Jump to content
Annons

Dashboard

Medlem
  • Antal inlägg

    93
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Jag är en seriös musiker som söker någon som kan mixa låtar (mot betalning) till min kommande EP. Helst i Uppsala eller i närheten. Soundet drar åt både instrumental hiphop och electro/house så jag ser gärna att du har erfarenhet av att mixa i alla fall någon av dessa genrer. Skicka gärna en länk med musik du mixat så kan vi prata om priser (plus att jag kan skicka över demos).
  2. Mycket besynnerligt problem: Jag har installerat mitt ljudkort (M-Audio Transit USB), i Windows 7 (32-bit), på en Macbook, enligt anvisningar. Men den enda musikspelaren som får kontakt med ljudkortet är Cubase 5. När jag spelar genom den, både audio och midi, går ljudet ut genom monitorerna som det ska. Men när jag spelar genom allt annat; spotify, youtube, media player, i-tunes osv, går ljudet ut genom de inbyggda laptop-högtalarna. Vad kan problemet vara? Jag har ju valt rätt ljudkort i kontrollpanelen och allt. Alla sladdar är rätt kopplade. Funderar på om det kan vara Cubase som "tagit över" ljudet eller liknande, eftersom det är den enda spelaren som får ljudet att gå ut genom monitorerna?
  3. Jag får helt enkelt inget ljud i Cubase 5 och jag kan inte begripa vad felet är. Allt ger utslag på volymmätaren - när jag spelar upp ett wavespår/midispår eller spelar på midiklaviaturen - men det hörs inte. Inte ens metronomklick-ljudet hörs. Det ENDA som hörs när jag spelar är Microsoft GS Wavetable Synth. När jag jag öppnar ett nytt projekt med "16 MIDI Tracks Sequencer" kommer det upp ett meddelande där det står att jag har två "Missing Ports" på ljudkortet - både "left" och "right" på "Stereo Out" och att båda "Mapped Ports" är "Unmapped". Ljudet fungerade som det skulle den första gången jag installerade programet, men efter en ominstallation + plus installation av en massa nya VST plugins har det varit någonting fel. Jag använder Macbook (näst nyaste), Macbooks integrerade ljudkort och Win 7 genom Boot Camp. Vad kan felet vara?
  4. Har läst en massa om Blue Sky Mediadesk 2.1. och blivit intresserad av att införskaffa dessa. Gick därför till en av Musikbörsens butiker för att kolla om det gick att beställa hem dom. Försäljaren ringer upp stället som dom beställer ifrån, och får till svar att stället inte har dom kvar längre, eftersom många kunder skickat tillbaka högtalarna pga att dom gått sönder när det har spelats på hög volym. Vad är grejen med det här? Någon som har någon erfarenhet? Tycker det låter konstigt att ett par högtalare + sub för 7000 kan gå sönder om man spelar för högt, men varför skulle dom säga det annars?
  5. Det är inte först och främst mina produktioner jag har problem med. Problemet är i första hand att jag inte trivs med ljudet när jag producerar, vilket i sin tur självklart påverkar mina produkter. Ljudet påverkar ju ens val av ljud under skapandet, och jag känner alltså att ett för svagt och blekt ljud gör att jag inte alltid uppskattar ljuden för vad de egentligen är. Känns som det beror lite på hur man fungerar personligen.
  6. Alltså ja, självklart behärskar jag dom inte tillräckligt bra. Det är ett par erkända monitorer i studiosammanhang som många har använt sig av. Man måste kunna sina monitorer för att kunna mixa bra i dom. Men varför kan man inte tänka sig samma sak med Hifi? Om jag kan mina Hifi-högtalare, varför skulle jag inte kunna använda dom i produktionen? Gäller inte samma princip för monitorer som för Hifi?
  7. Nej lyssnade på något som han spelade, men jag vet ändå hur sådan typ av musik brukar låta hemma hos mig. Akustikbehandlingen spelar så klart roll, men jag har ändå svårt att tänka mig att mina Event 20/20 Bas skulle låta lika festligt ifall jag tog med dom dit. Tanken om en fördel med lite tråkigare ljud i studion är jag lite kluven till, håller verkligen den idén? Jag sitter här och producerar house och electro men jag känner knappt nå punch, ingen värme. Känns som jag ibland lägger till för mycket spår för att låten ska få tryck, och sen när jag referenslyssnar i fetare Hifi-system så är mina produktioner FÖR mastiga.
  8. Jag har i flera år kört Event 20/20 bas när jag producerar. Har alltid tyckt ljudet varit ganska tråkigt, men har ändå haft kvar dom eftersom jag hakat på det här snacket om att det är bra med "raka högtalare". Men jag har sakta börjat tröttna på det bleka ljudet som inte inspirerar mig alls. Och igår var jag och lyssnade på ett par B&W DM685 på Hifi-klubben och blev riktigt imponerad av ljudet, dessa skulle jag lätt kunna trivas med i produktionen. Nu ställer jag mig frågan som många andra i forumet ställt sig: varför skulle jag inte kunna köra hifi när jag producerar, om jag trivs jättebra med ljudet? Handlar inte allt i slutändan om att lyssna in sig på högtalarna, och lära sig hur man förhåller sig till ljudet, även om ljudet inte är spikrakt? Har läst mycket i forumet om detta. Trådarna slutar i princip alltid med är att det är viktigt med "raka" högtalare för ärlig lyssning, men också att det handlar om att lyssna in sig på ett par högtalare så pass att man vet hur dom fungerar. Är inte det ett dubbelt budskap?
  9. Jag söker en talangfull mixare för en massa mixningsjobb. Mastering fixas av en annan studio, men jag behöver mycket hjälp med att få till en professionell mixning av låtarna, innan masteringen. Stilen jag kör är något slags beatig/groovig experimentell musik med inslag av House/Electro, UK Garage/Grime och Hiphop/R&B. Kan skicka samples via mail för en bättre bild av soundet jag kör. Priset jag tänkt mig är 500:- per låt. Om jag är nöjd med soundet så är jag intresserad av ett långt samarbete, jag har ett 20-tal låtar på lager redan nu och planen är att hela tiden ha mixningsjobb igång inför kommande släpp. Jag har först tänkt att släppa en EP på 3 låtar, så den kan jag alltså lägga 1500:- för. Dock skulle jag helst vilja att den intresserade gör en gratis provmix på en av låtarna först innan jag bestämmer mig, för att jag ska kunna veta vad jag kan förvänta mig för sound. Som sagt, kommer finnas mycket möjligheter för mixningsjobb om jag blir nöjd med soundet, vilket jag hoppas =) Den intresserade kan gärna höra av sig via mailen här på sidan... /Mattias
  10. Vad kör du för program? I WinRARs inställningar kan man sätta "Compression method" till "Store". Då görs ingen kompression. Jag har WinRAR 3.80 men jag hittar varesig "Compression method" eller "Store"?
  11. Osäker på vart jag ska lägga denna tråd, men provar i Mixning/Mastring eftersom det ändå har mest med det att göra. Jo, jag kommer ibland behöva skicka låtar på mixning över nätet, t ex genom FileCentral.se. Då är det smidigast att zippa ihop hela mappen med alla spåren för låten. Fråga 1: Påverkar det kvalitén på ljudet ifall allt komprimeras till en zip? Provade att zippa två filer som var 60 MB tillsammans, och den zippen blev liksom bara 3 MB stor, så jag har börjat fundera över detta. Fråga 2: Hur zippar man UTAN att komprimera? Att jag t ex har en låt som tar upp 600 MB, och jag gör en zip av det som också den blir 600 MB stor, utan komprimering.
  12. Jag har tänkt skicka EN låt på mastering. Stilen är elektronisk/beats musik, för att beskriva lite snabbt. Har kontaktat både Transition Mastering Studios i London och Cutting Room i Stockholm för priser. Men jag kan inte bestämma vilken jag ska satsa på. Cutting Room tar 500kr startkostnad+500 per låt = 1000 kr för mastering av en låt. Transition Studios sa att mastering av en låt tar ungefär en halvtimme, och då kostar det 455 kr för låten. Det som lockar med Transition Studios är att dom mastrat så mycket stora artister som jag själv lyssnar på, och det låter riktigt schysst. Men priset är bara hälften av vad Cutting Room tar, och sen säger han att det bara tar en halvtimme att mastra en låt? Är inte det lite kort? Jag vet inte... Vilken skulle ni satsa på i min sits? Spelar det roll att Transition studios "bara" lägger en halvtimme på min låt?
  13. Nix, det är inte samma sak. Skillnaden är? En normalisering görs på ljudfilen som du sedan kan höja och sänka i DAWn mixer. Det blir ingen skillnad för den som får filen, eftersom det fortfarande är en fil som peakar på noll. Om man gör en destrukiv normalisering och inte sparar som en ny fil blir det en skillnad: att man inte har originalfilen kvar. Men det är ju ingen teknisk skillnad på sjävla filen, bara på hur långt man tänker innan man klickar på normalize. Om vi antar att personen i fråga spelat in korrekt med hälsosamma nivåer så skulle en normalisering inte tillföra något då filen troligtvis redan är stark i nivå. En normaliserad fil lågt mixad kommer inte att nå nollan hur mycket man än normaliserar. Passar samtidigt på att poängtera att det finns oftast ingen anledning att normalisera om man spelat in korrekt. EDIT: och om man skulle behöva normalisera p g a att nivån är för låg så borde man istället spela in igen med rätt nivå... Vad menar ni med "spelat in korrekt" och "med hälsosamma nivåer"? Jag har inte spelat in någon audio, jag gör ju allt i midi och ska sedan exportera ut det till audiospår för mixning. Det är därför jag undrar om jag ska ställa in så hög volym som möjligt på varje kanal utan att det peakar (så mixkillen får alla spår i 0.0db) ELLER att jag skickar med den volymen jag ställt in (och då har flera av spåren volym på -8.0 och lägre)
  14. Om 24 bit, och peak-nivån ligger över ca -24 dB så skulle jag inte bry mig. Okej, jo jag exporterar i 24bit/44. Men vad menas med att "peak-nivån ligger över ca -24 dB"? Om du solar det lägsta spåret, hur högt slår nivån? Det står -19.8 som "peak meter value" i mastern när jag solar det lägsta spåret.
×
×
  • Skapa ny...