Jump to content
Annons

Europe - ännu ett offer för Loudness Wars


DigRules

Recommended Posts

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vilka frågetecken?

Dessa från Digrules till exempel.

Visst har du lite svårt att förutse och ana saker och ting, Neutrik!?

Jag har lite undringar, inte direkt till denna produktion, utan mer hur du ser på detta fenomen vi diskuterar;

 

Vad tycker artisterna själva om detta med maximal loudness på låtarna?

Är det viktigt för dem eller gör de det bara för att alla andra gör det?

Finns det några som du jobbar med som tycker att det går utför med ljudkvalitén vad gäller mastring?

Ser du någon förändring i attityd i branschen när det gäller detta med loudness?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför då? Vad skiljer den från gårdagens musikindustri?

Jadu, en hel del, allt ifrån skivans marknadsvärde till kvalité etc, etc!!!

Hur mycket som helst...vad kostade det inte att göra en skiva förut, idag sitter ju vi, varenda tattare med inspelningsmöjligheter.

Du värderade ett skivsläpp annorlunda.

Då släpptes singlar för att vara "dragplåster", idag tar "kidsen" bara hem singeln, Easy come easy go!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jadu, en hel del, allt ifrån skivans marknadsvärde till kvalité etc, etc!!!

Hur mycket som helst...vad kostade det inte att göra en skiva förut, idag sitter ju vi, varenda tattare med inspelningsmöjligheter.

Du värderade ett skivsläpp annorlunda.

Då släpptes singlar för att vara "dragplåster", idag tar "kidsen" bara hem singeln, Easy come easy go!

/aROCKER

Ja... vad är det du inte förstår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Va?? Vad är det jag inte förstår, nämen nu har du tappat bort dig i trådarna min vän!?

/aROCKER

Var det inte du som hade massa fågetecken nyss?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt kul att Lindell himself har hoppat in i tråden, välkommen!

Tack!

Får börja med att gratulera till förstaplatsen på albumlistan, det antar jag satt riktigt fint. 😄

Gutt

Jag har lite undringar, inte direkt till denna produktion, utan mer hur du ser på detta fenomen vi diskuterar;

Vad tycker artisterna själva om detta med maximal loudness på låtarna?

Alla artister älskar Loudness för att det får deras musik att låta "skiva"

Är det viktigt för dem eller gör de det bara för att alla andra gör det?

Se ovan

Finns det några som du jobbar med som tycker att det går utför med ljudkvalitén vad gäller mastring?

Ingen kommenterar väl mastringen direkt. Låter tonen bra och det är normaldistat så är alla nöjda

Ser du någon förändring i attityd i branschen när det gäller detta med loudness?

Death Magnetic har ju fått folk att fatta att nånting inte stämmer. Så jag tror att medelnivån kommer att gå ner ett par db dom närmsta åren

Mvh,

Tobias Lindell

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte du som hade massa fågetecken nyss?

Om di inte är så grinig utan försöker läsa vad man skriver:

Bra att Lindell är här om det dyker upp andra frågor eller funderingar kring plattan...och "vips" så hade DigRules en 4-5 stycken frågor.

Tycker du jag känns synsk eller!?

Ganska väntat att det finns lite fler frågor när självaste producenten dyker upp och det inte bara är kvalificerad gissning från nån annan här på forumet.

klart? (se under ditt andra utlägg till mig, DigRules frågor!)

/aEXPLAINER

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, en hel del, allt ifrån skivans marknadsvärde till kvalité etc, etc!!!

Hur mycket som helst...vad kostade det inte att göra en skiva förut, idag sitter ju vi, varenda tattare med inspelningsmöjligheter.

Du värderade ett skivsläpp annorlunda.

Då släpptes singlar för att vara "dragplåster", idag tar "kidsen" bara hem singeln, Easy come easy go!

/aROCKER

Så att "varje tattare" istället för bara en liten elit kan spela in musik retar dig?

För övrigt var fenomenet singlar-som-dragplåster stort bara under en ganska begränsad del av popmusikens historia, och varför det skulle vara finare att göra svulstiga dubbelalbum istället för snärtiga popsinglar - så som föreskrevs under den era du tycks vurma för - fattar jag inte.

Jag tycker dagens stålbadade musikindustri är fan så mycket mer intressant än den pengamaskin som åt upp och spottade ut lättsmälta talanger (slash kokainstinna megalomaner) under 70- 80- och 90-talen. Idag får alla jobba för lönen, tänka nytt och effektivisera. Dagens mellanchefer och marknadsstrateger lyfter inte längre jättelöner för att diskutera färgen på Bonos nya brillor, dom får inte del av optionsprogrammen - dom får sparken.

Det var inte bättre förr, innerst inne vet du också att nostalgi är för losers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så att "varje tattare" istället för bara en liten elit kan spela in musik retar dig?

Oops, skrev jag det!? NIX, det gjorde jag inte...en av skillnaderna skrev jag, inte bråka nu utan läs bara vad jag skriver.

Skulle jag inte gilla, fan jag har ju fått mig ytterligare en hobby plus att dottern älskar att sjunga in och nu går hon gitarrskola...gissa om vi kommer att ha kul ihop nu och i framtiden!?

För övrigt var fenomenet singlar-som-dragplåster stort bara under en ganska begränsad del av popmusikens historia, och varför det skulle vara finare att göra svulstiga dubbelalbum istället för snärtiga popsinglar - så som föreskrevs under den era du tycks vurma för - fattar jag inte.

Har inte skrivit finare, fast ännu en gång en av skillnaderna, går inte att komma ifrån att vissa låtar får inte den lyssning dom kräver tack vare att dom kanske vinner på att dyka upp i ett albumkoncept...beror på genre också eller hur?

Vi kommer att få se många "Dark side of the moon" och "Operation Mindchrime", tack vare Spotify, visst?

Jag tycker dagens stålbadade musikindustri är fan så mycket mer intressant än den pengamaskin som åt upp och spottade ut lättsmälta talanger (slash kokainstinna megalomaner) under 70- 80- och 90-talen. Idag får alla jobba för lönen, tänka nytt och effektivisera. Dagens mellanchefer och marknadsstrateger lyfter inte längre jättelöner för att diskutera färgen på Bonos nya brillor, dom får inte del av optionsprogrammen - dom får sparken.

Det var inte bättre förr, innerst inne vet du också att nostalgi är för losers.Ja jäklar du har fan rätt, det bara öser ju klassiska goa pop-rocklåtar över oss nu. Hoppas jag kommer ihåg nån nästa vecka... 😄 .

Och är det nån skillnad nu då, det var ju det vi diskuterade eller har du tappat bort dig? Jo du skriver ju själv, det var inte bättre förr, alltså finns det en skillnad.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Så att "varje tattare" istället för bara en liten elit kan spela in musik retar dig?

det lustiga är att han förklarar skillnader - och du tar det som ett värderande påhopp

för att sen själv belysa skillnader

singlar-som-dragplåster stort bara under en ganska begränsad del av popmusikens historia

singlar som dragplåster började väl på 50 talet å en bit in på 90 talet

jag vet inte hur länge du räknar popmusikens historia?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...