Jump to content
Annons

Öltålighet av effektpedaler


aka_Basse

Recommended Posts

Tjena

Funderat lite över en sak. Hade spelning i en studentkorridor, det vart lite stökigt minst sagt. Ganska snart får man en öl över sig (kanske inte helt oväntat) och mina stackars pedaler verkar vada omkring i lite av en sjö 🙂 . Tror alla klarade sig fint, men man kanske borde börja tänka på dessa stackares hälsa? Någon som vet hur bra pedalerna tål detta klimat? Erfarenheter? Med tanke på den relativt enkla elektroniken tycker man väl ändå att dom borde klara mycket mer än kameror och mobiler som simmar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Basse!

Nog klarar dom flesta pedaler mycket mera än kameror och mobiler men öl kladdar nog ihop dom rätt så bra. Mina pedaler har blivit dränkta i öl (dock mitt egna fel) och klarat sig ganska bra.

Personligen så skulle den med ölen fått sig en rejäl ut skällning om det hade hänt mig. Det är inget ju inget man ska behöva stå ut med på spelningar, Men visst, ibland kan olyckan vara framme ändå.

Hoppas dina pedaler lever och mår bra.

Edit: Formulering+Stavning

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Funderat lite över en sak. Hade spelning i en studentkorridor, det vart lite stökigt minst sagt. Ganska snart får man en öl över sig (kanske inte helt oväntat) och mina stackars pedaler verkar vada omkring i lite av en sjö 🙂 . Tror alla klarade sig fint, men man kanske borde börja tänka på dessa stackares hälsa? Någon som vet hur bra pedalerna tål detta klimat? Erfarenheter? Med tanke på den relativt enkla elektroniken tycker man väl ändå att dom borde klara mycket mer än kameror och mobiler som simmar?

Hej

Öl är nog ingen fara. Det är väl mest vatten? Det brukar ju inte bli några fläckar i varken soffor eller bilbaksäten.

Jag har hällt öl i pedaler och dom har funkat fint efteråt. Jag hade ett gammalt Leech mixerbord för 100 år sedan.

Mixerbordet hade fått ansenliga mängder champange i sig. Det fungerade men var lite "oberäkneligt"

Att spela på små scener har sina risker. Det jag är mest rädd för är att få micken i tänderna, när stativ kommer farandes.

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick Coca Cola i ett midipedalbord en gång. Det var inte bra. Colan skapade ett klet, kanske sockret? Pedalen funkade inte. Fick gå in och rengöra flera gånger men fick igång den igen till slut. Har råkat hälla Jack Daniels i min Powerbook G4 så att röret till bildskärmen gick, det blev dyrt för arbetsgivaren. Har fyra tänder med en eller flera skador av SHURE BETA 58:or som kommit farandes rätt in i ansiktet när jag körat.

Har funderat en del på detta med pedaler på små eller obefintliga scener. Borde inte någon av de mer seriösa pedaltillverkarna ta fram något slags skydd/ lösning? De flesta av oss som handlar musicerar ju under sådana förhållanden.

Om jag plastar in min pedal med t ex Gladpack, kan det fungera? Blir en midipedal varm? Jag kan inte se att min verkar behöva någon luftning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hällt öl i pedaler och dom har funkat fint efteråt.

😎 Haha låter som om du gjorde det med mening av någon anledning

Fick Coca Cola i ett midipedalbord en gång. Det var inte bra. Colan skapade ett klet, kanske sockret? Pedalen funkade inte. Fick gå in och rengöra flera gånger men fick igång den igen till slut. Har råkat hälla Jack Daniels i min Powerbook G4 så att röret till bildskärmen gick, det blev dyrt för arbetsgivaren. Har fyra tänder med en eller flera skador av SHURE BETA 58:or som kommit farandes rätt in i ansiktet när jag körat.

Har funderat en del på detta med pedaler på små eller obefintliga scener. Borde inte någon av de mer seriösa pedaltillverkarna ta fram något slags skydd/ lösning? De flesta av oss som handlar musicerar ju under sådana förhållanden.

Om jag plastar in min pedal med t ex Gladpack, kan det fungera? Blir en midipedal varm? Jag kan inte se att min verkar behöva någon luftning.

Gladpack är ju ingen dålig idé, funkar kanske inte riktigt på pedaler med rattar och sånt.

och det där med mickarna borde man kanske tänka på? Låter ju som att liveband behöver en fackförening eller nåt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag plastar in min pedal med t ex Gladpack, kan det fungera? Blir en midipedal varm? Jag kan inte se att min verkar behöva någon luftning.

Pedaler har ju försumbar effekt och blir därmed inte varma. Gladpack som extra isolering borde alltså vara helt ofarligt.

Det värsta som hänt mig på spelning var att en kille ur publiken ramlade in i mig så att jag höll på att välta bakåt över trummorna. Då det var dags att gå av scen skulle jag koppla ur basen och upptäckte då att kabelns kontakt var mosad och och trådarna hängde fram, även basens ingång var intryckt och trasig. Men det fungerade iaf spelningen igenom!

Link to comment
Dela på andra sajter

😎 Haha låter som om du gjorde det med mening av någon anledning

Gladpack är ju ingen dålig idé, funkar kanske inte riktigt på pedaler med rattar och sånt.

Ja, eller genomskinlig plast av något annat slag, typ påse. Då kan man ju leda ut kablaget via hålet i påsen. Nu har jag tänkt till lite när det gäller pedalbord. Jag skaffade ett midbord. På det finns inga rattar, endast ett antal trampknappar och två expressionpedaler. Jag tycker man bör tänka på detta, både musiker och pedalmakare. Halva vitsen med att ha pedalbord försvinner ju om man har en massa rattar man måste vrida på under en spelning. Nu vet jag att de flesta ju rattat färdigt innan spelningen. Själv tröttnade jag dock på att krypa omkring på smutsiga golv varenda gång jag skulle ratta in nytt ljud. Köpte en Marshall JMP-1 och en tc electronics G-major. Jag har alltså alla knappar samlade i ett rack som jag placerar så att jag bekvämt kan stå och pilla med ljuden i lugn och ro. Sen triggar jag dem från ett midipedalbord. Är det något jag vill styra i realtid så kan jag både tappa in tempo med foten på pedalbord och assigna de bägge expression-pedalerna till vilka funktioner jag vill. På ett sololjud kan den ena vara kopplad till att styra ett eko från "torr" ända upp till lämplig mängd. Den andra kan t ex styra feedbacken. Nu är det dags för solo: Då trampar jag på rätt knapp två gånger i takt med musiken. Nu är sololjudet igång med ett sololjud med lite reverb på. Ekot hörs inte ännu om jag inte vill, det är dock tapat i rätt tempo. På ett givet ställe i solot kan jag nu trampa ner den ena pedalen och få till ett eko som går i takt. När solot lider mot sitt slut kan jag trampa ner den andra pedalen. Nu får jag några extra repetitioner av ekot. Tack vare "seamless"-funktionen i G-major hänger ekona kvar även efter att jag bytt ljud över till komp igen - mycket snygg och användbar funktion! I det nya kompljudet har jag valt helt andra funktioner som pedalen skall styra.

Link to comment
Dela på andra sajter

En synthspelare jag känner hade en synth som han kallade "Liderlighetens pöl"?! Jag kommer inte ihåg märket. Den stod överst i hans ställ med tre synthar. Han brukade ha en burk öl stående på den. En gång välte ölen ut och ner i synthen. Det kom ett lustigt läte sen lade synthen av. Efter ett par dagar drog han igång den igen. Den funkade man hade fastnat i det stråkljud han hade igång när ölen välte. Han hade aldrig råd att reparera den utan körde vidare med det enda ljudet. Ett par-tre år senare när han stod och lirade så började synthen att fräsa och spraka. Han stängde av den och drog på den igen. Nu gick det att byta ljud igen! Ibland behöver man kanske inte reparera - bara ha tålamod.

Link to comment
Dela på andra sajter

verkar ju som att pedalerna tål en del vätska ändå, kanske inte behöver oroa mig så värst. Försöka ställa dom lite längra bak på scen kanske.

Du verkar har ett smart system för gig wonderboy, multieffekter lär ju va guld värt live, kanske värt att prova?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slejnards pedaler har blivit utsatta för så mycke öl genom åren att dom nu för tiden kräver öl för att fungera! 😎

😄 därav den briljanta anledningen till att jag slutat använda dem live. jo wahwah´n men den är så van så... 😆. Men det har du väl inte märkt som måste fokusera så på basliret. 😉

Det värsta är ju alla kablar man ska vira ihop som fullkomligt dryper av öl ibland.

Kul tråd ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...