Jump to content
Annons

Neumann pressar priset med TLM102


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons

Ja, ser så ut... Liten mik med stort membran. Men stativhållaren borde väl plocka upp mycket stomljud och stök från golvet?

M930 kan fås med stativhållare eller shockmount. Undrar om Neumann erbjuder samma sak med TLM102 också?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Ja, ser så ut... Liten mik med stort membran. Men stativhållaren borde väl plocka upp mycket stomljud och stök från golvet?

M930 kan fås med stativhållare eller shockmount. Undrar om Neumann erbjuder samma sak med TLM102 också?

Jodå, man kan köpa ett shockmount till. Samma som till 103:an (EA1). €199, dvs mer än en tredjedel av priset för micken (€585). 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Till den lilla micken måste väl JAMs Kinakopior på Neumanns Shockmount funka hur bra som helst?

Jag är också på jakt efter ett shockmount till TLM 103. Jag har faktiskt inte större lust att betala 3000.

Är jag helt ute och cyklar om jag tror att inspelningen inte blir så mkt sämre med ett shockmount för 500?

Hur som helst, någon som har lite olika förslag på shockmount som passar till neuman TLM 103?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Funkar de till 103:an?

Vet ej... Jag har dem till mina NT2-A och de är rätt så stora. Skruvfästet nertill är väl en sorts standard på de flesta stormembranarare.

De gummistroppar som följer med tycker jag verkar vara av bra kvalitet, och det är väl i gummisnodden dämpningen sker.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har hunnit testa micken ännu ??

Är lite sugen på slå till på en men skulle vilja veta om den motsvarar förväntningarna.

Jag hitta en ljudtest på youtube. De andra filmerna om TLM 102 som finns där är mest presentation av micken

I videon har de en Sennheiser E609 på virveln. Någon här på forumet som testat den på virvel. Jag kan välja mellan SM57 eller Sennheiser E609, kan den senare vara bätrre ändå? Särskilt om man inte sätter den helt supernära, så man får med kantljudet också?

Lyssnade på hela videon, fint ljud. Men jag tycker ändå ljudet blir lite tråkigt med oh så högt. Pukorna blir väl tunna och riden lite otydlig. Skulle varit fint att få hört hur det lät med oh en meter lägre,

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

I videon har de en Sennheiser E609 på virveln. Någon här på forumet som testat den på virvel. Jag kan välja mellan SM57 eller Sennheiser E609, kan den senare vara bätrre ändå? Särskilt om man inte sätter den helt supernära, så man får med kantljudet också?

Lyssnade på hela videon, fint ljud. Men jag tycker ändå ljudet blir lite tråkigt med oh så högt. Pukorna blir väl tunna och riden lite otydlig. Skulle varit fint att få hört hur det lät med oh en meter lägre,

Jag tycker videon framförallt demonstrerar hur bra en duktig trummis låter i ett bra rum, med gissningsvis trummor anpassade för hans spelstil.

Jag tycker att E609 har en krispigare topp än SM57 och lite mindre klonk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här killen säger att ett shockmount inte gör någon nytta till tlm 102 eftersom den är så lätt och det är något inbyggt elastiskt i den. Stämmer det?

i vilket fall som helst så beställde jag precis en 102:a 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=gv2IBYm2K54

Jag är mkt nära att beställa en jag med men skulle gärna vilja ha en rapport av dig... när får du den ?

/Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska du få. Blir intressant att jämföra den mot 103:an.

Jag vet inte när den kommer exakt. Nästa vecka någon gång.

Spelar in och rapporterar asap. 😄

Jag är mkt nära att beställa en jag med men skulle gärna vilja ha en rapport av dig... när får du den ?

/Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska du få. Blir intressant att jämföra den mot 103:an.

Jag vet inte när den kommer exakt. Nästa vecka någon gång.

Spelar in och rapporterar asap. ☺️

Perfa !

Enligt en tråd på gearslutz forum så låter den inte alls som 103:an ...Det finns en kille där vid namn Ty Ford som har ljudclips av TLM102 (och en massa annat) på sin sida i wav-format

Ty Ford

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...