Jump to content
Annons

Köper ni plattor?


SadamJR

Recommended Posts

Köper inga skivor överhuvudtaget ftf.

Av ideologiska orsaker (efter TPB mm). Svårt att låta bli men man kan ju inte bara gå omkring och säga, ”nu djä…r köper jag inga mer skivor” utan att agera.

Tidigare köpte jag mycket skivor under skoltiden och hade sen för vana att beställa 1-2 skivor per månad (då jag satt och betalade räkningar). Har ett par meter LP och drygt 500CD.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag håller precis i detta nu på att rippa mitt lagligt köpta ex av Merzbox (som för övrigt kostade runt 3500 kr) eftersom jag uteslutande lyssnar på musik vid datorn. Och det går mycket snabbare att välja mp3or än att leta upp den skivan jag vill lyssna på och stoppa den i datorns cd-läsare. 50 skivor är dock jobbigt att rippa, men det kommer bli värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller precis i detta nu på att rippa mitt lagligt köpta ex av Merzbox (som för övrigt kostade runt 3500 kr)

... Men så fick du ju en t-shirt ... 🙂

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjælv ær jag 24 och æger inte en ænda musik-cd skiva. Sålde alla jag hade før några år sedan før att jag aldrig lyssnade på dom så de stog mest och samlade damm. Har i princip aldrig varit riktigt bekvæm med album-format førutom om det ær en konceptskiva, så jag lyssnar i princip bara på Mp3 i iPod/iTunes eller online på Spotify.

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller precis i detta nu på att rippa mitt lagligt köpta ex av Merzbox (som för övrigt kostade runt 3500 kr) eftersom jag uteslutande lyssnar på musik vid datorn. Och det går mycket snabbare att välja mp3or än att leta upp den skivan jag vill lyssna på och stoppa den i datorns cd-läsare. 50 skivor är dock jobbigt att rippa, men det kommer bli värt det.

50 skivor jobbigt...? 🙂

Jag är i full fart med att lägga in alla mina CD (över 500st) på en NAS - och när det är klart, så ska jag ge mig på alla gamla vinyl (ännu fler än antalet CD) som jag fortfarande gillar, men inte har hittat på CD... Det kommer nog att ta ett tag... 😄

Jag sparar däremot i full upplösning och inte som MP3, eftersom jag vill kunna njuta ordentligt av musiken i min stora HiFi-anläggning också - där receivern har nätverksanslutning, så att den kan spela upp från NAS:en också. 😄

Om du ändå tar dig tid att rippa skivorna, så skulle jag rekommendera att du sparar i okomprimerat format innan du går ner till MP3 (och sparar okomprimerat på lämpligt sätt), så att du inte behöver göra om jobbet den dag du känner för att skaffa bättre lyssning...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

... Men så fick du ju en t-shirt ... 😆

Och en bok, två data-skivor, en medalj och två affischer.

50 skivor jobbigt...? 😆

Jag är i full fart med att lägga in alla mina CD (över 500st) på en NAS

När det rippas löpande, ja. Alla mina köpta skivor har jag rippat så fort jag köpt dom, och en skiva då och då är inte jobbigt. Fördelen är iofs att jag tog alla titlar från Discogs så jag slipper skriva allting själv.

Har valt att rippa i VBR v2 då jag rippat allt annat i det (och även rippat om gamla skivor som var i 192kbps till VBR).

Link to comment
Dela på andra sajter

Är 30 och köper de skivor jag vill ha! Laddar aldrig ner olagligt dock.. har väl blivit lite av en principsak (samt en viss noja för att åka fast, ska jag erkänna). Händer att jag köper mp3-filer dock...

Men jag är ingen storkonsument (längre!), vilket beror väl på att jag numera prioriterar pengarna på annat än skivor.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

40, Köper det mesta på iTunes, jag har kommit fram till att jag lyssnar mest på musiken i datorn eller ipoden i alla fall...

Känns lite taffligt dock, att nyttja komprimerade format, när man själv ska låtsas va ljud-dude 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade någon period för ett par år sedan då jag laddade ned en triljon skivor från nätet. "Problemet" är att jag aldrig lyssnar på dem längre. Det blev för mycket att välja på och jag märkte att jag sällan gav artisterna en andra chans. Nu för tiden går jag hellre och sätter på en cd, och i undantagsfall letar på nätet (om det är något osläppt eller svåråtkomligt). Det känns som om jag går baklänges i evolutionen.

Någon som känner igen sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är 27 och tankar hem den mesta tvspels musik jag kan få tag på. Bitpop, Chiptune, C64, Nintendo osv.

Har nog kring 30 tusen låtar i C64 format som funkar på SIDplayers. Lite svårt att köpa dessa på CD, men om det gick hade jag genast gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte köpt en skiva på ett antal år. Min sista var Black Rebel Motorcycle Clubs andra skiva som hade ett otäckt kopieringsskydd vilket gjorde skivan olyssningsbar för mig.

Köper däremot digitalt på Klicktrack, Beatport & lyssnar Spotify. Tycker det fungerar bra och längtar absolut inte tillbaka till CD-skivans dagar.

Hade iofs en tanke, som flera andra här, att konvertera mina gamla skivor till digitala filer. Men då måste jag börja med att hämta dem från förrådet vilket jag inte orkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men då måste jag börja med att hämta dem från förrådet vilket jag inte orkar.

Internet förslöar/förslavar verkligen vissa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper det jag lyssnar på ofta.

I ärlighetens namn kör jag lite "try before buy", och jag älskar Spotify just av den anledningen. Man behöver inte ens fultanka en skiva för att lyssna igenom materialet.

Förr i tiden och fortfarande lite idag köper/köpte jag mest singlar. Har en jävla massa lådor med sådana. Mest för att jag har väldigt svårt att hitta skivor jag tycker är bra rakt igenom. Men det jag lyssnar på köper jag.

Hade gärna köpt musik via nätet om det fanns större urval av format(10-12:- för en mp3, lägg av!) och att priserna var reglerade av just format valet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hela garderoben full med hundratals skivor, så jag har skänkt mer pengar åt skivbolagen än vad de flesta av den "nya" generation någonsin kommer att göra igen.

"Skänkt"? Det är väl när man ger bort utan att få något igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper vinyl och mp3. Ibland Spotify, men jag har helt slutat ladda hem olagligt. Orkar inte skumma bland set rips, 128 kbps och allt annat skräp längre.

Vet man var man ska leta är det inget stort problem tycker jag.

Jag har en massa cd-skivor som sagt, men att spela själva skivorna som några har sagt att de gör låter onödigt. Jag rippar en skiva när jag får den och sen får den stå och fylla ut bokhyllan.

Link to comment
Dela på andra sajter

22. Längesen jag köpte en skiva, senast var nog i present till någon. Spotify (m reklam) och det jag har sen gammalt i iTunes blir det nu. För några år sedan körde jag mycket på Oink, men det finns ju inte längre. CD-samlingen (och -spelaren) har jag lämnat kvar hos föräldrarna, kanske ett par hundra skivor allt som allt. Lagt in det viktigaste på datorn.

Skivor kan vara fina och tala mer till "vill ha"-generna, men är extremt opraktiska jämfört med ett par klick och sökord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har konverterat en hel del av mina skivor till MP3 .. är något som varit en process sen många år tillbaks nu. Har inte alla inlagda än dock, men alla nya skivor jag köper åker in i MP3-katalogen nästan direkt..

Skönt att kunna ha låtarna i MP3-spelaren. Det är när jag gör annat som jag egentligen tar mig tid att lyssna på musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade någon period för ett par år sedan då jag laddade ned en triljon skivor från nätet. "Problemet" är att jag aldrig lyssnar på dem längre. Det blev för mycket att välja på och jag märkte att jag sällan gav artisterna en andra chans. Nu för tiden går jag hellre och sätter på en cd, och i undantagsfall letar på nätet (om det är något osläppt eller svåråtkomligt). Det känns som om jag går baklänges i evolutionen.

Någon som känner igen sig?

Ja, absolut. Musiken tappade sitt värde på något sätt, fast det kändes mer som det var det som var baklängessteg i en teknisk revolution...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett tag sedan jag köpte en platta till mig själv, men jag köper rätt ofta till andra som present o.d. (jag är skittråkig på ge-present-fronten). Senast jag köpte en CD var ca ett år sedan till min Def Leppard-tokiga dotter — nämnligen Songs from the Sparkle Lounge. Men sedan dess har hon skaffat Spåttifaj och då har det här med skivor svalnat...

Sedan vet jag inte om det beror på att jag helt enkelt är korkad (säkert någon som är sugen på att bekräfta), men de senaste kanske fem, sex gångerna som jag köpt en skiva har det inte varit för musiken eller artisten, utan för produktionen/soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

16 år. Jag Köper gärna skivor om jag hittar någon som är intressant. Gäller både cd och vinyl.

Men har också mycket dåligt samvete för att jag har laddat ner musik.

En cd i handen är mer värt för mig än en cd på datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...