Jump to content
Annons

Mixning/Mastering tutorial?


Fredde

Mixning/Mastering tutorial?  

48 röster

  1. 1. Mixning/Mastering tutorial?

    • Ja, det hade ju varit skitbra!
      39
    • Nej, jag vill att frågan ställs varje gång en nyreggad hittar hit!
      7


Recommended Posts

Tjenare forumfolket!

Har upptäck att det här med Mixning/Mastering är en topic som ställs av nästan alla nyreggade! (Jag inkluderad 🙂 ) Så varför inte "nita" en tutorial i detta ämne som reder ut lite begrepp, vanliga frågor och de vanligaste sätten att gå till väga! Så slipper "ni" (de som sitter med kunskapen) att svara på dessa frågor i oendlighet!

MVH

Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Problemet med en sån är väl att den bara skulle väcka fler frågor. Egentligen finns det inte så mycket regler när det gäller mixning längre. För 15 år sen var det kanske lite tydligare, men nu gör nästan alla på sitt eget lilla vis. Skulle man ta upp alla tekniker och möjligheter som finns att mixa en låt skulle nog forumets HD bli full innan man hunnit med hälften.

Link to comment
Dela på andra sajter

men ställer man frågan har man antagligen inte förstått hur man skall skära med eq, använda stereobredd, lägga ljudet i ett rum, limitra osv. Det visste inte jag heller innan jag började läsa forumet.

Man kan ju även ha konstnärliga mål (gäller alla genres) med sin mix och det är just där väldigt många går bet. Man har inte klart för sig vart man vill med mixen och tror att ju fler effekter, desto proffsigare blir det. Söker man på forumet finns förklaringar på hur man använder en EQ, hur en kompressor funkar, olika sätt att använda sig av reverb, hur man kan "tänka" när man lägger upp en mix, men frågan är hur mycket det egentligen säger om hur man får till en bra mix. Allt handlar ju om tycke och smak hur man än vrider på det...

Men visst, nån sticky om hur prylarna funkar och vad som händer om man drar i spakarna skadar nog inte.. Bara att samla ihop massa bra saker som redan finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett par skrivna 'masteringtutorials', men som vacUm säger så gör inte alla exakt lika.. kan väl jämföras med att det finns bilar i många olika kulörer för att folk ska bli nöjda... 😱

Men vi kanske ska skramla ihop lite användbara länkar o PDF-er man redan hittat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade "Ja" även om jag läst och till stor del håller med tidigare postare. Det är sant att det finns "regler". Det är också sant att alla uppmanar en att "bryta" mot dessa. Jag tror dock att många av oss lite mindre kunniga skulle vara betjänta av en mixtutorial. Skulle inte några av veteranerna kunna jobba fram en sådan? Ett förslag: Någon som jobbat mycket med inspelning av metalband skriver om hur en "grundmixning" går till. Låt säga att gruppen består av trummis, basist, två gitarrister, synthare, sångare och kör. Jag vet att jag riskerar få mothugg från folk som kommer säga att det inte finns någon "grundmixning". Men med detta menar jag en beskrivning av hur man mixar en "genomsnittlig rocklåt" utan att göra bort sig. Ang EQ skriver man om ungefärligen inom vilka frekvensområden man brukar hamna när man skär och lägger till. Inom kompressoranvändning skriver man om ungefärliga attacktider, lämplig ratio etc. Användning av olika reverbtyper såsom Ambience, Plate, Room, Non-Linear etc och i vad för applikationer de brukar användas. Panorering avhandlas enligt standardmall 1A. Med detta menar jag typ AC/DC-stället. Bastrumma o virvel i mitten, hi-hat ganska långt ut till höger, pukorna som pannas ut mer ju fler de är, basen i mitten, Malcolms kompgitarr på samma sida som hi-haten, Angus komp på motsatta sidan, varje kompgitarrs rumsmick lika mycket utpannad åt motsatt håll från närmickningen etc. Sen finns det ju "standardtricks" som hyllas eller förkastas, varför inte sprida dem så får folk skaffa sig en egen uppfattning. Om någon av veteranerna skriver en sån här grej så kan vi väl hålla oss för goda för att kasta oss in och komma med påståenden om att skulle vara fel eller liknande. En sån här "manual" skulle ju tjäna sitt syfte. De som är osäkra får ju någonting att utgå ifrån och jag är övertygad om att "manualen" skulle skrivas med den andemeningen att detta bara är en utgångspunkt och att när man gjort detta och inte är nöjd, själv komma på hur man kan gå vidare med sin mix eller lägga upp den på demoforumet och be om hjälp med att komma vidare.

Dumb Dan och/eller Nattvaktaren besitter bevisligen en massa mixningskunskaper inom helt andra musikstilar. De skulle säkert kunna ge ett slags motsvarande "utgångspunkt" för mixning inom den musiksfären. Kanske allra bäst om de utgick ifrån det som någon veteran skrivit om den "traditionella rocklåten" ovan. Då skulle Dumb Dan och Nattvaktaren kunna utgå från den texten och redogöra för skillnaden gentemot deras sätt att jobba.

Har vi folk som mixat mycket av andra musikstilar (Hip-Hop, Jazz etc) så kunde väl de också få känna sig fria att göra inlägg.

I detta arbete så finns det mycket bra skrivet här på forumet som skribenterna kunde använda sig av. Fördelen skulle bli att det skulle bli lättare att följa något slags röd tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med detta menar jag typ AC/DC-stället. Bastrumma o virvel i mitten, hi-hat ganska långt ut till höger, pukorna som pannas ut mer ju fler de är, basen i mitten, Malcolms kompgitarr på samma sida som hi-haten, Angus komp på motsatta sidan, varje kompgitarrs rumsmick lika mycket utpannad åt motsatt håll från närmickningen etc.

Hmm, har hört från många håll att det är Malcom som lägger alla AC/DC's kompgitarrer på platta... (Solona skall enligt uppgift överlåtas till den amfetaminspattiga skolpojken.)

Kan det ligga någon sanning i det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också hört det ryktet, Brojd! Angus brukar alltid lyfta fram brorsans kvaliteter. Det var Malcolm som gjorde riffet bl a till "Back In Black" Angus blev alldeles förskräckt när han hörde hur gott Malcolm spelade det, med precis rätt "häng". Inte omöjligt alls. OFF TOPIC men kul ändå. Angus sa i nån intervju att ingen vet vad det är för en gitarr som Malcolm spelar på inkl Malcolm själv och att den, för övrigt, är omöjlig att spela på eftersom han använder extremt tjocka strängar! 🙁

Jag nämner inga namn men representanter för två kända Gbg-studios har, vid studiebesök jag gjort där, berättat att de oftas kollar in vem av gitaristerna som är tightast och låter honom lägga alla kompgitarrer.

En sista skröna? Legenden säger att när den mediokra gruppen Warrant spelade in en av sina skivor, vart producenten så missnöjd med gitaristernas insatser att han ringde Stewe Lukather. Han sa till honom att komma till studion. Väl där blev han uppmanad att "spela dåligt" och på Warrant-gitaristernas riggar. Legenden förtäljer vidare att gitarristerna först inte ska ha märkt någonting och att de, när det uppdagades, blev "munkavlade"! Kan Ni hitta Warrants video till låten "Cherry-Pie" så titta på den. Tar man bort ljudet på den och endast tittar på den "icke-manliga" aktören så blir det en av de bästa videos som någonsin har gjorts. Har vi riktig otur så dyker de upp på Sweden Rock! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har börjat diskutera med VacUm om att samla ihop lite material.... men en fundering till dig Wonderboy: Hur vore det att den som vill får dela med sig hur han/hon mixar/mastrar och detta sedan får en egen rubrik i den nitade tråden? då kan man ju sedan dela in alla i respektive fack... och dom som inte passar nånstans får flyta fritt 😉

Edit: Kommenterar inte mina edits... det är inget tufft... fråga dbd.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara hålla med om att det vore skitbra.

Konstnärlighet, eget uttryck (etc) i all ära, men ibland är det gott, t o m nödvändigt med lite "hårda" regler. Så en "tutorial" eller "lektion ett" i mixning vore kanon. Gärna med siffror; "skär bort all gitarr under XX Hz", "panorera XX%", etc.

Själv fastnar jag ofta i nybörjarfrågor, typ "vilka frekvenser menas egentligen med det övre mellanregistret".

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp lite material är insamlat...men samtidigt kändes det lite överväldigande att skriva om och författa en helt ny artikel enbart för forumet.

VacUm skulle undersöka en annan möjlighet men vet inte om han fått något svar ännu. (den hade med mastering att göra)

Återkommer i ärendet...

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp lite material är insamlat...men samtidigt kändes det lite överväldigande att skriva om och författa en helt ny artikel enbart för forumet.

VacUm skulle undersöka en annan möjlighet men vet inte om han fått något svar ännu. (den hade med mastering att göra)

Återkommer i ärendet...

Tyst som i graven.. Väntar en vecka till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...