Jump to content
Annons

Hur får jag fylligt ljud i mina låtar?


Adish

Recommended Posts

Hej, gör musik rätt mycket, och tycker att det jag gör är rätt bra.

Men när det kommer till jämförelser med andra låtar,

så känns min musik som om det fattas något, det kommer inte ut i högtalarna lika

tydligt och klart som i andras.

Musiken låter även annorlunda i till exempel en bilstereo.

Jag känner direkt att komponeringen kanske inte är problemet, utan mer något annat fysiskt vid mixningen.

Sitter med ett par hörlurar, DT 770 Pro, för 1500:- , och försöker läsa så mycket som möjligt

om frekvenser och panoreringar och sånt, men jag vet inte. Känns inte som om det kommer någon vart.

Är jag fel ute? Är det något som fattas i min typ av komponering? Gör jag fel?

Eller är det så enkelt att jag behöver hitta bättre ljudsamplingar och ett par studiomonitorer?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej !

Jag har i början sutit och mixat med hörlurar, billiga dessutom. Det blev skit hela tiden.

Sedan skaffade jag ett par studiomonitorer, ganska billiga Behringer ms40 och då blev

det en hel annan grej. Sedan kan man alltid använda masteringsprogram som Ozone Izotope

för att ändra den färdiga ljudbilden.

mvh Vladimir

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad sitter du i för program ? Jag satt själv i början I FL när jag komponerade, där kände jag alltid att något saknades, för ett bra tag sen gick ja över till Reason 4, o det har jag aldrig ångrat. Visserligen är det Mixningen som e viktig, mne FL mixningen sög i min mening

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det tar tid att lära sig mixa bra. Finns väl knappast någon här som inte har suttit där och haft det problemet. Det kan bara botas genom att öva, öva och öva. Givetvis sen med bra tips och kunskaper genom videos och litteratur. Tålamod är ett måste. Visst det kan kännas som den tryter men finns inga alternativ eller genvägar till framgång. Jobba på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för alla svar, ni verkar nästan vara inne på samma spår allihopa.

Ska försöka hitta ett bra exempel bland mina låtar och lägga upp.

Jag sitter och gör musiken i Reason 3. Brukar göra så att jag bygger upp min låt samtidigt som

jag försöker få allt att bli klart och tydligt, sen så i slutändan så behöver jag ofta mixa om då jag inte är nöjd.

Då blir det oftast en röra till slut och jag lämnar projektet åt sidan och börjar med något nytt.

Jag vet att det går att få tryck i låten, klara och tydliga ljudbilder i Reason, det kan man ju höra på

Demo-låtarna som följer med, visst? Så antagligen är det väl min mixning som är katastrofal..

eller komponeringen??

Har läst Studio Mixologi, så förstår väl hyfsat vad det handlar om. Dock, har ju inga monitorer?

Kanske är matchen redan förlorad på grund av mixning i hörlurar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för alla svar, ni verkar nästan vara inne på samma spår allihopa.

Ska försöka hitta ett bra exempel bland mina låtar och lägga upp.

Jag sitter och gör musiken i Reason 3. Brukar göra så att jag bygger upp min låt samtidigt som

jag försöker få allt att bli klart och tydligt, sen så i slutändan så behöver jag ofta mixa om då jag inte är nöjd.

Då blir det oftast en röra till slut och jag lämnar projektet åt sidan och börjar med något nytt.

Jag vet att det går att få tryck i låten, klara och tydliga ljudbilder i Reason, det kan man ju höra på

Demo-låtarna som följer med, visst? Så antagligen är det väl min mixning som är katastrofal..

eller komponeringen??

Har läst Studio Mixologi, så förstår väl hyfsat vad det handlar om. Dock, har ju inga monitorer?

Kanske är matchen redan förlorad på grund av mixning i hörlurar..

Kolla lite på dom färdiga låtarna som du tycker är bra och se hur dom har gjort då?

Jag hade också problem med fattiga låtar i början, men sen lärde man sig ju att använda kompressor, panorera samma saker åt olika håll å kanter för att fylla ut och få det att låta "fett".

Jag gör alla mina låtar helt i reason och tycker att jag börjar få kläm på det nu iaf.

Redigerat av Stoneyoung
Link to comment
Dela på andra sajter

Aa, att även använda dig av bra starka ljud redan innan mixningen underlättar ju, personligen tycker jag att Vengeance Club sample e grymma, ett tips om du nu håller på me sådant. Reason ljuden som medföljer är ju inge höjdare tycker ja, finns vissa guldkorn men i stor utsträckning nej tack. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen mig. Jag kände samma sak när jag var nybörjare på musikproduktion. Men grejen är att man kan inte se det som ett problem på samma sätt som "ljudkortet funkar inte" eller "jag hittar ingen bra kompressor". Det handlar inte om nån grej som går att rätta till med några enkla åtgärder, utan man får bara jobba på så bra man kan och acceptera att det inte blir lika bra som man vill att det ska bli. Sen efter ett par år så börjar man närma sig. Det är härligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när det kommer till jämförelser med andra låtar, så känns min musik som om det fattas något, det kommer inte ut i högtalarna lika tydligt och klart som i andras. Musiken låter även annorlunda i till exempel en bilstereo. Jag känner direkt att komponeringen kanske inte är problemet, utan mer något annat fysiskt vid mixningen. Sitter med ett par hörlurar, DT 770 Pro, för 1500:- , och försöker läsa så mycket som möjligt om frekvenser och panoreringar och sånt, men jag vet inte. Känns inte som om det kommer någon vart.

Är jag fel ute? Är det något som fattas i min typ av komponering? Gör jag fel?

Eller är det så enkelt att jag behöver hitta bättre ljudsamplingar och ett par studiomonitorer?

Måste det låta som andras då? Är du säker på att du först har konsulterat med dig själv och verkligen bestämt dig för vad som är "rätt/bra", innan du jämför ditt arbete med andras?

Jag ska dela med mig av en liten hemlis: För att bli en "better than avarage" låtskrivare/musiker/producent ska du rätta dig rätt så begränsat efter vad förståsigpåare/favoriter anser är tydligt, klart, fel, rätt, regel, praxis, varmt, kallt, brett osv osv. Varför det? Jo, eftersom alla förståsigpåare/favoriter ändå aldrig kan enas om dito, vilket i sin tur tillför ditt eget arbete absolut nada.

Nu handlar ditt inlägg inte särskilt mycket om just låtskriveri — men något av det mest underliga jag vet är när särskilt textförfattare behöver "tips" om hur man får en text att låta bra! Då kommer alla "proffs"-textförfattare med sina ultimata lösningar, alla olika givetvis — när det viktigaste tipset är: läs och skriv mycket, och gör bra ifrån dig på svensk- och/eller engelsklektionerna (eller vilket språk det nu berör). Därefter kommer det av sig självt! Och om det mot förmodan inte skulle komma av sig självt, så är det en klar signal om att man kanske borde lägga ner sin dyrbara energi på något annat istället.

Sorry, gled lite OT där... tillbaka, så:

En typisk hjärntvättningsteknik som råder särkilt bland branschseniorerna är att "mastring" är så himla viktigt för produktionen, att det på något sätt skulle vara nödvändigt. Yeah, right, viktigt för produktionen... De enda som alltid får något ut av "mastring" är "mastrarna" själva. Men för dig som låtproducent och för din produktion behöver det inte alltid vara en lösning. En av de produktioner jag fått mest beröm för är ( a ) icke-"mastrad", ( b ) inspelat i mitt vardagsrum [instrument] respektive tvättstugan [sång], ( c ) utan en enda kompressor post-inspelning, ( d ) utan tredjepartspluggar, och dessutom ( e ) inspelat i 16 bitar/44.1 kHz på ett jävla Yamaha WaveForce 192XG! WHOAAHH!

Förutom att lära känna dig själv som "producent" och själv tycka vad som låter bäst, så finns det en sak till att lära känna — nämligen dina musikprylar, inte minst dina monitorer/lurar som du mixar genom. I min hemstudio (inte samma som ovan dock) så mixar jag knappast efter vad som låter perfekt i mina monitorer och/eller lurar — för då är det ju bara där, i min hemstudio, det kommer att låta bra, see? Istället har jag lärt känna mina prylar så pass att jag genom att uppnå ett visst mixresultat i min hemstudio ungefär vet hur det kommer att låta i andra system — t.ex. bilstereon, laptopen, hemmaanläggningen etc... Innan du har lärt känna dina prylar tillräckligt blir du tvungen att springa kors och tvärs som en skrämd höna mellan alla lyssningssystem, för varje enskilt mixutkast. Men likt det som jag skrev angående textförfattarförfarandet ovan, när du väl mixat och lyssnat och testat dig fram, så kommer det till slut av sig självt. Kanske.

Men ska man inte lyssna på vad andra, på t.ex. ett forum, tycker eller har att säga?

Jo, kanske, men det förenklar inte "din" situation!

Så då borde man kanske bortse även från det här superbanala inlägget?

Ja, kanske, men det förenklar inte "din" situation!

Varför skrev du [Valle] inlägget då?

Lite av det var tänkt som en "fredagstråd". Men det slog mig att kommande fredag är långfredagen, och då skulle alla fyra som brukar läsa mina trådar ligga dyngraka vid den här tiden, så jag tänkte what the hell... Ämnet håller ju!

Äh, nu lägger jag av!

Link to comment
Dela på andra sajter

I min hemstudio (inte samma som ovan dock) så mixar jag knappast efter vad som låter perfekt i mina monitorer och/eller lurar — för då är det ju bara där, i min hemstudio, det kommer att låta bra, see? Istället har jag lärt känna mina prylar så pass att jag genom att uppnå ett visst mixresultat i min hemstudio ungefär vet hur det kommer att låta i andra system — t.ex. bilstereon, laptopen, hemmaanläggningen etc... Innan du har lärt känna dina prylar tillräckligt blir du tvungen att springa kors och tvärs som en skrämd höna mellan alla lyssningssystem, för varje enskilt mixutkast.

Okej, tack för inlägget, var både bra och givande!

Dock trodde jag att med monitorer så ger dessa en "rättare" och mer exakt ljudbild av låten vilket

får mig att slippa springa mellan olika högtalare,. är det inte det monitorerna är till för?

Att få den exakta ljudbilden att mixa efter, som då därför kommer kunna anpassa sig för alla högtalare.?

Nåja, är inte riktigt haj på allt det där riktigt.

Tack för alla svar, jag har funderat på att satsa på ett par monitorer, för jag tror min mixning

blir fel i basregionerna, då jag har svårt med detaljerna i hörlurarna, kan det stämma?

Visst är basfrekvenserna viktigast och svårast att arbeta med? Känns som det är där jag borde sitta mer

och mixa.

Sen angående mixning i största allmänhet, är mixologinumret från studio tillräckligt ?? Känns

som om jag kanske ska läsa det en tredje gång för att förstå,.

Har någon några tips att dela med sig i mixning så är det bara att komma med dem 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Du har redan fått bra tips på mixning eftersom du redan har läst mixologin. Utöver den finns det videos såsom Internal mixing som är en större och bättre variant än mixologin i videoformat. Men om du förväntar dig att andra ska komma med tips att ställ in kompressorn så här och EQ så så kommer du bli besviken. Det fungerar inte på det viset och att lära sig krana får man göra själv. Lära sig förstå hur man arbetar fram en bra mix är det enda riktigt bra som man kan lära sig från litteratur och videos eller från andra här. Men i övrigt håller jag med Valle i sitt påstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara använder hörlurar vid mixning så missar du ljud som kan orsaka fasproblem. Kan tänka mig att mycket av problemet kan ligga där. Kan avhjälpas om du har möjligheten att lyssna i mono i dina lurar förstås men ett par externa monitorer kan hjälpa dig mycket mera.

Sen har vi ju den där frågan om mastering då. Läs gärna igenom Izotopes masteringsmanual.. Även om den hittas på Ozones hemsida så är detta en generell masteringsguide. http://www.izotope.com/products/audio/ozon...teringGuide.PDF Väl värd att läsa om man är ny inom masteringsområdet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu har jag införskaffat ett par aktiva monitorer av typen Infrasonic för 4000:-

Samt ett ljudkort av typen PreSonus Audiobox USB för 1900:-.

Jag märker att som folk säger, är panoreringen det största man lägger märke till.

Ljudbilden ritas helt plötsligt upp som ett fyrkantigt rum, och man kan urskilja

vart panoreringarna befinner sig och vart instrumenten är.

Det känns också som att detaljerna är mer äkta än i ett par bra hörlurar,

man lyssnar till rätt detaljer istället för annat när man hör allt som i ett rum-liknande

perspektiv.

Nu är det bara dags att börja slipa på mixningen, någon som har bra tips?

Jag är fortfarande tveksam på hur jag använder alla verktyg, och hur mycket jag bör använda dem.?

Jag har fått för mig nu att mina grundljud till Reason är för klena, känns som att det är mycket svårt

att få till och hitta några bra och äkta ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En liten reflektion efter att ha läst din tråd. Jag har inte så stor erfarenhet (än) av inspelning o mixning, men jag börjar känna såhär att för att verkligen kunna höra vad du ska/bör ratta i mixen får du lägga låten åt sidan så fort du känner att du inte hör mer exakt vad som skulle kunna bli bättre. Jag har en liten samling med produktioner nu och de första låter skit, de nyaste låter rätt taskigt de med, men de får vara så. Nästa låt jag spelar in kommer troligen att bli lite bättre, för jag har dessa att gå tillbaka till och fasas över - nu hör jag mer o mer i dem vad som inte är bra.

Det handlar helt enkelt om att få distans till sina inspelningar, iaf när man håller på o lär sig!

...eller å andra sidan tänker jag plötligt så kan man ju göra tvärtom o ratta för fullt o prova så olika mixar som möjligt... gör vad som känns bäst för dig 🙂

//daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...