Jump to content
Annons

Monokompabilitet — viktigt eller dynga?


Valle

Recommended Posts

Jag blev lite inspirerad av trĂ„den Mixa/Producera i MONO?. Men jag vill hellre fokusera pĂ„ mono-kompabilitet snarare Ă€n mono-produktion — och dĂ€rför hoppas jag att den hĂ€r trĂ„den överlever sammanslagningsdöden.

Jag Ă€r just i fĂ€rd med att pĂ„börja mixningsarbetet i ett trevligt litet musikprojekt som jag driver tillsammans med ett gĂ€ng vassa musiker. Jag gĂ„r nu alltsĂ„ in i projektets mest spĂ€nnande fas, med en hel drös kĂ€llor som ska finna sin rĂ€tta plats i ljudbilden. Och just det hĂ€r med att "placera ut" ljudkĂ€llorna Ă€r ett av de roligare momenten under mixningsarbetet — medan sĂ„dant som t.ex. skruva till "rĂ€tt" gitarrsound Ă€r vĂ€rsta jĂ€vla trĂ„k-mĂ„st-görat.

Pan-regeln Àr nog min favorit hÀr ("djupet" tar jag sedan); jag Àlskar att bredda pÄ rÀtt sÄ rejÀlt. Ni vet, Gitarr A hela vÀgen ut till vÀnster, Gitarr B hela vÀgen ut till höger, bas och baskagge "dead-center" i vanlig ordning; och alla ca 30 körspÄren fördelat pÄ "klockan" 7, 8, 9, 10, 11, 11.30, 1.30, 2, 3, 4 ,5... Well, nÀstan i alla fall.

Eftersom jag gĂ€rna, men inte uteslutande, mixar i lurar sĂ„ Ă€r det hĂ€r med nörd-bred ljudbild extra trevligt. MĂ„nga anser att Ă„tminstone en nackdel med mixning i lurar Ă€r den att man ibland leds till att smalna av ljudbilden, man upplever en panorering tydligare (eller starkare, beroende pĂ„ vem som tycker) i lurar och dĂ€rför pushar ljudkĂ€llan mer mot mitten. Men för mig Ă€r det lite av en kick — jag tycker det Ă€r aslĂ€ckert med en ljudkĂ€llor som sveper frĂ„n vĂ€nster till höger, eller som ping-pongar vĂ€nster-höger-vĂ€nster-höger... För mĂ„nga Ă€r sĂ„dant lite uttjatat och för ytterligare nĂ„gra rent utav skitstörigt. But I fucking love it! Givetvis hĂ„ller jag mig mĂ„ttligt med sĂ„dana effekter.

DÀremot Àr det inte sÄ ofta som jag klumpar ihop t.ex. körer till ett tjockt mono-paket och bombar in skiten i mitten. Det hÀnder om jag t.ex. har mycket kör/sÄng pÄ ett och samma stÀlle, körer som svarar fram och tillbaka etc, men annars Àr jag snÄl med sÄdant. Dessutom tycker jag det Àr svÄrt att fÄ det rÀtt, och nÄgra gÄnger har det lett till vemodiga "kill-your-darlings"-moment.

Fast mitt arbetssÀtt leder ju ibland ocksÄ, kanske inte helt ovÀntat, till dÄlig... Ladies and Gentlemen, all the way from the ancient 50s, the one aaaaand only:

MONOKOMPABILIFUCKINGTET!

Han lyssnar och njuter av ljudbilden som han med svett och möda lyckats trolla fram — alltmedan han sakta, sakta för sitt darrande pekfinger mot stereo/mono-switchen. Strax vilar hans finger pĂ„ switchen i avvaktan pĂ„ hjĂ€rnans impulskommando att trycka till. LĂ€ngs tinningen rullar en distraherande svettdroppe som han dock hastigt torkar bort med den andra handens baksida. Och sĂ„ trycker han in switchen... Klick!

KA-BOOM!!! Ut frÄn monitorerna strömmar i sound-vÀg vÀrldens sÀmsta dynga! Gitarrerna har tappat styrka, vissa ljudkÀllor har försvunnit helt och det som dominerar Àr en vilsen sÄngröst uppbackad av en aggressiv trio bestÄende av bas, baskagge och virvel.

Mina "monomixar" lÄter alltid sÄdÀr, faktiskt. Tror jag i alla fall. Men jag fattar ÀndÄ inte varför jag bryr mig. Förmodligen för att jag, trots att jag egentligen inte vill, lyssnar till De Vise nÀr de menar pÄ att ja, men ooo ja, du mÄste se till att det lÄter bra i mono ocksÄ, tÀnk pÄ ett det finns de som endast lyssnar/sÀnder i mono... Are you fucking kidding me? De som endast... Snap the fuck out of it! Fast den mest lÄngsökta anledningen jag hört till varför monokompabilitet bör beaktas Àr den att vi (slutlyssnaren) sÀllan befinner oss i en position dÀr vi har oss sjÀlva och respektive högtalare i en s.k. triangelposition, och dÀrför uppfattas ljudbilden "fel". HA! Jag skulle vilja nÀrvara pÄ det partyt dÀr partyslÀngaren sÀger: "SesÄ... nu buntar vi ihop oss i en klump och sÀtter oss i mitten dÀr, sÄ sÀtter jag pÄ lite musik... Alla har sprit och knark?"

Men lyckligtvis lÄter nÀstan alla mina referenskÀllor (andras produktioner som jag jÀmför mitt blivande sound mot) ocksÄ lika taskigt i monolÀge. SÄ egentligen; om inte de stora producenterna bryr sig, varför ska en miserable liten skit i Oxie göra det. En idé vore kanske att De Vise en gÄng för alla tog sin monokompabilitet och stoppade den lÄngt upp dÀr solen aldrig lyser.

Jag vet inte. Vad tycker ni — Ă€r det sĂ„ jĂ€vla viktigt med monokompabilitet?

Oj, nu ringer min mobil ocksÄ. Fan, hÀr hÀnder det grejer. HÀng kvar...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag kan bara sÀga att jag hÄller med. NÄn mÄtta fÄr det vara. Jag vÀgrar att begrÀnsa mina skapelser efter begrÀnsningar i hur folk tar del av dem. DÄ fÄr de antingen acceptera att det lÄter skit eller lyssna pÄ det som det var tÀnkt att lyssnas pÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Valle - gör som du sjÀlv tycker. Om det bara Àr du som skall lyssna pÄ det. Skall du fÄ en miljon kids att lyssna pÄ grejorna sÄ mÄste det vara lyssningsbart i mono i högtalaren i mobilen. Andra grupper av lyssnare har andra förutsÀttningar. KÀnn din marknad Àr det enkla svaret.

G.

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skall du fÄ en miljon kids att lyssna pÄ grejorna sÄ mÄste det vara lyssningsbart i mono i högtalaren i mobilen. Andra grupper av lyssnare har andra förutsÀttningar. KÀnn din marknad Àr det enkla svaret.

HĂ„ller med dig.

Fast hur lÄngt ska man vara beredd att anpassa sitt uttryck för att passa marknaden?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄgra fall frÄn vardagen dÄ mono faktiskt Àr aktuellt:

Om man Àr helt döv pÄ ena örat har man gÀrna mono dÄ man lyssnar i lurar. (Annars missar man ju det som ligger i "fel" kanal.)

Diverse tv-kanaler har ljudet i mono.

Har man dÄlig radio-mottagning fungerar det ofta bÀttre med mono.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Valle - gör som du sjÀlv tycker. Om det bara Àr du som skall lyssna pÄ det. Skall du fÄ en miljon kids att lyssna pÄ grejorna sÄ mÄste det vara lyssningsbart i mono i högtalaren i mobilen. Andra grupper av lyssnare har andra förutsÀttningar. KÀnn din marknad Àr det enkla svaret.

Jo, fast ÀndÄ. Det dÀr Àr ju vad jag som lekmans-producent ibland fÄr höra frÄn yrkesproducenterna, samtidigt som deras produktioner enligt min mening mycket vÀl kan lÄta skit i mono.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ska man jobba seriöst mÄste det man gör vara nÄgorlunda monokombatibelt. 90% av lyssnarna har ju ingen aning om de lyssnar i mono eller stereo och tror mest att stereo fortfarande bara Àr en "cool grej". Hör de en lÄt pÄ TV i mono som de tycker lÄter dÄligt kommer de inte gilla den och de kommer definitivt inte frÄga sig om det beror pÄ anlÀggningen att den var mycket sÀmre Àn nÀsta lÄt som spelas upp. Sen att ett monosystem i allmÀnhet nÀstan aldrig lÄter lika bra som ett stereosystem och dÀrför maskerar mycket Àr ju dock fördelaktigt, sÄ att man i alla fall har lite spelutrymme.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vet inte. Vad tycker ni — Ă€r det sĂ„ jĂ€vla viktigt med monokompabilitet?

haha 😄 hejdlöst roligt inlĂ€gg

och ett bra Àmne!

reflektion: skit i monokompatibiliteten sÄ lÀnge du inte drabbas av fasfel som slÀcker ut Ä konstrar till ljudbilden helt

en monomix kommer alltid lÄta annorlunda (sÀmre) Àn i stereo - men allt som finns med i stereomixen bör ocksÄ finnas med i monomixen

om du inte medvetet lekt med fasvÀndningar men dÄ vet du ju att det kommer skita sig i mono sÄ det gÀller att vÀlja vad man trixar med - dumt om leadsÄngen försvinner tex

reflektion tvÄ: dina mixar lÄter alltid skit Ä ihÄliga i mono - DESSUTOM gör andra inspelningar det ocksÄ

fÄr mig att börja fundera över om du kan ha ett problem i din lyssning?

vad anvÀnder du?

hur kopplar du över till mono?

i daw:en eller pÄ en mixer?

och: mtv sÀnds i mono hemma i vÄrt kabelnÀt... go figure...

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄgorlunda Àr ju subjektivt förstÄs. Jag antar att skunk menar att ens mixar ska vara i klass med de mixar som hörs i samma sammanhang som ens egna kan dyka upp i.

Dvs. Ă€r det pĂ„ egna hemstereoanlĂ€ggningen eller pĂ„ klubbar med bra ljudsystem sĂ„ spelar det ju ingen roll. Är det mono radio eller TV i mono sĂ„ Ă€r det en annan fema. Det Ă€r förvĂ„nansvĂ€rt mycket TV som Ă€r mono inte minst i USA. Var förövrigt inte sĂ„ lĂ€nge sedan MTV var mono om det nu inte fortfarande Ă€r det. Vet inte sĂ„ noga dĂ„ det var vĂ€ldigt lĂ€nge sedan jag lyssnade pĂ„ den kanalen.

Edit: sÄg att demonen han före angÄende MTV. Glömde att sÀga att Àven om varenda jÀvel i sverige idag tycks ha ett hemabiosystem Àven om nu inte jag har det sÄ lysnnar merparten av TV-tittare i vÀrlden pÄ betydligt enklare aparater.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

reflektion tvÄ: dina mixar lÄter alltid skit Ä ihÄliga i mono - DESSUTOM gör andra inspelningar det ocksÄ

fÄr mig att börja fundera över om du kan ha ett problem i din lyssning?

vad anvÀnder du?

hur kopplar du över till mono?

i daw:en eller pÄ en mixer?

Ja, andra inspelningar lĂ„ter "skit", men givetvis inte alla. Jag mĂ€rker dock ett övervĂ€gande överseende med sĂ€mre monokompabilitet bland rock och hĂ„rdrock — nin bag, alltsĂ„.

Hmmm... tror du verkligen att det kan vara min utrustning? NĂ€r jag testar jag MK (jag orkade inte skriva monokompabilitet igen) sĂ„ gör jag det sĂ€vĂ€l i DAW:en som pĂ„ förstĂ€rkaren som driver mitt monitorsystem. Jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att allt Ă€r korrekt "draget"... (Kan Ă€ven snabbt skjuta in att mina stereo-mixar lĂ„ter sĂ„ som jag förvĂ€ntar mig pĂ„ sĂ„vĂ€l mitt eget som andras system — snyggt đŸ˜Č)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan det inte ocksÄ vara sÄ att du ligger bÄde dina egna mixar och dom du refererar till för nÀra. DÄ lÄter alltid mono som vÀrsta skiten.

Kanske Àr det istÀllet sÄ att dina mixar Àr absolut utmÀrkta och fungerar lika bra som dina favoriters Àven i Mono.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan det inte ocksÄ vara sÄ att du ligger bÄde dina egna mixar och dom du refererar till för nÀra. DÄ lÄter alltid mono som vÀrsta skiten.

Kanske Àr det istÀllet sÄ att dina mixar Àr absolut utmÀrkta och fungerar lika bra som dina favoriters Àven i Mono.

Intressant... Tar det till mig!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur nÄgorlunda Àr "nÄgorlunda monokombatibelt"?

Tja, eftersom fullstÀndigt monokompatibel Àr det samma som spikmono bör man vÀl inte försöka gÄ hela vÀgen. Men "i största möjliga mÄn" kan jag vÀl ge dig som svar pÄ frÄgan. En stor del i mixandets konst Àr ju att det ska lÄta sÄ bra som möjligt för sÄ mÄnga lyssnare som möjligt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bilradio blir mono ibland nÀr sÀndningen inte funkar...

Jag gillar nÀr det lÄter bra Àven i mono, eller Ätminstone sÄ att viktiga element i lÄten inte försvinner helt.

Eller att man tex bara hör reverbet pÄ sÄngen men ingen sÄng....

Att lÄta bra i mono Àr gott. Men inte en lag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sorry, du kommer att fÄ problem lÀngs vÀgen

MÄnga kabel-tv operatörer sÀnder mono, butiker kör mono, PA-anÀlggning Àr mono o.s.v. Det Àr faktiskt ganska mÄnga tillfÀllen dÄ monokompatibilitet Àr viktigt. Sedan har ju knappast lyssnaren alltid perfekt stereouppsÀttnig, utan det beror ju pÄ vart du stÄr i förhÄllande till högtalare, om de riktas emot varandra inÄt rummet osv osv

Man kan ju göra tvÄ mixar, men det Àr svÄrt för dig att styra vilken som spelas var.

SjÀlv brukar jag kompromissa: Det viktigaste ser jag till att fÄ monokompatibliet medan "effketer" och liknande fÄr stryka pÄ foten.

ThatÂŽs just mu

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Ok, MTV och taskig bilstereo Àr mono, mne hur ofta spelas din musik pÄ Mtv eller riksradio?

Inte tÀnker du vÀl pÄ hur din musik ska funka pÄ stenkaka?

Stereolyssning Àr vÀl ÀndÄ det minsta man kan krÀva av folk som ska lyssna och kritisera din musik......

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...