Jump to content
Annons

Europe - ännu ett offer för Loudness Wars


DigRules

Recommended Posts

Beställde och fick hem från Ginza Europe's nyaste CD, Last Look at Eden, och kunde tyvärr konstatera att denna skiva är ännu en i mängden som trycker på för mycket, ännu ett offer för Loudness sjukan.

Man har hört detta förut på CD-skivor men då i något mindre mängd, har däremot inte hört Metallica's senaste CD, som visst skall vara något i hästväg när det gäller detta. Guitar Hero versionen fick visst en bättre mastring... 😆

Någon som har både Europe's och Metallica's nyaste och har gjort en jämförelse?

Lika illa eller är det någon av dem som är värre?

Tydligen är det viktigt för banden att ha en låt som inte låter lägre än dem andra på tracklistan på iTunes...intressant hur vi i denna tekniskt avancerade tidsålder verkar glömma/välja bort kvaliten för lagringsmöjligheter och mobilitet... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det har inte med volymen i stereo eller dylikt att göra, det finns där oavsett volymstyrka vid avlyssning.

Visst, hårdrock och tyngre musik ska ju ha lite tryck men detta är löjligt, detta påverkar musiken negativt då det helt enkelt låter trasigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Kan inte uttala mig om Europes CD då jag inte heller lyssnar på dem men vem är förvånad idag att det är så som det är? Skulle bli mer förvånad om det var tvärtom. Metallicas senaste måste gå till musikhistoriens som den värsta sönderkomprimerade skiten någonsin. Förhoppningsvis skrattar man och skakar på huvudet åt det i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Är det inte bara att sänka volymen så låter det lägre? Hos mig är Metallica husgudar och jag har inga problem med att lyssna på Death Magnetic. Tycker faktiskt den låter riktigt bra. Metal/Trash ska låta så. 😄

Kan inte kommentera hur Last Look at Eden låter och jag kommer inte köpa den heller.

Öh du menar väl att du tycker plattan är bra och inte mastringen? 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i studio bohus och träffade Tobias Lindell en dag och då fick jag lyssna på mixen på skivan innan den var mastrad och jämföra med hur det lät efter mastringen. Det är en rejäl skillnad. Mixen är riktigt bra och fet på skivan när den inte är sönder komprimerad av New Yorks stora mastrings guru.

Lyssna även på nya Mustasch skivan när den kommer och jämför trumljuden så kommer ni få höra på otroligt identiska ljud. Det är inspelat i samma studio med samma trummor, samma mikrofoner och ungefär samma mix. Riktigt fett ljud men ingen större skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Om år 2000-komprimeringen var så sjukt komprimerad, hur blir då 2009?!

Förresten, vill inte ens veta!!! 😮

Som Metallicas senaste? Vad blir det då år 2010? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Som vanligt invänder jag att forumtrådar om dynamikdöden alltid är värre än själva loudnesskriget. Tråkputtar.

Nej det enda som är värre är dina vanligtvis tråkiga och humorlösa inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bör nog påpeka att Metallica skriver låtar för sig själva och det som låter bäst för dem. Inte för vad brevbärare Svensson tycker låter rätt när han sitter och tittar på Idol en lugn fredagskväll i tv-soffan.

Ja, om dem någonsin får tillbaka sin passion för att göra bra musik som dem gjorde förut (och att inte allt ska handla om pengar), då kommer jag börja uppskatta dem igen.

Kan inte ens lyssna på deras senaste låtar. (Personlig åsikt och ingen bör ta åt sig för mina tankar och mitt tycke) 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard-

Jag tror att jag måste ta och lyssna in Metallica's nya bara för att höra eländet...och förhoppningsvis kommer vi att kunna skratta åt komprimeringseländet i en snar framtid, men det känns inte realistiskt, tyvärr.

kire-

Håller med, Last Look at Eden är bedrövlig att lyssna på och ändå har jag tämligen "normal" utrustning...hmm, det där kan man väl inte feltolka på nåt sätt hoppas jag... 😲

Hur som helst, tragisk utveckling är det...

wollie-

Tobias skall visst i en intervju för ett tag sedan ha sagt att skivans slutmastring inte kommer att falla HiFi freaks på läppen...måste kännas surt att som producent få det att låta riktigt bra vid inspelning, bara för att sen höra det förstöras i mastringen.

Man får hoppas att Mustasch skivan låter bättre, men får Vlado Meller tag i dem inspelningarna kan man nog se denna skiva gå samma väg, tyvärr...

SadamJR-

Att göra en MP3 av en låt som från disk redan låter på detta sätt gör att det blir än värre att lyssna på...

Men kanske är det så att artisterna tillsammans med bolagen har lite för mycket att säga till om, lämna mastringen till dem som vet hur det skall låta och ge dem inte en massa ramar att hålla sig inom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som många mastrings tekniker gör är att de trycker upp volymen med analog utrustning och överstyr volymen in i A/D omvandlaren. De höjer alltså volymen ytterligare efter det att de tryckt sönder den med en limiter. Det är ungefär som att höja volymen på masterregeln efter att man har lagt en limiter på den. Sen kör de den överdrivet distande och komprimerade filen genom en decrackler plug för att få bort mycket av disten.

Tänka vad bra allt skulle vara om en vanlig Svensson lärde sig att inte avgöra hur bra en mix är beroende på hur hög volym den har. Kan inte alla lära sig att höja volymen själva på förstärkaren istället. Jag har avstått från att köpa skivor på grund av deras överdrivna mastring för jag klarar ärligt talat inte av att lyssna på dom.

Dock tycker jag att en rockplatta ska komprimeras ganska hårt för att få sitt "rätta" sound men det får inte överdrivas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte Tobias Lindell som i en intervju med tidningen Studio sa att han "mastrar" genom att dra upp volymen i klippning internt i ProTools. Gör han så på alla låtar är det ju inte förvånande att ljudet blir helt åt helvete.

Ännu sjukare är att han var noga med att påpeka att man måste dra ner till -0.1 så att slutmastern aldrig når nollan. Som om den lilla distorsion som vissa gamla CD-spelare kan ge upphov till ifall signalen når nollan har någon som helst betydelse efter en sådan ljudmisshandel.

Ungefär som att minutiöst förbereda en kyckling med marinad och stoppning, låta sin hund skita på den för att till slut grilla den med precision...

;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte Tobias Lindell som i en intervju med tidningen Studio sa att han "mastrar" genom att dra upp volymen i klippning internt i ProTools. Gör han så på alla låtar är det ju inte förvånande att ljudet blir helt åt helvete.

Ännu sjukare är att han var noga med att påpeka att man måste dra ner till -0.1 så att slutmastern aldrig når nollan. Som om den lilla distorsion som vissa gamla CD-spelare kan ge upphov till ifall signalen når nollan har någon som helst betydelse efter en sådan ljudmisshandel.

Ungefär som att minutiöst förbereda en kyckling med marinad och stoppning, låta sin hund skita på den för att till slut grilla den med precision...

;-)

Tobias gjord två versioner av alla låtar på "Last Look At Eden". En version där han gjorde som du skriver men den skickade han bara till bandet så att de skulle få höra ungefär hur det kommer bli efter mastring. En annan version som han inte tryckte upp volymen på som han skickade iväg till mastring.

En bättre jämförelse är att minutiöst förbereda en kyckling men marinad och stoppning, grilla den och sedan medvetet låta hunden skita på den... med precision.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...