Jump to content
Annons

Time: T-minus 814 minutes...


Valle

Recommended Posts

Ja!

Vi får väl se hur det blir med IPRED... personligen tror jag att det kommer att floppa riktigt rejält. Riktigt jävla rejält. Men innan lagen floppar så kommer den — tyvärr, tyvärr, tyvärr — att ha krävt några offer; minst en barnfamilj, någon finnig tonåring i Norrland samt en och annan samhällstransparent person. Men ingen av de riktiga "bovarna" kommer att kommas åt — någonsin. Som vanligt ska det till offer för att ögon ska öppnas (eller hjärnor ska används, för den delen).

Jag är ganska kluven i IPRED-frågan och jag ingår i kategorin som inte direkt går med banderoller och sjunger (no pun) kampvisor, oavsett jag lutar åt för eller emot. Jag tycker t.ex. inte att lagen nödvändigtvis inskränker den personliga integriteten, inte heller tror jag att den skulle ge rättighetsinnehavare egentlig upprättelse eller kompensation.

Lagen är bara fånig, helt enkelt.

Däremot kommer lagen att skapa en generationsväxling som splittrar upphovsmän/artister i två läger: pre- och post-IPRED, där den förra har två val — att försvinna eller "finna sig i". Jag snackar alltså inte om någon för-eller-emot-klyfta, för det är inget nytt, utan en (inte heller så) ny mentalitet där snack om såväl ideella som ekonomiska [upphovs]rättigheter anses gammaldags och "fult".

Detta leder ju bara åt ett håll: lagen kommer att få en sorts inverterad effekt, den kommer att försvåra verksamheten för dem som den egentligen är tänkt för att främja — och till slut omöjliggöra den. De "stora fula bolagen" blir några av dessa vars verksamhet kommer att kompliceras, jag (delvis) blir en, och många av "er" kommer att dras med.

Ingen kommer att vinna på det här... inte ens de [du] som tror att de [du] kommer att göra det.

Men vad fan, här sitter jag bara och gissar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

IPRED är riktigt vidrig. Som minimikrav borde skivbolagen vara tvingade att driva mål mot de som de får ut information om. Som det är nu

så kan de välja vem de vill attackera. Risken är ganska stor att de kommer att ge sig på folk utan rättsskydd eller folk med fel åsikter. Övervakningssamhället har dessutom gjort att politikerföraktet har övergått till något värre. Tyvärr är det så att frihet är något man tar inte något man får. Folket behöver ta tillbaka friheten. Och det är mycket mycket trist att upphovsrätten ställs mot något som är en av grunderna för demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kan nån skriva ner två meningar som beskriver lagen? Vore tacksam...

Du kan t ex läsa STIM:s beskrivning här: http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/19/...-ipred-debatten

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nån skriva ner två meningar som beskriver lagen?

Eftersom dessa två meningar skulle vinklas tills de blödde, beroende på vem som "beskrev", så är det meningslöst — om din fråga är menad att ge dig kunskap, alltså.

Lagen har "beskrivits" till överflöd: här finns ett exempel: http://www.dn.se/kultur-noje/ny-lag-det-ha...-ipred-1.804624 (Något mindre vinklat än STIM:s "beskrivning") eller det här: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/116938

Men två meningar kan du glömma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju alla artister som tror det inte finns något alternativ, IPRED kommer inte rädda dem. Jag respekterar de som anser att de förlorar pengar på illegal fildelning men jag tror inte för 5 öre att ens de värsta fildelningsmotståndarna ser detta som den slutgiltiga lösningen. Det är även svårt att förstå hur en skiva i en nedladdningsbutik blir dyrare än eller har samma kostnad som en fysisk skiva. Sparar de inte pengar på att slippa pressa och inkludera booklets? Tycker de förvaltar idén ganska dåligt hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om ipred kommer påverkar möjligheterna till snålsurf? För om jag har mitt nätverk oskyddat så går det ju inte att säga att det var jag som laddade ner. Och om jag snålsurfar på grannens bredband går det ju inte heller att säga att det var jag som laddade ner. Kanske blir följden att folk tar bort lösenorden en stund när de ska ladda ner nåt?

Vem vet, ipred kanske kommer göra underverk för mobilt bredband i praktiken? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Undrar om ipred kommer påverkar möjligheterna till snålsurf? För om jag har mitt nätverk oskyddat så går det ju inte att säga att det var jag som laddade ner. Och om jag snålsurfar på grannens bredband går det ju inte heller att säga att det var jag som laddade ner. Kanske blir följden att folk tar bort lösenorden en stund när de ska ladda ner nåt?

Vem vet, ipred kanske kommer göra underverk för mobilt bredband i praktiken? 😄

Eller så öppnar de upp. Då har man i alla fall en bra förklaring. Om det nu skulle spela någon roll. Kan man sniffa wpa2 paketen

så kan man ganska lätt cracka de med dåliga lösenord. Är det bra lösen som inte går att härleda ur ordlistor så tar det lägre tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att hålla ner priser för att sälja mer och i förlängningen tjäna mer har inte skivbolagen fattat alls. Ser man som sagt på att nedladdade "CD" kan bli dyrare än att köpa ett fysiskt exemplar. Sedan kommer konsert-DVD'n med samma musik plus extra material - billigare än CD'n i en del fall . . . suck.

IPRED-lagen är nog bara bra för film-/skivbolag i ett enda avseende, nerladdning kommer troligtvis minska. Men om detta kommer att ge ökade intäkter är jag tveksam till. Vi får se.

Tråkigt att t ex PirateBay nu försöker tjäna ännu mer pengar på andras verk (förutom reklamintäkter) genom att erbjuda anonymiseringstjänst vilken dom tar betalt för.

Många städer och offentliga platser har fria surfzoner. En laptop och en fika på stan med polarna så har man senaste skivan/filmen . . . Men film-/skivbolagen kanske ser till att det blir förbjudet snart. Jag tror att bolagen snart måste inse att ångmaskiner är ute vad dom än gör. Dags att anpassa sig till nya tider!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora grejen är nu att folk kommer använda sig av VPN-tjänster.

Då ser inte ens din ISP vad du gör.

Det kommer öka rejält ska ni se.

Så Ipred lagen kommer floppa totalt tack varje dessa VPN-tjänster.

Jag tycker dock synd om alla dessa barnfamiljer, det är dom som kommer åka på det!

Nissarna som sitter hemma och laddar ner på "riktigt" sätt vet vad dom sysslar med och kommer därav skydda sig med hjälp av VPN.

En bra, säker och billig tjänst hittar du för 50:- / mån

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så öppnar de upp. Då har man i alla fall en bra förklaring. Om det nu skulle spela någon roll. Kan man sniffa wpa2 paketen

så kan man ganska lätt cracka de med dåliga lösenord. Är det bra lösen som inte går att härleda ur ordlistor så tar det lägre tid.

Hela grejen med att man skulle kunna skylla ifrån sig hit eller dit är ju ganska irrelevant. Blir man anklagad så får man gott bara betala, att ta det till domstol har man inte råd med i vilket fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag snackar alltså inte om någon för-eller-emot-klyfta, för det är inget nytt, utan en (inte heller så) ny mentalitet där snack om såväl ideella som ekonomiska [upphovs]rättigheter anses gammaldags och "fult".

Huvet på spiken, eller vad man brukar säga...

Tidigare var det ju så att inte många utanför rättighetsinnehavarkretsen visste om upphovsrätten, därför var det inte många som var för eller emot den heller. Vid de få tillfällen någon stämdes eller polisanmäldes så var det antingen låtskrivare som hade "lånat" från andra låtar eller stora företag som använde verket utan avtal.

Inget bolag brydde sig om en privatperson använde Europes Final Countdown-intro som bakgrundsmusik till sin hemmagjorda film eller om en hobbylåtskrivare samplade Beatles och spred bland kompisarna.

Nu stäms och polisanmäls folk hela tiden, med upphovsrätten som argument, och det gör naturligtvis så allmänheten tycker illa om lagen som sådan. Det man har "fått" göra tidigare det får man inte längre göra och det upprör naturligtvis folket. Precis som du skriver så verkar inte bolagen förstå att deras lobbying och metoder får motsatt effekt bland folk, istället för att börja följa lagen så bildas det politiska partier (Piratpartiet i Sverige) som verkar för att lagen ska försämras eller rivas upp helt.

Själv tycker jag att upphovsrätten fungerade bra fram tills bolagen började med sina stämningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Håller med, denna lag är knasig.

Allt ligger i prissättningen. Vi har snart passerat första decenniet i 2000-talet. Men priserna på all media är kvar på 1990-talet.

Det är bortom all rimlighet.

Megastore, som inte alltför länge sedan var nordens största skivbutik, skall tydligen stänga ner i och satsar nu helt på onlineförsäljning eftersom butiken inte är lönsam (kanske de redan har stängt). Förstår att man kanske inte lyckades sänka priserna för att kunna möta driftskostnaderna (stora kostnader i lager, personal, hyra mm). MEN. Varför är det samma priser i onlinebutiken nu? De kunde ju slopa en stor del av personalen, slipper den enorma lokalhyran... Det skall finnas utrymme för en sänkning. "De onda skivbolagsbossarna" vill säkert ha en fast summa av varje tårtbit, men att ingen ändring i pris på onlineförsäljning sker är rent av mystiskt.

Sedan har vi tjänster som säljer nedladdningsbart material, populärmusik på iTunes t.ex. Hur kan en enskild låt kosta runt 10 spänn? Ett nedladdningsbart album ger priset för en fysisk skiva. Borde inte en låt kosta runt 1-3 spänn max med tanke på alla insparade kostnader som det kräver att framställa, logistiskt hantera och sälja en fysisk skiva till kund i en fysisk butik?

Till sist har vi nätbaserade videouthyrningstjänster. Idén är guld. Man kan "Hyra en film" och ladda hem en film för att sedan kolla på den hur många gånger som helst under 24 h. Låter ju kanon, för man vill inte ha saker skräpandes på datorn ändå. Men, åter men - varför tar de samma jäkla pris som den lokala random videobutiken runt hörnet? 39:-? Helt makalöst idiotiskt.

Ingen DVD-box, ingen logistik. ingen butiksägare som lever på ett sovloft och måste be till Gud varje kväll för att kunna nå break-even varje månad. Hyrfilm online bör rimligen ligga på 5-10:- max.

Alla vill göra rätt för sig och stödja skaparna. Men jag personligen känner mig faktiskt alltid idiotförklarad för att jag måste gå med på dessa orimligheter i prissättning.

Och glöm inte, den viktigaste aspekten här är egentligen att saker "som inte når fram hela vägen", dvs. den musik som inte hypas sönder på radio, de filmer som inte når biotoppen - skaparna bakom dessa skulle gynnas såååå ofantligt mycket mer av det, för det är just de som ligger risigast till idag. Folk betalar för det de vill ha mest, och hämtar det andra på olaglig väg, eller helt struntar i det rakt av helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk betalar för det de vill ha mest, och hämtar det andra på olaglig väg, eller helt struntar i det rakt av helt enkelt.

Det är där problemet ligger, när skivbolagen gör studier så ser de alla som illegalt fildelar som personer som annars varit kunder. Hade det istället varit så att ingen brydde sig om dåliga artister så hade de fått gå det öde de förtjänar till mötes istället för att skivbolag ska kunna stämma till sig pengar. Det är de skivbolagen som har dåliga artister som gynnas av IPRED, bra artister lever vidare och tjänar pengar ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag tror många är fundersamma över är också vad som kommer kollas.

Enligt all info jag hittar så gäller det Film och Skivindustrin.

"Film- och skivindustrin får rätt att få ut vem som abonnerat på en viss IP-adress på nätet vid ett visst klockslag, om de visar en domstol "skäliga bevis" för att fildelning har skett från den IP-adressen."

Men alla som laddar ner programvaror då?

Spel, musikprogram, pc program osv osv, varför slipper dom undan? Programvara är väl dyrare än både film och musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror/tycker det är fel väg att gå med ipred. Fel personer kommer att bli drabbade precis som många här skriver. Tror att både det jag å DP mfl skrivit nånstans i nån tråd att det borde läggas på avgiften på bredband istället. Är det så som ni säger med vpn kanske avgiften kunde tas ut redan när folk köper datorer? Är jag gammelmodig? Vet inte, men det luktar stort kontrollbehov här! De stora "dealarna" kommer ändå undan. Nåja nu är vi där.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu har jag anmält fildelare som har laddat ner mina alster.

Hoppas jag kan få en 100 000+ av dessa gratisätare. Hurra för IPRED.

Äntligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan har vi tjänster som säljer nedladdningsbart material, populärmusik på iTunes t.ex. Hur kan en enskild låt kosta runt 10 spänn? Ett nedladdningsbart album ger priset för en fysisk skiva. Borde inte en låt kosta runt 1-3 spänn max med tanke på alla insparade kostnader som det kräver att framställa, logistiskt hantera och sälja en fysisk skiva till kund i en fysisk butik?
Om man köper ett helt album på mp3 så brukar det ju kosta mindre än den sammanlagda kostnaden av de enskilda låtarna. Annars undrar jag hur du kan komma fram till siffran 1-3 kronor...? Har du glömt ersättningen till artister och skivbolag? Det är ju inte bara nätbutiken som ska ha en del av kakan.
Till sist har vi nätbaserade videouthyrningstjänster. Idén är guld. Man kan "Hyra en film" och ladda hem en film för att sedan kolla på den hur många gånger som helst under 24 h. Låter ju kanon, för man vill inte ha saker skräpandes på datorn ändå. Men, åter men - varför tar de samma jäkla pris som den lokala random videobutiken runt hörnet? 39:-? Helt makalöst idiotiskt.

Ingen DVD-box, ingen logistik. ingen butiksägare som lever på ett sovloft och måste be till Gud varje kväll för att kunna nå break-even varje månad. Hyrfilm online bör rimligen ligga på 5-10:- max.

Vad är det som är idiotiskt med att betala samma pris för bekvämlighet (slippa gå till videobutiken) och ett bättre utbud? Hur många videofilmer tror du att nätbutiken skulle behöva hyra ut per dag för att kunna betala ut lön till sina anställda om de tog 5-10kr per film? Oavsett om det är online eller i butik måste det ju kosta att fixa licenser för att hyra ut filmer.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Idag är det så här:

Värdet av en låt finns bara som ett affektionsvärde hos den som gör låten och dom som gillar låten.

Så fort den är digitaliserad så har den ett marknadsvärde som produkt för privatpersoner som är noll.

Man kan hellre tänka sig att betala för trista grejer som Internetuppkoppling och betala för tjänster som gör att du laddar ned utan att synas.

Utan "content" inget av värde på Internet... jaja

Och ett pris på 1-3 spänn för en låt är löjligt. Efter att alla distributionskostnader + skatt (eller minus...) är betalda så är det inget kvar. Det skulle innebära att jag måste sälja 2 -3000 nedladdningar per låt bara för att betala mastering.... och inspelningskostnaden blir i princip aldrig betald.

Men det är en dyr hobby, i klass med segling om man vill göra det bra 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är det så här:

Värdet av en låt finns bara som ett affektionsvärde hos den som gör låten och dom som gillar låten.

Så fort den är digitaliserad så har den ett marknadsvärde som produkt för privatpersoner som är noll.

Precis. Marknadsvärdet på en produkt som finns i oändlig mängd är noll. Alla prissättningar på digitala filer är i sig hittepåpriser som inte har nånting med tillgång och efterfrågan att göra.

Att sälja digitala exemplar av musik är ingenting som kommer hålla i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Som sand i sahara.

BTW, köp min nya singel, digital e den också...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man köper ett helt album på mp3 så brukar det ju kosta mindre än den sammanlagda kostnaden av de enskilda låtarna. Annars undrar jag hur du kan komma fram till siffran 1-3 kronor...? Har du glömt ersättningen till artister och skivbolag? Det är ju inte bara nätbutiken som ska ha en del av kakan.

Vad är det som är idiotiskt med att betala samma pris för bekvämlighet (slippa gå till videobutiken) och ett bättre utbud? Hur många videofilmer tror du att nätbutiken skulle behöva hyra ut per dag för att kunna betala ut lön till sina anställda om de tog 5-10kr per film? Oavsett om det är online eller i butik måste det ju kosta att fixa licenser för att hyra ut filmer.

Vad är det för distributionskostnader på en låt från online butik? Sedan tycker inte jag att skivbolagen ska ha ett öre men det är bara jag det. Artister behöver ta hand om sig själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Vad är det för distributionskostnader på en låt från online butik? Sedan tycker inte jag att skivbolagen ska ha ett öre men det är bara jag det. Artister behöver ta hand om sig själva.

Man borde inför en mycket hög miljöskatt på transportera 1&0:or på fossila råvaror med fossila bränslen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för distributionskostnader på en låt från online butik? Sedan tycker inte jag att skivbolagen ska ha ett öre men det är bara jag det. Artister behöver ta hand om sig själva.

Förstår inte riktigt vad det där hade med mitt inlägg att göra...? Frågar du om distributionskostnaderna för att du är nyfiken eller använde du det som ett argument mot det jag skrev?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...