Jump to content
Annons

Ett måste i en amatör hemmastudio


ADM1993

Recommended Posts

Hej!

Har tänkt att fixa en hemmastudio.. Nu undrar jag vad jag MÅSTE ha i studion. Då in budget är väldigt begränsad så tänker jag bara skaffa det nödvändigaste.

Så vad är det jag behöver? Och hur mkt blir priset i ett ungefär?

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett ljudkort i 1000 krs klassen och ett par bra monitorer, spara pengar om det behövs, det har du igen senare, istället för att köpa något billigt.

När det gäller högtalare får du lyssna dig fram, akta dig för behringer bara ^^

Lycka till!

edit:stavning

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Det man MÅSTE ha i en studio varierar så mycket, men grunden för många brukar vara en mick, ett ljudkort, en dator med någon lämplig inspelningsmjukvara och ett midikeyboard. Har du inte tänkt spela in sång eller nåt annat akustiskt instrument så kan du välja bort micken, det övriga brukar behövas oavsett vad du vill spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver detta så slipper Laxlaxlax:

Vad har du tänkt spela in?

Vad äger du nu?

Hur mycket får det kosta?

etc!

/aROCKER

1. Tänkte spela in medans jag sjunger och sedan min akustiska gitarr, kan hända att jag vill spela in mig själv medans jag lirar elgitarr.

2. En billig mickrofon, en dator, Cubase 4 och en keyboard.

3. Är inte riktigt säker än, men det prisvärdaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK!

Jag sitter med ett E-MU 0404 som jag är nöjd med (ljudkort) och det har fått bra kritik.

Ska du spela in sång/gitarr tycker jag att du ska köpa en lite dyrare men kvalitetsmässigt bra Stormembransmick.

Efter det behöver du inte undra om det är micken som är kall i ljudet eller så!

resten är pluggar, sedan skriker du till här på forumet om du vill ha sjönsång av en kvinna som Åsa (wetter?) tror jag eller gitarr från Hellpig eller Slejnard, HarmonicaMike drar in äkta munspel o.s.v.

Själv kör jag nästan bara trummor och sång+lite akustiskt. resten får väl folk bjuda på och det blir dubbelt så roligt!

Kör hårt!

Kolla in köp & sälj här på forumet!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

För att åkalla begreppet studio...

...så måste du ha en bra lyssning!

Skaffa de absolut bästa monitorer för dina öron som din budget kan uppbåda!

Sen jobbar du vidare med akustiken.

Take care!!

/Cruncha'

...eller, bara för att ge lite mer alternativ: köp ett par bra lurar först 😄 1500-2000 för ett par bra lurar, så kan du vänta ett tag på monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller, bara för att ge lite mer alternativ: köp ett par bra lurar först 😛 1500-2000 för ett par bra lurar, så kan du vänta ett tag på monitorerna.

ar redan ett pat sjysta lurar, det är det andra jag är ute efter

Link to comment
Dela på andra sajter

Koinurka (oregistrerad)

Isåfall är det bara en sak som är absolut nödvändig till att börja med: ljudkortet. Skaffar du dig ett bra från början, kan du lägga energin på att uppdatera de andra delarna senare. En hemmastudio är ju en dynamisk enhet som långsamt växer större medan man börjar åtrå bättre och bättre ljudkvalitet, och på vägen blir man duktigare och duktigare på att hantera de verktyg som man har. Det finns flera trådar här ang. ljudkort - gör lite research och slå till på en som funkat för andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssningen är ju faktiskt inte extremviktig i början.

Om man känner sin utrustning och vet var dom spelar fel så är det inga problem.

Pengar, pengar, pengar.

på ett ungefär, hur mycket pengar är du beredd på att lägga ut?

Sån här utrustning är minsann inte billig, men det går att kompromissa, någorlunda iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssningen är ju faktiskt inte extremviktig i början.

Om man känner sin utrustning och vet var dom spelar fel så är det inga problem.

Pengar, pengar, pengar.

på ett ungefär, hur mycket pengar är du beredd på att lägga ut?

Sån här utrustning är minsann inte billig, men det går att kompromissa, någorlunda iaf.

Va?

Oavsett hur du än bär dig åt....

Om du inte hör det du ska spela in eller upp, så kommer du alltid tvingas kompromissa!

Frågan som ställdes var ju vad som verkligen behövdes!

Visst ett ljudkort som inte skapar en massa skit i DA-omvandlingen men det kan du få för under en tusenlapp.

Inte fan spelar det roll om du har fräscha strängar på guran om du ändå inte hör fräschören i dom!?

Befängt!!!

Vänligen betänkt.

/Cruncha'

EDIT:Stava rätt kanske!?

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Va?

Oavsett hur du än bär dig åt....

Om du inte hör det du ska spela in eller upp, så kommer du alltid tvingas kompromissa!

Frågan som ställdes var ju vad som verkligen behövdes!

Visst ett ljudkort som inte skapar en massa skit i DA-omvandlingen men det kan du få för under en tusenlapp.

Inte fan spelar det roll om du har fräscha strängar på guran om du ändå inte hör fräschören i dom!?

Befängt!!!

Vänligen betänkt.

/Cruncha'

EDIT:Stava rätt kanske!?

Jag kanske uttryckte mig dåligt.

Jag menar ju inte att han ska sitta och försöka på sig att mixa i ett par gamla datorhögtalare.

Men om han te x sitter på ett riktigt bra stereosystem sen tidigare, det går ju använda! Killen har snortajt budget.

Man behöver ju inte sitta på den bästa och dyraste utrustningen för att få ett vettigt resultat.

Redigerat av Distadgurka
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske uttryckte mig dåligt.

Jag menar ju inte att han ska sitta och försöka på sig att mixa i ett par gamla datorhögtalare.

Men om han te x sitter på ett riktigt bra stereosystem sen tidigare, det går ju använda! Killen har snortajt budget.

Man behöver ju inte sitta på den bästa och dyraste utrustningen för att få ett vettigt resultat.

Helt rätt men jag återkopplar till behovet av sanningar i ett forum där många som kanske är helt nya i inspelningsteknikens värld.

Kan ju vara bra att veta vart prio måste ligga och så som frågeställningen var, så ställdes frågan....

Vad måste finnas i en studio?

Svaret är. En bra lyssning.

Annars bör det nog inte benämnas studio.

Det är ju inte grejjerna som ger benämningen att kallas för en studio.

Det är akustik och återskapandet av ljud genom ett par högtalare!

Jag hajjar vad du menar och naturligtvis kan man skapa fantastiska alster även med mindre dyrare komponenter.

Jag syftar bara till att höja ribban något och i samband med detta även framhäva en sanning som ofta görs sig glömd bland alla trevliga och välsinnade hemmapulare!

Jag är helt övertygad om att du förstår vad jag söker med detta.

Take care!!

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt men jag återkopplar till behovet av sanningar i ett forum där många som kanske är helt nya i inspelningsteknikens värld.

Kan ju vara bra att veta vart prio måste ligga och så som frågeställningen var, så ställdes frågan....

Vad måste finnas i en studio?

Svaret är. En bra lyssning.

Annars bör det nog inte benämnas studio.

Det är ju inte grejjerna som ger benämningen att kallas för en studio.

Det är akustik och återskapandet av ljud genom ett par högtalare!

Jag hajjar vad du menar och naturligtvis kan man skapa fantastiska alster även med mindre dyrare komponenter.

Jag syftar bara till att höja ribban något och i samband med detta även framhäva en sanning som ofta görs sig glömd bland alla trevliga och välsinnade hemmapulare!

Jag är helt övertygad om att du förstår vad jag söker med detta.

Take care!!

Vänligen.

/Cruncharn'

Jag förstår precis! Och jag delar åsikten till 100%

Utryckte mig lite kasst bara, sorry för detta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det absolut viktigaste är bra låtar och att kunna framföra dom någorlunda i närheten av hur man tänkt sig att dom ska låta. Sen går det bra med basic ganska lowbudget på allt vilket oxå kan vara ett smart drag för att ha råd att komma igång med att få utlopp för skaparglädjen. En ADK A 51, en Behringer mic 200 och ett ljudkort för mellan 1000 - 2000 spänn eller ett Phonic firefly 302 FW ljudkort med helt ok inbygd mickpreamp för hemmaläget eller liknande ljudkort (finns allt från PCI, FW till USB). En dator (ev. med FW ingång) och i princip vilket som helst av alla dessa kompetenta inspelningsprogram som finns nu för tiden. Vettiga hörlurar för runt 1000-2000 spänn (AKG etc etc). Det kommer man långt med. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ett EMU kort för ca 1000 eller m-audio men dom är lite dyrare.

Sen om du har en väldigt tajt bugdet så behöver du inte satsa på en stormembran som alla säger, det är inte alltid bäst. En vanlig dynamisk mic kan fungera utmärkt. Det är inte så många som tror/vet att sm57'or passar väldigt bra till sång också, speciellt manlig sång. Den passar äver till gitarr.

Midi-klaviatur är inget måste i början då det finns program som tillåter dig att använda tangentbordet som klaviatur men om du ska sätta dig in i det här med pluggar och så så kan det vara vettigt att köpa det också, men det är inte prio ett tycker jag om du bara tänkte lira gitarr och sjunga mest.

Monitorer är inte så viktigt som alla påstår, har du några schyssta högtalare så duger dem, jag mixar med högtalare för 1500. Vanliga datorhögtalare. Det är inte grejerna som spelar roll det är hur du placerar och mixar allt.

Sammanlagt går det väl på 2,500. Sen om du bestämmer dig för att satsa lite mer.. DÅ kan du börja kolla på allt som är lite dyrare som folk tipsar om. Börja simpelt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om talang?😳

Hej!

Har tänkt att fixa en hemmastudio.. Nu undrar jag vad jag MÅSTE ha i studion. Då in budget är väldigt begränsad så tänker jag bara skaffa det nödvändigaste.

Så vad är det jag behöver? Och hur mkt blir priset i ett ungefär?

tack!

Redigerat av DanceMannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Med snikhögtalare kan du ändå få bra resultat om du gör om mixen många ggr och för varje gång provlyssnar hemma hos olika polare som kanske har bra stereosar, även i olika bilstereoar. Med små monitorer skruvar man på för mycket bas, men man lär sig efter ett tag. Att börja med enkla grejer behöver nog inte vara en nackdel alls, det tar tid att fatta även nåt så enkelt som att ratta eq lagom. Men du lär dig säkert fort ändå. Särskilt om du har den goda smaken att använda sparsamt med riktiga akustiska instrument i stället för att bygga mattor av olika articifiella oljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

En rekommendation från mig när det gäller ljudkort är Fast Track USB för 995kr.

Fungerar skitbra tills det kommer till att använda kondensatormickar utan batteri. Ingen fantom-matning nämligen :/

Men ljudkortet är billigt och BRA!

Link to comment
Dela på andra sajter

En rekommendation från mig när det gäller ljudkort är Fast Track USB för 995kr.

Fungerar skitbra tills det kommer till att använda kondensatormickar utan batteri. Ingen fantom-matning nämligen :/

Men ljudkortet är billigt och BRA!

Billigt ja, bra... nja...

Skulle nog titta på EMU Tracker Pre eller 0404 USB istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...