Jump to content
Annons

Köp- och sälj: Bättre att slopa kommentarer?


Recommended Posts

Det har kommit en kommentar om köp- och säljavdelningen som jag tycker är värd att ventilera. Om en annons läggs ut och säljarens pris börjar diskuteras, så kan det ha en hämmande effekt för andra som vill använda Studio forum för att sälja sina musikprylar. Och det vill vi ju inte.

Är det rent av bättre att slopa möjligheten att kunna kommentera varje annons? Vill man diskutera priset så kan man ju göra det personligen, över PM - precis som det fungerar på alla andra säljsajter.

Jag ser fördelar både med och utan kommentarer, men är benägen att hålla med förslaget. Tre övriga fördelar med att slopa kommentarer:

  1. Kommentarer som "Finns denna kvar?" måste istället ställas direkt till säljaren, och säljaren riskerar inte att missa eventuella intressenter.
  2. Köp- och säljannonser studsar inte upp bland de aktuella ämnena varje gång det kommer en ny kommentar. Bara när den läggs in. Den syns naturligtvis som tidigare även på www.studio.se.
  3. Annonserna blir alltid liggandes i publiceringsordning i köp- och säljavdelningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
chrillen (oregistrerad)

Jag tycker man kan slopa kommentarerna till denna avdelning med utgångspunkt i de fördelar som stolpats upp av Oldsberg. Finns ingen anledning att kommentera något bara för kommenterandets skull vilket jag tror ofta är fallet, är man intresserad av de föremål som ligger ute för försäljning är det uppenbart enklast att ta kontakt med säljaren direkt genom PM, mail eller telefon om sådant finns i annonsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den som annonserar betalade för tjänsten så vore det definitivt bäst om det inte fanns möjlighet att kommentera.

Men eftersom det är en gratistjänst på ett diskussionsforum så ser jag inte varför möjligheten att kommentera/diskutera skulle begränsas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett en del trådar där det blir prisdiskussioner. Tycker det blir lite tråkigt med folk som egentligen inte vill handla men har en massa kommentarer kring prissättning och annat. "Jamen, han var ju på tok för dyr och det är min uppgift att varna andra för detta!". Njae, om han är för dyr lär han väl inte få sålt så lätt. Skulle någon uppenbarligen lura någon annan lär det också få konsekvenser både på forumet och utanför. Jag lutar nog åt att man tar bort kommentarerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slopa kommentarena! Går ju alltid att PM'a säljaren.

Ha även en påminnelse tjänst där man får någon form av automatiskt mail "Du lade ut en annons "datumet", kom ihåg att skriva ditt om du fått varan såld. Eller att man kan välja "SÅLD" i någon redigerings meny. En tanke bara 😉 tjing!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett en del trådar där det blir prisdiskussioner. Tycker det blir lite tråkigt med folk som egentligen inte vill handla men har en massa kommentarer kring prissättning och annat. "Jamen, han var ju på tok för dyr och det är min uppgift att varna andra för detta!". Njae, om han är för dyr lär han väl inte få sålt så lätt. Skulle någon uppenbarligen lura någon annan lär det också få konsekvenser både på forumet och utanför. Jag lutar nog åt att man tar bort kommentarerna.

Håller med dig. Den som är intresserad borde ha den kompetensen själv att kolla upp om priset är skäligt eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är ett betydande ingrepp att ta bort kommentarerna. Det är lyfta ut köp och sälj från forumet och göra mer likt andra annonsplatser. Vilket någonstans verkar vara syftet med det hela:

Vill man diskutera priset så kan man ju göra det personligen, över PM - precis som det fungerar på alla andra säljsajter.

Varför man vill att Studios köp och sälj ska fungera som alla andra säljsajter? Ska man på allvar konkurrera med andra sajter nu när det blev ett tomrum att fylla efter Annonsdirekt?

Innebär det att man inte längre behöver bli medlem för att annonsera?

Det finns poänger med att behålla köp och sälj inom forumet.

Det finns en gemenskap, en egen liten kultur som jag uppskattar med foruymet. Att detta färgar av sig på annonserna tycker jag sällan är något problem. De gånger jag sett att det blivit till ett problem är när nytillkommna debuterar med att lägga upp en annons.

Visst kan man tänka sig kommentarer som påverkar sannolikheten för en vara att bli såld på ett negativt sätt. Det kan åtminstone tyckas så till en början. Framförallt om man ställer sig frågande till priset eller förhållande mellan pris och efterfrågan eller pris och kvalitet på varan.

Men ettill synes kritiskt inlägg ger också säljaren möjlighet att motivera pris etc, vilket kan öka möjligheten att få varan såld. Det kan också tänkas att säljaren ändrar sig angående prisnivå, sänker priset vilket gör att varan blir såld. Vilket den kanske inte skulle bli om ursprungspriset behållts.

Andra kommentarer är ju direkt uppmuntrande. Typ "Bra pris!" eller "Det är en bra ***. Köp!"

Att annonser kan bumpas på samma sätt som andra foruminlägg ser jag främst som en fördel. Det om något ökar chanserna för en vara att bli såld.

Jag tycker också det finns en poäng i att ha en mindre, begränsad annonstjänst. Det finns en stööre sammankoppling mellan köpare och säljare vilket åtminstone ger känslan av en tryggare marknad.

Tvärtemot Olsbergs förslag föreslår jag istället att vi bör fundera på om man kan förstärka tryggheten på annonsavdelningen. Varför inte ett krav på att de som säljer prylar ska ha en signatur som beskriver vad dom arbetar med (om nu deras arbete relaterar till forumets inriktning) och en medlemspresentation som förklara vilka dom är.

Edit: Ändrade från Blocket till Annonsdirekt

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Att slopa kommentarer är en enkel lösning men kanske inte den roligaste. Bättre (tycker jag) att tydligt påpeka att prisdiskussioner bara får göras via PM.

Vilket är enkelt åtgärdat. Lägg till ett stycke i informationstexten som visas när man lägger upp annons att om säljaren inte vill ha prisdiskussioner i tråden bör hon/han påpeka det i första inlägget.

Edit: Inser i efterhand att det kanske var exakt vad du syftade på. Ber om ursäkt för Bull-kommentar i så fall.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför man vill att Studios köp och sälj ska fungera som alla andra säljsajter? Ska man på allvar konkurrera med andra sajter nu när det blev ett tomrum att fylla efter blocket?

Vendolin (och inte Blocket) menar du förmodligen 😉 - men det var inte Vendolin som lades ner, utan bara annonsdirekt och equippa. Vendolin finns kvar och har inga planer på att lägga ner, enligt besked som jag fick för ett par veckor sedan: https://www.studio.se/index.php?showtopic=64326&st=30 .

Nyheten om Vendolins frånfälle borde alltså dementeras av Studio, eftersom den fortfarande står kvar i tråden och på idg - och folk därför lätt kan tro att nyheten är korrekt...

Det finns poänger med att behålla köp och sälj inom forumet.

Det finns en gemenskap, en egen liten kultur som jag uppskattar med foruymet. Att detta färgar av sig på annonserna tycker jag sällan är något problem. De gånger jag sett att det blivit till ett problem är när nytillkommna debuterar med att lägga upp en annons.

Så är det nog ofta. Folk har lätt att övervärdera sina begagnade prylar och räknar med att nypriset fortfarande är vad de har köpt prylen för en gång i tiden, så ibland är det nyttigt att det är möjligt med kommentarer, om någon har satt ett pris som är helt orealistiskt. Samtidigt är det också som några har varit inne på, köparens sak att kolla upp priser, så att det inte är orimligt dyrt - och att kolla upp det är hur lätt som helst om man har tillgång till Internet - som de flesta forummedlemmar nog har... 😉

Tryggheten som forumet skapar genom att man kan diskutera öppet, är som du säger också en mycket posivit sak.

Jag är nog lite kluven och har svårt att bestämma mig för vad som egentligen är bäst, men överväger nog åt sidan som vill tillåta kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vendolin (och inte Blocket) menar du förmodligen 😉 - men det var inte Vendolin som lades ner, utan bara annonsdirekt och equippa.

Se där! 😉

Det var Annonsdirekt jag syftade på. Har också märkt att Vendolin gjort comeback.

Jag ändrar i ursprungliga inlägget också.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Slopa kommentarena! Går ju alltid att PM'a säljaren.

Ha även en påminnelse tjänst där man får någon form av automatiskt mail "Du lade ut en annons "datumet", kom ihåg att skriva ditt om du fått varan såld. Eller att man kan välja "SÅLD" i någon redigerings meny. En tanke bara 😉 tjing!

Det är väl bättre som på andra köp och säljsidor där man kan ta bort annonsen när varan är såld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bra att man både kan be om, och lämna, kompletterande information via kommentarer.

Däremot så tycker jag att det är upp till var och en att ta reda på om priset är ok eller ej, förhandling bör ske "enskilt".

Dessutom tycker jag att skall vara obligatoriskt att ange var någonstans i världen varan befinner sig.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Dessutom tycker jag att skall vara obligatoriskt att ange var någonstans i världen varan befinner sig.

Jepp och hur betalning ska gå till såsom t ex paypal eller så. Ju mer man nämner desto lättare gör man det för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför man vill att Studios köp och sälj ska fungera som alla andra säljsajter?

Det är bara kommentarsfunktionen som förslaget diskuterar. I övrigt är det inte så mycket som är gemensamt mellan vår forumbaserade köp- och säljavdelning och en renodlad annonstjänst som Blocket eller f.d. Annonsdirekt. 😄 Förslaget var nog inte tänkt att på något sätt konkurrera med etablerade annonstjänster och efterlikna dem, utan att ge en ökad trygghet i att lägga ut annonser på forumet. Om fler vågar lägga ut annonser utan rädsla för att bli attackerade i fråga om exempelvis pris så är det också bra för forumet och dess medlemmar.

Att slopa kommentarer är en enkel lösning men kanske inte den roligaste. Bättre (tycker jag) att tydligt påpeka att prisdiskussioner bara får göras via PM.

Det är helt klart en alternativ väg att gå. De flesta som ger kommentarer av den typen kommer nog visserligen inte läsa informationstexten som är ganska lång redan som den är - men ändå!

Vendolin (och inte Blocket) menar du förmodligen 😆 - men det var inte Vendolin som lades ner, utan bara annonsdirekt och equippa. Vendolin finns kvar och har inga planer på att lägga ner, enligt besked som jag fick för ett par veckor sedan: https://www.studio.se/index.php?showtopic=64326&st=30 .

Nyheten om Vendolins frånfälle borde alltså dementeras av Studio, eftersom den fortfarande står kvar i tråden och på idg - och folk därför lätt kan tro att nyheten är korrekt...

Sant, det borde förtydligas. Jag vill poängtera att Vendolin enligt egen utsago dock skulle läggas ner, och möjligheten att lägga upp annonser var stängd under flera dagar fram till dess att tjänsten skulle läggas ner. Så nyheten var inte fel när den skrevs, det var mest det jag ville säga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker kommentarerna bör vara kvar. Vill man annonsera utan kommentarer finns det massor av andra ställen att göra det.

Det roliga med köp och sälj annonser på forum är att man diskutera i dem. Ofta kan det vara bra och givande diskussioner, ibland inte.

Gillar man det inte kan man ju annonsera på andra ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara kommentarsfunktionen som förslaget diskuterar. I övrigt är det inte så mycket som är gemensamt mellan vår forumbaserade köp- och säljavdelning och en renodlad annonstjänst som Blocket eller f.d. Annonsdirekt. 😆 Förslaget var nog inte tänkt att på något sätt konkurrera med etablerade annonstjänster och efterlikna dem, utan att ge en ökad trygghet i att lägga ut annonser på forumet. Om fler vågar lägga ut annonser utan rädsla för att bli attackerade i fråga om exempelvis pris så är det också bra för forumet och dess medlemmar.

Bra, då har vi rett ut den saken! 😄

Syftet verkar gott, men jag tycker (som Gilbert) att medlet känns onödigt grovt.

De flesta som ger kommentarer av den typen kommer nog visserligen inte läsa informationstexten som är ganska lång redan som den är - men ändå!

Det finns redan en helt del text vi medlemmar väntas ha tagit del av . 🙂

Varför inte lägga till samma information där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen större fart på annonserna i det här forumet. Jämfört med vendolin / blocket / tradera är det duggregn bredvid amazonfloden. Personligen ser jag ingen anledning alls att lägga annonser här - för få som hittar hit. Annonserar ofta på blocket och där går grejorna med en gång.

Så låt kommentarerna vara kvar är mitt förslag. Det är en av de saker som skiljer annonserna på det här forumet från vendolin / blocket / tradera.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det är kanske inte lika mycket fart här som på blocket eller vendolin. Men å andra sidan är det fullt av idioter på vendolin, där jag har sålt en del, som slösar ens tid. Förekommer knappast nog här vad jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slopa.

Medan jag också ibland blir förstummad över vilka priser en del personer försöker kränga sina grejor för så är det deras och den eventuella köparens ensak.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om man inte tycker det är ok med kommentarer så kan man ta bort köp och sälj helt. Det finns gott om siter som bara har annonser. Är det inget som ska diskuteras så är det bara ett onödigt brus. Möjligen acceptabelt om det ger intäkter till siten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man borde kunna välja om man vill ha kommenterar eller inte iså. Det är ändå ett forum. Sedan har jag själv sakt en del i ett flertal annonser om priset men, va fan när man säger att en vara kostar tusen eller flera mer än vad den egentligen gör. Klart man reagerar. Ett forum är väl ändå för diskussioner och prat.

Den bästa lösningen är iså att man kan välja fall man vill ha kommenterar eller inte. Kommer alltid vara någon som kommer dra en kommentar eller liknande ändå. Sedan blir det även lättare om man tar bort kommentarer så slipper folk diskutera det och det hamnar bland aktiva ämnen som inte berör någon än två eller ett fåtal personer.

😉

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...