortillverkare och vice versa, förövrigt tillverkar "Lilla" Dynaudio sina element själv och har t.o.m. slutat sälja dem på öppna marknaden förutom sina bilhögtalarelement....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just precis min poäng och självklart har en hifitillverkare ofta lite andra krav än en monitortillverkare och vice versa, förövrigt tillverkar "Lilla" Dynaudio sina element själv och har t.o.m. slutat sälja dem på öppna marknaden förutom sina bilhögtalarelement....

Nu ska du inte försöka vända min text till din fördel. 😛

Om de har så skilda krav väljer de en bättre grundkonstruktion från början och då blir det en dyrare högtalare som inte kan jämföras med billigare hifi-don i hållbarhet. Andra krav på värden, ja. Andra krav på hållbarhet? Det vette tusan. En bra hifi-högtalare har absolut inga problem med hållbarhet, men som flera påpekat finns det allt som oftast skyddskretsar och högpassfilter som skyddar elementen i aktiva monitorer och du anar inte hur många monitorer som räddats av dessa.

Jag har ingen aning vad Dynaudio tillverkar sitt. Det var bara ett exempel.

Ursäkta mig om jag går lite On Topic, men: Jag rekommenderar TS att skaffa sig ett par bättre monitorer som någon sagt. Det är egentligen det enda rätta om man ska hålla på seriöst, även om hifi säkert funkar för vissa. Det finns monitorer som låter helt underbart inspirerande.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig om jag går lite On Topic, men: Jag rekommenderar TS att skaffa sig ett par bättre monitorer som någon sagt. Det är egentligen det enda rätta om man ska hålla på seriöst, även om hifi säkert funkar för vissa. Det finns monitorer som låter helt underbart inspirerande.

Haha, klockren inledning på den meningen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nu ska du inte försöka vända min text till din fördel. 😛

Om de har så skilda krav väljer de en bättre grundkonstruktion från början och då blir det en dyrare högtalare som inte kan jämföras med billigare hifi-don i hållbarhet. Andra krav på värden, ja. Andra krav på hållbarhet? Det vette tusan. En bra hifi-högtalare har absolut inga problem med hållbarhet, men som flera påpekat finns det allt som oftast skyddskretsar och högpassfilter som skyddar elementen i aktiva monitorer och du anar inte hur många monitorer som räddats av dessa.

Jo och det var ju också en av mina poänger vilket framgår av tråden = Monitorer tål oftast mer abuse än hifihögtalare....

Sen kan man ju anta att de flesta studiomonitor-designers hellre lägger mer pengar på lite dyrare tåligare talspolar i elementen, medan en hifihögtalardesigner istället lägger de pengarna på en snyggare fanerfinish på lådan eller/och guldpläterade anslutningar, olika prioriteringar för olika användningsområden alltså.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är blind!!

Du vet uppenbarligen inte så mycket om EX8… Inget av de element som visas på denna sida har några likheter med Opals element. Du svänger dig med tekniska termer om element men du tycker samtidigt att något at dessa har likheter med EX8???

Den här t.ex...

Du hittade ingen alltså. Jag vet inte varför jag hela tiden gör om misstaget att ge mig in i diskussioner med dig, jag lärde mig visst inget av ERGO-tråden ( https://www.studio.se/index.php?showtopic=47807 ).

Problemet med att diskutera med en katt är att hur många konkreta exempel man slänger in i debatten så rinner de av pälsen som vatten på en gås och man får leve med intetsägande inlägg likt; ”nej, du har fel.”… Även om man skulle ha fel så kommer knappast en katt att presentera exemplen som visar detta.

Jag påstår inte att det inte finns monitorer med element som skiljer sig från hifi-världen;

Visst kan det finnas enstaka modeller med exklusiva element förutom Opal men det är mer undantag än regel.

men att påstå att det är mer regel än undantag tror jag är ett felaktigt påstående.

Från Alesis

"Custom Drivers Designed For Active Monitoring

The M1 Active's woofer and tweeter were specifically designed for the most linear, low distortion response in powered monitoring applications.""

Ja, se där! Därav min reservation…

Alesis tror jag inte utvecklar element alls.
Skuta i sank, du är rolig du, men nej de flesta större hifihögtalare har ofta lägre känslighet än dessa du drog upp sen finns det ju JBL och lite andra mer lättdrivna monitorer som du nog också känner till...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s453...;o=produkt_namn

Kommentar?

Återigen:

Ge mig konkreta exempel (och fler än bara ett), annars kan du påstå vad som helst.
Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Oj vad desperat du måste vara när du drar in Prisjakt synd att du inte läste vad jag skrev bara, nämligen att de monitorer som du drog upp inte var helt representativa för de flesta du drog upp kostar ju lite nej mycket mer än 10.000 kronor som var summan vi pratade om här dessutom ska man ta känslighetsangivelser med en nypa salt från många tillverkare...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad desperat du måste vara när du drar in Prisjakt synd att du inte läste vad jag skrev bara, nämligen att de monitorer som du drog upp inte var helt representativa för de flesta du drog upp kostar ju lite nej mycket mer än 10.000 kronor som var summan vi pratade om här dessutom ska man ta känslighetsangivelser med en nypa salt från många tillverkare...
Problemet med att diskutera med en katt är att hur många konkreta exempel man slänger in i debatten så rinner de av pälsen som vatten på en gås och man får leva med intetsägande inlägg likt; ”nej, du har fel.”… Även om man skulle ha fel så kommer knappast en katt att presentera exemplen som visar detta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du vet uppenbarligen inte så mycket om EX8… Inget av de element som visas på denna sida har några likheter med Opals element. Du svänger dig med tekniska termer om element men du tycker samtidigt att något at dessa har likheter med EX8???

Ser du inte likheten själv så är du som sagt blind och återigen, om jag kontaktar P-Audio som är en av världens största elementtillverkare så kan jag be dom öka talspolestorleken, sätta på en annan upphängning öka storleken på magneten ändra värdena på spolen o.s.v för att sedan nå fram till samma tekniska egenskaper som EX8 har eller bättre...Men jag börjar tro att du aldrig kommer fatta (det här heller)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser du inte likheten själv så är du som sagt blind och återigen, om jag kontaktar P-Audio som är en av världens största elementtillverkare så kan jag be dom öka talspolestorleken, sätta på en annan upphängning öka storleken på magneten ändra värdena på spolen o.s.v för att sedan nå fram till samma tekniska egenskaper som EX8 har eller bättre...Men jag börjar tro att du aldrig kommer fatta (det här heller)

Visa mig istället informationen som styrker att detta är tillverkaren för EX8...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det hjälper ju inte du lever i din egen obildbara fantasivärld..
Problemet med att diskutera med en katt är att hur många konkreta exempel man slänger in i debatten så rinner de av pälsen som vatten på en gås och man får leve med intetsägande inlägg likt; ”nej, du har fel.”… Även om man skulle ha fel så kommer knappast en katt att presentera exemplen som visar detta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...