Jump to content
Annons

Hur fungerar spegelvarianten för placering av absorbenter?


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Hoppas att någon kan hjälpa mig angående placering av absorbenter som ska sättas upp denna vecka.

Här är en bild ifrån lyssningen, 2s9vofo.jpg

Rummets mått: L:5300mm x B:2900mm x T-höjd: 2400mm

Monitorerna är meningen att antingen sitta på stativ ifrån golvet eller ifrån bord, om det blir stativ ifrån golvet så kommer jag göra dom 1200mm höga för att få bra höjd placering utifrån sittläge.

1: Funderar på att flytta bort bordet ifrån väggen och placera stativen för monitorerna bakom, är detta bättre än att sätta dom direkt på bordet?

2: Absorbenterna är ju ganska stora som ni ser, finns det någon optimal placering för dessa fyra på denna vägg som ni spontant ser?

3: Sen har jag funderat på detta med spegelvarianten, om man nu sätter en spegel fysiskt på kortsidan av väggen så har jag förstått att absorbenten ska sitta där, men hur gör man på långsidorna? sätter man spegeln där också och kollar ifrån lyssnings positionen tills man ser monitorerna?

Tacksam för lite svar angående mina funderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Hoppas att någon kan hjälpa mig angående placering av absorbenter som ska sättas upp denna vecka.

Här är en bild ifrån lyssningen, 2s9vofo.jpg

Rummets mått: L:5300mm x B:2900mm x T-höjd: 2400mm

Monitorerna är meningen att antingen sitta på stativ ifrån golvet eller ifrån bord, om det blir stativ ifrån golvet så kommer jag göra dom 1200mm höga för att få bra höjd placering utifrån sittläge.

1: Funderar på att flytta bort bordet ifrån väggen och placera stativen för monitorerna bakom, är detta bättre än att sätta dom direkt på bordet?

2: Absorbenterna är ju ganska stora som ni ser, finns det någon optimal placering för dessa fyra på denna vägg som ni spontant ser?

3: Sen har jag funderat på detta med spegelvarianten, om man nu sätter en spegel fysiskt på kortsidan av väggen så har jag förstått att absorbenten ska sitta där, men hur gör man på långsidorna? sätter man spegeln där också och kollar ifrån lyssnings positionen tills man ser monitorerna?

Tacksam för lite svar angående mina funderingar.

1. Jag skulle ha flyttat ut bordet en bit med stativ bakom, ser ut som att det är lättare att få till en liksidig triangel i lyssningen då. Försök att placera högtalarna så nära hörn absorbenterna som möjligt. Det minskar risken för SBIR.

2. Se svar 3 🙂

3. Precis, du hänger upp en spegel eller ber någon vänlig själ att hålla en spegel mot sidoväggen medan du sitter i sweetspot. Där du ser dina monitorer i spegeln, där sätter du upp dina absorbenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svaren, då har man äntligen förstått det med sidoväggarna.

Det jag nu tänker lite spontant på är spalten mellan absorbenterna, känns som att ljudet kommer studsa en hel del där, har kvar träullit som är satt i taket, kanske skulle man fylla upp resten med sånt mellan absorbenterna?

Tror ni träullit skulle funka bra som "dämpning" för reflektioner för sånghörnan? tänkte sjunga in längst bak i högra hörnet i detta rum! Tänkte mig att man sätter en platta i hörnet där långsidan och kortsidan möts. plattan är 1200x600x25.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satte mig ikväll och ritade upp stativet, det är 1200mm högt med justeringmöjligtheter för att vinkla ner monitorerna ifall det nu skulle behövas.

Justeringen görs med en skruv som tar i plattan som sitter fast i röret.

Själva monitor plattan är gjord i 5mm plåt, samt foten.

Blev riktigt nöjd över hur dessa blev.

1z2jc5z.jpg

Det är anpassad efter Genelec 8040A.

Kommer en bild inom kort som visar hela stativet.

Någon som har synpunkter på att stativet är 1200mm högt? tänker främst på att högtalarna kommer vara ungefär vid mitten av rummet. (Claes)?

x1nm28.jpg

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

ja träulit är bra.

så här skulle du ju kanna göra i främmre 3:dje delan av rummet(obs ritningen är lite mer än främre 3djedelan, det är bara ett exempel på själva konstruktionen)regla med 2x2".

sedan behöver man ju inte bygga in monitorerna i väggen, fast jag tror att det skulle spara en del plats åt dig. finns ritningar på genelecs hemsida hur man bygger in monitorerna.

k-rumstudio1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tänkte på dina högtalarstativ.

En plåt som monitorn står på men "stolpen" ner....

är det ett järnrör? Claes brukar snacka om att inte

palla upp monitorer med lådor med hålrum pga resonanser mm

Jag var med i ett studioprojekt för 100 år sedan och monitorstativen

var ett järnrör som fylldes med sand!!

Stabilt men tungt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tänkte på dina högtalarstativ.

En plåt som monitorn står på men "stolpen" ner....

är det ett järnrör? Claes brukar snacka om att inte

palla upp monitorer med lådor med hålrum pga resonanser mm

Jag var med i ett studioprojekt för 100 år sedan och monitorstativen

var ett järnrör som fylldes med sand!!

Stabilt men tungt!

Precis, det är ett rör som jag tänkt att använda, vet att Claes nämt det för mig också med resonansen när du nämner det, kommer fylla dessa med sand efter ditt tips! Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där hade ju varit klockrent ifall du postat den bilden för ett halvår sedan då bygget nu redan är klart, hade ju klart varit ett bättre format rum en det vi har idag.

detta är en akustik behandling och utgår från ett 4kantigt rum(ljudisolerat). det skulle altså kunna funka bra att bygga så i ditt rum.

edit: för att förtydliga bilden. bilden till vänster: reglingen, halv fylld med glasfiber iso. bilden till höger är klätt med tyg.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Var försiktig med att ha monitorerna mitt emellan golv och tak - för det blir större risk för problem med SBIR då, när du har två likadana mått. Gör gärna stativen justerbara i viss mån om det går - för det är inte alltid så enkelt att räkna på, utan ofta får man prova sig fram till mer precis var monitorerna ska vara.

Jag skulle dessutom helst sätta en absorbent mellan monitor och stativ. När jag för något halvår sedan testade ett par Genelec 8040 på deras originalstativ (som det finns någon liten gummibussning på), så blev det en väldigt irriterande bumlighet i botten. Där fanns ingen möjlighet att sätta extra dämpning mellan monitorn och stativet, eftersom monitorn skruvades på stativet - men vi satte då ett par Recoil Stabilizers under stativet - och det blev en jädrans skillnad!

Att fylla stativet med sand är en mycket bra idé, men jag skulle ändå frigöra monitorerna från underlaget med hjälp av någon sorts absorbent.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Var försiktig med att ha monitorerna mitt emellan golv och tak - för det blir större risk för problem med SBIR då, när du har två likadana mått. Gör gärna stativen justerbara i viss mån om det går - för det är inte alltid så enkelt att räkna på, utan ofta får man prova sig fram till mer precis var monitorerna ska vara.

Jag skulle dessutom helst sätta en absorbent mellan monitor och stativ. När jag för något halvår sedan testade ett par Genelec 8040 på deras originalstativ (som det finns någon liten gummibussning på), så blev det en väldigt irriterande bumlighet i botten. Där fanns ingen möjlighet att sätta extra dämpning mellan monitorn och stativet, eftersom monitorn skruvades på stativet - men vi satte då ett par Recoil Stabilizers under stativet - och det blev en jädrans skillnad!

Att fylla stativet med sand är en mycket bra idé, men jag skulle ändå frigöra monitorerna från underlaget med hjälp av någon sorts absorbent.

så du menar att gummi fötterna till genelec inte är nå bra?

trädgårdsplattor i betong med 10mm gummi matta under lär ju va rätt bra att ställa monitorerna på?

Link to comment
Dela på andra sajter

så du menar att gummi fötterna till genelec inte är nå bra?

I detta fallet så skruvades monitorerna fast på stativet och stativet hade någon sorts gummibussning i röret.

trädgårdsplattor i betong med 10mm gummi matta under lär ju va rätt bra att ställa monitorerna på?

Eftersom det handlar om ett stativ i detta fallet - och inte om att de ska stå direkt på underlaget, så skulle jag helst frikoppla monitorerna från stativet närmast källan, så att så lite som möjligt av vibrationerna går ner i stativet och all kraft stannar i monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

I detta fallet så skruvades monitorerna fast på stativet och stativet hade någon sorts gummibussning i röret.

Eftersom det handlar om ett stativ i detta fallet - och inte om att de ska stå direkt på underlaget, så skulle jag helst frikoppla monitorerna från stativet närmast källan, så att så lite som möjligt av vibrationerna går ner i stativet och all kraft stannar i monitorerna.

Nej nej, självklart kommer monitorerna ha fötterna kvar på detta stativ, det du ser antagligen är skruven för att justera gradvinkeln för monitorn!

Link to comment
Dela på andra sajter

direkt på stativet utan gummi fötterna? man ska ju ha den här(länken) och sedan ställa monitoerna där utan att montera bort gummifötterna.

http://www.thomann.de/se/genelec_genz_8030_408.htm

Haha, tog en stund innan jag fattade hur det skulle sitta, men jag såg nu att det är ju hål i gummifötterna för dessa piggar, smart!

Link to comment
Dela på andra sajter

direkt på stativet utan gummi fötterna? man ska ju ha den här(länken) och sedan ställa monitoerna där utan att montera bort gummifötterna.

http://www.thomann.de/se/genelec_genz_8030_408.htm

😛

Jag måste ha blandat ihop infästningen med något annat. Jag hade så klart för mig att det fanns ett skruvhål i botten på monitorn, där man skruvade fast det "dämpade" stativet - men jag måste ha kommit ihåg fel. Bumligt blev det oavsett vilket, så fötterna räckte i så fall inte, utan vi fick sätta Recoil Stabilizers på golvet, under stativen för att få bättre ordning på ljudet. Av någon orsak gick det inte att sätta dämparna mellan monitorerna och stativen.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Jag måste ha blandat ihop infästningen med något annat. Jag hade så klart för mig att det fanns ett skruvhål i botten på monitorn, där man skruvade fast det "dämpade" stativet - men jag måste ha kommit ihåg fel. Bumligt blev det oavsett vilket, så fötterna räckte i så fall inte, utan vi fick sätta Recoil Stabilizers på golvet, under stativen för att få bättre ordning på ljudet. Av någon orsak gick det inte att sätta dämparna mellan monitorerna och stativen.

nej det finns ett skruvhål underFäste för gummifötterna), jag har själv 8040 men det synns inte underifrån när gummi fötterna sitter på.´

men jag tor inte det är meningen att man ska skruva stativet där även om det passar(vet ej om det gör det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...