Jump to content
Annons

Hur brukar ni göra när ni börjar med en ny låt?


Neosus

Recommended Posts

Ibland när jag sitter med Reason så har jag väldigt lätt för att fastna i en loop vilket resulterar i världens (kanske) bästa loop av något slag... 😳

...men en hel låt blir det oftast inte.

Hur brukar ni göra när ni börjar med något nytt med Reason?

Brukar ni fixa sjyssta trumgrejjer?

Eller gör ni coola basgångar med sequensern?

Eller tar ni fram Subtractorn och leker fram något spännande med alla ljud som finns?

...ja ni fattar vad jag fiskar efter.

Nu behöver ni inte komma och förklara hela låtens händelseförlopp och vad ni gör med precis alla kanaler och mixningar...

...utan det jag vill veta är;

Vad brukar ni göra när ni påbörjar något nytt?

Vad börjar ni med?

Speak.

😄

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

(jag jobbar i Acid+Soundforge)

en låt börjar nästan alltid med en refräng, ett riff

smaskiga trumrytmer.

eller när jag är slö så har jag (förutom ett gäng ejay/magix loopar)

ett bibliotek på 80-90 gig med egna loopar och långa inspelningar

att "loopa" ifrån.

många långa jam har åxå blivit låtar till slut.

Visionen är alltid vägledande.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

1. "Eller gör ni coola basgångar med sequensern?"

2. "Brukar ni fixa sjyssta trumgrejjer?"

3. "Ibland när jag sitter med Reason så har jag väldigt lätt för att fastna i en loop vilket resulterar i världens (kanske) bästa loop av något slag... "

I den ordningen är det för mig 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller reason så använder jag det mest som trummaskin med rewire in i reason.

Men jag skriver också en del ambient i reason och då har jag två öppningar beroende på vilket "mood" jag är i...

1: Filulierar runt lite med olika pads och försöker få till en schysst ackord följd som jag bygger hela skiten runt sen.

efter det så drar vi igång en takt av nåt slag, om det behövs. Nån bongo eller nåt. Bara för att få känslan av rytm och en grund som man kan adda mer på sen.

Sen blir det nåt mer instrument, en detalj, nåt litet återkommande "nånting".

Efter det brukar det rulla på. Jag ser hela tiden till att jag flyttar mig framåt på brädan, just för att jag också har väldigt lätt för att fastna i ett "groove", eller en loop som får mig att drömma bort. Och då är det kört.

2: Jag får väldig inspiration av takter om jag är på rätt humör. Kan gå igenom biblioteket ett par ggr, hitta några schysst detaljer i olika trum loopar som jag sedan översätter och programmerar eget i redrummen med andra ljud. Sen loopar jag det och lägger till/tar bort tills jag har hittat nåt som känns rätt.

Sen nån pad slinga.

En liten trudilutt med en flöjt och massa reverb och delay som ger allt en form.

som sagt, det varierar från gång till gång. Oftast så får man en vision om ungefär hur det ska låta efter padsen, eller rytmen. Det svåra är juh att översätta alla 1:or och 0:or i huvudet till en tankegång i datorn.

Har hört att en bra ad/da omvandlare ska fixa problemet... vet inte riktigt... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar börja med att skruva lite på subtractorn, samtidigt som jag spelar på måfå på min microkorg som jag använder som midicontroller. När jag hittat ett ljud jag gillar, och det brukar inte vara svårt, spelar jag mer konstruktivt, och så småningom så spelar jag in eller programmerar det jag vill använda. Detta följs i regel av antingen basgång eller trummor. Jag har också lätt för att fastna i loopar, vilket är kul för korta sessioner, men inte särskilt utvecklande 😳 , eftersom det sällan blir något mer av dem. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör trumkomp hit och ditt i FL Studio eller reason och olika patterns för basen i Matrix. Sen kanske jag tar patterns från matrix och gör samma sak till en av FLs syntar och vsti:s eller tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten trudilutt med en flöjt och massa reverb och delay som ger allt en form.

Han sa Flöjt 🙂

jag trodde jag var ensam i denna värld om att ha flöjt med i låtarna....

🙁

Jag använder flöjt ibland... dem i Absynth2 e fruktansvärt bra ju!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Jag börjar nästan alltid med en rexloop som jag pillat med i recycle, nåt jag samplat alltså.

Har en "start-låt", grundinställningar kan man säga, till dom olika stilarna jag gör. Till houselåtarna till exempel har jag ett enkelt kick-snare-chh komp i redrum och kicken genom en scream med tapedist (lågt uppskuvad effekt). Och så tar jag ju cv ut från screamen till en spider, med inverse dragen upp till min mainmixers cv på kanalen som kommer från en mixer jag kallar "allt cv".

Idén är att cv-inv suger ut allt jag kör genom "allt-cv"-mixern när kicker slår, så jag får det där pumpiga Thomas Bangalter-ljudet utan att använda för mycket kompressor.

Det var en kompis som visade det tricket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det inte blivit nåt på en jävligt lång tid, bara en massa grymma loopar. Vanligtvis har jag dock lite olika sätt att börja på.

Vanligast är att börja med trummor, jag gillar knepiga och komplicerade trummor, och har dessutom ganska lätt för att få till något jag gillar. Därefter knåpar jag för det mesta ihop en basgång (som enligt min lillebror ofta låter Dr. Alban, vad nu det ska betyda), sedan är det dags för ackord, riff, effektljud osv tills jag har några sammansatta loopar som jag sedan Ctrl+C/Ctrl-V:ar ihop lite godtyckligt tills arrangemanget är klart. Mixning, EQ osv gör jag för det mesta löpande.

En annan grej som fungerar ibland är att ta någon annans loop (t ex e-Lab) och komponera "runt" den och sedan ta bort den när det håller på egen hand.

Att arbeta med en till person fungerar bara om man har ungefär samma vision. Har bara blivit något seriöst en gång, och den låten är inte klar, utan ligger på min HD med en jävla massa material huller om buller. Tror det är elva minuter material som egentligen bara ska arrangeras och mixas färdigt.

Nu senast har jag kommit på att det fungerar bra att göra enstaka loopar i samma tempo och tonart och sedan sätta ihop. När man bara gör loopar blir det inte samma press och man slipper "Äh, det duger"-fenomenet. Det klaffar dessutom förvånansvärt ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på:

ibland börjar det med papper och penna.

ibland med att en projektledare på en byrå ringer och säger: "vi vill ha nåt acid/jazz/mjukt men ändå hårt och akustiskt liksom . . . . "

ibland med att jag pular runt i Reason hmmm koolt ljud hmm vore ballt att lägga till . . .

ibland med två akord på pianot som sen blir en loop som sedan utvecklas med stråkar som sedan konvulveras till synth . . .

ibland med att jag jammar tillsammans med en sångare . . hmm koolt, vad sägs om en loop här?

ibland har inte en j-vla aning vad jag ska göra och då går jag hem

det gäller att Reasonera med sig själv . . . .

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar först och främst keyboard, men även lite gitarr, och använder mig ganska lite av VSTi och så gott som ingenting av Reason. Men mitt tillvägagångssätt hade nog blivit likadant om jag hade kört med Reason...

Det hela brukar börja med att jag sitter och leker lite med keyboarden, gitarren eller pianot hemma hos mina föräldrar. Ibland så blir det mindre bra, ofta fastnar man i gamla banor från annat man brukar spela, och ibland så blir det någonting man känner att det här är bra!

Nu har jag en stomme, antingen en refräng eller en vers i regel och eventuellt även ett stick eller en upptakt typ..

Så när jag slutligen startar upp Cubase och vill göra något av det, så börjar jag oftast med att lägga in enkla trummor, då jag hatar att spela efter metronom. Och sen funderar kort på hur jag vill ha upplägget. Och sen börjar jag spela in. Upplägget kan mycket väl förändras under inspelningen beroende på hur väl jag har planerat hur jag vill ha låten.

När jag väl vet exakt hur låten ska vara upplagd så brukar jag börja om från scratch. Förändringar kommer hela tiden ändå i olika grad, men upplägget är då oftast ganska fast, typ intro 8 takter först, därefter vers och sen... osv...

Med andra ord, mitt skapande kommer oftast från improviserande med ett instrument, och är i regel inte tänkt att bli en ny låt när jag börjar utan det är mer fråga om att jamma loss lite bara... Men så är jag ju inte proffesionell heller och får aldrig några beställningsjobb..

Link to comment
Dela på andra sajter

Händer även ibland att ja kommer på en bassline-rytm, ett beat, melodi, ackordföljd eller vad som helst, under dagen... t.ex på jobbet, bussen, pendeln... sen antecknar jag på mobilen o provar när ja komemr hem... har blitt ett par grejer av de... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar för det mesta börja med ett trumpattern på redrum.

Sen testar jag lite olika syntslingor och ljud, och spelar in när det "känns rätt".

Ibland varierar jag med att börja med basgången, eller låta matrixen trigga en på chans inknappad slinga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodin kommer nästan alltid först. Sitter och leker, skruvar fram nya ljud och testar melodier. Tillslut faller en melodi ner som man tycker låter fint. Då kan man börja bygga runt den.

Finns ju även de gånger då man t.ex hittar en Kick eller en clap sample som "man bara måste göra något av" och så försöker man bygga något runt det.

Men för mig funkar det bäst med att börja med en melodi. Får direkt veta vilket stämmning jag ska bygga vidare låten i då på det sättet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer hem på fyllan och får ångest över att fiolen ligger i sitt fodral och ser ledsen ut. Känner mig manad att spela lite, sedan slutar det med att man jammar hela natten. Så hittar man någon schysst slinga.

Problemet är att man glömmer det mesta till dagen därpå. Det är kanske ingen slump att jag börjat intressera mig för inspelning och dylikt på sistone? :rolleyes:

När det kommer till synthar och datorer är jag fortfarande (extrem) nybörjare. Men finns stort nöje i att komponera ihop massa beats som jag aldrig lyckas göra något vettigt av sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

nisse_ (oregistrerad)

av någon dum anledning så börjar jag att knåpa fram beats utan någon som helst melodi att använda. fan man är mer idiot än vad man kan tro alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

vicks (oregistrerad)

Jag brukar:

- Ställa in en tank på någon metronom.

- Spela in saker om klippa upp dem och bestämma mig för att alla mina klipp ska vara med i en låt.

- Göra en låt.

- Efter en vecka upptäcka att den låt jag gjort efter fyra dagar blev någonting helt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör Reasondjur ?? Hm...

Eftersom jag är trummis i botten brukar jag pilla extra mycket med en REXloop med trummor/bas, om jag inte kan få den att groova trots att jag har lagt ut 4 kanaler på samma loop (mergad i en spider) som är i tur och ordning : En torr kanal, ett gatad reverb,ett kanal med scream och en med kompressor panorerad lite varstans, så struntar jag i den, öppnar en kall öl och börjar om med någon annan loop.

NÄR det rockar så brukar jag koncentrera mig på att försöka ratta till fills som ska sitta snortighta och helst lyfta låten till nåt som ingen annan har gjort förut 😱

Slutet på låten är megaviktig, då ska säcken knytas ihop, den tar mest tid. Om jag kommer SÅ långt på en enda sittning med bara groovet , då kan jag skatta mig överlycklig, men oftast så slutar det med att jag snubblar över katten av trötthet och för många kalla öl kombinerat på väg till sängen.

Och då är ju inte ens de melodiska inslagen påtänkta 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på låt...

Är det en gitarr låt så lägger man nått kefft 4/4 eller 3/4 takts beat o spelar gitarren till det o sen byter man ut trummorna när man har gitarren inspelad.

sen kan man gå vidare med basen...

när jag gör hip hop brukar jag börja med beatet eftersom det är det som är viktigt... sen langar man på bas o samplingar o skit..

Like That!

Link to comment
Dela på andra sajter

footloose (oregistrerad)

Kollar vilka hits som sålde bäst för 10 år sen. Väljer en, laddar in som audiospår i Cubase, klipper bort allt utom t ex refrängen, slänger på en standardloop från nån gratissite, hämtar mina polare som ställer sig vid micken och jiddrar om hur mycket dom saknar nån död kompis eller hur duktiga dom är på att jiddra.

Sen är det bara att mixa skiten.

Skoja bara.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande. Tråden lever vidare. Det är kul. 😆

Jo det var verkligen bra tips Footlose. Tror jag ska börja jidra lite oxå. 😠

Tycker att det är skojj att se hur ni gör. Man får faktiskt lite nya infallsvinklar och insperation. (Iallafall jag...).

Tummen upp.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...